Vauvojen neuvolakuulumiset

Mistä noita juttuja voi tarkistaa? Että mitkä käynnit on lakisääteisiä? Vantaalla (ainakin) aikoinaan tarjottiin 7kk neuvola, mutta samaan aikaan mun siskon kotikunnassa ei, eli se ei kuulu pakollisena.
 
Viidessä kuukaudessa Lilliputille on kertynyt painoa 7820 g ja pituutta on siunaantunut 66,3 cm. Nyt näyttäisi kasvutahti hidastuneen, mutta keskiviivalla mennään pituuden suhteen ja paino vielä plussalla.

On nyt kääntynyt muutaman päivän ajan taas tauon jälkeen ja siirteli lelua kädestä toiseen, ja neuvolatäti oli iloinen. Rokotukset oli taas ihan pepusta ja sitä toista itkettiin kovasti. Onneksi höpisevä äiti sai putin rauhoittumaan. Vielä ei ole noussut lämpöä tai ollut muuta oiretta. Viimeksi oli jo samana päivänä pistokohdat arat ja lämpöä. Katsotaan, mitä rota aiheuttaa tällä kerralla.

Kovasti neuvoi maistattamaan aktiivisesti uusia makuja. Sanoi, että voi olla hankalampaa saada syömään kiinteitä kuukauden päästä kuin nyt. No, ikää on 5kk ja viikko, eli ehkä me aletaan nyt sitten maistella säännöllisesti. Jotenkin on vaan ollut niin helppoa ja halpaa imettää. :grin
 
Meillä oli tiistaina 5kk isäneuvola. Annoin miehelle lapun mukaan mis oli kaikkee tietoo tytöstä ku ei se mistään mitään tiedä kun on koko ajan ollu töissä ja viimeiset 2kk tehny lähes päivittäin 12h työvuoroa... Nyt se on onneks 1.5kk kotona lomalla :) Meijän neiti on nyt 6370g ja 63cm, pikkunen likka mut kasvaa tasaisesti. Kovasti jo eteenpäin ryömitään ja kieritään ympäri. Hiukan tuli rokotteista lämpöä (37,6) ja tiistai illan vaan nukkui.
 
Meillä oli tänään 5kk neuvola. Painoa oli 7135g, pituutta 67cm ja pipo 42,8cm. Täti kirjoitti neuvolakorttiin "hienosti kasvaa ja kehittyy. Kääntyy selältä vatsalle, vatsallaan nousee jo kämmennojaan. Varpaat löytyneet. Pää tulee nyt hienosti vartalon edellä käsistä nostaessa. Aukile normaali. Varhaisheijasteet sammuneet. Iho muuten siisti, mutta pientä rohtumaa vaippa-alueella. Sinkkivoide käytössä. Kiinteitä maistelleet iän mukaisesti." Rokotteitakin laitettiin, tyttö oli todella kiltti, yhdestä pistoksesta huusi ehkä puoli minuuttia ja oli sitten kuin mitään ei olisi tapahtunut.
 
Mun mies on ollut melkein aina mukana neuvolassa. Raskausaikana siltä jäi pari kolme kertaa välistä ja nyt vauvan synnyttyä yks kerta jäänyt välistä. Innokas iskä!:Heartred

Onko teillä muilla kotikäyntejä neuvolasta? Meillä oli heti kun kotiuduttiin sairaalasta terkka käymässä kotona ja nyt kun on 5kk neuvola on toinen käynti. Terkka tulee meille käymään ensin kotiin ja sitten mennään parin päivän päästä neuvolaan lääkärin tarkastettavaks.
 
Meillä on isä ollut myös aina neuvolassa mukana raskausajasta saakka, paitsi vauvan 1 kk lääkärintarkastuksessa, koska oli töissä. Jos meillä olisi joku isäneuvola, niin mä menisin silti mukaan. Haluaisin itsekkin tietää mitä siellä ollaan puhuttu ja jos tulee jotain kysyttävää, niin ei tarvi soitella perään.
Kotikäynti oli vaan silloin kun kotiuduttiin sairaalasta.
 
Meilläkin oli kotikäynti vain silloin kun päästiin sairaalasta. Isä on mukana, jos vain aikataulut sopivat yhteen. Raskausaikana oli muutaman kerran mukana ja sairaalassa rampatessa aina. Meillä vaihtuu neuvolatäti. Ensi kerralla vielä tuttu ja turvallinen, mutta sen jälkeen saadaan jännittää. Harmittaa, kun ei voi itse valita, kenellä käy.
 
Meillä oli kotikäynti silloin kun päästiin sairaalasta kotiin. Isä neuvolas aina silloin mukana kun työt sallii : ) Mulla ollu raskauden alusta lähtien sama hoitsu, kerran ollut sijainen kun omahoitsu oli sairaana. Tosi symppis ja mukava neuvolatäti :)
 
Meillä oli kotikäynnit neuvolasta 2 ekaa kertaa sillon kun sairaalasta tultiin. Mies on ollut yhdn kerran mukana neuvolassa, nyt viimeks just 4 kk. Muut kerrat ollut töissä. Mutta tosi kiva kun oli mukana, sain itse keskittyä siihen jutusteluun neuvolantädin kanssa kun mies vaatetti ja jutusteli pojan kanssa.
 
Meillä oli 2 kotikäyntiä, silloin kun sairaalasta tultiin, äitiysneuvolan täti tuli käymään. Noin viikon päästä tuli vielä lastenneuvolan täti käymään. Tää varmaankin et 2 kertaa johtu siitä että kävin äitiysneuvolassa naapurikaupungissa ja lastenneuvolan otin täältä omasta kylästä. Meillä mies on ollut neuvolassa mukana mahdollisuuksien mukaan, jos ei ole töitä ollut silloin. :)
 
Meillä ei ole ollut yhtään kotikäyntiä. Sen ekan vauvan neuvolakerran olis voinut hoitaa myös kotikäyntinä, mutta mä halusin mennä sinne neuvolaan, pääsi vähän liikenteeseen itsekin.

Mies on ollut yhden kerran mukana, siinä ekassa raskausajan neuvolassa. Me ei olla koettu tarvetta miehen tuolla olemiselle, koska mä kerron heti kaiken mitä on tullut tietoa.
 
Meillä mies on nimenomaan halunnut tulla mukaan. Se haluaa osallistua kaikkeen vauvaan liittyvään. Mä en tarvi sitä siellä mihinkään, mutta ei ole myöskään tarvetta kieltää tulemasta. Vuorotyöntekijällä on paljon arkivapaita, niin hyvin on saatu neuvola ajat sovitettu, että molemmat pääsee.
 
Mun mies on kanssa halunnut itse tulla mukaan ja alussa voin niin pahoin, että oli helpompaa mennä neuvolaan kyydillä kuin julkisilla tai kävellen. Mies halus myös päästä kuulemaan sydänääniä ja nauhoitti niitä monta kertaa :)
 
Meillä mies ei oo tullu. Mut ei oo haitannu. Meijä neuvolassa sanottiin että saa tulla jos kerkee..
 
Mulle vihjailtiin edellisen asuin kunnan neuvolassa että sitä miestä ei sitten tarvii joka kerta mukana raahata. Mies tuli silti ja th katto vähän nyrpeenä :D
 
Meillä oli tänään 5kk neuvola.
Juteltiin kiinteiden aloituksesta ja täti suositteli lämpimiin soseisiin rasvalisää. Puhui rypsiöljystä, mutta taidan valita jotain muuta ja käyttää vaihtelevasti eri öljyjä. Maisteluannoksiin sanoi, että riittää tippa pari ja 1,5 dl määrään tl.

Meitin pulleron paino on 9560 g (+1100g) ja pituus 65,5 cm (+ 4 cm), py 45 cm.

Korttiin täti kirjoitti: Ihana, hymyilevä poika. Jokeltelee ja pärisyttelee erilaisia ääniä. Tarttuu ojennettuun leluun. Kasvaa omalla käyrällä. Äiti täysimettää. Käynyt fysioterapiassa.
Ja sitten se liimas pienen tarran siihen ruudun sivuun.

Rokotuksistakin oli puhetta ja päädyttiin vielä siirtämään niitä myöhemmäksi. Täti muistutti rokotteiden hyödyistä, mutta sanoi, ettei suomessa ole niin akuuttia vaaraa rokottamattomalla. Ajattelin, että sen jäykkäkouristus- polio- kurkkumätä- hinkuyskä-rokotteen ottais ilman sitä hib-osuutta jonkin ajan päästä
 
No jo on sulla HoosiAnna aika jötkäle. :grin Lilliputissakin on kantamista...

Mä soitin neuvolaan ja kysyin, voiko rokote aiheuttaa tällaisen ihoreaktion. Naama ja jalat näytti siis lauantaina siltä kuin olis puhjennut yhtäkkiä atooppinen ihottuma. Vähän on jo helpottanut onneksi. Th sanoi, että kyllä niitä laajempia ihorekatioita voi tulla yhdelle sadasta tai yhdelle tuhannesta... aikamoinen heitto arviossa. Sanoi, että ajankohtakin sopisi, kun torstaina sai rokotukset. Ilmeissesti voi olla koirallekin allerginen, mutta kun ei ole aiemmin oireillut, ei uskonut että siitä on kyse. Viikossa pitäisi mennä ohi. Nyt onkin jo paljon parempi kuin lauantaina.
 
Takaisin
Top