Vauvojen neuvolakuulumisia

Eipä muakaan oo pahemmin vauvan itku itkettäny. Ehkä kun oltiin vielä synnärillä ja siellä kielijännettä operoidessa mulla teki vähän heikkoa.

Ja ens kuun 4kk neuvolaa varten saatiin parit paperit jotka pitäis täyttää. Ei heitä neuvolassa kuulemma periaatteessa kiinnosta mitä siihen voimavarakyselyyn vastaillaan vaan pointti ois saada isä ja äiti keskustelemaan asioista...

Meillä oli eilen 3kk neuvola ja saatiin myös ne paljon pelätyt piikit. Tyttö itki hetken, mutta ei läheskään niin paljon kun olin ajatellut ja rauhottui miehen syliin heti. Illalla annettiin panadolia kun tyttö oli selvästi normaalia itkuisempi ja viime yö meni pitkästä aikaa normaalilla kaavalla, eli vain parilla herätyksellä. Yöt kun on olleet noin viikon hirveetä hulabaloota ja tunnin välein heräilyä.

Tyttö kasvaa hienosti, nyt 62cm ja 6145g. Ja kyllä huomaa, että on nopeesti venynyt pituutta, kun hypättiin oikeastaan suoraan 56cm vaatteista 68cm.

Saatiin täytettäväksi voimavarakysely ja taas se sama alkoholiaudit mikä muistaakseni on jo kahdesti täytetty. Juteltiin neuvolan th:n kanssa kiinteiden aloittamisesta ja kerroin, että suunnitelmissa täysimettää 6kk asti ja sitten ottaa kiintät hyvällä tahdilla mukaan. Th:n mielestä kuulosti hyvältä suunnitelmalta, mistä olin iloinen, kun mulle imetys tärkeää ja monesti kuullut, että neuvolassa aletaan patistamaan perunan maisteluun heti kun vauva 4kk.

Meillä ei neuvolassa muusta puhutakaan kuin siitä, että imetys on tärkeää, imetys tekee autuaaksi, kiinteitä ei ikinä, ja aina vaan tissiä tarjolle oli itkun syy mikä tahansa.

.... Tarkoitan siis, että täällä ei tuputeta perunaa 4kk iässä. Meidänkin kiinteiden aloittelu on aivan lääkärin kehoituksesta.

Täällä ei tunnu neuvola olevan myöskään mitenkään kartalla korvikeasioista. Mieskin kysyi minulta äskettäin, että onko neuvolasta oikeastaan mitään hyötyä nyt kun olemme kamalia luopioita ja vieroittaneet kullannuppumme tissistä. Vastasin, että rokotukset sieltä vielä saa.

Tulipas purkautuminen! Näköjään pieniä patoutumia :D

Meilläkin on Triina turhautumista mitä neuvolasysteemiin tulee. Se alkoi jo äitiysneuvolan aikaan kun tuntui, että ainakin meidän neuvolassa toimittiin osin vanhentuneiden tietojen varassa ja äiti oli lähinnä astia, jossa lapsi tuodaan sinne näytille. Ikinä ei saanut mitään hyödyllisiä vastauksia kun jotain kysyi, jotain epämääräistä pyörittelyä vain tai tosiaan vanhaa tietoa. Ja lomakkeita täytettiin, mutta eipä niissä ilmenneisiin asioihin pahemmin palattu. Samoten joskus tuntui, että asioita tiedustellaan ihan vaan koska pitää, ilman että on valmiuksia sitten reagoida siihen, mitä asiakas kertoo. Lastenneuvolatädin meininki on aika sama. Vähän enemmän se kertoo konkreettisia vastauksia kysymyksiin, mutta niiden laatu usein epäilyttää ja tuntuu, että meillä kun imetetään niin kaikki muut ongelmat onkin sitten toissijaisia, eikä niistä niin väliä. Rokotteet tosiaan saadaan sieltä, hyvä niin.

Joo, mä päätin eilisen neuvolakäynnin jälkeen, että otan niiden jutut ohjeina ja vinkkeinä ja teen ihan niinkuin itsestä parhaalta tuntuu. Meille siis toinen terkka oli kehoittanut kiinteiden aloittamiseen, että paino nousisi paremmin ja eilen sitä siellä sitten ihmeteltiin. Eilinen terkka sanoi jo ennen kun soseista puhuttiin, että hyvin kasvaa rintamaidollakin, ei tarvii vielä soseita alottaa.

Jep, oon kuullu niin paljon ihme juttuja neuvolantädeistä ja -neuvoista kavereilta, että päätin jo aikoja sitten, että itse etsin tiedon mieltä askarruttaviin asioihin enemmin kun uskon mitä neuvolassa sanotaan.
No meille on kuitenkin sattunu onneksi mukava ja ihan fiksun oloinen Th, jonka kanssa ollaan tultu kivasti juttuun. Mutta ilman omia ennakkoluuloja olisin tuskin niin paljon etsiny itse tietoa ja olisin enemmän kysellyt neuvolasta ja noudattanutkin heidän "ohjeitaan". Neuvolan terveydenhoitajienhan pitäis noudattaa THL:n lastenneuvolakäsikirjaa ja sen ohjeistuksia, mutta tuntuu, että kaikki terkat neuvoo eri tavalla. Se on harmi ja niin ei tosiaan pitäis olla. Ja hitto että on ärsyttävä toi imetysasia tässäkin! Miten se meneekin niin, että ei-imettäviä syyllistetään ja imettäville tuputetaan kiinteiden alotusta ja korvikkeita.. argh! Milloinkohan äitien annetaan ilman saarnaamista päättää itse oman lapsensa ruokinnasta?

Libra, Hollannissa on sitten sentään yhtenäinen linja niin kuin täälläkin pitäis olla.

Meille sattui hyvä neuvolatäti. hän antoi hyväksynnän päätökselleni lopettaa imettäminen (pumppaamisen) jo kk jälkeen. Hän vakuutti minut että oma jaksaminen on tärkeämpää entä kuin se että stressaten jatkaisin sitä 10-20ml pumppaamista. Olin helpottunut että sain jättää edes yhden murhetta aiheuttavan asian taakseni.

Jo synnärillä olin epävarma imetyksestä. Asiaa ei helpottanut se että jokaisella ihmisellä joka minua hoiti oli oma mielipiteensä imetyksestä. Aamuvuorolainen kannusti imettämään, neuvoi että älä anna korviketta ollenkaan vaan vauva saa maidon nousemaan nopeammin kun hän tiheästi imee. Iltavuoroon tullut torui kun olin pitänyt lasta nälässä kun en ollut antanut korviketta. Lopulta itkin siellä etten ymmärrä mitä minun tulee tehdä kun kaikki neuvoo eri tavoin. Koin sen hyvin ahdistavana. Linja oli kuulemma yhteinen mutta kaikilla oli oma mielipide jonka he kyllä kertoivat. Suurimman helpotuksen sain kun eräs mieskätilö sanoi että vuosien kuluttua koulun ruokajonossa, päälle päin sitä ei voi nähdä millaista maitoa he ovat saaneet vauvana.

Ja ihan aiheeseenkin jotain :D
Ensi viikolla 3kk neuvola. Se jännittää. Lähes kk sitten tämä pieni pötkylä painoi jo yli 7kg. Tuntuu pelkkä maito riittävän vaikka äidillä ois kova into jo päästä maistattelemaan uusia makuja :D

Lylli - meilla oli samanlaista sekalaista neuvontaa sairaalassa. Katilot painottivat imetysta, mutta poika ei voinut ottaa kiinni kielenkiinnikkeen tiukkuudesta johtuen ja sanottiin etta pumppaa. Ruiskuun sitten imettiin ensin esimaitoa niin etta nannit oli melkein verilla ja sitten aloin pumppaamaan kahden ja puolen tunnin valein. Minulla meinasi usko lopua. Sitten yksi tokero lastenlaakari sanoi etta poika olisi kunnon syoton tarpeesssa ja ehdotti korviketta. Mulla tuli kylla itku kun tuli sellainen syyllistetty olo etta pidin lasta nalassa. Siihen mennessa en ollut nukkunut neljaan paivaan ja pojallakin todettiin tulehdus eika kenelkaan saanut selvyytta etta mika oli tilanne. Eli tunteet oli pinnalla. Mies tuumasi jalkeen pain etta mita pahaa siina oli antaa korviketta rintamidon lisaksi. No sitten kun maito tuli niin sita olisi voinut jakaa muille. :woot:

Taitaa olla Suomessa neuvolan toiminta täysin vaan kiinni siitä, miten kukakin th työtään toteuttaa... Tuntuu olevan niin erilaista samassakin kunnassa. Meillä onneksi kiva terkka, tai ainakin näin kun itsellä on alusta asti ollut joku käsitys siitä, miten haluan toimia ja kaikki ei ole ihan uutta itsellekään. Virallisiin suosituksiin nähden tuntuu, että imetykseen saa ihan liian vähän tukea neuvolasta. Voisivat edes sitten ohjata imetyksen tuki ry:n suuntaan... (Ja tietenkin sitten se harvinainen imetysintoilija osuu just sellaiselle, jolla asiat ei mene ihan perinteisen kaavan mukaan, niin kuin vaikka Triinalla.)

7,8 kg jässikkä täällä rokotteet sai siis 3 kk neuvola vaikka ensviikolla täyttääkin jo 4kk.
ei pahasti ees rääkässy piikkejä olin varautunut kauheuksiin. Äidin reipas poika jaksoi vielä hymyilläkkin kun rintas sai :D
nyt vuotellaa rokotteen ja rotan oireita,toivottavasti ei aiheuta ikävää oloa pitkäksi aikaa.

Meillä on 4kk -neuvola ensvkolla, nyt 7.pvä täyttää poika 4kk. (Mihkä aika rientää?!)
Saatiin kanssa viime neuvolassa täytettäväksi noita kyselylappuja, tarttis nekin kaivaa esille ja täyttää.. :D

Oikeen innolla ootan paljonko on poika kasvanut, 3kk-neuvolassa ylitettiin jo 7kg ja nyt ollaan kiinteitä pikkuhiljaa syöty. :)
Rokotteista ei meille onneksi tullut mittään ihmeitä. Eka piikki kun pistettiin niin ei ees huomannu ja toisen kohalla itki hetken aikaa mutta lohduttelin sylkyssä nii rauhoittui alta 5min.
Mulla tulee kanssa tippa linssiin enempi noista söpöilyistä. <3

Tänään neuvolassa: 6,450g ja 61,5cm (pää 42cm). Saatiin rokotukset ja meidän "reagoin kaikkeen ja välittömästi" -poikamme reidet turposivat ja punastuivat piikeistä heti. Toki myös itketti poikasta kovasti.

Itku ei kestänyt kauaa ja poika simahti autoon heti. Kävin vielä kaupassa ja senkin reissun poika nukkui (hän ei koskaan nuku kaupassa!). Kotona alkoi kova sydäntä raastava itku, joka helpotti nestemäisellä panadolilla tosi nopeasti. Nyt lapsukainen nukkuu ulkona kolmatta tuntia.

Täytyy katsastaa reidet kun herää. Varmasti on kipeät ne pistoskohdat...

Joo kyl noista muiden vauvojen painoista huomaa että oma on liian laiha. Oli siis nyt eilisessä kontrollissa 5,2kg ja 58cm pitkä. No syntymäpituus oli 48cm ja paino 3330g eli siitä on tullut 10cm lisää mutta olen tyytyväinen että korvike on nyt apuna kasvussa. Poika on selkeästi virkeämpi ja jaksaa tehdä enemmän.
Jos ei kasvuun oma maito riitä vaikka kuinka syöttäisi niin sitten vaan reilusti hyväksyttävä apukeinot. Olen aika varma että tämä tulee vielä kovaa perässä nyt kun on ruokajutut saatu kohdalleen. Hirveä ruokahalu hänellä on ja vetää ensin tissit tyhjiksi ja sitten korviketta päälle. Soseita ei kuitenkaan saada aloittaa ennen kuin pienen paino on kunnolla noussut ymmärtääkseni ainakin kuuteen kiloon asti.

3kk neuvola käyty. 7940g 63cm. Pötkylä . Kehui reippaaksi, hienosti kääntyi kun täti avitti. Tämä äiti nauroi kun vauva sai rokotteet. En vaan voinut itselleni mitään kun toinen mutrusuu siinä väpätti huuliaan.
Kiinteitä ei vielä tarvitse kun kasvaa näin hyvin korvikkeella ja iltavellillä. Äidin pitää siis malttaa vaikka kuinka mieli tekisi. Kyllähän sen toki näkee että toinen kasvaa, nukkuu hyvin ja pärjää pelkällä maidolla niin mitä tuota kiirehtimään.

Niin ja rokotteista ei vielä ainakaan ole seurannut mitään. Oli ehkä hieman itkusempi kun laittoi yöunille..

Meilläkään ei oo rokotteet tehny päänvaivaa toivot ei tuu viiveellä :D ehkä joo saattaa itkua olla masunkaa mut sitä on ollu muutenkin koko vajaa 4kk

Meillä oli tänään 4 kk neuvola, ja oli kyllä ehkä eniten liukuhihnakäynti ikinä. Terveydenhoitaja (ei ollut oma th) mittasi, punnitsi ja antoi rotarokotteen, ja lääkäri paineli mahaa, kuunteli sydäntä ja katsoi korvat. That's it! Ja tän piti olla joku perusteellisempi tarkastus thl:n ohjeiden mukaan?!? Ei meille annettu mitään lomakkeita etukäteen (tai se voimavarakysely annettiin jo toissakerralla, ja sitä vähän katseltiin sit kuukausi sitten), eikä mitenkään erityisesti kutsuttu molempia vanhempia mukaan. Mies oli kyllä mukana, mut aika turhaan :sad001 Tai kiva tietysti että oli, mut ei siellä kyllä perheen tilanteesta tai meidän jaksamisesta tai mistää ylimääräisestä kyllä keskusteltu sanallakaan... Tekis ehkä mieli antaa vähän palautetta :angry4

Mutta joo, neiti oli kasvanut taas oikein mukavasti, mitat nyt 6630 g (3 kk-neuvolassa 5700 g) ja 63 cm (61cm ). :)

Meillä on 4 kk neuvola ensi viikolla. Yleensä siellä on ollut todella kiva käydä ja lääkäri on aivan huippu tapaus, kuin myös meidän th. Okei okei..th ehkä hieman tuo omaa kokemusperäänsä mukaan juttuihin eikä aivan noudata aina tuota thl:n käsikirjaa mutta on muuten kyllä niin symppis, etten kehtaa valittaa :) Liukuhihnaoloa mulla ei ole tullut kertaakaan edes esikoisen aikana. Ikävää, että teillä joillain (aika monellakin kun nyt ajattelee) on tuommoista. Ei ihmekään, että yksityiset neuvolat nostaa pikkuhiljaa suosiotaan.

Takaisin