Vauvojen neuvolakuulumiset

Meillä oli kanssa 5kk neuvola vaikka neiti olis jo n 5 1/2kk.
Eli kysyi uusista taidoista. Konttaus asentoon meno ja istuminen ilman tukea. Jasmin kuitenkin itse tukee toisella kädellä maata. Et tasapainottelee itse.
Puhuttiin soseiluista.
Puuron kokeilusta.
Mitattiin paino 6.1kg ja pituus 63cm.
Pikkuinen neiti siis.
Täys imetyksellä mennään. Pääsäännöllisesti.
Rokotteet sai. Pieni itku tuli.
Puhuttiin kuulumisista kesän aikana.

Nyt illaks nousi lämpö mut neiti on vielä ihan seurallisella päällä. Otettiin panadol annos ennen nukkumaan menoa.

Voivoteltiin että kohta tulee puolivuotias. Aika kyllä lentää vauhdilla.
 
Voiko olla, että pienemmät vauvat on "ketterämpiä"? Tuntuu siltä, että muut tekevät jo vaikka mitä. Nanellakin jo noin paljon uusia juttuja. Meillä vaan käännytään masulleen. Ei kämmennojasta tai istumisesta tietoakaan. Näyttää kyynärnojakin olevan taas vähän hukassa. No, kaipa nämä kehittyvät kukin omaan tahtiinsa. On kuitenkin ihana seurata, miten opitaan uutta. Meillä tänään koitettu saada vesisuihku hanasta käteen. On se niin ihmeellistä tutkia maailmaa. Itsekin huomaa niitä pieniä juttuja...
 
Meille neuvolan täti sanoi, että "kun on tota massaa, niin se saattaa aiheuttaa kömpelyyttä". Fysioterapeutilta kun kysyin, niin se oli sitä mieltä, että kömpelyys on enemmän luonnekysymys. Pulleilla nääs on isommat lihakset kuin sirommilla.
Toisaalta kun tota palleroa katselee, niin en ihmettele yhtään, ettei se saa itseään liikkeelle. Luulen, että kääntymisiin ja ryömimiseen menee vielä muutama kuukausi. Toivotaan, että se kehittää sillä välin sitte henkisiä ominaisuuksia :wink
 
Meillon 5kk neuvola ens viikolla. .. ja siitä 2pvää eteenpäin lähetään tuonne Välimerelle koko perhe joten siirretään vitosrokotteen toista osaa ens kertaan ettei vaan tuu sivuoireita siellä sitten.

Mut olis tarkotus antaa koko katraalle myös toi twinrix hepatiitti a&b vastaan jossain välissä kun reissataan se väh.pari kertaa vuodessa kauemmaksi....

Mejän tirppu täytti pari pvää sitten 5kk ja osaa jo ryömiä hieman yms. hirvee meno mimmi :D istuis vaan sylissä ja osaakin ruokailla jo istualtaan syöttötuolissa.
Oon samaa mieltä et pitkälti luonnekysymys kuinka lähtee liikkumaan.. toki fyysisesti lapset kypsyykin kovin eri tahtiin, puhumattakaan henkisestäkin puolesta. Onneksi me ollaan kaikki erilaisia, muuten olis kovin tylsä maailma :wink
 
Tänään sitte oli 5kk tarkastus, mittaa oli 6800g/67cm. Aika tasasta kasvua...paino jotenkin laskusuuntanen vähän mut ei kuulemma liikaa. Ruokaa ei vielä paljoa uppoo...
Oli puhetta tätin kanssa kun meidän esikko sai 4v tarkastuksen yhteydessä alkukesästä rokotteen käsivarteen ja siinä edelleen patti.?!? Hän ei tienny mistä voi johtua, selvittelee asiaa...tälle tirpalleki tuli jalkaan ekasta rokotteesta patti jota arasti, mut katosi viikossa pois...onko muilla vastaavaa ollu?
 
Me kun saatiin 3 kk neuvolassa ne 2 piikkiä niin toisesta rokotteesta se terkka sanoi että voi jäädä sellanen helmiäinen siihen pistokohtaan useemmaks viikoks (!) mutta ei meillä jäänyt. En tiedä miksi voi jäädä, en tullut kysyneeksi.
 
Meillä oli eilen 5kk neuvola.Painoa kertynyt 6195g ja pituutta 62cm.Pirtsakkana oli siellä.Rokotus meni hyvin,hieman inahti.
Meillä jäi viime rokotuksesta kans varmaan viikoks sellanen patti ja hävis ominee.
Mitään poikkeavaa ei tullu tälläkään kertaa.
Oli taas uusi neuvolatäti ja tää oli mun mielee. haastatti miten jaksellaa ja kuinka sujunut ym.
 
Pitikin sanoa ettei mitään tullu rokotteesta.Nyt varmaan tunnin verran itkeskellyt ja selkeesti kipeän oloinen.Ei kuumetta ainakaan vielä.Annoin pienen annoksen panadolia josko kipuiluun tulisi helpotusta. Harmittaa ihan toisen puolesta,kun ei voi vaikka itse ottaa noita harmeja itseensä. Toivottavasti huomenna olis sit jo oma perustyytyväinen ja hymyileväinen itsensä,kuten aamulla oli.
 
Meillä huomenna edessä 5kk neuvolalääkäri ja piikit.:confused: En edes muistanut niitä piikkejä, kunnes mies ne äsken mainitsi. Olin varmaan psyykettäni suojellakseni unohtanut ne... :p Onneksi ei viimeksi tullut kuin vähän ärtyisämpi lapsonen parina päivänä. Siihenkin kipulääkkeet autto hyvin. Eka rota oli kyllä ihan pepusta, viimeisin ei ollut ollenkaan niin paha ja toivon, ettei tästä rotasta tule mitään! :stop:
 
Meillä oli tänään 5 kk neuvola. 7025 g ja 65 cm. Pituuslukemassa oli kyllä sentin enempi, mut sit nt tunki jalkaa vähän koukkuun jostain syystä... Ens kerralla meillä on ryhmäneuvola, ihan kivaa vaihtelua.
 
Eilen käytiin neuvolassa, ikää 5,5kk. Pituutta oli tullu sentti lisää, nyt 65,8cm. Paino oli 8,06kg, olis tullu 400g lisää, muttaku ei vatsa oo toiminu 4pvään.... jäykkäkouristus pistetty, poju ei ees huomannu:grin hammasharja saatiin ja sano että vedellä pestään ja sitte kun poskiin tulee hampaat ni otetaan tahna mukaan. Hienosti kuulemma kasvaa ja kehittyy. Syö 3kertaa päivässä muuta kun tissiä ja tämä ok. Liha mukaan kuvioihin viimestään 6kk kohdalla.
 
Nii ja ei otettu rota nro.3 ollenkaan ku viimeks huus 4pvää.
 
Tänään 6kk neuvola. Painoa 7155g ja 67.9 cm pitkä. Painoa tullu enemmän. Hyvin kehittynyt ikäiseksi. Menee konttausasentoon, ryömii, kääntyy masulleen ja takaisin. Öisin meillä jo ainakin kuukauden herärtty tunnein-kahden tunnein välein syömään, neuvolatäti suositteli unikoulua aloitettavaksi ja mahdollisesti siirtyminen oman huoneseen. Aloitettaan unikoulu mut pinnis pysyy vielä toistaseksi meidän sängyn vieressä :D
 
Kiireinen päivä, kun muskarista kiiruhdettiin neuvolaan. 6 kk:n mitat 68 cm ja 8170 g. Kovasti on painon kertyminen rauhoittunut.

Th kysyi, haluammeko fysioterapiaan lähetettä, kun neiti ei nouse vielä kämmennojaan. Sanoi, ettei kyllä ole vielä huolissaan... kehui lisäksi hienomotoriikkaa, kun tyttö kovasti tutkaili lelujen yksityiskohtia. Tarjosi jopa puuhelmeä ja riisimuroa ihan testi mielessä. Ei nyt kyllä lähdetä vielä minnekään ylimääräiseen jumppaan. Kehittyy omaa tahtiaan. Varpaat on löytynyt, hampaita tullut ja kääntyilee ahkerasti ja koittaa ryömiä. Katsotaan, miltä tilanne näyttää kuukauden päästä.

Kiinteiden määrää käski nyt lisäämään reippaasti. Kuulemma kolme kertaa päivässä voi syödä jo 1,5 desin aterioita... lähdetään nyt sitten lisäämään lusikallinen päivässä ja katsotaan, maistuuko.
 
Mehän jatketaan fysioterapiassa ainakin toistaiseksi. Viimekerralla terapeutti antoi uuden ajan ja sanoi, että ensikertaan mennessä pitäis jo pystyä nousemaan kämmennojaan. Ei ole vielä mitään merkkejä mistään nojista, taivutuksista, kääntyilystä, liikkumisesta...saa nähä koska nää taidot kehittyy. Mä en usko, että se fysioterapia edes auttaa, mutta käydään kun tällainen palvelu kerran tarjotaan. Siellä on ihan kiva kuitenkin käydä.
Meillä on ensviikolla 6kk neuvola, mutta ei ehditä ennen sitä alottaa kiinteitä. Nyt mä olen kyllä alannu jo aika innolla odottamaan koska päästäis maistelee jotain. En ole vielä valinnut lajiketta millä lähdetään kokeilemaan, ehkä jotain sinne verkkotikkariin imeskeltäväksi.
 
Mehän jatketaan fysioterapiassa ainakin toistaiseksi. Viimekerralla terapeutti antoi uuden ajan ja sanoi, että ensikertaan mennessä pitäis jo pystyä nousemaan kämmennojaan. Ei ole vielä mitään merkkejä mistään nojista, taivutuksista, kääntyilystä, liikkumisesta...saa nähä koska nää taidot kehittyy. Mä en usko, että se fysioterapia edes auttaa, mutta käydään kun tällainen palvelu kerran tarjotaan. Siellä on ihan kiva kuitenkin käydä.
Meillä on ensviikolla 6kk neuvola, mutta ei ehditä ennen sitä alottaa kiinteitä. Nyt mä olen kyllä alannu jo aika innolla odottamaan koska päästäis maistelee jotain. En ole vielä valinnut lajiketta millä lähdetään kokeilemaan, ehkä jotain sinne verkkotikkariin imeskeltäväksi.
 
Meillä oli 5 kk neuvola jo viime viikon maanantaina mutta tässä nämä: 65,5 cm (+2 cm) ja 6310 g (+675 g). Hoikka poika mutta ei enää niin paljoo miinuskäyrillä kuin ennen. Saatiin 3 rokotetta, eli molempiin reisiin + suun kautta rota. Illalla alkoi itkeen eikä rauhottunut niin annettiin Panadolia. Yöllä oli selvästi lämpöö mutta nukkui ihan hyvin. Neuvolantäti suositteli alotteleen kiinteitä. Me ollaan siis edelleen pelkällä tissimaidolla. Viime viikolla tuli sit ensimmäinen flunssakin pojalle niin eipä tässä vieläkään ole niitä kiinteitä alotettu ja kohta tulee jo 5,5 kk. Ehkä kuitenkin ennen ens neuvolas jotain maistetaan niin voi sanoo. Tai sitten ei.
 
Meillä oli eilen 6kk neuvola. Mitat oli 7520g ja 67,7cm. Täti kirjoitti neuvolakorttiin "iloinen hymytyttö. Mukavasti kasvaa ja kehittyy. Vatsallaan nousee kämmennojaan. Konttausasentoon noussut. Aukile normaali. Iho siisti. Istuu selkä suht suorassa. Suojeluheijasteet kehittymässä. Vauvauinnin aloittanut. Heräillyt öisin, hammasvaivaa?". Nyt sais antaa sitten kananmunaa ja kalaa maisteltavaksi. Kiinteitä annetaan edelleen pieni määrä kun tyttö saa edelleen rintamaitoa. Näkyi meidän neuvolatäti olevan raskaana, toivottavasti tulee kiva sijainen. Seuraavaks olis 8kk lääkärineuvola.
 
No, niin. 6kk neuvola takana. Täti oli oikein tyytyväinen meidän kiinteiden aloitukseen. Ehdittiin aamulla maistella vielä banaania ja omenaa. Täti kehotti reippaassa tahdissa lisäilemään uusia makuja ja unohtamaan ihan sileimmät soseet. Lihan, kalan ja munan voi ottaa myös heti kuvioihin.
Nyt oli ensimmäinen kuukausi kun painoa oli tullut alle kilo lisää (820 g). Pituuta myös melko hintsusti (6 mm). Mitat nyt 10380 g ja 66 cm. Päänympärys oli 45.9 (+9 mm)
Olen sitä mieltä, että pituus ja päänympärys pitäis mitata jollain haiteklaaserilla, kun tuntuu, että mitta tai lapsi on aina vinossa tai pää on löysemmin / tiukemmin kiinni mittarissa.

Täti tarkasti varvistuksen ja sitä oli vielä havaittavissa, mutta kun mennään ensi viikolla fysioterapiaan, niin antoi seuraavan ajan kahden kuukauden päähän, jolloin on 8kk lääkäri. Muuten olisi halunnut tarkistaa tilanteen kuukauden päästä.
 
Takaisin
Top