Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä meni viimme yö yllättävän hyvin, vaikka varauduin pahimpaan kun poika ollut vähän räkäinen ja yläikenet pullottaa niin että hampaat tulee läpi hetkenä minä hyvänsä.
Nukahti klo21, klo23 itki, mutta rauhoittui sylittelyllä, klo05.20 heräsi ja olisi varmasti jatkanut unia silittelyllä jos olisin jaksanut, mutta oli pakko ottaa tissille kun se oli räjähtämis pistees, poikahan aivan jo nukahti kun laskin meidän sänkyyn, mutta onneks havahtui kun tulin viereen ja edes vähän tyhjensi mun tissiä että sain itsekkin nukuttua. Nukuttiin sitten klo8 asti :) mukavaa kun ei tarvinnut klo6-7mais viellä herätä :p

Jännä mitenkä se 1h pidempää unta vaikuttaa paljon! Tuntui kuin olisin nukkunut paljonkin :wideyed:

Onkos teidän vauvoilla vielä tyynyä käytössä? Meillä ei mutta kovasti harkitsen jo. Poika kun mielellään väsyneenä nojailee äidin jalkaan tai lattialla olevaan tyynyyn päätään.

Ei oo meillä tyynyä. Sen verran kuitenkin pyörii, ettei se pää kuitenkaan siinä tyynyllä olis :D

5e09e1438743c768c369ea429de265cb

Laitoin kokeeksi tyynyn pinnasängyn nurkkaan. Enkä laskenut poikaa suoraan siihen päälle. Näin se vaan oli hakeutunut nukkumaan :D

Pitäis varmaan meidänkin jo ottaa tyyny pojalle, nukkuis ehkä rauhallisemmin? Aina pyörii sängyssänsä ja meidän sängyssä laittaa aina päänsä miehen peitolle tai tyynylle.

Meillä on ollu vauvatyyny aika pitkään jo käytössä. Tosin en ottanu reissuun mukaan ku ei se oo niin välttämätön. Tyttöhän ei oo ikinä nukkunu mahallaan, vähän osaa jo hetkittäin laittaa päätä käden päälle lepäämään jos on ollu vatsallaan lattialla. Yks ilta nukahti mun syliin "mahalleen" (olin puoli-istuvassa asennossa ite) muttei kauaa torkkunu ku säpsähti ja nosti pään että hetkinen :D

Kylläpä poitsu nukkui rauhallisesti koko yön klo21-06. Ei minkäänlaista kitinää! Tai ainakaan sellaista mihin olisin herännyt :p

Vähän vastapainoa toissa yölle... Muutaman kerran heräsi ja klo04 huutoa joka välillä rauhoittui kitinäksi, tätä jatkui klo05 asti kunnes annoin supon ja meni 1/2h kun sain pojan nukkumaan :smiley-ashamed004 rauhoittui kyllä heti supon laiton ja vaipan vaihdon jälkeen, että tais pissa vaippakin vähän häiritä..

Heippis vaan kaikille, pitänee päivitellä hieman meidän nukkumiskuulumisia :) perhepeti vaihtui sivuvaunuun, jäbä kun alkoi heräillä niin ettei mitään ilmoittanut, vaan lähti itsekseen seikkailemaan... Kaksi kertaa tuli omin avuin alas vuoteesta, eka kerta kunnon säikähdys, mutta onneksi sillä selvittiin, toka kerralla oli alla vaatekassi, joten pehmeä laskeutuminen ei aiheuttanut edes säikähdystä. Meillä oli se pehmeä unikoulu, josta jäi 1-2 syöttöä yöhön, mutta nyt lipsunut lussuttelemaan pulloa hieman useammin... Oma sivuvaunu ollut menestys, itse olin ajatellut että mikäli ei onnistu, niin sitten sängystä jalat pois ja perhepeti lattiatasoon... Onneksi kuitenkin rakastaa tuota omaa soppea, siitä yksi sivu pois, pääsee sänkyyn viereen tarvittaessa itsekkin. Usein sukeltaa sinne nakuna pyörimään ennen kuin saa vaippaa/yöpukua edes päälle..

No mutta siis, meillä tuli eilen 9kk täyteen, ja viime yönä alkoi unikoulu vol.2, maito pois kokonaan yöstä. Ja yö meni huikean hyvin! Siis ehkä noin 10min asiaa harmitteli, mutta ei edes liiemmin itkenyt/huutanut, ainoastaan valitteli ja voivotteli nyyhkien. No oli sekin sydäntä särkevää... Mutta niin pian jatkoi aina unia että itsekin ihmettelin! Ehkä noin 3-4 krt heräsi sitä maitoa harmittelemaan, mutta siis todella, unet jatkui siitä aina noin 10min sisällä! Toivottavasti ensi yö yhtä hyvä!!!!

Meillä on muuttuneet nuo nukahtamiset tässä viimepäivinä. Kun ennen poju nukahti itsekseen omaan sänkyynsä, niin enää se ei onnistu. Poika nousee vielä puoli unessakin seisomaan pinnoja pitkin, öisinkin se löytyy sieltä sängystään seisten kitisemässä... Tai sitten saa herätä kopsahdukseen, kun pää kolisee pinnoihin otteen lipsahtaessa.

Nyt siis on nukutettava syliin, niin että tyyppi on jo enemmän unessa kuin hereillä ennen kuin laskee sänkyynsä.

Sanokaa että tuo yöllinen uniseisontaharjoittelu loppuu jossain kohtaa...

Syöttöjä on edelleen se yksi, vaikka aina ei tunnu olevan nälkä.. Sitä vaan itse automaattisesti tarjoaa tietyllä aikavälillä. Joskus menee yli desikin maitoa, joskus alle puoli desiä. Harkinnassa on ollut tuon yhdenkin syötön karsiminen, mutta usein sitä on niin tokkurassa noista muista herätyksistä, että ajattelee maidolla saavansa pidemmät unet.

Meilläkin yhä se 1-2 syöttöä yössä enkä oo tehny asialle mitään vielä. Tietty katon jos tutti ennemmin kelpais mutta lopulta sekään ei enää kelpaa vaan maitoa ollaan vailla. 9kk kohdalla katotaan uusiksi, jos ruokamäärät on lisääntyneet päivällä ni voi toisen maidon alkaa hivuttamaan pois, mistä sitä tietää vaikka molemmat! Aika näyttää :)

Meillä kans se ongelma että poika nousee aina puoli unessa sängyn reunaa vasten.. Nukahtaa rinnalle josta sitten siirrään pinnasänkyyn tai sit sylissä nukutan.. Ja itsehän meen sieltä mistä aita on matalin, eli en oo nyt jaksanutkaan pitkään aikaan edes kokeilla että poika nukahtais itse. Ja otan aina yöllä klo03 jälkeen rinnalle jos herää.

Mä kans huomasin et alkoi vaan yks kaks lipsumaan ja antamaan sitä maito huikkaa taas vähän väliä... Äitiys + väsymys = matalat aidat ihan ok ;) Nyt vaan tajusin et yöllä kokonaismäärä mitä oli juonut jäi alle 100ml, ja tänään aamulla sitten kun sai maidon niin huikeat 80ml malttoi juoda ku tulikin jo taas kiire touhuilemaan :D siitä sit vähän niin kuin laskin yks plus yks eli ei taida tämä kaveri yöllä nälkään kuolla :D

Plääh, viime yönä oli miehen vuoro herätä tytön heräämisiin ennen sovittua syöntiaikaa.. No eipä se heränny ennen 3:30. Miun öinä eli melkein siis aina herää vähintää 2x

Puuh. Isi saa paljon helpommin nukahtaan pojan. Taitaa poika tietää että äitiltä saa hellyyttää ja huomiota helpommin. Isi voi vaan käydä laittamas tutin.. äitille pitää meuhkata :(

Mitähän ihmeen hulinointeja nyt taas on meneillään? Parina edellisenä yönä jätkä on keskellä yötä herännyt pariksi tunniksi ensin huutamaan, sitten rauhoituttuaan alkaa vain puuhastella omiaan. Sitten turhautuu siihen, ettei noustakaan ylös, alkaa taas huutaa ja on silti niin väsynyt että hyvä kun pysyy silmät auki. Olen saanut nukutettua uudelleen vain vaunuihin! Ei auta hyssyttelyt, sylittelyt, silittelyt, ei edes tissi. Vaihetta vaiheen perään... Johan tässä kerkesi jo melkein tottua siihen, että yöllä nukutaan!

Viime yö meni täälläki hulinoinniksi :o kolme(!) maitoa ja viiden jälkeen kitisi väsyneenä.. Onkoha se nyt toi hammasjuttu vaivai:bored:

Tyttö on ruvennu pyörimään sen verran että pian ei voi enää aikuisten sängyssä nukkua.. Eilen leikki sohvalla kaukkarilla ja kaukkari tippu lattialle -> sukellus perään kiljuen :joyful: olin siis ihan vieressä ja nappasin vaan kiinni hidastamaan pudotusta samalla naureskellen kuinka vauvat on pölöpäitä:hilarious:

Ohop. Tyttö nukahti illalla noin ysin aikaan ja söi yöllä kahden maissa.. Ja nukkuu vielä. Toki tässä on kellon siirto takana mut ei kuitenkaan oo vaatinu maitoa toista kertaa. Muutaman kerran heränny.. Kerran oon sylissä rauhotellu ja muina on vain pikkusen sängyssään inahdellut ja simahtunu melkein heti. Josko meillä päästäis nyt tähän yhden syötön yö taktiikkaan. Huisia vaan kun vasta pahimmassa nuhassa piti useammin taas syötellä..

Jes, kesäaika! Eli nukkuu peräti seiskaan asti ;) ei siis aikaisteta rytmiä, vaan nukutaan pitkään (paitsi minä joka meen töihin...)

Takaisin