Vauvojen neuvolakuulumiset

5kk neuvolassa käyty. Neidin paino 7050g (6730g), pituus 65,2cm (63,1cm) ja py 40,8cm (40,2cm), suluissa 4kk mitat. :) Lihoja saa alkaa maistelemaan ja puuroa. Pään ympäryksen vähäistä kasvua ihmetteli. Mittasi kahteen kertaankin ja sanoi, että seuraavalla kerralla näkee onko kasvanut. Alkoi vähän pelottaa, että joku olisi vikana. :/ Unohdin kokonaan kysyä sitä saako istuttaa syöttötuolissa syönnin ajan. :( 6kk neuvola onkin sitten isäneuvola (ryhmäneuvola) ja mies menee sinne neidin kanssa kahdestaan.

Meillä on myös pieni päänympärys. Käyrä on kovin loiva. Th ei ollut huolissaan, enkä itsekään vielä aio olla. Mä luulen, että geneettistä on, isänsä sirot kasvot ja pään malli. Meillä siis 40,9cm 5kk ja kasvua vain 0,4cm kolmessa viikossa. Muuten mitat 6.910g ja 67,1cm.
Seuraavaan neuvolaan 24.5. Sitä ennen jos suoriutuis alottelemaan vähän soseita ja puuroa...
 
Onko muiden vauvoilla sanottu aukileesta mitään? Meidän tytöllä se on jo melkein kiinni, viimeksi oli sormelle auki (kuulostaa samalta kuin olisi synnyttämässä :D) meillä siis seuraillaan tuota päänkasvua. Vähän jänskättää että mitä jos pää ei kasvakkaan normaalia tahtia? :(
 
Jaa-a, itsellä kävi aukileen kanssa, että juuri ennen edellistä neuvolaa vauvan syke näkyi päässä todella selvästi, enkä kertaakaan aiemmin ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. No, siitäpä googlettamaan, että onko normaalia. Todettiin normaaliksi myös neuvolassa. Meillä päälaen aukile noin keskisormenpään kokoinen ehkä tällä hetkellä.
 
Jaa-a, itsellä kävi aukileen kanssa, että juuri ennen edellistä neuvolaa vauvan syke näkyi päässä todella selvästi, enkä kertaakaan aiemmin ollut kiinnittänyt asiaan huomiota. No, siitäpä googlettamaan, että onko normaalia. Todettiin normaaliksi myös neuvolassa. Meillä päälaen aukile noin keskisormenpään kokoinen ehkä tällä hetkellä.

Mä just katsoin tänään samaa! En oo aikaisemmin huomannutkaan tuollaista ja vähän jo säikähdinkin, että onkohan tyttö kuivunut vai mitä ihmettä.

Ja suunnilleen sormenpään verran auki täälläkin.
 
Meille tosta aukileesta sanottiin vaan ny 6 kk nlassa et on ok. On sitä mut en oo mittaillu et paljonko.

Kasvun minäki oletan olevan neidillä ihan jees tai ainaki omnlaistaan. Neuvolaa vaan huolettaa kun 5 kk nlassa käyrä lähti selkeään laskuun ja nyt meni viel alasuhdanteeseen mut ei enää nii jyrkästi. Ne kun nuo terveydenhuollon ammattilaiset tsekkaa "vaan" noita käyriä.

Kiitos tsempeistä! Kyl mä alan luottaa et tuon likan ruokahalulla (lähes ainasyö sen mitä oon ns suunnitellukki että pitäis syödä) ei voi jäädä ilman vitamiineja ja hivenaineita ja tärkeitä rakennuspalikoita ja kyllä niitä riittävästi tulee. Ei sitä enempäänsä voi tuonkaan pikkumasu vetää :wacky:
 
Eipä siis olisi kannattanut tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että tyttö vasta vähän kasviksia ja hedelmiä maistelee: kuukaudessa painoa tullut lisää tasan 600g (nyt siis 7115g) ja pituutta kaks senttiä (67,7cm), päänympäryskin kasvanut 9mm (44,4cm).

Neuvolantäti sanoi, että tässä kahden kuukauden aikana lisäilee kiinteitä niin, että kertoja tulisi vuorokaudessa yhteensä viisi, joista kaksi voi olla puuroa ja hedelmiä/marjoja, kaksi "lämmintä ruokaa" eli kasviksia ja lihaa/munaa/kalaa sekä yksi välipala - muuten sit tissiä vaan joka väliin.

Me saatiin uus aika jo kuukauden päähän, kun tytöllä on vähän tuota karsastusta, niin lääkäri tsekkaa sen sit jo silloin - muutenhan seuraava neuvola olisi vasta kahden kuukauden päästä
 
Meillä 6kk 7100g ja 67cm.

Mitä teillä on sanottu syöttötuoliin istuttamisesta? Unohdin kysyä, eikä tullut puheeksi. Miten se katsotaan, onko lapsi valmis istumaan tuettuna syöttötuolissa? Meillä on selkä suorana istuma-asennossa pidettäessä ja th kommentoi, että alkaa ottamaan vastaan kädellä kallistuessa, mutta en sitä itse huomaa.
 
Mie en oo koskaan saanu neuvolasta mitään kehotusta/kommenttia tai kysynytkään syöttötuolin käytöstä. Pikkuhiljaa lyhyitä aikoja oon alkanut pitää 6kk tietämissä. Itse sen näkee omasta vauvasta milloin on hyvä.
Meillä nyt tosiaan sunnuntaina tuli 6kk. Pieniä hetkiä, alle 5min jaksaa istua/asento on hyvä. Maissinaksun saattaa siinä syödä tai istuu sen hetken et laitan kahvin. Sylissä syötän vielä kaikki ruoat.
Tämä siis kaikkien neljän muksun kanssa näin.
 
Arabia, meillä katsottiin neuvolassa jo viiden kuukauden iässä istumisvalmiuksia ja saatiin silloin lupa istua, kun selkä pysyi suorana ja osasi ottaa käsillä vastaan kun lähti kaatumaan.
 
Meillä taas sanoi, ettei miellään vielä istutettais kuin sylissä - eli ei siis paniikkia sen syöttötuolin kanssa. Ja tyttö kyllä "osaa" istua ja ottaa jo vähän sivuilta tukea, jos meinaa kaatua, mutta ilmeisesti selkä ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt. Katsotaan kuukauden päästä sit uudestaan.
 
Luulen myös, ettei istumiseen neuvolassa kannusteta, aika huteraa on meininki. Pienet aamupuurohetket on syöttiksessä pyyhkeillä ja tyynyillä topattuna. Kyllä se siitä :)
 
Meillä istuminen tsekattiin jo 5kk neuvolassa. Selkä- ja lanneranka suorassa ja ottaa käsillä vastaan jos meinaa horjahtaa. Saatiin sillon lupa istuttaa syöttötuolissa :) nykyään istuu tosi hyvin itse, keinuttaa itseään ja lelujen perässä kumartuu, nojaa taaksekin päin ja nousee takaisin suoraan istumaan.
 
Meillä oli mun mielestä pikainen neuvola. Yleistä jutustelua ja mittojen otto. Istumisesta: tyttö punkee vaunuissa istumaan, jos ei uni maita. Katselee koirien menoa ja maailmaa. Th:n mukaan merkki, että vois istua rattaissa. Muuten ei minusta vaikuta tukevalta istujalta. Lyhyitä aikoja on syöttiksessä tyynyillä ja pyyhkeillä tuettuna. No, jospa se siitä kehittyy :)
Päivän mitat taas himpan verran alemmat, mitä luulin (aina sama juttu).
Pituus 68,5 cm (67,1) ja paino 7.260g (6.910). Omalla pituus/painokäyrällä tikittää tasaiseen tahtiinsa. Päänympärys ottanut onneksi taas kasvua, nyt kokonaiset 42 cm (40,9).
Tyttö huomenna 6 kk
 
Lääkärikäynti keskussairaalassa takana. Biologista ikää 6kk, kalenteri-ikää vajaa 8kk. Paino 8700g, pituus 70,6cm. Py 44,8.
Resepti saatu perusvoiteeseen, vaikuttais atoopiseen ihoon taipuvaiselta. Labrat ok, joten saadaan lopettaa rautalääkitys:happy:

Fysioterapiat jatkuu viikoittain. Hyviäkin asioita kehityksessä on tapahtunut paljon, mutta on myös niitä asioita missä ammattilaisen jumppatuokio ja kotiohjeet on tarpeen.

Seuraava käynti syyskuulle, samana päivänä sitten myös sydämen ultraaminen joskos siellä olisi se pikkainen reikä jo umpeutunut.

Mutta kaikin puolin hyvä käynti, tiedossa oli jo ne fysioterapian tarpeet ja iloinen ylläri oli se että rautatipoista vihdoin pääsee eroon :happy: (itsekseni toivoilin että rautalääkitys loppuisi ennen hampaiden tuloa)
 
Maanantaina oli 6 kk neuvola, mitat: 8490g ja 68,5 cm. Päänympärys 42,3 cm. Paino on mennyt koko ajan samalla käyrällä ja menee edelleen. Pituutta oli tullut nyt yhtäkkiä enemmän ja pompsahti vissiin seuraavalle käyrälle. Py on koko ajan ollut -1 käyrällä ja siinä jatkaa. :)

Selkä on suorassa istuttaessa, saa siis pitää syöttötuolissa tuettuna. :)

Katsoin 2-vuotiaani neuvolakortista, että hän painoi tuon ~8,5 kg vasta 8 kk:n ikäisenä. Pikkusiskonsa nyt 6 kk:n ikäisenä, vaikka tämä pikkusisko painoi vähemmän syntyessään. :joyful: Poikani on painanut eniten syntyessään ja kasvoi kohisten, mutta hänkään ei ole puolivuotiaana ihan vielä 8,5 kg painanut. :grin
 
Katjusha +2 käyrillä mennäänkin pituuden puolesta :) tyttö oli syntyessään 52cm. Hauskinta tässä on se että minä olen 160cm ja mies 174cm :D kyllä on neuvolassakin ihmetelty tytön pituutta, viimeksi tänään kyseltiin onko suvussa muita pitkiä henkilöitä. Ei ainakaan vielä ole kyseenalaistettu isää. Haha :D
 
Takaisin
Top