Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on hyvällä tuurilla nukuttu eka pätkä yöllä 4,5 tuntia, mutta viime yönä nukuttiin ekaa kertaa 21- 3.30. :-) klo 1 kuuntelin että herää syömään, mutta nukahdettiin uudestaan kumpikin. Syötön jälkeen nukkuikin vieressä, kun mylläsi vaan kun yritin siirtää omaan petiin. Siinä sitten sai loppu yön välillä tyrkätä tissiä suuhun,mutta heräsi kunnolla vasta klo 9.30. :-)

Meidän poika on alusta asti nukkunut yöt hyvin. Nyt on pari yötä jo mennyt niin, että nukahtaa 22-23 herää 3 jolloin nostan sen meijän väliin mihin nukahtaa heti. Herää 6-7 jolloin syö ja mennään takasin nukkumaan pariksi tunniksi. Kasvaa pelkällä korvikkeella ja mä kiitän hyvistä yöunista;)

Meillä nukkumaan 20-21, noustaan syömään 4:30-5:30, seurustellaan hetki ja uudestaan unille. Taas seurustellaan ja ulos unille. Toissapäivänä nukku päikkärit ulkona 10-14!! Pikku pakkaset taitaa saada unet maistumaan paremmin :)

Vauva on nukkunut koko päivän. Klo 9 asti ja klo on kohta 16. Välillä on itkenyt ja olen yrittänyt imettää, mutta ei ole suostunut syömään. Tutin on aina ottanut ja jatkanut sitten uniaan . :O tiiä mitä tuon kanssa pitäisi tehdä. Huutaa kuin syötävä, kun yritän ruokkia.

Meillä tyttö menee nukkumaan noin klo 19 ja nukkuu eka pätkän noin 6h, sitten aamuyöllä 1-2 syöttöä ja herää noin 7.30. Ulos lähdetään 8.30-9.00 välillä ja tyttö nukkuu kantorepussa yleensä 1, 5-2h. Päiväunia päivässä 3-5 riippuen niiden pituudesta, viimeiset unet noin 16.30-17.30 kun ollaan myös ulkoilemassa. Tuossa välissä olevat päikkärit ovat aina vähän miten milloinkin, joskus torkkuu 30-45min pätkiä useammat, joskus ottaa pidemmät unet. Hereillä jaksaa olla noin 1-1, 5h, joskus jopa 2h mutta tällöin yleensä jo yliväsynyt. Nukuttaminen helppoa jos onnistuu juuri sillä oikealla hetkellä kun on tarpeeksi mutta ei liian väsynyt, ajoitus on joskus tosi vaikeaa kun on isompikin lapsi vaatimassa huomiota ja tyttö joskus näyttää väsyneeltä vaikkei olekaan tarpeeksi väsynyt ja joskus väsykiukku alkaa ilman ennakoivia merkkejä. Jos erehtyy liian aikaisin tai liian myöhään laittamaan nukkumaan niin huuto on taattu...

Vauva on nukkunut koko päivän. Klo 9 asti ja klo on kohta 16. Välillä on itkenyt ja olen yrittänyt imettää, mutta ei ole suostunut syömään. Tutin on aina ottanut ja jatkanut sitten uniaan . :O tiiä mitä tuon kanssa pitäisi tehdä. Huutaa kuin syötävä, kun yritän ruokkia.

Meillä on parina yönä käynyt vähän samanlailla ja sitte revin ressiä kun ei syö . Pohdiskelin sitten että voisinko antaa tytölle vaan sen tutin ja silitellä takasin uneen (toiveena kokonaisten yöunien aloittaminen JO NYT! :o jos vaikka toinen yösyöttö jäis jo pois?)? Vai tekeekö liikaa hallaa 12 viikkoiselle ..

Huu! Eilen eka unipätkä 5,5 tuntia! :-D vain yksi imetys. Tuttia välillä lykin suuhun, seuraava imetys aamulla 7.30 ja vielä tunti torkkua päälle. :-) yleensä on yöllä 2-3 imetystä.

Meillä oli nenä ihan tukossa ja pieretti niin et tunnin välein tuli itkua tuherrettua... :( ei herännyt edes itse aina omaan itkeskelyyn mutta äiti kyllä joka kerta ponkas pystyyn.. Huooh... Nyt väsyttää...

Meillä poika nukku seittemästä seittemään. Olin illalla yllättynyt kun ei enää heräillyt. Yön aikana poika ehtiki vetää ympäri koko sänkynsä! :D eli välillä oli pää jalkopäädyssä ja lopulta oli taas aamulla oikein päin. Mutta eri kohdassa sänkyä tietenki.

Tänään oli varmaan pisin nukuttamisaika tähän mennessä: 25 minuuttia . Tutti ei toiminut niin annoin maitotainnutuksen :P . Se rauhoitti ja sitten piti vielä antaa oma käsi tytölle että sai siitä pitää kiinni, hetken hän katteli vaan ja lopulta silmät lupsui ja vaipui uneen :)
Minkälaisia nukutustapoja muilla on? Tyttö on nyt 3,5kk ja taistelee kovasti väsymystä vastaan kun ei meinais millään malttaa rauhoittua nukkumaan - ei aina mutta joinakin päivinä.

Tänään poika rauhoittui päikkäreille katsellen mun neulomista... Se on ilmeisesti sen verran kiinnostavaa että sitä jää seuraamaan, mutta tarpeeksi tylsää että uni tulee.

Yleensä nukahtaa vieläkin itsekseen (monesti tutin kanssa), mutta joskus kun on rauhaton, heijaan sylissä hetken niin että rauhoittuu ja malttaa nukahtaa, ja täällä myös auttaa tuo että antaa käden pideltäväksi. Yleensä joku räsy tms. pojalla on kainalossa/käsissä nukahtamista auttamassa. Ja jossain toisessa ketjussa taisin kertoa, kuinka kerran on poika rauhoitettu nukkumaan romaania ääneen lukien poika kainalossa.

Meilläkin muuten pitää olla joku pehmeä mihin hieroa naamaa , nunnu tai peitto :D

Ekat pari kuukautta vauvojen nukuttaminen oli mulle täysi mysteeri, koska tyttö nukahti itsekseen mihin vaan (syliin, vaunuihin, lattialle jne.) jos oli väsynyt.

No, viimeisen kuukauden aikana homma ei oo aina ollutkaan niin simppeli. Useimmiten tyttö nukahtaa tissille, havahtuu vähän kun siirretään pois sylistä ja vaipuu uudestaan uneen kun silittelen selkää (nukkuu siis kyljellään tai vatsallaan). Tämä pätee sekä päivä- että yöunille. Joskus joutuu vaan toistamaan saman homman monta kertaa ennen kuin lopullisesti nukahtaa...

Jos laitetaan vaunuissa ulos nukkumaan päikkäreitä, niin oon yleensä (tissille torkahtamisen ja pukemisen jälkeen) vaan työntänyt pihalle ja jäänyt ikkunan läpi katsomaan, nukahtaako. Jos ei itsekseen saa unta, menen hetken päästä hytkyttelemään vaunuja ja juttelemaan/hyräilemään rauhoittavasti.

Kaikkein idioottivarmin nukahtamiskeino on kantoreppu. Jos ei tyttö muuten malta antaa unen tulla, niin reppuun vaan ja kävelylle - on yleensä viiden minsan sisällä umpiunessa, pahimmillaan menee vartti. Kerran oon nukuttanut myös niin, että kävelin kantorepun kanssa kotona juoksumatolla, kun en jaksanut lähteä ulos... :P Ja yhtenä päivänä tytön nukahdettua tulin repun kanssa pihakeinuun kiikkumaan, kun ei huvittanut tehdä pidempää lenkkiä. :D

Pari kertaa oon saanut nukahtamaan myös sylissä hytkyttämällä samantyyppistä liikettä kuin mitä kantorepussa tulee.

Viime päivinä tyttö on välillä halunnut nukkua vain rinta suussa ja herännyt itkemään jos tissi katoaa (tuttihan tälle daamille ei kelpaa), joten välillä oon sitten antanut nukkua sylissä tai maannut vieressä niin että saa käyttää mua tuttina. Saapahan itekin levätä.

Muokattu viimeksi:
Ai niin, käden pitäminen tytön päälaella ja otsan silittäminen rauhoittaa myös aika hyvin. Niissä tilanteissa siis, kun on nukahtanut ensin syliin ja vähän havahtuu kun siirretään.

Olin yllättynyt kun tänä aamuna vauva löytyi sängystä oikein päin, pää ei ollut laidassa kiinni ja peittokin oli päällä. Sitte huomasin että hän oli yöllä kääntynyt vatsalleen.. vatsallaan ei vissiin saa vielä samalla tavalla potkittua itseään eteenpäin kuin selällään tai kyljellään :D

meillä yöunille poika nukahtaa kun hänet ottaa meidän sänkyyn väliimme kun itse luetaan. jos on kovin levoton ja äkisee, niin hetki seurustellaan, rauhoittuu siinä pikkuhiljaa kun saa vaikka vetää jompaa kumpaa sormista. iltaisin ottaa myös aina tutin tähän touhuun kun ei muulloin sitä tahdo hyväksyä. pahimmillaan menee vartti nukahtaa, mutta yleensä simahtaa saman tien kun nostan meidän sänkyyn. sitten kun tutti tipahtaa suusta hetken kuluttua niin siirrän omaan pinnasänkyyn. yöllä sitten nukahtaa kyllä syönnin päälle aina itsekseen tosi nopeesti omassa sängyssään uudelleen. päikkärit onkin sitten hankalampi, kärryissä ulkona nukkuu niin kauan kun kärryt liikkuu. sisällä ei aina nuku päiväunia ollenkaan, mutta sillon kun nukkuu niin auttaa sellanen pehmeä peitto kasvoja vasten, joskus kasvojen silittely. on vaan vähän sen luonteinen ettei malta nukkua kun just sen mitä on pakko ja sitten taas mennään.. ennen meilläkin oli tuo rintareppu pomminvarma, mutta nykyään valvoo mieluummin ja kurkkii näkymiä..

Päiväunille vaunuihin, jos kitisee, heilutan vaunuja kunnes kuuluu tutin lutkutus vaan (saattaa jäädä silmät auki). Tähän menee n. 3-10 min. Yöunille menee imetys/pullomaito (riippuu nukuttajasta) sit vaan omaan sänkyyn ja peuhaa unilelujen/tyynyliinan kanssa ja nukahtaa ilman tuttia siis. Jos itkee, niin tarkoittaa lisää maitoa. Ihmeen helpolla päästy.

Meillä rauhoitutaan nukkumaan sisäpäiväunille kuunnellen valkoista kohinaa. Tabletilta vaan youtubesta kuulumaan valkoista kohinaa, rauhoittuu kuunnellen sitä kun vaunuja heijaa hiukan. Sitten kun nukahtaa niin kohina pois. Ilman tuota kohinaa on älyttömän vaikea saada nukahtamaan vaunuihin vaikka vaunuja miten heijaisi ja rytkyttäisi, huutaa vaan. Kantoreppuun nukahtaa myös kun ulkoillaan, ja autokoppaan nukahtaa autossa jos auto liikkeellä ja matkakärryjen kyytiin kauppareissuilla. Mutta tytön pitää tosiaan olla väsynyt ennen kuin suostuu nukahtamaan, nykyään valvoo 2h kerrallaan, joskus jopa pidempään. Yöunille rupeaa imetyksen jälkeen omassa sängyssä, ähisee itsekseen hetken kunnes nukahtaa, jos itkee niin maitoa lisää nassuun. Ja yöunien pisin pätkä meillä nyt noin viikon ajan ollut jopa 9h.

Me laitettiin tänään pinnasänky valmiiksi meidän sängyn viereen. Tähän asti tyttö 4kk on nukkunut perhepedissä ja nyt olisi tarkoitus kokeilla miten omassa sängyssä sujuu. Äsken ensimmäinen nukutusyritys meni pieleen mutta eipä lapsi tainnut olla vielä edes väsynyt. Nyt iskä tuossa leikittää ja yrittää väsyttää häntä. Kohta uusi yritys, on tää jännää :D

Takaisin