Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikä sovellus?? Mäkin tahdon :D Mä oon kanssa niin pedantti ja tykkään taulukoista ja listoista :grin

Lumiaan ainakin on sellaiset ilmaissovellukset kuin Baby feed history ja Baby sleep history.

Lisättäköön vielä, että tohon syöttösovellukseen saa kirjattua kellonaikojen ja keston lisäksi myös:
- oikea tai vasen tissi
- pullo ja määrä
- velli/puuro
- vitamiit, pierulääke
- arvosana syötölle 1-5

:computer005

Uuh! Pakko saada :D Löytäisinköhän mä Samsungiin... Hmm... Pitääpä tutkailla :)

Mäkin haluaisin, mutta mun kännykkä on niin alkeellinen, ettei sille varmaan saa mitään. Pitäisköhän etsiä tietokoneelle joku päivärytmisovellus, hmm.

Meidän pojan yksi lempinimi on "bundle of grump", kun tuo on joskus niin hyväntuulinen. :p Toisaalta sitten sanon sitä kyllä äidin päivänsäteeksikin melko usein ilman mitään ironiaa. Herra on kyllä selkeästi vieraskorea ja rakastaa vieraiden tapaamista ja heidän ihastuttamistaan, joskus tuntuu että vieraille irtoaa helpommin hymyjä kuin äidille. Tänäänkin yritti jo ottaa kontaktia ja hymyili ihan ventovieraille tytöille viereisessä pöydässä kahvilassa.

Mie en kyllä nuita sovelluksia kerkkiis ees käyttämmään. Kyllä sen päivärytmin onneks tietää ja muisttaa ilmankkii :)) mutta on varmasti käytännöllinen jos tarvihttee :)

Täällä tais olla aiemmin puhetta noista vauvauinneista... Mä halusin yhden toisen äidin kans mennä täällä vauvauintiin, mutta oli jotenki aina ihan täynnä kurssit, kurssit peruuntu vähäisen ilmottautumisen johdosta tms. Kuitenki ku haluttiin uimaan ni päätettiin mennä sit ihan nelistään :) Ja ihan hyvin onnistu; molemmat vauvat tykkäs kovasti eikä ollu suurempia stressi tilanteita. Ja ei myöskään tarvinnu älytöntä kurssimaksua maksaa... :P Puhuttiin just miehen kans et mentäis myös joku viikonloppu yhdessä kameran kanssa :) Ei siellä mun mielestä siis mitään kummempaa ohjausta tarvi olla, kohan siellä vedessä lilluu ja tekee mitä lystää :) Ja jos ei onnistukkaa ja vauva vaan itkee, ni voi vaan poistua ja ei tarvi tosiaan sen kurssimaksun menettämistä harmitella. Meidän vauvoilla tuli sit heti jo loppuajasta nälkä siellä ni mentiin vaan sit aamutakit päällä siellä semmosille lepotuoleille imettää. Huvittaa ku nykyään ei enää tuo imetys ja tissien paljastelu paljoa itteäni nolota. Alussa en ois millään julkisesti halunnu sitä tehä ja nykyään hyvä ku en koko paitaa ota rempseästi vaan pois ja lyö tissiä kaiken kansan eessä suuhun :D

Täytyy muuten sanoa et meillä on noi iltarutiinit ihan älyttömästi auttanu tyttelin nukkumaan laitossa. Pari kuukautta sitten onnistu omaan sänkyyn nukuttaminen tosi hyvin, laitoin vaan sinne ja se alko vaan itekseen nukkuu. Sit ottiki takapakkia ja tytteli vaan itkeskeli illat ja sitä sai aina kanniskella uneen asti. Sit aloin lukee netistä kaikkia vinkkejä ja joka paikassa oli hirveesti noista rutiineista. Meilläkin siis oli aiemmin jonkulaista rutiinia mut jossain vaiheessa se alko jotenki lipsua ja joka ilta oli vähä erilainen. Joten päätettiin sit sopia ihan tarkka rutiini: 18:30 vaihdetaan vaippa ja laitetaan makuupussiin, laitetaan pimennys verhot ikkunan eteen, sit imetetään omassa huoneessaan (muuten olohuoneessa) ja luetaan satu. Sadun jälkeen röyhtäytetään ja laitetaan sänkyyn samalla kun lauletaan tuutulaulu. Sit annetaan suukko otsalle ja sanotaan hyvätyöt ja sammutetaan valot huoneesta lähtiessä. Parina ekana iltana vähän itki ja piti palata rauhotteleen mut tänään tytteli alko samantien itse nukkuu! Ihanaa kun pääsee iltaa viettää ilman kauheaa stressiä, et milloin se tytteli nukahtais... :)

Helkky85, just hyvin tehty :)
Mä itse opin esikoisen kohdalla kuinka tärkeitä rutiinit on. Esikoinen kuuluu niihin lapsiin, jotka tarvitsee selkeästi rutiineja (sekä rajoja). Se on hänen kasvaessaan tullut huomattua niin kotona kuin päiväkodissakin (nyt eskarilainen).
Toisen kohdalla mietin, että voisikohan rutiinit auttaa jo ihan pientä vauvaakin, joten aika pian aloin aina samoihin aikoihin ja samassa järjestyksessä tekemään asiat illalla. Iltarutiinit ennen nukkumaan laittamista menee aina saman kaavan mukaan.
Siinä vaiheessa kun illalla huoneesta sammutetaan valot niin silloin ei enää puhuta. Annetaan vain iltamaito meidän sängyssä makuulleen ja silitetään häntä siinä samalla. Maidon juotua röyhtäytetään, ja joskus pidän häntä vähän kauemmin sylissä, kun tuntuu hyvältä pitää häntä siinä lähellä. Ja välillä hän saattaakin nukahtaa jo syliini :Heartpink
Yleisesti me laitamme tytön omaan sänkyyn, jossa hän itse nukahtaa. Välillä hän haluaa tutin suuhun ja välillä hänelle sitä tarjotessa työntää kielen eteen tai laittaa suun kiinni, kun ei haluakaan sitä :grin

Minäkin olen kyllä aina ajatellut että lapset tarvitsee rutiineja, mutta en ennen tajunnut että jo näin pienenä :) Nyt on vain päiväunien kanssa vieläkin vähän ongelmia. Onko kellään vinkkejä? Tytteli nukahtaa kyllä vaunuihin mutta en voi joka päivä kuitenkaan useita kertoja lähteä kävelylle, kun välillä pitäisi niitä kotihommiakin tehdä... ;)

Tänään oli satua lukiessa tosi kiukkuinen :D Yritti vaan kokoajan tarttua sivuihin ja repiä niitä. Huomaa että kehittyy nyt ja haluais kovasti tehdä ja osata enemmänki :) Mutta silti jäi ihan kiltisti yksin makaamaan sänkyyn.

Ja me annetaan kans tyttelille aina väsyneenä ollessa tutti suuhun mut ei sekään sitä aina huoli. Ja sit sillä on semmonen pupu, jonka kanssa se nukkuu :) laitoin sen tyttelille jo ihan alusta asti viereen nukahtaessa että se sit hakis siitäkin lohtua ja olis helpompi saada nukahtaa. Kohan se ei vaan ikinä häviäis... :D

Meillä ei ole vielä mitään rutiineja vauvan kanssa. Pitää kyllä tsempata ja kokeilla rakentaa rutiineja nukkumaan menolle. Meidän pojasta on tullut oikea riehuja eikä millään malttaisi nukkua päivisinkään, kun on niin paljon kaikkea muuta hauskaa, ja sitten kun sammahtaa lopulta, niin on ihan taju pois.

Ja vauvan kuulumisista vielä sellaista, että meillä ekaa kertaa viime yönä vauva kasteli koko sängyn! Viime yö siis sujui poikkeuksellisesti äidin kainalossa eikä pinniksessä (of course), ja keskellä yötä heräsin siihen, että koko vauvan selkä ja lakana ja patja ja kaikki oli ihan litimärät. Piti sitten yöllä nousta sitä siivoamaan, ja ihmettelin sitten kovasti miehelle, miten noin voi käydä vaikka vaippa oli aika tyhjäkin. Kävi ilmi, että tuo isimies oli ollut laiska illalla avaamaan uutta pampers-pakettia, ja oli vain pistänyt laatikon perällä olleen muumivaipan päälle yötä vasten, vaikka hyvin tiedettiin, että ne jatkuvasti falskaa meillä. Olisin kyllä voinut vaikka heittää miestä sillä vaipalla, kun olin niin tyrmistynyt tuosta älynväläyksestä! Siis miten ihmeessä pystyi kuvittelemaan sen olevan hyvä idea?!! Nyt varmaan meni lopulta kaaliin, kun sai ensin (tai minä sain) yöllä herätä korjaamaan pissasänkyä. Tekisi mieli sanoa, että miehet, mutta en tiedä tekiskö kukaan muu mies mitään noin tomppelia. Not cool.

Muokattu viimeksi:
Meillä ollaan hienosti opittu nukkumaan äidin kainalossa. Jotenkin se on vaan niin helppoa, kun nukkuu vieressä...nyt on kyllä alkanut tilanne harmittamaan, kun mulla hartiat todella jumissa huonoissa asennoissa nukkumisen takia ja olisihan se ihan mukava nukkua vain miehen kanssa eikä aina vauva välissä. Pakko varmaankin ryhdistäytyä ja alkaa laittamaan poika iltaisin edes omaan sänkyyn. Meillä yöt on menny nyt ilman syöttöjä. Poika kyllä herää yöllä mutta nukahtaa kun laittaa tutin suuhun :) Ihanaa kun ei tarvitse öitä valvoa. Päivällä nukkuu yhdet noin kolmen tunnin unet ja toiset tunnin unet...välillä iltaisin ottaa vielä pienet nokoset. Muutoin on todella tyytyväinen ja ihana vauva :)

Meillä edelleen on melko vaativa/kitisevä vauva. Ei ollenkaan sellainen, että viihtyisi pitkiä aikoja sitterissä/matolla/sylissä, vaan koko ajan on oltava vaihtelua. Kaiken aikaa saa olla varpaillaan, ettei herra vaan vedä hernettä nenään mistään... Luojan kiitos nukkuu hyvin sekä päivällä että yöllä, ja välillä päivisin tuntuukin, että se on vaan päikkäreillä koko ajan eikä juuri jaksa leikkiä tai seurustella. Yleensä illalla on pisimmän pätkän hereillä.

Eilen illalla sitten siirsin poikasen omaan sänkyyn. Kahdesti heräsi, mutta tutilla nukahti heti uudestaan. Viiden maissa halusi syömään ja sen jälkeen sai jäädä äidin kainaloon ❤️ Olen kyllä tyytyväinen että noinkin hyvin nukkui vähän kauempanakin äipästä :)

Tänään onkin näköjään ollut parempi päivä, poika on hienosti jaksanut olla hereillä ja leikkiä. Toki viihdyttämistä kaipaa, mutta se ei haittaa, kun "palkinnoksi" vauva selvästi viihtyy ja nauttii. :Heartpink Perun siis edelliset puheeni. :grin

Huh huh. Meillä on nyt ollut viimeiset viikot melkoista hulinata. Niin aikuisten asioissa (pitikin ruveta värkkäämään muuttoa näin vauvavuoden ratoksi) kuin vauvankin kanssa.

Meidän tyttö, joka aiemmin siis nukkui 6-7 putkeen, nukkuu nykyään pisimmillään 4-5 tuntia, monesti vähemmänkin. Meillä heräillään siis 2-3, jopa 4 kertaa yössä. Päivät ovat kuitenkin edelleen aika samanlaista hulinaa, eli päiväunetkin on aika lyhyitä ja ytimekkäitä. Äskenkin tyttö huusi suoraa huutoa väsymystään, kun ei vaan malttanut nukahtaa. Vihdoista viimein sain tytön nukahtamaan parvekkeelle.

Iltaisin tyttö on nukahtanut joko pullolle tai tissille, päätin nyt ruveta välttelemään sitä ja opettamaan tyttöä hellävaraisesti nukahtamaan omaan sänkyynsä. Aiemmin meillä tämä onnistui, siinäkin on otettu takapakkia :D

Meillä ei muuten vieläkään käännytä selältä vatsalleen. Kovasti tyttö on kyljellään ja välillä jo puoliksi vatsallaankin, mutta ei käänny kokonaan sitten millään :D

Meillä on kanssa joku VAIHE taas ton nukkumaan menon kanssa. Ennen nukahti helposti itsekseen, nyt ei sitten millään. Ehkä kerran viidestäkymmenestä yrityksestä on nukahtanut itsekseen... :rolleyes: Noo, en jaksa ottaa isompaa stressiä, kyllä ne nukkumaanmenot esikoisellakin tasoittu jossain vaiheessa, vaikka alkuun nukahti aina vaan tissille tai syliin.

Mutta jee, kellojensiirto aikaisti pojan nukkumaanmenon klo 21 tienoille!! Vähän luksusta kun menee noin aikasin nukkumaan. Okei, eilenkin heräsi illalla 1,5 tunnin sisään 2 kertaa mutta ihan sama, näin kun jatketaan niin tämä ,mamma pysyy tyytyväisenä. :p

Oi hitsi, pitääpä hommatakkin toinen unilelu vielä tyttelille... Kiitti vinkistä! :)

Meillä lähtikin nyt myös nuo päikkärit sujumaan tosi hyvin yöunien myötä. Tuntuu viihtyvän omassa sängyssään paljon paremmin ja sen takia rauhottuu unille paremmin sekä päivällä että yöllä. Nyt on viime päivinä nukkunut kolmet noin tunnin päikkärit (aikasemmin vaan kahdet mutta toiset oli pidemmät). Siinä välissä leikkii mielellään lattialla leluillaan tai leikkimatolla, tai istuu sitterissä keittiössä :) Tytteli nukku kans aiemmin mun vieressä ja isänsä nukku sohvalla :D On niin kapea sänky ja pelättiin kätkytkuolemaa... Mutta mä en sit saanu oikein nukuttua kunnolla ku heräilin joka ikiseen ääneen ja lopussa taas olin niin poikki et nukahtelin tosi huonoihin asentoihin imettäessä ja sain kans tosi kipeet hartiat. Sen takia sit päätettiin et aika tytön siirtyä omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen :)

Meidän tytteli ei vielä käänny kunnolla ympäri. Käänty kyllä noin kaks kuukautta vanhana mahaltaan useamman kerran mut tais unohtua taito ku ei sit enää tehnykkää sitä... Nyt kyllä pyörii kovasti vaakatasossa sekä mahallaan että selällään ja kylellään kans makoilee usein. Et eiköhän se aika pian siitä ympäriki käänny :) Tytteli täyttää siis ensi viikolla 5 kuukautta.

Takaisin