Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli tytöllä tänää 6kk neuvola. Pituutta oli tullu 1cm ollen 69,5cm, käyrä oli selkeesti laskenu nyt (katoin vasta kotona kasvuseulan käyrää, neuvolassa ei ollu puhetta) mutta kiukku oli kova mitatessa joten saattaa olla myös mittausvirhe. Painoa oli tullu 400g lisää ja oli nyt 9+kg. Pää +1cm ja oli nyt 46cm, isopäisiä nää meiän lapset :grin

Piti tarkistaa esikoisen mitat tässä iässä, onneks ei oo tyttö veljensä kokonen... Poika oli 6kk iässä 10,5+kg ja 74+cm, on siinä ollu kantelemista.

Selkä tytöllä suora ja istuttaa saa (oli alotettu muutama päivä sit istuttaminen ruokaillessa kun ei enää tahtonu tt newborn setissä tyttö kestää), varovasti kuitenkii otetaan alkuun ja lyhyet hetket syöttötuolissa, tykkäis kyllä istuu vaikka miten pitkään.
 
Meillä oli tänään 6 kk neuvola, jossa mitat (suluissa 5 kk neuvolan mitat, joka oli 4 vkoa sitten): 6135 g (5970 g), 66,8 cm (66,8 cm) ja py 44 cm (43 cm). Pituus ja paino eivät ole kasvaneet halutulla tavalla, vaikka ämmän lisäksi vedetään neljä ateriaa. Pitää lisätä korvike valikoimaan (taas), kuten myös 5. ateria. Kontrolli 7 kk tietämillä.

Kai kaikki aktiviteetit (uinti&kääntymiset yms) vievät kaiken energian eikä kasvuun sitä enää riitä. En tiiä. Pöh.

Kaisukkene ja poju 6 kk ja 5 pvää
 
Kaisu, voi pikkuista! Jospa kontrollissa nähdään käänne kasvuun, kuulostaa ainakin siltä, että sapuskaa menee hyvin.
Meillä ei nuo puurot ja soseet taida antaa yhtään lisäbuustia vielä. Onneksi kasvu menee tikitasaseen omalla käyrällä kuitenkin.
 
Harmi Kaisukkene, että ei ollut tullut kasvua. Pää sentään oli kasvanut :) imetätkö siis muuten? Miten monesti imetät? Voisko sitä lisätä? Kuten molemmat tissit aina tarjolle tms? Vai millaista korvikemäärää neuvolasta suositeltiin?
 
Joo olen melkein täysimettänyt siihen 5 kk asti, sitten aloimme antamaan soseita maisteluina ja painon junnatessa lisättiin puurot mukaan. Nyt vedämme myös jauhettua kananjauhelihaa yhdellä aterialla. Muita lihoja en ole kokeillut. Sosemäärät suht pieniä (kaksi jääpalamuottia), poika söis enemmän kuin mitä annetaan. Ehkä nyt on alettava antamaan niin paljon kuin söisi... Päivällä imetän max 2 tunnin välein, päikkärit voivat aiheuttaa pidemmän välin (3-4 h). Joskus imetän niiden välissäkin, jos pojalle tulee nälkä. Yöllä ekat kaksi pätkää ovat sen 3 tuntia, neljästä lähtien mennään yleensä tunnin välein (en tiedä miksi, ehkä enemmän vatsan kanssa tekemistä kuin nälkää -> rentoutuu imiessä -> pierut tulevat helpommin tms.). Imetyskertoja tuntuu vaikealta lisätä... Korvikemääristä ei puhuttu mitään, rinnan jälkeen suositeltiin annettavaksi eli luulisin määrien olevan se mitä jaksaa silloin enää syödä. Eilen, kun tultiin kotiin, imetin sen mitä halusi vetää ja sen jälkeen tarjosin vielä korviketta: poika veti vielä 100 milliä. Ei puklannut pois, ei ollut ähkyssä. Ehkä on vain laiska mies eikä jaksa/halua imeä rinnasta tuota määrää? En tiedä... Meillähän ei ole vieläkään syntymäpaino tuplaantunut, kai siksikin halutaan nyt buustata tuota ravinnonsaantia. Nyt kun poika on alkanut liikkumaan (=kääntymään vatsalleen ja siitä selälleen, tätä tehdään ihan koko valveillaoloaika), on päivittäinen käytetty energiamäärä varmasti kasvanut. Ja lisäksi on se vauvauinti, joka kuluttaa. Koska painoa ei kerry, on nautitun energian määrän pakko olla vähemmän kuin mitä kasvuun tarvitsisi. Korvikkeella sen saa varmasti helpoiten, vaikka sitä karsastankin. Mehän vedettiin korviketta ensimmäiset 4 kk n 60 ml/pvässä ja olin niin onnellinen, että päästiin siitä eroon. Mutta ei voi mitään, en mä tuon pojan kasvun kustannuksella uskalla alkaa hifistelemään...

Mieshän on meillä aineenvaihdunnallisesti ihan nurinkurinen: voi syödä mitä tahansa, muttei se näy missään. Ehkä poika on samanlainen. Minä taas olen päinvastainen :D :D
 
Voipi hyvin olla, että poika on tullut isäänsä! :) eihän kaikki kasva edes käyrillä. Mut en tietty ala neuvolan ohjeita kommentoimaan muuten, kuin että tehostaisin ensin imetystä. Annatko yhdestä rinnasta kerralla? Jos annat, niin vaihtaisin vain rintaa monta kertaa tarvittaessa. Ei tarvi lisätä imetyskertoja, maitoa tulee kyllä seuraavallakin imetyskerralla, vaikka syöttäis molemmat rinnat aina yhden imetyksen yhteydessä. Muistat vain itse juoda ja syödä hyvin, ja venytellä hartiat ja rintalihakset :) Muutoin teillä imetykset menee aika samaan tahtiin kuin meilläkin.
 
Kummatkin rinnat imetän, yleensä, samalla kerralla, mutten moneen kertaan. Toista rintaa vähän sorsitaan, se kun on pienempi ja siitä heryu herran mielestä liian hitaasti/vähän. Toisessa heruminen tulee nopeasti ja maitoa tulee ehkä vähän liiankin kanssa ja sitte ahmitaan ilmaa samalla. Jotenkin olen jäänyt takamaitoajatteluun kiinni, siksi olen syöttänyt suht pitkään per rinta.

Tuo oma syöminen ja juominen on kyllä vähän retuperällä. Tälleen lämpimällä kun ei oikein tule nälkä, ja kun tulee niin vetää jonkun suklaapatukan...

Mutta joo otetaanpa nämä neuvot käyttöön ja katotaan kk päästä, että mitä sillä on ollut vaikutusta :)

Kiitos avusta!
 
Kaisukkene, jotkut lapset vaan tosiaan ovat hoikkia. Meidän keskimmäinen esimerkiksi söi vauvana isompia annoksia puuroa kuin esikoinen ja silti painoa saattoi olla tullut 100g/kk eli ei hän lihonut vaikka söi määrällisesti paljon, pituuttakin tuli maltillisesti. 3-vuotisneuvolassa painoi hurjat 12,5kg mutta vuodessa pituutta oli tullut 10cm eli kasvaa poika kuitenkin. Tämä marraskuinen on yhtä hoikka ja nämä meidän kaksi nuorinta ovatkin selkeästi tulleet isäänsä; mun mies on sellainen 55kg painava heinänkorsi ja ei tosiaan liho vaikka mitä söisi. Toki meidänkin keskimmäisen kohdalla lääkäri epäili, että jos olisi joku imeytymishäiriö mutta ei sitä sitten edes tutkittu.

Oonkohan edes laittanut tähän ketjuun meidän pojan 6kk mittoja...No mitat oli kuitenkin 67cm ja 6605g, jos muistan oikein.
 
Ellukainen, eihän tuo meidän poika ole paljoakaan teistä jäljessä. Huojentavaa... Jotenkin tuntuu, että kaikkien muiden vaavit menevät pari kiloa poikaa edellä. Siksi sitä varmaan jotenkin tulee vielä asteen enemmän tietoiseksi hään slimmiydestään. Vaikka, kuten nlantätikin sanoi, ei hän laihalta näytä. On kaksaria ja pulleaa poskea jne. Ja onhan hän kk:ssa vähän kasvattanut painoa, onhan sekin jotain!
 
Ai ei meilläkään olla muuten vielä tuplasyntymäpainossa! Neiti oli 4280g syntyessään, et olis ollut vähän kirimistä ;) 6 kk nlassa painoi aika tasan 8kg.

Ymmärrän hyvin ton takamaitoajatuksen, mut jos maidon määrää haluaa kasvattaa, niin kannattaa vaihtaa rintaa vaikka joka herumisen jälkeen. Vaikea toisaalta kuvitella, et jos on parin tunnin välein vaan nälkä, etteikö maito riittäis muutenkin. Nää on niin yksilöitä :)
 
Kaisukkene, en ehkä minäkään tässä iässä lähtisi ensisijaisesti lisäämään korviketta. Meillä menee nyt viisi ateriaa päivässä, joista yksi lihan kanssa ja imetys lisäksi.
 
Maitoa tulee kyllä ja reilusti, siitä ei kyllä pitäisi olla kyse. Kun nänniä vähänkin puristaa niin maitoa tulee ihan reippaasti. Maidon määrää en siis halua kasvattaa, koska sen tuleminen on todettu. Tulee vähän liikaakin :)

Ehkä mä sitten vaan lisään kiinteiden määrää siihen 5 kertaan ja kasvatan määriä. Jotain kun pitää tehdä energiamäärän kasvattamiseksi.
 
Sanoiko neuvola mitään öljylisästä kiinteisiin? Avokadoa vaikka ruoan sekaan tai ihan öljyä. Jos määrät ei ole vielä suuria, niin tolleen sais extraenergiaa :) Sori Kaisukkene, kun tyrkytän neuvoja! Mut jos kerran maitoa tulee niin hyvä homma! Varmaan vain tällä kertaa tullut niin paljon lisää liikettä elämään, ettei ole vain riittänyt kasvuun ja kohta tilanne tasaantuu :)
 
Meillä oli tänään 6 kk neuvola, jossa mitat (suluissa 5 kk neuvolan mitat, joka oli 4 vkoa sitten): 6135 g (5970 g), 66,8 cm (66,8 cm) ja py 44 cm (43 cm). Pituus ja paino eivät ole kasvaneet halutulla tavalla, vaikka ämmän lisäksi vedetään neljä ateriaa. Pitää lisätä korvike valikoimaan (taas), kuten myös 5. ateria. Kontrolli 7 kk tietämillä.

Kai kaikki aktiviteetit (uinti&kääntymiset yms) vievät kaiken energian eikä kasvuun sitä enää riitä. En tiiä. Pöh.

Kaisukkene ja poju 6 kk ja 5 pvää

Melko samoilla mentiin meki 6 kk paitti että pituutga oli tullu kyl pari senttiä tai jotai. Meillä fysioterapia ens maanantaina eli 7 kk iässä ja samalla kai kans seuranta mitat.

Nii siis ja fyssa ku ei känny ite selälleen eikä mahalleen. Avustettuna joo.
 
Nii ja Mrs V ei mua haittaa että laitat vinkkejä. Kun meillä ihan sama tilanne neitillä oikeestaa ku kaisukkinellaki.

Nii ja meidän 6kk noin mitat oli 7.4kg (syntymäpaino 3870g eli ei meilläkää vieläkää tuplaantunu oo) ja nyt 67 cm (+1.5 tai 2 cm 5 kk neuvolaan verrattuna). Meille neuvottii laittaa yks sose lisää. Mut ei sanottu ku et vihannessose. Äiti kyseli tuossa et annanko pottua ku se hiilaripitoista. No en oo antanu. Eli sen lisään nyt. Olin jo lisäämässä lihaa toisellekki ruoalle mut ei saa vielä. Sen luin jostai ku en muistanu et onhan se nlassa joskus sanottu.

Eli meil syö puuron ja soseen aamulla, lounas lihaa ja vihannesta. Nyt välipala ja päivällinen vihannesta ja iltapuuro soseella. Liha on kananmunaa ku punainen liha ja kala ei mee alas. Kokeillaa viel kanaa toki. Tissitän noi 3-4 krt päivässä ruokailun jälkeen. Saa huuhdella suutaan joka ruoan päätteeks korvikkeella yleensä mut joskus myös vedellä.
 
Miullekkii tuli mieleen neuvoa että öljyä usein suositellaan lisättävän ruokiin. Ja sit jos ite tekee soseet ni kannattaa kattoo ettei vaan pelkkää kevyintä kasvista annaa vaan joukkoon aina jotain tuhdimpaa kuten bataatti, peruna, maissi, pasta. Ja puuron keitto johonkii muuhun kun veteen. Tottakai neuvolan ohjeita kannattaa kuunnella mut miekii ihmettelin että miks korviketta pitäs ruveta antamaan tässä vaiheessa kun kiinteitä syö vasta vähän ja olis mahollisuus lisätä reilusti, ja vielä kerta maitoa tulee paljon. Oliks painohaasteellisilla lapsilla kielijännettä tarkistettu? Tästäkin olen kuullu että vaikka miten tissillä viihtyy niin ei välttämättä saa tarpeeksi imettyä kireän kielijänteen takia ja siksi kasvaa lapsi huonosti.
 
Mrs V ja kaikki muut, kiitos näistä vinkeistä kiinteiden bulkkaamisesta! Olen nyt antanut liian laihaa sosetta eli lisään jatkossa mukaan aina sen tukusamman ainesosan. Nyt mennyt melkein aina porkkana plus joku muu, pitää vaihtaa tuo vaikka siihen bataattiin ja maisiin. Pottua ja pastaa en ole vielä antanut ollenkaan. Ja tuo öljy oli loistokeksintö, se heti käyttöön!

Pahoitteluni jos kuulostin kireältä ja siltä, etten haluaisi ohjeita. Taipaleemme on ollut haasteellinen painon kanssa ihan alkupäivistä lähtien, paino laski sairaalassa melkein sen 10 % eikä alkanut nousemaan, laski vain kotiin päästyämme. Olin niin onnellinen, kun pääsimme korvikkeesta eroon ja paino alkoi nousemaan ämmällä. Nyt kun paino-ongelmat ovat palanneet, tulee joskus vähän prkl-olo. Olen kuitenkin kiitollinen kaikista neuvoista, jotka annatte, koska itsekään en haluaisi palata korvikeaikaan, se tuntuu niin tyhmältä tässä vaiheessa...

Neuvolan tätimme on juuri valmistunut. Hänellä ei ole paljoa kokemusta, laitan tuon neuvon ehkä sen piikkiin... Hänellä ei ole myöskään omia lapsia, joka oli alussa jotenkin huvittavaa (monissa lauseissa hän sanoi "uskoisin", kun omaa kokemusta ei ollut esim raskaudesta :D ). Kiva tyttö, mutta... Niin.

Olin pari viikkoa synnytyksen jälkeen imetys povassa, jossa mitattiin paljon poika saa syödäkseen tietyssä ajassa. Silloin kummastakin rinnasta tuli n 40 ml vartissa. Sen jälkeen mielestäni maidontuotanto on vain kasvanut. Tai ainakin rinnat ocat kasvaneet :D Ei siis pitäisi olla maidon riittävyyden taikka pojan imun kanssa probleemia. Laiska imemään hän kyllä joskus on, mutta imetyskertoja on niin monta per päivä ja voi kestää tunninkin, että luulisin saavan ämmä-annoksensa.

Mutta summa summarum, kiitämme suuresti avusta, huomenna neuvot käyttöön ja kohti kontrollia mm öljyn ja tukusamman ruoan voimin!
 
6 kk neuvolassa käyty. Paino 7612 g ja pituus 65,5 cm, lisää tullut 500g ja 1,5 cm edellisestä mittauksesta. Paino on hieman plussakäyrällä pituuteen nähden. Neiti vierasti sit ihan kunnolla neuvolatätii :D Th ei ollut huolissaan siitä ettei tyttö vieläkään käänny, jokainen kulkee omaan tahtiinsa ja jos ei esim tässä kuukauden aikana ala kääntyilemään niin voin soittaa hänelle. Seuraava käynti on vasta 8 kk iässä ja se on neuvolalääkäri.

Minuu on aika huonosti (jos ollenkaan) ohjeistettu noiden soseiden kanssa et ite oon aika paljon joutunu ottaa selvää, siks kyselen teiltäki vinkkejä/neuvoja. Sain kyl jonku valion vihkosen missä oli jotai vinkkejä. Et nytkin ohje oli et pikkuhiljaa lisäilee ja pyrkii antamaan ns oikeina ruoka-aikoina. Muutenkin se neuvolatäti on vähän sellainen joka unohtelee asioita ellen itse kysele tai pidä huolta ja en mie kaikkea muista/älyä kysyä siin käynnin yhteydessä :D Esim oli puhetta papa-kokeesta ja hän tekee lähetteen, no sit siirryttiin puhumaan toisesta aiheesta ja se taisi sit unohtua kun en saanut mitään aikaa tms. Pitää varmaan soittaa ja kysyä et laittoiko hän lähetteen. Muuten hän on kyllä tosi mukava, vähän vanhempi nainen jolla on kyllä kokemusta.

Mietityttää esim tuon imetyksen ja kiinteiden kanssa että vieläkö rintamaito on pääsääntöinen ravinto ja kiinteät lisänä vai alkaako ne kiinteät olemaan se pääravinto ja maito lisänä vai miten se menee. Täl hetkel syödää about 3 kertaa päivässä kiinteitä, lounas, päivällinen ja iltapala, pitääks ruveta lisäilemää sillee et ois myös aamupala ja välipalat.
 
Täällä Raumalla meillä oli nyt 6kk neuvola eilen isäneuvola. Iskä pääsi kahdestaan neidin kanssa ryhmäneuvolaan, johon tulisi siis muitakin isejä vauvoineen. Nyt ei vaan ollut meidän iskän ja neidin lisäks, ku vaan yks isä vauvansa kanssa. Siellä käsiteltiin kaikennäköistä tarpeellista ja ajankohtaista ja oli kuulemma ihan kivaa. Neitikin viihtyi hyvin isänsä kanssa siellä. On kyllä kiva juttu, että iseillekin on keksitty täällä jotakin ja heidät otetaan huomioon paremmin myös neuvolassa.

6kk mitat tulee tässä ja suluissa 5kk mitat: paino 7300g (7050g), pituus 67cm (65,2cm) ja py 41,7cm (40,8cm).

Syöttötuolissa saa istuttaa tuettuna syönnin ajan. Hyvin neiti kasvaa. Painoa olisi kuulemma tämän mittaajan mukaan voinut tulla enemmänkin, mutta normaalipainoinen neiti silti on. Kiinteitä pitäisi pyrkiä syöttämään jo sen 4-5krt vrk. Tissiä sit väleissä ja yöllä. Meillä syödään 3-5krt, riippuu päivästä, mutta pyrin nyt siihen 5krt päivässä.
 
Takaisin
Top