Vauvojen neuvolat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei yleensä oteta äidiltä ylimääräsiä mittauksia. Nuo jälkitarkastusnäytteet tietysti, eli pissa, verenpaine, hb, paino, mitä nyt normaalilla neuvolakäynnillä raskausaikanakin otetaan ainakin täällä edellisellä vauvan neuvolakäynnillä ennen jälkitarkastusta.

Jei, tytöllä on paino hienossanousussa! Painoa oli tullut nyt n. 40g/vrk (alaraja 20g) kahden viikon aikana, eli paino nyt 3260g :) Iso tyttö :grin Rota rokotetta ei annettu vielä, katsellaan vielä ainakin seuraavaan painokontrolliin tai mahdollisesti 3kk käynnille.
 
Mulla otettiin hb synnytysosastolla, kun verta menetin 1800ml. Ja nyt otettiin kun vauva oli yhden viikon punnituksessa. Hyvä että seuraavat
 
Oi ja voi, vauvan paino noussut kolmessa päivässä surkeat 20g:sad001 viikon nousu olisi siis 15g/pvä. Huomenna taas jorviin asian takia, mitähän tutkimuksia ne vielä mahtaa tehdä.. vauva syö yhä 3h välein mutta ei syö enempää kuin 70-100ml kerralla, enempi kun yrittää niin ylös tulee. :grumpy: Joskus istutaan 2 tuntia pullon kanssa, toisinaan maito menee alle puolessa tunnissa. Kakkaa tulee ainakin 6x/päivässä, mietin että onkohan vavella vähän ripulin alkua tms kun kakka haisee pahalle (tulee mieleen oksennus) ja osaksi imeytyy vaippaan. Koostumus ja väri kuin suoraan sinappipullosta..

Eikä menny kuulotesti vieläkään läpi, sen parissa jatketaan Helsingissä sit kun joskus aika postissa tulee..:sorry:
 
Miust jossai luki et korvikevauvoilla kakka haisee, jopa mädille munille.. Muutenha on normaalii et vauva alus kakkii koko ajan.. Semmoi täälläki tekee :) ja juuriki keltasta ryynikakkaa mikä imeytyy
 
jep. ja meille kyllä painotettiin jo valmennuksessa että tärkempää kuin että vauva kasvaa juuri tietyn grammamäärän verran per päivä on se että ylipäänsä kasvaa ja että menee sillä omalla käyrällä. nuohan nyt on vaan viitearvoja ja pikkuset saattaa väliin ottaa spurtteja ja välillä kasvaa vähän hitaammin. tärkeempää ettei se kasvu pysähdy tai lähde paino laskemaan. eikö tuo 100ml ole aika hyvä määrä kerralla? se on kumminkin desi, ja jos vatsalaukkukaan ei ole kuin kananmunan kokoinen.. ja voiko olla että vähän tyhjennellyt vatsaakin ennen punnitusta? :) koita olla huolestumatta silti liikaa! hyvä että nykyään seurataan noin tarkkaan :)
 
Punnitukset on aina ollu niin että hipoo sitä 3h syömättömyyttä ja kakkaa on väännetty ennen sitä eli painoa pystyis nostamaan syöttämällä muksun ennen sitä. Omankin järkeilyn mukaan huolestua ei tarvisi jos paino nousee kuitenkin joka punnituksella eikä ainakaan laske mutta kyllä sitä oli eilenkin niin mieli maassa kun tuntuu että en osaa lasta kasvattaa :sad001

Noh, kohta nokka kohti jorvia - ehkä siellä tulee viisaammaksi taas , tai sitten ei :bored:
 
Ja kaiken lisäksi huomasin aamulla että sektiohaavasta oli vuotanut verta ja näytti vähän märkineen , ei onneksi kuitenkaan mätää vaan kudosnesteeltä vaikuttais. Luulin jo että se olisi parantunut :o
 
Vauva täyttää tänään viikon ja meillä kävi neuvolatäti...syntymäpaino 3560g ja nyt oli 3550g. Osittainimetyksellä oon menny...poika kuulemma todella tarkkaavainen, jäntevä ja komea;) viikon päästä vielä yks kotikäynti ja sit aletaan käymään neuvolassa:)
 
Eilen tosiaan käytiin neuvolassa painokontrollissa. Ei kuulema tartte olla huolissaan vaikka tyttö nukkuisi useamman tunnin heräämättä syömään välillä, kun painoa oli tullu reilu 30g päivää kohti. Painoa nyt 3182g kun syntymäpaino oli se 3060g.
Onko teidän vauvoilta muuten noilla neuvolakäynneillä katottu napaa ja laitettu sinne sitä ihme ainetta, laapisko se nyt oli..? Meille eilen lastenlääkäri laittoi kun Th pyysi sitä katsomaan napaa. Siinä navan keskellä siis oli sellainen nysty. Ja on kai tuota vieläkin vähän jäljellä. Jos ei huomiseen ole hävinny niin pitää soitella uusi aika että laittaa lisää. On siis hieman ainakin minun mielestä pienentynyt, pitää vielä iskän mielipide illasta kysellä. Mutta nyt siis on tuossa navan reunuksessa iho hieman rikki. :(
 
Meillä on katsottu napa. Napa ollut siisti eikä mitään aineita ole laitettu.
 
Lapis on vanha haavanhoitoaine, puhdistaa kyllä tehokkaasti ja poistaa kuollutta kudosta.. Saattaa se iho olla rikki siksikin, mutta sitten on puhdas pohja parantuu.. Kotona hoito ihan septidiniä pumpulipuikolla ja kuivausta päälle.
 
Meillä laitettiin napasienen takia laapista. Hoitaja rasvasi ensin perusvoiteella navan ympäriltä, ettei iho mene rikki jos ainetta sinne osuu.
 
Meillä kans laapistettiin tytön napa ja iho meni rasvauksesta huolimatta rikki. Hyvin parani eikä tyttöä kiusannut edes napaa puhdistaessa vaikka kipeältä iho näytti. Yksi laapistus onneksi riitti ja hyvä napa tuli.
 
Meillä oli eilen 1kk neuvola. Tytön syntymämitat olivat 46cm ja 2540g, nyt hän oli 50,5cm ja 3710g. Ja poika oli syntyessään 50cm / 3580g, nyt 55 cm ja 5100g. Molemmat olleet ruoka-aikaan kotona, ei tarvitse ihmetellä, miksi minulla on nälkä ihan koko ajan!

Kenenkään tarvi tulla enää ikinä sanomaan, että rintamaito on ilmaista vauvanruokaa, kyllä tämän mamman syöminen näkyy kauppalaskussakin :D
 
Myös meillä oli eilen 1kk neuvola (lääkäri). Paino oli 4180g (syntyessä 3182g) ja pituus 52cm (syntyessa 47cm). Eli hyvin on kasvanut, ja kaikki muutenkin niinkuin pitää.
 
Huomenna neuvola tytöllä, tarkistetaan napa, kun tynkä lähti niin ajoissa, ja sit ihan perus neuvola.. Torstaina meilläkin nyt kuulopolikäynti, kun ei sillon kotiutuksen yhteydessä mennyt läpi, kummastakaan korvasta :( Kovasti olen sitä jo jännittänyt, vaikka tiedän, et eipä se siitä stressaamalla miksikään muutu..
 
Tänään oli tytsyn neuvola. 6viikkoo täyttyy perjantaina. Paino 5kg tasan (3425g syntyessä) ja pituus 53,5cm (49cm) päänympäryskin kasvaa aika paljon toi pituuskin voi mittaajasta riippuen vaihdella ku viime viikolla eri tyyppi mittas 54cm. Saatiin rotarokote tänään, saas nähä vaikuttaako masun toimintaan mitenkään. Tuntuu et vähemmän on neiti kakkaillut viime päivinä et varmaan ihan hyväkin jos nyt sit toimii runsaammin
seuraava käynti onkin sit 3kk neuvola, tuntuu et ne koko ajan vaan yrittää kannustaa mua jättämään käyntejä välistä 1kk neuvola jätettiin välistä, tää oli lääkäri nla ja nyt sano et 2kk käyntiä ei tarvita ellen mä sitä halua. Ja ilmeestä näki et ois niillä muutakin tekemistä ku punnita mun vauvaa no lokakuussa sitten. Tuntuu kyllä muutenkin et kun siellä jotain kysyy ni vastaus on hyvin ympäri pyöree tai sit "en osaa sanoa" ni turhaan kai me siellä ravataan. Tulipas nyt vuodatettua, oikeesti oon kyllä onnellinen neuvolasysteemistä. Niin äitiys kuin lastenkin.
 
Meillä oli esikoisen kans 6vk ja 3kk neuvolat kans. Nyt suoraan antoivat 1kk ja 2kk neuvolat. Olin vähän ihmeissäni miks on erilailla mutta samapa tuo.
 
Meillä 5vk mitat viikko sitten 4,9kg ja 56cm. (3,4/49) eli hyvin kasvaa! Meillä on ainakin 2kk neuvola, kun siellä annetaan eka rota-rokote. Mites teillä, joilla jää väliin? (Rota annetaan 2, 3 ja 5kk...)
 
Takaisin
Top