Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Just kun pääsin eilen sanomasta ettei poitsu nukahda enää itsekseen, niin eilen toisille päikkäreillä nukahti ihan itse kun kävin vaan viemässä omaan sänkyyn. Jee! :grin

Meillä on myös poitsulla nyt jotain turhautumista ilmassa kun ei pääse vielä liikkeelle. Saattaa hetken yrittää ja tulee samantien kauhea raivo! :grin

Mä olen nyt pari-kolme päivää syöttänyt poikaa 5-6 krt päivässä. Samaan aikaan aloitettiin öljypohjainen d-vitamiini. Tuntuu, että nyt on sitten illat sellaista kitinää, että voi helkkari. Ja kauheita puklailuja, välillä oikein oksentaa kaaressa varmaan koko mahalaukun sisällön. Että ihan hyödytöntä syöttää useammin, jos ei poika kerran edes sitä pyydä.
Anoppi oli huolissaan harvakseltaan syömisestä, niin kai mä sitten koin olevani huono äiti ja päätin tarjota tissiä useammin. Äh, mennään neuvolan ohjeilla, annan tissiä vain silloin, kun poika vaikuttaa nälkäiseltä. Päiväunia se nukkuu ihan yhtä hyvin, syöttää sen ennen unille laittoa tai ei. Hirvittää vaan, kun se yleensä on ollut 1,5-2 h syömättä ennen päikkäreitä ja sitten nukkuu 3-4 h, niin siinä tulee aika pitkä ateriaväli. Ja näin ollen päivään ei mahdukaan kuin se 4 syöttöä. Mutta kitinä on ollut tuolla systeemillä vähäisempää, joten kai se sitten on ihan tyytyväinen tuohon...? PAITSI, jos tää johtuukin siitä uudesta d-vitamiinista. Argh! Mä en kestä tällaista ennakoimattomuutta. :D

Miten nää fiilikset muuttuukin ihan hetkessä. Just kun kehuin, että poika on hyväntuulinen. :D On jotenkin otettu takapakkia ja taas tuntuu, että sitä vaan odottaa milloin pojalla tulee päiväuni- tai yöuniaika. Hereilläolopätkät on sellaista selviytymistaistelua... Samalla yöunille meno on taas venähtänyt 22.30-23, vaikka aiemmin pojan sai unille jo 21-22. Silti herää aamulla yhtä aikaisin. Eritoten mies on tuosta ihan hermona, kun hänen mielestään "kaikkien muiden vauvat" menee jo 20-21 nukkumaan... Onneksi kuitenkin pääosin nukahtaa helposti, eilenkin vaikean tuntuisen illan jälkeen vein hereillä olevan poitsun sänkyynsä puuhailemaan ja sinne nukahti kuin nukahtikin itsekseen. Yöllä tosin herättiin syömään, mutta ei haittaa kun unet jatkuivat kuitenkin sen jälkeen vielä 2,5 h.

Ah, onpas ihanaa kirjoitella pitkästä aikaa tietokoneella, käy niin paljon nopeammin ja helpommin. Paitsi että hymiöt ei toimi...

Meillä on kanssa viime päivien hereilläoloajat ollut aikamoista taistelua. Pojalla on nykyään energiaa ihan hitosti, ja helposti ärsyyntyy jos jää yksin, joten siinä saa olla koko ajan leikittämässä tai vähintään kantamassa ("kevyttä" 9-kiloista) vauvaa mukana omissa puuhissa. Ja rintaraivareita tulee paljon myös kun ei malttaisi syödä, ja nukkuu tosi lyhyitä päiväunia, joten päivällä en juuri edes pääse istahtamaan ellei ole miehen vuoro olla vauvan kanssa. Ihme kyllä vaunuissa nukkuu kaupungilla parikin tuntia kevyesti, mutta herää heti kun päästään kotiin ja meillä ei ole pihaa tai parveketta, joten vaunuissa muuten nukuttaminen ei oikein toimi. Olis kyllä niin luksusta, jos tuo joskus edes kotona nukkuisi sen pari tuntia putkeen päivällä ja vanhemmat saisi vähän hengähtää. Nukahtaa sitten joskus 22-23 aikoihin, joten omaa aikaa ei kauheasti jää.

Eilen sitten mulla meni melkein yhteen asti yöllä, kun otin omaa aikaa takaisin pojan nukahtamisen jälkeen. Kuvittelin sen onnistuvan ihan hyvin, kun poika on onneksi nukkunut aika myöhään (9-10) aamuisin, mutta tänään sitten herättiin seitsemältä aamulla eikä nukuttanut enää yhtään ja pakko oli päästä leikkimään. Onneksi poika nukahti n. tunnin jälkeen uudestaan pariksi tunniksi ja minäkin sain sitten lisää unta. Mutta äh, miten tuntuukin että kaikkien muiden vauvat nukkuu ihan kunnon päiväunia ja meillä ei juuri ikinä.

Se ulkona nukkuminen auttaa päiväuniin tosi paljon, ei meilläkään varmaan nukuttaisi näin hyvin jos sisällä pitäisi olla. Jännittääkin vähän talven pakkaskelit, että miten käy päiväunien jos on pakko olla sisällä.

Mulla ja pojalla oli eilen tosi rankka ilta ja tietysti mies töissä. Mahavaivaa, jättipukluja, rintaraivareita, huonoja päiväunia ja jatkuvaa huutoa. Mulla meni hermot lopulta illalla, kun olin pari tuntia yrittänyt kärsivällisesti poikaa yöunille. Jätin pojan yksin sängylle huutamaan ja lähdin alakertaan lämmittämään maitoa ja tasaamaan hermoja. Pitkään aikaan ei ole näin käynyt ja luulinkin olevani jo lehmänhermoinen. En olekaan. Vieläkin on tosi paska olo, kun en jaksanut olla se turvallinen vanhempi. Huusin pojalle ja jätin sen yksin. :( Palasin kyllä minuutin parin päästä rauhoittelemaan, että ei se kauaa yksin ollut. Mutta silti sekin oli liikaa, kun joutui olemaan hädissään. :'(
Lopulta 200 ml maitoa sai pojan nukahtamaan, tissi kun ei kelvannut.

Tänään on ollut paljon parempi päivä. Ehkä ne itkut johtui d-vitamiinista (rela+d3 -tipat). Nyt vaan mietin, että onko pojalla oikeasti parempi päivä, vai saiko se jonkin trauman, eikä enää uskalla näyttää negatiivisia tunteita...

Niin ja Annisla, meillä ei nukuta kuin 7-9 h yöunia, joten senkin vuoksi päiväunia on enemmän. Teillä kuitenkin yleensä 10-11 h yöunet, jos oikein laskin?

Älä Pihla mieti turhaa noin. Ei vauva mene hetken yksinolosta itkuisenakaan rikki. Vauva toimii vielä tässä vaiheessa paljolti tarpeiden ohjaamana eikä sillä ole vielä sellaista kykyä itsesäätelyyn, että osaisi olla näyttämättä pahaa oloa, jottei hermostuttaisi äitiä. Kyllä ne lehmänhermoisimmatkin äidit joskus joka tapauksessa hermostuu, ja toimit tilanteessa oikein, kun otit aikalisän välttääksesi hermostumasta vielä lisää.

Ulkonanukuttajat hoi! Miten estelette vierasolentojen pääsyn vaunuihin pihalla? Meillä järjetön oravaongelma enkä siksi ole uskaltanut nukuttaa vaunuissa ulkona vaikka kovasti haluaisin...jonkun verkon vois ostaa, mutta nekin on aivan törkeen hintasia, jos vaikka vauva ei ees suostu nukkumaan ulkona...

Meillä on vaan harso pingotettuna vaunujen "suuaukon" edessä.

Mulle tuli mieleen, että ihan vaunujen sadesuoja varmaan olisi aika varma pitämään ylimääeäiset oliot poissa, jos ei halua ostaa mitään? Itse pidän vain sellaista vaunuliinaa (harso ajaisi saman), tosin meillä ei ole pahemmin villieläimiä lähistöllä enkä edes voi nukuttaa ulkona, ettei sen puoleen.

On kyllä harmi, kun ulkona ei voi nukuttaa, varmasti meidänkin poika nukkuisi paremmin ulkona! Nyt oon kanssa miettinyt, että päiväunille voisi sisälläkin koittaa nukuttaa vaunuihin tai sitten meidän tai omaan sänkyyn, jos siellä nukkuisi paremmin. Tällä hetkellä nukutetaan tissille ja sieltä kantokoppaan äidin lähistölle lattialle, joskus ollaan vaan äidin sylissäkin imetystyynyllä - mikä on ollut helpointa, mutta poika tosiaan herää viimeistään tunnin sisällä aina. Eikä sekään nyt ole kiva, että vauva nukkuu päiväunensakin sylissä, ettei saa silloinkaan kunnolla "vapaata". Tosin yöunet voisi sitten ollakin lyhyemmät jos päivällä nukuttaisiin enemmän, nyt on n. 10 tuntia keskimäärin ja äitikin saa hyvin nukuttua, jopa paremmin kuin aamulla kouluun heräävä isä, vaikka hoidan kaikki yösyötöt ja vaipanvaihdot.

Pihla, kyllä sen lehmänhermoisimmankin on ihan hyväksyttyä välillä hermostua! Mä itse luulin esikoisen aikaan aina, että olen niin lehmänhermoinen lapsen suhteen etten ikinä hermostu sille niin että huutaisin tai mitään. Mutta sieltä se sitten tuli se vahvatahtoisen lapsen superuhmaikä... :rolleyes::grin

Mutta joo, tuollaisesta tulee tosi paha mieli itselle, mutta ei siitä varmastikaan mitään seuraamuksia lapselle tule. Eiköhän ne traumat kehity siitä, jos ei yleisesti ikinä saa kokea tukea, turvaa ja rakkautta.

Me ollaan taas räkätaudissa, mitä hittoa!!? Käytiin aamulla hirveellä paniikilla ostamassa nenäfriida apteekista hintaan 15 €, kun tuo meinas yöllä tukehtua räkäänsä, ja kappas sama laite Prismassa 9 €. Että näin...

Joo apteekit vetää välistä... Sama juttu Lansinohin kanssa.

Täällä kanssa perjantaista asti ollut pojalla kauhea räkätauti, en tajua mistä se on sen edes saanut kun mulla ja miehellä ei ole mitään.. Vois pikkuhiljaa alkaa helpottamaan, ei saa raukka nukutuksi rään takia.. :/

Täällä kanssa ollaan ekassa räkätaudissa. Pieni on niin reppana :( meillä on pinniksessä vinotyyny oloa helpottamaan, mutta tyttö ei suostu nukahtamaan sinne, :(

Paranemisia räkäsille vauvoille❤

Meijän neiti käänty tännään mahalta selälleen, ensin luulin että oli vahinko mutta ku teki uuvesttaan ja uuvesttaan ni ei se ollukkaa :)ja kovasti yrittää lähttee ryömimmään jo aina mahallaan ollessa.

Meillä oli puklailu vähentynyt ja ponnisteluoireet helpottaneet. Tämä sattui silloin kun koittelin välttää maitotuotteita. Toissapäivänä söin sitten kaverilla maitoon tehtyä keittoa, eilen söin yhden jugurtin ja mies oli lapsenvahtina illalla, eli annettiin vanhaa pakastettua maitoa ennen maidon välttelyä. Noh, nyt sitten (ja oikeastaan viimeiset pari päivää) poika ponnistelee masuansa ja kitisee, naamassa on ihottumaa ja puklailee taas ihan hulluna. Eli tais sitten olla maito noiden oireiden aiheuttaja. Toivottavasti tuo menee taas nopeasti ohi, oon nimittäin yksin vauvan kanssa tän viikonlopun enkä yhtään jaksaisi tuota sen valitusta ja puklailua.

Jänniä kyllä nää vauvojen "vaiheet". Nyt meillä ei taas vähään aikaan ole puklailtu paljon mitään ja hereillä ollessa poika on hyväntuulinen ja yrittää jutella paljon. Ainoa mieltä latistava juttu nyt on vaan ollut se, että tosi monena iltana mun maito ei ole riittänyt vaan pulloa on täytynyt antaa lisäksi.

Pojalla on kakkaaminen harventunut tosi paljon. Ennen tehtiin 1-2 kakkaa joka päivä, nyt on useampi päivä mennyt kun kakkaa ei ole tullut ollenkaan. Sit kun kakka tulee, niin se on ihan vihreetä ja jeesus minkä hajuista! Pojan pierutkin on alkaneet haista, kiva esim. imettäessä kun ei pääse mihinkään karkuun niitä tuhnuja. :grin

Annatko sä Pihla pullosta lisäksi korviketta vai omaa maitoa pakkasesta? Jos korviketta ni toi masuoire voi tulla siitä. Meillä nan aiheutti just tollasta. Vaihdoin korvikkeet ja masu rauhottu. Mulla tosin täysin korvikelapsi että varmaan vahvemmin vaikuttaa kun sä annat vaan jatkoksi jos sitäkään.

Taas uutta huolenaihetta, plääh...neiti on nyt ruvennut unissaan kääntymään kyljelleen ja siitä usein vielä mahallaan. Useammalla heräämisellä oon löytänyt sen sängysstä sekä jalka että käsi pinniksen reunapehmusteen päällä, pinnojen välissä ja naama hautautuneena pinniksen kulmaan ihan kiinni reunapehmusteessa. Viime yönä tyyppi löyty mahaltaan naama suoraan kohti patjaa, ei siis sivulle kääntyneenä :eek: Osaakohan nää nyt jo tän ikäsinä pitää hengitystään sen verran yllä, että refleksit puuttuu peliin, kun happi uhkaa loppua? Vai pitääkö mun lopettaa nukkuminen kokonaan ja vaan vahtia neidin liikkeitä...nyt jo kolme yötä noustu ylös joka rapsahduksella kääntämään tyttöä, joka sitten tietty kääntyy heti saman tien takaisin...lisäksi mietin, että mitenköhän noilla puutuu paikat, kun meilläkin käännytään aina vaan samalle kyljelle ja käsi jää tietty aina alle...

Memmu, ollaan annettu omaa maitoa pakkasesta, joten sekään ei selitä asiaa. Eilen illalla maistettiin korviketta ekaa kertaa, siitä ei tullut mitään oireita (punainen purkki Baby Semp tms).

Kuulostaa Skylar ahdistavalta, ei oo kyllä kuva kun yöt menee vauvaa jatkuvasti kyttäillessä. Kauhulla odotan noita levottomia öitä, tähän mennessä ainoastaan puput on saaneet yön aikana kyytiä ja löytyy nurinniskoin milloin mistäkin kulmasta.

Meidän neukku sanoi että sitten kun vauva osaa itse kääntyä mahalleen ni saa nukuttaa mahallaan :) me nukutetaan pääasiassa kyljellään mut jos nukahtaa mahalleen rai kääntyy mahalleen niin annetaan olla niin...

Takaisin