Vauvojen neuvolakuulumiset

Meidän 3kk mitat: 5040g, 57,5cm pitkä. Otettiin kuiten se vitosrokote, pneumokokkirokote jätettii pistämättä.Illalla ei mitään oiretta, pari päivää pistoksesta niin oli melkosen kiukkunen ja unet oli mitä oli,yöllä heräs myös itkemään ja hieman ruokahaluton.
Meille annettiin jo ohjeistusta,jos haluaa 4kk alkaa antamaan pieniä määriä soseita. Toistaseksi mennää korvikkeella.

Kitty, neuvola antaa aina vaan ohjeita ja seuraa kasvua. Jos poikasi kasvaa omalla käyrällään niin kaikki on hyvin. Eihän pieni kokoisten ihmisten vauva voi olla jättiläisiä tai iso kokoisten ihmisten vauvat minejä. Imetystä voi toki tehostaa, jos pieni koko huolestuttaa. Vaihtaa usein rintaa imetyksen aikana ja tyhjentää rintoja mahdollisimman paljon. Ainahan voit Kitty pumppailla ja seuraavalla syötöllä tarjota eka pullosta ja sitten imettää päälle. Rintaa kannattaa myös tarjota usein, mutta jos vauveli ei innostu, niin ei kannata tuputtaakkaan. Ei ne kiinteiden aloittamiset ole myöskään mikään takaus siitä että paino lähtis jotenkin rakettimaisesti nousuun. Arvio mikä on teille parasta. Neuvolan juttuja kannattaa välillä arvioida pienen suodattimen kanssa. Neuvolantätien omat mielipiteet vaikuttaa aika paljon heidän neuvoihinsa. Imetystuki ry:stä voit pyytää lisää tukea ja neuvoja, jos tunnet niitä tarvitsevan. He auttavaat mieluusti:)

Se on oikeesti aika harvinaista, että maito ei oikeesti riittäisi vauvan tarpeisiin. Vauva saattaa vaikuttaa siltä, että ei muka riittäis, jos roikkuu tissillä 24/7, mutta se saattaa olla vaan vauvan tyyli syödä. Tärkeää olisi, että naiset luottaisivat maitoonsa. Maito on laadultaa myös lähes samaa kaikilla ja se on täydellistä ravintoa vauvalle. Ainoastaan, jos äiti kärsii vakavista puutostiloista, niin maitoon ei riitä tarpeeksi ravinteita ja maidon tulo voi tyrehtyä. En nyt mitenkään tarkoita, että Sanoja olisit vääristä syista siirtynyt korvikkeisiin. Haluan vaan kaikkia äitejä, jotka epäilee maitonsa riittävyyttä, valaista faktoilla ja rauhoittaa. Tässä linkki imetystuki ry:n sivuille, jossa juuri juttua maidon riittävyydestä. Noilla kohdilla voi itse arvioida maidon riittävyyttä ja tarvetta lisämaitoon: http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/maidon-riittaminen/442-riittaako-maiton

Meillä oli 3kk neuvolassa paino yläkäyrällä eli 7,6kg ja pituus keskikäyrällä eli 60cm. Mielestäni ei kannata näistä stressata kun jokainen vauva kasvaa niin omaa tahtia. Ne käyrätkin on vaan keskiarvoja ja työvälineitä siihen vauvan kasvun arviointiin. Ei niitä käyröjä voi pelkästään tuijotella! Me ollaan otettu kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotukset. Just oli uutisissa se kuoleman tapaus kun lasta ei oltu rokotettu. Kun tarpeeksi moni jättää ottamatta rokotteet niin lauman suojakin menee. Rokotteet kun ei ihan kaikkille 100% tehoa ja silloin on tärkeää, ettei niitä tauteja ole liikkeellä. Niistä rokotteiden merkittävistä haitoistakaan ei ole kunnollista dataa ja paljon huhupuheita. Jokainen kumminkin tekee niin kuten parhaaksi näkee.

Meillä se korviketankkauksen aloitus silloin toi selkeää tyytyväisyyttä vauvaan, siitä itse päättelin sen olleen tarpeen. Ennen sitä vauva kitisi ja kitisi, söi koko ajan ja kitisi silti. Korviketankkauksella lähti kitinä ja vauva oli selvästi tyytyväinen -> tästä itse päättelin sen olleen tarpeellinen. Meillä menee hyvin näin ja olen tyytyväinen, toisilla voi olla asiat erilailla.

Neuvolan ohjeet on tosiaan ohjeita, ei mikään absoluuttinen totuus tai pakko mitä pitäisi tehdä. Oman mielen mukaan, jokainen äiti on itse oman lapsensa paras tuntija.

Me otetaan kaikki muut paitsi rotarokote. Just juttelin oman äitini kanssa, joka työnsä puolestakin osasi kertoa, ettei nuo ns Suomessa harvinaiset taudit ole oikeasti hävinneet. Niitä kulkeutuu Suomeenkin koko ajan muista maista tulevien rokottamattomien ihmisten mukana, tahattomasti toki.

Siksi sanoinkin Sanoja etten kyseenalaista sun syitä. Toi linkki on muille, että jos alkaa epäilyttää niin saa varmistuksia.:) Tonkin linkin ohjeet on vaan ohjeita, joista saa omaan imettämiseen varmuutta.

Meillä oli jo tuossa joku aika sitten 3kk neuvola ja tytön mitat: 5900g/62cm. Pitkä hoikka tyttö ja perus tyytyväinen, täysimetyksellä mennään vielä varmaan pari kk ellei ihmeitä tapahdu.

Tyttö jo hienosti "kierii" ja ryömii, ei pysy enää oikein leikkimatolla :D jos laittaa selälteen niin heti pitää kääntyä masulteen. Hitto, kohta saa jo juosta perässä :D no onneks ei nyt ihan vielä. Neuvolastakin huomasi tämän ja kirjoitti sitten korttiinkin että jäntevä tyttö.

Ei annettu vielä yhtään rokotetta, odotellaan luultavasti 6kk asti ekan laittoa(dtap-hib mikä onkaan) ym. Rotat jäi kokonaan ja luultavasti streptokokkikin. Neuvolantäti oli myös sitä mieltä et ne on ne "turhimmat" perusterveelle...Jokainen kuitenkin tekee minkä parhaaksi näkee...

Meillä oli tällä viikolla 4kk neuvola sekä lääkärintarkastus. Painoa oli 7295 (3kk 6530) ja pituus 62,8 (61,4). Pituutta ei ollut nyt paljoa tullut, mutta aiemmin pituus olikin pompannut oletuskäyrän yläpuolelle, niin nyt tuli takaisin lähemmäksi sitä käyrää. Lääkärintarkastuksessa onneksi kaikki ok, mutta nyt alettu epäilemään että tytöllä olisi refluksia koska edelleen tosi itkuinen ja pulauttelee paljon ja paljon muitakin siihen viittaavia oireita. Tyttö ei vieläkään nosta päätä käsistä nostaessa, mutta vatsalla ollessaan nostaa sitä jo hienosti. Täytyy kotona alkaa harjoittelemaan tuota niskaa enemmän. Tyttö ei vieläkään käänny kumpaankaan suuntaan, mutta harjoittelee sitä jo kovasti. Lattialla tyttö ei kauheasti viihdy eikä varsinkaan kauaa vatsallaan, niin sen takia varmaankin tuo niskan nostaminen ja kääntyminen vielä hakusessa.

Milloin yleensä sitten vauvan pää seuraa kun käsistä nostaa? Meillä kyllä viihdytään hyvin masulla ja päätä kannattaa silloin hyvin. Kuitenkin eilen neuvolassa meinas että morottaa vielä vahvasti ja pää ei seuraa. Selin kyllä seuras esineitä.

viime yönä ei paljoa nukuttu, miten voi pieni noin piereskellä ja sinappiakin töräytti pariin kertaan, kuulu kovaa lurinaa mahasta. Onneks ei tullu kuumetta, eikä toivottavasti tulekkaan... yöllä oli taas aikaa miettiä ja jopa googlettaa. Harmittaa ihan hirveesti että nyt jokaisella kerralla on ollu uus terkka ja tuntuu että mulla menee het fiilis koko käyntiin kun nään uuden naaman. Maanantain terkka puhu tosi huonoa suomea ja siks mulla jäiki tosi huono fiilis, jännä että tää tunne alko vasta eilen...tuli vaan mieleen että onkohan poju varmasti terve? Tai kehittyykö normaalisti... käynnistä kirjotti "kehittyy,iloinen, normaali kakka ja pissa" ei siis mitään että että olis jäykkä tai olis karsastanu, jumppaan en sinänsä mitään ohjetta saanu, pitää vaan pitää leluja enempi oikeella ja jumpata ristiin käsiä ja jalkoja...

kait nää fiilikset rupee taas pukkaa ku on arjen yh:na... kököttää himassa päivästä toiseen, vettä sataa, yöllä ei nukuttu.... valivali...

Onko teiltä muilta muuten miten kyselty vauvan kehittymisestä neuvolassa? Kun multa kysyi viimeksi kesälomasijainen: "mitäs uutta nyt on vauva oppinut?" ja mun piti ihan miettiä, etät mitäs tuo on oppinut. Että ei paineita siihen että vauvat kehittyy omaa tahtiaan...

Meillä 3kk neuvolassa täti kysyi vauvan luonnetta ja pyysi kuvailemaan millainen se on. Ei ollu mitään kehityskeskustelua. Eipä olis ollu mitään kerrottavaakaan. Sen se mainitsi ettei vauva morota enää, täti viskeli vauvaa ihan urakalla :)
Ens viikolla on 4kk lääkäri, niin katellaan kyselläänkö siellä taitoja. Jos ei mitään huimaa harppausta tapahdu kehityksessä, niin eipä silloinkaan ole kummosta raportoitavaa.

Ei meilläkään mitään kyselty. Paitsi vuorokausirytmistä. Taisin kyllä ihan oma-aloitteisesti kertoo uusia juttuja mitä "opittu", siis löydetty nyrkit ja mitä uusia jutellaan. Testas ne varhaisheijasteet mutta mulla jäi vähän epäselväksi että oliko niitä vai ei kun mun mielestä morotti ja sitä askellusta kun kokeili niin poika ensin sipsutteli sillai hauskasti ja sit otti mun mielestä kyllä ihan niitä askeleitakin. Mutta neuvolakirjaan ei täti kirjoittanut noista mitään.

Meillä oli tänään 4kk neuvola. Likka nyt 5980g ja 61cm, tää kasvaa niin eri tavalla ku isoveljensä :) (hän oli 4kk neuvolassa 8150g ja 65cm) ja molemmat rintamaidolla. Olihan heillä se kilon verran painoeroa syntyessään mut kyl poika silti otti tota painoa enemmän. Onhan siinä sekin et likka ei oo hereillä hetkeäkään paikallaan kun pyörii päänsä ympäri koko ajan tai kääntyilee vatsalleen ja poika oppi kunnolla kääntymään vatsalleen vasta puoli vuotiaana minkä jälkeen hänenkin painon tulo rauhottui. Kovasti kehui kun on niin iloinen ja juttelevainen ja lääkärin tarkastuksessa kaikki kunnossa. Ensi kuussa oleva 5kk neuvola onkin täällä meillä isäneuvola ja mulla ei kuulemma ole sinne lupaa mennä mukaan :)

Oho, en oo kuullukaan isäneuvolasta :) Mä ajattelin pyytää neuvolantädin vaihtoo ens kerralla... En vaan jotenkin tule toimeen sen nykyisen tädin kanssa :sour: Tosi noloo. Mutta olis kiva että neuvolaanmeno olis kiva asia eikä niin että etukäteen sitä stressaan kuinka kamalaa. Me ei olla vaan yhtään sen tädin kanssa samalla aaltopituudella, se ymmärtää mun kertomat asiat ihan väärin ja antaa muutenkin mun mielestä tosi outoja neuvoja eikä keskity mun mielestä olennaisiin ja tärkeisiin asioihin...

Toi on ihan perrssiistä jos ei tule neuvolatädin kanssa toimeen. Meillä on nyt kiva täti ja se tosiaan vaan neuvoo ja kertoo mitkä on suosituksia. Ja sille on helppo kertoa jos jokin painaa mieltä. Toki se tarkastaa vauvan ja tuntuu olevan pätevä ja kiinnostunut työstään. Joka kerta kyselee myös vanhempien voinnin ja jaksamisen. Meillä isä on ollut joka kerta neuvolassa mukana raskausajasta lähtien ja se tuntuu olevan siitä iloinen ja seuraavaa aikaa varatessa kysyy aina mikä aika sopii, että isäkin taas pääsee.

Esikoisen kanssa oli ihan karsee täti. Se ei kuunnellut mitään, eikä tukea olis saanu mihinkään jos olis ollu tarve. Onneksi pärjäsin itekseen, enkä uskonut tätiä. Esim. 2kk neuvolassa se ilmoitti, että ens kertaan mennessä olette maistelleet perunaa. Kun rintamaito loppuu yleensä 3kk mennessä, niin sen ikäinen tarvitsee x määrän korviketta. Antoi mukaan pienen tuttipullon ja tuttelimainosnivaskan. 3kk neuvolassa kertasi vielä korvikkeen syöttöohjeet, vaikka olin juuri kertonut luovuttavani maitoa. Heti kun kotiudutaan neuvolasta niin piti keittää vauvalle perunaa. 4kk neuvolassa valehtelin, että perunaa syödään. Sitten alkoikin 6kk neuvolassa imetyksen lopettamiseen painostaminen.

Joo noi neuvolatäti jutut on kyl ikäviä. Joidenkin kanssa ei tuu juttuun. Mä vaihdoin koko neuvolaa koska tykkäsin tästä nykyisestä neuvola tädistä enemmän. Se vanha mikä meil oli on kyl kiva mutta muo ärsytti kun se jäi tuijottamaan ja yrityi lukee mun eleistä kaikkee. Se oli tosi ärsyttävää. Ja oli tosi vaikee puhuu mitään tai kysellä. Kyllä kannatti vaihtaa.

Mä oon tosi monta neuvolatätii tavannu,ni tosiaan ei niitten kans tuu toimeen eikä osaa kiinnostanut koko homma.

Mult kans kyseltii kans tota luonnetta. Mut nyt viimeks saatiin taas vanhempien voimavara kysely. Pitää palauttaa ensi kerralla. Miten äiti jaksaa entä isä.. mä oon niin kyllästynyt noihin lomakkeisiin. Näkyishän väsymys jo päältäpäinkin. Ehkä.

Mä kans huomasin et pojat kasvo kyl nopeempaa vauhti kun meidän likka.

Oon nyt usein kuullut et ompa pieni 4kktiseks. En mä nyt niin pieneks tätä kuvailis. Ykskin sanoi et älä loukkaannu sen jälkeen. Miksi mä loukkaantuisin, se kasvaa tasaisesti ja on jämäkkä.

Tänään oli 4kk neuvola. Painoa 7290g (6560g) ja pituutta 64,8cm (61,1cm), py 43,2cm. Hyvin kasvaa. Ilmeisesti kasvu alkaa tässä iässä kuitenkin hidastumaan. Ei tule enää yli kiloa kuussa. Muuten kaikki oli kunnossa. Ilmavaivoihin määräsi lisää vatsallaanoloa.

Onneksi tällä kertaa ei tullut rokotuksia. Lääkäri totesi, ettei soseiden kanssa kannata kiirehtiä, kun kasvaa näin hyvin ja on pääsääntöisesti nukkunut yöt todella hyvin. Kyseli, mitä uutta vauva on oppinut. Siinä sai hetken miettiä, mitä kertoo.

Meillä on tänään myös naurettu kunnolla ensimmäistä kertaa. Tuli sellainen olo, että rakastuin pikkuiseen taas vähän enemmän, kun sitä kikatusta kuuntelin. :love7

Meillä on neuvolakortissa sellanen taulukko, johon voi merkkaa, että milloin mikäkin kehitysvaihe tulee. Siinä on myös pään pitäminen käsistä nostettaessa 2-4kk eli 2kk iästä 5kk ikään. Meille neiti piti päätään jo 2kk iässä ja neuvolantäti olikin siitä yllättynyt eli ei ole mitenkää erikoista vaikka osaisi sen vasta 4,5kk iässä. Meillä neuvolantäti aina kovasti kyselee, että tekeekö sitä ja tekeekö tätä, miten oon jaksanut, miten olen nukkunut, syönyt, juonut yms. Neuvolakäynti ajatkin on jotain 1,5-2h, että siinä ehtii rupatella kivasti kaikki kuulumiset.

Meillä viimeks 3kk neuvola ja seuraava on sitten vasta 5kk neuvola ja heti perään 5kk lääkäri. Viimeksi paino oli 7,6kg eli reippaasti yläkäyrällä ja pituus noin 60cm eli keskikäyrän tuntumassa. Laskin että tällä vauhdilla pitäs olla jo yli 10kg ens neuvolassa. Tyttö kannattelee päätä jo täysin, juttelee ja hymyilee. Vielä ei naura, tartu tai käänny. Tarttumisen oppii ihan kohtaa maks viikon parin päästä. Nyt jo tökkii kädellään asioita ja osaa tarrata, mutta käden ojentamisen ja esineeseen tarraamisen yhdistäminen on vielä liian suuri haaste:D Ryömimistä ja kääntymistä kovasti treenaa, kuten myös istumista. Jaksaa jo kannatella itseään hetken seisoen. Jäntevä vauva, vaikka ei tässä mikään kiire ole!:cat:

Mäkin huomasin kuinka oon rakastunut uudestaan pikkuseen. Vaikka oonkin ollu hirmu onnellinen koko ajan.
Meillä neiti naurahtaa hetken kun ÄITI pelleilee. Mut kyl mä sanon et ihmeen nopeesti pikkuset oppii uusia taitoja.

Meillä oli tänään 4kk neuvola ja lääkäri.
Painoa 8450 g ja pituutta 61,5 cm. Päänympärys 44 cm. Pituus menee tasaisesti omalla käyrällään ja paino on tasaantumaan päin, ettei enää käyrä ole pystysuorassa nousussa.
Kaikki oli muuten hyvin, mutta saatiin lähete fysioterapiaan, kun meidän vauva käyttää laiskasti käsiä. Sinne mennään opettelemaan jotain harjoituksia, joilla aktivoida käsien käyttöä. Odotan mielenkiinnolla mitä terapeutti sanoo ja neuvoo.

Hyvin kasvanut HoosiAnna. Mitä tarkoittaa käyttää laiskasti käsiä? Eikö vielä tartu? Sanoitko siis itse neuvolassa täs huomion vai tehtiikö siellä jotain "tarttumistestiä"?

Meidän vauva ei käytä käsiä tyypilliseen 4 kk vanhan tapaan. Kun se makaa tyytyväisenä selälleen, nii pitää käsiä vartalon sivulla joskus vielä nyrkissä. Ei tavoittele leluja kun ihan satunnaisesti. Ei tartu leluihin riittävän hyvin, eikä vie niitä riittävän aktiivisesti suuhun. Ilmeisesti ton ikäisen vauvan pitäis pitää käsiä enemmän yhdessä vartalon keskilinjalla. Meidän vauva vie yksittäin käsiä suuhun ja hieroo silmiä väsyneenä ja tarttuu esim. harsoon ja kantoliinaan ja tunkee kättä suuhun sen jälkeen. Ja sitten se nyplää polvia.

Lääkäri teki tarttumistestiä ja kyseli tarttuuko. Lääkäri sitten näkemänsä ja kuulemansa perusteella määräsi terapiaa. Sanoi moneen kertaan ettei tarvi huolestua koska vauva muuten kehittyy normaalisti. Juupa juu, ihanku pystyis olee huolestumatta. En ole vielä kuuklannut aiheesta, mutta kunhan ilta tulee niin pakko vähä kattoo mihin diagnoosiin päädyn.

Takaisin