Vauvojen kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en kyllä ymmärrä kuinka tuo meidän poika vetää niin vähillä yöunilla... Eilen kävi yöunille klo 23, heräsi syömään ja huutamaan klo 2, jatkoi unia noin 4-7 ja sitten taas huutoa ja ylös oli päästävä. Siis yhteensä joku 6 h unta, voi jumalauta! Omista unista jälleen kerran puhumattakaan... Ja ahdistaa kyllä väsymystäkin enemmän oman pinnan lyhyys, ei meinaa jaksaa kuunnella kitinöitä ollenkaan, varsinkaan yöllä. Olen tosi pettynyt itseeni, luulin että äitiyshormonien myötä olis tullut aimo annos kärsivällisyyttä mukana. Näköjään sitä pitää vaan opetella...

Tsemppiä Pihla ja muut jotka ei saa nukuttua :Heartred Ihan kamalaa olla koko ajan väsynyt ja kärttyinen. Meillä kaksi ekaa oli todella huonoja nukkujia, ja saattoivat hyvänä yönä herätä tissille vain 10 krt... Pidettiin unikoulua 10kk iässä, lopetin imertyksen ja siirrettiin omaan huoneeseen,niin unet parani kaikilla. Toivottavasti tekin keksitte jonkin keinon saada unia pidennettyä/parannettua!

No nyt heti tämän valitusvirren jälkeen poika nukkui piiitkästä aikaa yön heräämättä kertaakaan, 9 h veti yhtä soittoa. :D
Saa nähdä oliko kertaluontoinen juttu edellisvuorokauden univelkojen takia vai olisko vihdoin keksitty oikea rytmi päivärutiineihin ja sen ansiosta saatu levollinen yö.

Ei auta vielä liputtaa, muuten ottaa päähän kahta kauheammin jos se taas ens yönä heräilee. Jos taas varautuu hankaluuksiin, niin sitten tuntuu oma pinnakin kestävän paremmin

Pihla, meillä unikoulu auttoi huonoihin öihin. Me tehtiin se reilu 6 kk iässä. Minä huomasin itse olevan ylettömän väsynyt, huonotuulinen ja alakuloinen - pinnaa ei ollut nimeksikään. Vaikka unikoulu tuntui pahalta ja vieläkin kaipaan tyttöä viereeni, on unet nyt kaikilla hyviä ja koko perhe paremmalla mielellä :)

Meillä tyttö yrittää kovin konttausasentoon, ryömimisestä hän ei ole kiinnostunut :O Etenee taaksepäin ja sivulle jo kohtuu ketterästi, muttei eteenpäin. Punnerrusasentoon hakeutuu vähän väliä :D Hassu tyyppi :)

Pinna paukkuu täälläkin, nukkumiset ja syömiset ihan viturallaan :mad: Yöllä herätään max kahen tunnin välein, yleensä jopa tunnin, päikkärit kestää tasan puol tuntia (nukuttamiseen menee parhaimmillaan puoltoista) ja ruokaa ei mene suuhun yhtään missään muodossa. Pitäis vaan saada leikkiä, kontata ja roikkua äidin lahkeessa. Aiemmin ajattelin, että voi sitten sitä hellyyttävää vaihetta kun se roikkuu lahkeessa eikä päästä äitiä mihinkään, mutta joo nyt ei paljoa naurata. Hankaluuksia tuottaa nyt myös noi koirat, kun ne ei muka osaa väistää tyttöä ja joudun ihan koko ajan kyttäämään että tyttö ja koirat on eri huoneissa ettei tuu törmäilyjä :banghead: Aaaaarrrggghhhh!!! Eikä tää äitiys tosiaan tuonut kärsivällisyyttä lisää yhtään.

Jossei tytöllä olis tiedossa kauhujen kaks viikkoa nyt noissa tutkimuksissa, ottasin varmaan jonkun unikoulun tms., mutta en vaan henno nyt, ne tutkimukset oli niin järkyttävän kuulosia :sad010

Ilmiselvästi tämä kuuluu tähän ikään, että yöt menee ihan päin p***että. Yritän vissiin lohduttaa itseäni näin...

Tsemppiä ja jaksamista kaikille muillekin öihin. :Heartblue Ja onnittelut Pihlalle siitä yhdestä hyvin nukutusta yöstä!!
Mä olen päättänyt alottaa lempeän unikoulun sitten kun ikää on 9 kk, olettaen että yöt kukutaan vieläkin... Tassuttelua ja pick up/pick down juttuja. Huudattamiseen en kykene, eikä ainakaan esikoisella ollut aikanaan tarvetta. Katsotaan mitä tästä tulee.

Meillä poitsu tuli toissayönä flunssaa, sain herätä itse kello 2 yöllä enkä päässyt enää nukkumaan sen jälkeen. Oli vähän sellainen pää hajoaa -päivä eilen. Kuumeisena tuo ei tosiaan nukkunut muuten kun liikkuvassa sylissä... Pikkuvauvan kaa oli vähän helpompaa, nyt sitä kannettavaa on 9 kiloa. Viime yö oli jo vähän parempi kun ei enää ollut kuumetta, mutta silti herättiin miljoona kertaa. No, josko se tästä.

Pikkumies liikkuu nyt pääasiassa konttaamalla. Ryömii enää harvakseltaan. Kiipeilee niin paljon joka paikkaan, että juuri äskenkin löi nenänsä kun en ehtinyt ottamaan koppia... :rolleyes:

Hahhah, meilläkin sairastuttiin toissayönä räkätautiin! Tähän asti onkin selvitty terveinä. Eli se 9 h putkeen oli tosiaan kertaluontoinen juttu, mutta en nyt sen kummemmin harmistunut asiasta, kun pojan heräilemisille on tällä hetkellä selkeä syy. Haaveillaan paremmista öistä sitten kun tauti on selätetty.

Pojalla puhkesi eilen (?) takaa alhaalta hammas läpi, vihdoinkin! Jospas se nyt edes hieman rauhotaisi öitä. Viime yönä söi 3 kertaa (21-8 välillä) mutta nukkui muuten rauhallisesti... Tästä tulee vielä kivaa jos joka hammasta tehdään noin kuukausi. :grin

Muuten tuo nyt painaa konttaamalla menemään, nousee itse istumaan ja kiipeää ihan joka paikkaan. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ei tainnutkaan tulla sitä rauhallista luonnetta, niin kun toivottiin... :rolleyes:

Meillä taitaa kans tehdä hampaita kun on niin rauhatonta öisin, ja päivisin on koko ajan jauhamassa jotain ja kuolaa paljon vaikkei sitä normaalisti tee. Mut sais jo tulla se hammas ku oon anopin luona viikon ilman miestä niin ei oo ketään vuorottelemassa yöheräilyjen kanssa... Mutta on kyllä muuten ihanaa olla täällä (Münchenissä) kun ei tarvitse itse kokata eikä siivota! :D Ja huomenna pääsen jopa ekaa kertaa sitten häiden jälkeen (eli kahteenvuoteen) kosmetologille! Oi mitä luksusta! :) Taidan kyllä nukahtaa sinne näiden levottomien öiden jälkeen.

Meillä ei tyttö edelleenkään konttaa vaan jynnää edelleen siinä neljän raajan varassa edes takaisin :) Mutta kävelyä haluaa jo kovasti harjotella. Liekkö jättää tuon konttaamisen kokonaan välistä ;) Syömisen suhteen on tosi paljo vaihtelua koko ajan. Välillä on noin viikko et syö tosi hyvin, sit taas ettei melkein mitään... Nyt söi noin viikon verran taas huonosti ja tänään taas huomattavasti paremmin. Mutta en jaksa ottaa stressiä siitä juuri joiden hampaidenkaan takia. Minä teen jo parin viikon ajan aamu- ja iltapuuron normi täysmaitoon. Suomessa vissiin suositellaan vasta vuodenikäisenä? Mulle sanoi kätilö jo tytön ollessa noin 4-5 kk et voin jo puuron tehä normi lehmänmaitoon koska se kuitenkiin kiehautetaan. En sit vielä sillon tehny koska mulla oli varmuudenvaralta ostettua äidinmaidonkorviketta, johon sitä tein. Mutta oli sit tuossa tosi huono syömiskausi taas ni päätin kokeilla lehmänmaitoon ja kylläpä maistuki heti paremmin! Ahmi puuron hirveetä vauhtia! :D Eka päivinä tais rupsutella vähän enemmän, mutta sen kummempaa eroa en tytössä huomannu.

Huoh, ton kirjotuksen jälkeen alko kuulua itku ja menin kattoo ni tyttö alkaa juuri oksentaa. Jo toinen kerta täs neljän päivän sisään. Mut en siis usko et sairas on ku kuitenki pari päivää väliä, mutta joku kumma siinä nyt on... Luulen et söi ittesä liian täyteen, röyhtäytti eikä saanut röyhtäistyä tai sit maha meni sekasi ku heiluttelin sitä nukuttaessa. Oon viime öinä huomannu et tyttö silittelyn ja taputtelun sijaan helpommin nukahtaa kun sitä vähän heijaa. Mutta ehkä se saakin myös mahan sekaisin :/ niin, ei siis puhettakaan että meidän pikku prinsessan vois vain jättää itsekseen nukahtamaan vaan aina pitää silitellä, taputella, heijata tai kantaa uneen ;)

^^Joo, Suomessa suositellaan tavallista maitoa vasta vuoden iässä, koska se rasittaa munuaisia. Mutta niin nää suositukset vaihtelee.

Meillä on ollut aika horror-aamu. Silmä vältti hetkeksi ja unohdin että takka on päällä. Poika nousi takkaa vasten ja poltti kätensä kunnolla. :sad001 Vähän on ollut semmoinen tyhmäTYHMÄtyhmäTYHMÄ -olo. Syytän univelkaa, yksinkertaisesti unohdin että mies oli laittanut töihin lähtiessään takan päälle... Melkoinen tunteja kestävä huuto saatiin aikaiseksi. Sain pojan vihdoin nukahtamaan rattaisiin, katsotaan jatkuuko huuto herättyään.

Voi ei satsuma! :( palovammat ovat kyllä niin ikäviä... Paranemisia sinne pikkumiehelle! Mä olen pelännyt tota ihan samaa että poika polttaa ittensä heti kun vaan lähtee liikkeelle, takkatuli kun tuntui sitä kovasti kiinnostavan..

Voi ei Satsuma :( Mä myös pelkään tuota, meillä takka palaa melkein päivittäin talvella ja tuo keskimmäinen on aina ollut kovin kiinnostunut siitä. Pienempänä kävi pari kertaa tökkimässä luukun lasia sormella pari kertaa. Nyt on onneksi saanut olla rauhassa, mutta eiköhän tuo neitikäinenkin yritä sitä vasten jossain vaiheessa nousta. Tossa menee vielä just sopivalla korkeudella tollanen uloke.
Kaverin muksu poltti aika pahasti kätensä takkaan olleensaan n. vuoden. Länttäsi koko kämmenen kuumaa lasia vasten :( Sairaalaanhan hän siitä joutui ja siteitä kävivät monesti siellä vaihtamassa sitten. Nyt ei onneksi näy mitään arpea (poika täyttää pian 5v). Kävittekö te sairaalassa?

Voi ei! Palovammat ton ikäsillä on varmaan kaameita! Tietty kaikenikäisillä, mutta tuntuu jotenki et vauvaa ei saa niin hyvin lohdutettua kun ne ei vielä puhetta niin ymmärrä :(

Voi kamala Satsuma, varmaan pelästyttänyt tuo kokemus kunnolla! Toivottavasti pikkumies voi jo paremmin. Varmasti kaikille vanhemmille tulee noita tilanteita, ettei aina muista ottaa jotain tekijää x huomioon, joka voisi olla lapselle mahdollinen vaaran paikka, ja sitten huonolla tuurilla jotakin käy. Ja kerrasta kyllä yleensä oppii, ettei toiste vastaavaa pääse sattumaan.

Todellakin tapahtuu kaikille vahinkoja eikä kannata siitä syyllisyyttä tuntea! Varsinkin tänä vauva-aikana kun tulee huonosti nukuttua, ei voi koko ajan olla ihan skarppina ja osata ennakoida kaikkia mahdollisia vaaratilanteita! Silloin kun jollain sattu se että vauva putosi hoitopöydältä, niin sanoin miehelle että pitää muistaa nyt todella varoa. Ja päivää myöhemmin hänelläkin pääsi meidän tyttö liuskahtaa sängyltä lattialle. Oltiin siis mummulassa silloin ja vaihdettiin aina vaipat sängyllä. Onneksi sänky on matalampaa mallia ja tyttö liukui alas eikä käynyt mitenkään pahasti. Mutta pointti oli siis että silloin oltiin siis aika skarppina ja siltikin sattui näin!

Voisinkin tehdä vähän yhteenvetoa meidän pojan kuulumisista/taidoista näin 6 päivää vaille 8-kuisena.

- Painaa n. 9 kg, pituus varmaan hiukan yli 70 cm
- Nukkuu 7-11 h yöunia 0-2 heräämisellä, herätessään vaatii tissiä
- Päiväunia yhdet tai kahdet yht. 3-4,5 h
- Syö 4-5 kiinteää ateriaa päivässä, hyvän kokoisia satseja, mutta viime aikoina vaatinut aika paljon viihdykettä jotta saa huijattua syömään. Imetystä 5 krt päivällä + yöt 0-2 krt

- Ei ryömi, ei konttaa eikä mene konttausasentoon.
- Liikkuu kierimällä ja pyörimällä napansa ympäri ja vähän peruuttelee
- Istuu jo hienosti pitkiä aikoja ilman tukea, mutta ei osaa ottaa käsillä vastaan jos kaatuu
- Jalat vielä makaronia kun yrittää kävelyttää

- Kiljuu ja höpisee paljon, muttei vielä mitään sanantapaisia
- Viihtyy hyvin yksin leikkimatolla lelujen kanssa, ilmeisesti oudon hyvin kun moni on tuota ihmetellyt
- Ei vierasta vielä kovin paljoa, mutta välillä kyllä
- On pääosin hymyileväinen ja iloinen
- Aloittanut juuri pottatreenit, saldona pissa ja kakka :D

Tosi kiva idea, Pihla! :) Mä voisin tehdä tuommoisen kanssa. Meillä poika jotenkuten ryömii, mutta muuten aika samanlaiselta kuulostaa taidoiltaan kuin teillä.

Elikkäs meidän vähän vajaa 8kk-ikäisen tavat ja taidot:
- pituus ja paino n. 78cm ja 10,5 kg (oma arvio)
- nukkuu yöllä 10-11h pinniksessä tai perhepedissä, herää n. 3-5 kertaa ja tarvii äidin/tissin nukahtaakseen
- päiväunia yksi pidempi (1-2h) ja pari lyhyempää (30-60min)
- tarjoillaan 4 kiinteää ateriaa, joista syö ehkä parilla yleensä jotakin. Imetystä on n. 5 kertaa päivällä ja 2-4 kertaa yöllä. Tykkää kovasti veden juonnista.

- ryömii, mutta toispuoleisesti (vasen jalka joskus heiluu näön vuoksi mukana). Kääntyessä vasemmalle päin käyttää kuitenkin myös vasenta jalkaa.
- ei konttaa eikä myöskään nouse konttausasentoon
- kääntyy hyvin mahalleen ja selälleen molemmilta puolilta, mutta suosii edelleen vasemman kyljen kautta kääntymistä ja vasemmalla kyljellä oloa (varmaan vaikuttanut tuohon ryömimisen puolieroon)
- kovasti koittaa jo seurata kissoja eikä lannistu huonosta menestyksestään
- istuu hienosti ilman tukea lattialla, mutta ei nouse itse istumaan. Edit. nyt on noussut istumaan tänään kaksi kertaa itse tän viestin jälkeen. :D
- ei yritä nousta seisomaan, ja varaa jaloille painoa melko vähän. Askelluttaessa heiluttelee jalkoja kuin marionetti.
- harjoittelee pinsettiotetta, mikä ei ihan vielä onnistu. Hyvin kyllä osaa käyttää käsiä erillään ja vaihtaa esinettä kädestä toiseen.

- Ei vierasta kovin paljoa, ja hymyilee vieraille ja varsinkin vieraille nuorille naisille
- matkii puheen ääniä ja sanoo tavuja. Ei kyllä vielä tule sanantapaisia, lukuunottamatta yksittäisiä sattumia (mamma, dada, ei, hei)
- tuntee jo äidin ja isin temput, ja vaatii joskus korkeatasoisempaa viihdettä pysyäkseen kiinnostuneena. Lattialla viihtyy itsekseenkin lyhyehköjä aikoja.

Meillä ei ole vielä mitään pottatreenejä ollut tai edes mietitty! Ehkä pitäisi nyt lukea aiheesta.

Muokattu viimeksi:
Heh, hymyilee etenkin nuorille naisille. :D Niin taitaa itseasiassa meidänkin poitsu.
Samanlaiselta kuulostaa meno teillä Annisla. :)

Meilläkin seurataan kissoja suurella mielenkiinnolla, heti tulee virtaa jätkään kun kissa painaa ohi.
Niin ja tuo ryömiminen, en oikein tiedä minkälainen suoritus lasketaan ryömimiseksi, sillä eilen poika kyllä veteli itseään eteenpäin sujuvasti paljaalla lattialla. Mutta matolla ei osaa mennä, kun pitäisi käyttää sekä käsiä että jalkoja.

Niin ja puhaltelu on nyt kova juttu, sitä on tehty jonkun aikaa. En oikein tiedä yrittääkö se sanoa jotain (esim. lamppu), vai puhalteleeko vain huvin vuoksi.

Ei mullekaan olisi tullut mieleen vielä pottailua aloittaa, mutta eräs samanikäisen vauvan äiti kertoi jo aloittaneensa, joten innostuttiin mekin kokeilemaan. Poika kun kakkaa melko samoihin aikoihin joka päivä, niin se on melko hyvin ennakoitavissa, että koska olisi tuotosta pottaan saatavissa. Ja voi että kuinka voikin tuon kokoisesta kaverista tulla niin jäätävä määrä p*skaa! :D Mies ei eka kerralla meinannut uskoa, että poitsu oli saanut aikaan sellaisen satsin. Meinasi, että josko kissa olisi käynyt potalla... Mutta selkeästi jättää vaippaan kakkaamisen kesken, sillä tuollainen määrä ei kyllä vaipassa pysyisi.

Mäkin voisin tehdä tuon listauksen, pitää vaan muistella mitä tuo osasi 8 kk iässä, nyt 3 viikossa on meinaan tullut niin hurjasti lisää taitoja.

Mutta palovammat osottautui ONNEKSI paljon pienemmäksi kun alkuun näytti. Vasemmassa kädessä ei juuri mitään, oikean käden sormet komeilla rakkuloilla ja kämmenessä pieni jälki. Poikaa nuo ei ole haitannut sen itse tapahtuman jälkeen. En edes ole pystynyt syyttämään itseäni. Aivot kun ei toiminut, en vaan yksinkertaisesti muistanut tota takkaa. Syyttäisin itseäni jos vaikka olisin takasta huolimatta silti laskenut pojan maahan ja kääntänyt selkäni, mutta kun oli ihan totaalinen black out tuon takan suhteen niin.... Alkaa oikeasti olla huolestuttavaa, nämä unet jos jatkuu pitkään mä me menetän muistini taas täysin. Unohtelen aika paljon meinaan asioita nyt, mutta ei se ihme ole kun herää about sata kertaa yössä... No, onneksi ei käynyt pahemmin!

Meidän poika 8 kk:

- Ryömii tosi kovaa
- Nousee polviseisontaan satunnaisesti
- Refleksit ei toimi, ei ota kiinni kädellä jos kaatuu
- Ei uskalla vielä istuttaa ilman vahtimista
- Ottaa ensimmäisiä konttausaskeleita
- Nousee itse istumaan (noin 8 kk ja 1 vko)

- Yöt täyttä hulinaa, hyvänä yönä herää 3 kertaa, huonona (=yleensä) miljoona
- Nukkuu kahdet päikkärit, välillä 2 x 30 min, välillä toiset jopa 1.5 h.
- Ääntelee paljon, tätä tätä, äitä ja eeeeiii on yleisiä ääniä

- Vierastaa jonkin verran, sylistä hymyillään kaikille,

Takaisin