Vauvojen neuvolat

Meillä neiti oli syntyessä 3535g, 50cm. 8pvän paino 4170g. 1kk mitat 4550g, 54cm. 7viikon mitat 5470g, 56,8cm. Ens viikolla 2kk neuvola.
 
Meillä oli eilen 2kk-neuvola ja hienosti on tyttö kasvanut kuukaudessa! Paino oli 1kk-neuvolassa 3455g ja pituus 52,9cm, ja nyt 4570g ja 56,4cm! Kaikki kehitysvirstapylväät (heijasteet ja päänkannattelut ja tarkkaavaisuus yms.) erinomaiset, vaikka neiti syntyikin 3viikkoa etuajassa! :)
 
Tänään oli neidillä 2kk neuvola ja hyvin kasvaa :) aluksi paino nousi aika hitaasti, 2,5 viikkoa meni että saatiin neiti syntymäpainoon joka oli 3135g (ja pituus oli 49cm. )
.. tuosta nyt 5,5 viikkoa ja paino oli tänään jo 4730g ja pituus 55,5cm :)
 
Täällä ylitettiin esikoisen syntymämitat tänään. 1kk 4660.. 54,6cm pituus ja päänympärys 36,5
 
Tänään käytiin 1kk neuvolassa. 5vkoa ikää ja painoa 3950g (3060g syntyessä) ja pituutta 52,7cm (49cm). Pipo oli 38cm (35cm).
 
Tänään oli 3kk neuvola. Tyttö 5825g ja 60,3cm :)
Hyvin kasvaa ja kehittyy.
Mut kyllä teki pahaa kattoa ja kuunnella itkua ku rokotukset laitettiin.. :sad001
 
Mut kyllä teki pahaa kattoa ja kuunnella itkua ku rokotukset laitettiin.. :sad001

Niiden rokotusten laitto yleensä onkin äidille pahempi kun vauvalle. Sydäntä särkevää itkua, onneksi ei kestä kauaa. (Paitsi tietty jos kuumetta tai muuta tulee jälkeen päin)

(Jäipä ekaks oudosti kesken toi vika lause.. Nyt pitäisi olla kokonaan)
 
Tänään oli 3kk neuvola. Tyttö 5825g ja 60,3cm :)
Hyvin kasvaa ja kehittyy.
Mut kyllä teki pahaa kattoa ja kuunnella itkua ku rokotukset laitettiin.. :sad001

Hitto kun en tajunnu ottaa rokotusaikaa niin että ukko pääsis mukaan, oon aika varma että mulle tulee itku siitä vauvan huudosta :sorry: tänään itki niin sydäntä särkevästi että kyyneleet silmissä lohduttelin . Maha kipeä :/ oon harkinnu cuplatonin käyttöön ottoa takaisin, sillai kerran päivässä..
 
Minä justiin sanoin kans ukolle et mukaan vaa rokotuksiin nii minä meen siks aikaa ulos huoneesta ku toista pistetään, itku tulee itsellenikin ku toiseen sattuu. :nailbiting: Sairaalassa ku oltiin se kaks viikkoo nii tulivat pojasta ottaa sit siihe vieree verikokeit nii ite sulloin vaa tyynyy naamalle ja kädet korville ku hirvitti ku toinen vaa itki siin vieres,sit paijjailin vaa poikaa loppu päivän!:Heartblue:Heartblue:Heartblue :eek::nailbiting:
 
Mä oon käsittänyt että enemmän lapsi itkee sitä kun pidetään kiinni ja vaistoaa että jotain ikävää on tapahtumassa. Ja että jos se rokotuskohta kipeytyy, niin tuntuu sitten vasta myöhemmin?
Meillä on vielä reilu viikko 3kk neuvolaan ja oon jo nyt yrittänyt valmistautua siihen että osaan itse olla rauhallinen, jos se vaikka poikaakin vähän rauhoittaisi .. Saas nähdä miten käy!
 
Minä olen labrahoitaja ja paljon lapsiakin pistäneenä voin sanoa että äidin/isän rauhallinen käytös rauhoittaa lasta ja äidin/isän hätäisyys/pelko puolestaan pelottaa lasta. Rauhallinen vanhempi viestittää lapselle että tästä selvitään vaikka tuntuukin hetken aikaa pahalta, ja pistäminen onnistuu usein paremmin. Hätäiset ja pelokkaat vanhemmat saavat lapsen pelkäämään ja vastustelemaan vain entistä enemmän, koska vanhempien pelko tarttuu lapseen. Monet vanhemmat itse ajattelemattaan saavat lapsen pelkäämään vain enemmän, verratkaa vaikka: "kohta se paha täti tulee sinua taas pistämään" tai "kohta sinusta otetaan verikoe, se tuntuu hetken aikaa ikävältä mutta sitten helpottaa, äiti pitää sinua sylissä niin selvitään siitä yhdessä". Kannattaa kiinnittää huomiota varsinkin sitten kun vauva kasvaa ja siirrytään ottamaan verikokeita kädestä ettei lietso lapsen pelkoa..minäkään kun en niitä kokeita ilkeyttäni ota vaan lapsen parhaaksi. Sama pätee noihin rokotuksiin ja muihin epämiellyttäviin toimenpiteisiin, kannattaa se oma pelko yrittää unohtaa ja käyttäytyä rauhallisesti niin lapsikin saa siitä turvaa. Kuitenkin kun niitä lapselle kipua tuottavia toimenpiteitä on pakko joskus tehdä.
 
Joo rauhallinen kantsii ite olla! Olihan se ihan kauheeta, kun niitä rokotuksia pistettiin esikoiselle, ihan hullu kauhistunut itku ja muutenkin ärhäkkä temperamentiltaan. Harkinnassa on, et mies hoitais ton 3kk neuvolan ja jäisin kotiin leikkimään ekan kanssa. Noita vauvoja kun ei voi ees rusinoilla lahjoa...
 
Varmaan aikapaljolti oma neulakammo tarttuu jos sellainen on.. Miuta ei kyl paljon häirinny ku synnärillä ottivat cerppii yms. sillo vaikka seki piti vielä lypsää siit kantapäästä, ku ne jutut pitää kumminki tehdä ja tottakai vauva itkee semmosta.. No en kyl muutekaan o heti hädissään vauvan itkusta ollu.
 
Minäkään en kyllä itse hätäänny lapsen itkusta saati ala itse itkemään kun tiedän ettei ole hätää. Omat vanhempani ovat todella rauhallisia ja heihin turvaan kipeissä asioissa edelleen. Lisäksi koirien ja hevosten kanssa puuhatessa oppinut kylmähermoisuutta ja rauhallisuuden välittämistä pelottavissa tilanteissa. Muuten olen kyllä sitten vähän liiankin herkkä, esim hätää kärsivä eläin videolla saa aina itkemään, samoin jokin huoli vauvasta tai riita miehen kanssa kun kukaan ei nää :wink
 
4kk neuvolassa käyty ja neiti kasvaa hienosti! Painoa tällä hetkellä 6400g ja pituutta 60,8cm :) painoa oli viikossa tullu n. 1kg :D just miehelle sannoin, että saakohan korviketta tarpeeksi. Ilmeisesti saa ko paino nousee reilusti ja pituus hyvin myöskin, kuukaudessa melkein 3cm. Hyvillä mielin aletaan maistelee erilaisia soseita :)
 
Tänään 4kk neuvola ja painoi n. 6,6 kg (6,4) ja oli 64cm (61,5). Suluissa 3kk mitat. Eli painoa tullut jotain 250g (en noita muista nyt grammalleen noita lukuja) kuukaudessa. Lääkäri sano, et silti ihan ok. Kiinteistä ei ees puhuttu mitään. Kaiketi tää on se notkahdus sitten. Sunnuntaina tulee se 4kk täyteen, niin sit syödään!
 
Takaisin
Top