Vauvojen kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MiluT86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me tarvittais nyt kyllä tänne joku kivailija oikomaan käsityksiä, luulen :D heh! Se hiustenleikkuuasia kyllä toisaalta mietityttää. Mikä oikeus vanhemmalla on pakottaa lapsi leikkaamaan hiuksia, koska se nyt vaan on sisitimpi niin?

Hiukset nyt onneksi kasvaa aina takaisin.. Minähän (niinkuin varmaan moni muukin) leikkasin pienenä tyttönä itse hiukseni eräänä aamuna ennen kuin vanhemmat oli heränneet... Itku tuli kun tajusin ettei ne enää heilu (oli tosi pitkät olleet ja leikkasin niskasta kourallisen..). No opinpa olemaan itse leikkaamatta.

Eri asia on sitten jotkin vähän perustavanlaatuisemmat asiat. Ruokailutavat, sosiaaliset käyttäytymistavat, ulkoilu, liikunta, tv, pelailu, koulu, jne.. Ei lapsi aina tiedä mikä hälle on parasta. Joskus tuntuu että vanhemmat tekee isoja karhunpalvelyksia antaessaan periksi kun ei halua pahoittaa lapsen mieltä ja tuottaa pettymyksiä.

Yritin lukea tuosta "kivailusta", ja ne pääkohdat kuulostaa ihan fiksuilta (ne voikin tulkita monella tapaa varmasti), mutta tuntuu siltä että siellä "syvemmällä tasolla" mennään jotenkin ihmeellisiin sfääreihin... Tällasen tiukkanutturatantan on vaikea käsittää. Kuulostaa kovin sellaselta jossain vaiheessa muodissa olleelta vapaalta kasvatukselta...
:P

Mulla tuli Jebsu ihan samoja ajatuksia mieleen! Minä kans googletin vähän tarkemmin, ja ihan järkeviltä tosiaan kuulosti nuo perusajatukset (suurimmalta osalta nuo sujuu varmaan ihan luonnostaankin sen kummemmin ajattelematta ja luokittelematta). Mutta noita voi tosiaan tulkita monin eri tavoin. Huomasin kuitenkin myös kohdan "vaali tasapainoa ja vedä rajat".

Ja noista aikaisemmista esimerkeistä mullakin tuli mieleen vapaa kasvatus (äitini varsinkin usein käyttää tätä termiä).

Lueskelin yhtä kirjaa, joka kulki Attachment parenting otsikon alla, mutta se olikin yhden (jenkki-)äidin kokemus ko kasvatuksesta. Enivei, siinä kyllä perusteltiin mun mielestä tosta kieltämisestä hyvin, että tarkoitus on ettei kiellettäisi vain kieltämisen vuoksi. Esim jos lapsi kiskoo alimmasta vetolaatikosta kaikki tavarat ulos ja levittelee ne, kenen ongelma se on? Vanhempi voi siirtää tavarat pois sieltä, laittaa vetolaatikkoon lukon jolloin se ei aukea, mikäli häntä häiritsee levittely. Taaperon elämään luuluu asioiden ja tavaroiden tutkistelu, tervettähän se on, joten tuolaiessa tilanteessa munkin mielestä (näin jälkikäteen ajateltuna) on hölmöä olla kieltämässä. Toisaalta toi sopii mun pyrkimykseen muutenkin olla stressaamatta turhista asioista. Jos ne tavarat on sitten lattialla kokoajan ja niitä saa olla siivoomassa, niin siihen voi menettää hermonsa joka päivä miljoona kertaa ja pilata päivänsä - tai sitten vain kerätä ne ja olla ajattelematta asiaa sen kummemmin.

Muoks muoks, tehdäänkö tälle oma ketju, tää olikin Vauvan kehitykseen liittyvä :D

Lueskelin yhtä kirjaa, joka kulki Attachment parenting otsikon alla, mutta se olikin yhden (jenkki-)äidin kokemus ko kasvatuksesta. Enivei, siinä kyllä perusteltiin mun mielestä tosta kieltämisestä hyvin, että tarkoitus on ettei kiellettäisi vain kieltämisen vuoksi. Esim jos lapsi kiskoo alimmasta vetolaatikosta kaikki tavarat ulos ja levittelee ne, kenen ongelma se on? Vanhempi voi siirtää tavarat pois sieltä, laittaa vetolaatikkoon lukon jolloin se ei aukea, mikäli häntä häiritsee levittely. Taaperon elämään luuluu asioiden ja tavaroiden tutkistelu, tervettähän se on, joten tuolaiessa tilanteessa munkin mielestä (näin jälkikäteen ajateltuna) on hölmöä olla kieltämässä. Toisaalta toi sopii mun pyrkimykseen muutenkin olla stressaamatta turhista asioista. Jos ne tavarat on sitten lattialla kokoajan ja niitä saa olla siivoomassa, niin siihen voi menettää hermonsa joka päivä miljoona kertaa ja pilata päivänsä - tai sitten vain kerätä ne ja olla ajattelematta asiaa sen kummemmin.

Muoks muoks, tehdäänkö tälle oma ketju, tää olikin Vauvan kehitykseen liittyvä :D
Mites sitten kun levitellään kaupassa alahyllyn elintarvikkeet...?

Meillä ainaki yks anopin neuvo jonka aion onkeeni ottaa oli että tavarat pysyy siellä missä ne muutenki on ja lasta kielletään jos niihi puuttuu mihi ei saa puuttua, ettei tarvii mennä tilanteeseen missä kaikki tavarat pitää kotona olla jossai ylähyllyillä. Heillä aikanaan oli kaikki maljakot yms semmoset koriste-esineet niille kuulivilla paikoilla eikä lapset niihi puuttunu, kun toisilla oli nostettu kaikki pois edestä.. Toki vaatii alkuun vahtimista mutta kumminkii.. Ja jos muistaa enemmän viljellä kehuja ni ei siitä Ei sanasta tule semmonen tapa.. Sama toimii koiranki kanssa ;) vahvista enemmän kehumalla sitä mikä tehdään hyvin, niin ei tarvii kieltää niin useesti ku kyllä ne mieluummintekee sitä mistä aina kehutaan :D

Tuo on just joo kun kaikki on aitä mieltä että tavarat pitää nostella ylös. En aio nostella, kiellän jos on tekemässä mitä ei saa. Annan tutkia noita esineitä mitä on turvallista tutkia ja siinäpä oppii samalla miten tavaroita käsitellään.

Bongasin ihanan ohkasen body+housut puvun, mitäköhän kokoa sitä sais ottaa ens kesälle. Miten nuo vauvat oikein kasvaa :o mll kertoo että keskimäärin triplaa syntymäpainonsa ja pituutta tulis vuodessa 25-30cm, kääk meniskö sit jo isommat ku 80 -kokoset vaatteet päälle :o ! Typerää ku ei voi ennustaa, tytön serkku(tyttö) oli vähä yli vuoden ku käytössä oli yhä 74 vaatteita:wacky: turhauttaa ku ei pysty etukäteen hankkimaan kun halvemmalla sais. Sekö jos joku kyrpii että uutukaiset vaatteet jää täysin käyttämättä..:dead: muutaman uuden bodyn oon laittanut sivuun niin että on käytetty yhden ainoan kerran :oops: käytettyjä vaatteita on suurin osa siis.. meniköhän tää ny tarvikepohdinnaksi :chicken:

Jeeeeee! Poika täytti tänään puoli vuotta ja vihdoinkin kääntyi tuossa muina miehinä yhtäkkiä vaan selältä vatsalleen. Äiti oli jo vähän stressannut, kun poikaa ei ollut kääntyily kiinnostanut...
Eilen alkoi myös vatsallaan ollessa pyöriä ympyrää, kun tavoitteli esineitä. Täältä tullaan siis perästä! :)

Huh. Vähänkö paljon kivempi on mennä neuvolaan kun voi sanoa että, juuu, kyllä se jo kääntyy :D

Bongasin ihanan ohkasen body+housut puvun, mitäköhän kokoa sitä sais ottaa ens kesälle. Miten nuo vauvat oikein kasvaa :o mll kertoo että keskimäärin triplaa syntymäpainonsa ja pituutta tulis vuodessa 25-30cm, kääk meniskö sit jo isommat ku 80 -kokoset vaatteet päälle :o ! Typerää ku ei voi ennustaa, tytön serkku(tyttö) oli vähä yli vuoden ku käytössä oli yhä 74 vaatteita:wacky: turhauttaa ku ei pysty etukäteen hankkimaan kun halvemmalla sais. Sekö jos joku kyrpii että uutukaiset vaatteet jää täysin käyttämättä..:dead: muutaman uuden bodyn oon laittanut sivuun niin että on käytetty yhden ainoan kerran :oops: käytettyjä vaatteita on suurin osa siis.. meniköhän tää ny tarvikepohdinnaksi :chicken:
Ootko kirjautunu kasvuseulaan? Sieltä on hyvä katella lapsen omaa käyrää ja sen mukaan suunnitella vaatteita mikäli ei mitään kunnon kasvupyrähdyksiä tai pysähdyksiä tapahdu. Ite tässä just pohdin ens talvelle alesta haalaria niin sieltä tutkin ja sit kysyin siskolta kun sen tyttö on 51vkoa eli vajaan vuoden meidän tyttöä vahnepi ja samoissa mitoissa kasvaa kun meidän tyttö tuolla käyrällä..

Bongasin ihanan ohkasen body+housut puvun, mitäköhän kokoa sitä sais ottaa ens kesälle. Miten nuo vauvat oikein kasvaa :eek: mll kertoo että keskimäärin triplaa syntymäpainonsa ja pituutta tulis vuodessa 25-30cm, kääk meniskö sit jo isommat ku 80 -kokoset vaatteet päälle :eek: ! Typerää ku ei voi ennustaa, tytön serkku(tyttö) oli vähä yli vuoden ku käytössä oli yhä 74 vaatteita:wacky: turhauttaa ku ei pysty etukäteen hankkimaan kun halvemmalla sais. Sekö jos joku kyrpii että uutukaiset vaatteet jää täysin käyttämättä..:dead: muutaman uuden bodyn oon laittanut sivuun niin että on käytetty yhden ainoan kerran :oops: käytettyjä vaatteita on suurin osa siis.. meniköhän tää ny tarvikepohdinnaksi :chicken:

Mäkin oon jo kattellut pojalle kesä vaatetta, muttei mitään uskalla hankkia ku ei tiedä etukäteen kokoa :cool: 86kokoa oon vähä miettinyt että oliskohan hyvä.. Poika käyttää nyt suurimmaks osaks 74kokoa ja joitain harvoja 68..

Ootko kirjautunu kasvuseulaan? Sieltä on hyvä katella lapsen omaa käyrää ja sen mukaan suunnitella vaatteita mikäli ei mitään kunnon kasvupyrähdyksiä tai pysähdyksiä tapahdu. Ite tässä just pohdin ens talvelle alesta haalaria niin sieltä tutkin ja sit kysyin siskolta kun sen tyttö on 51vkoa eli vajaan vuoden meidän tyttöä vahnepi ja samoissa mitoissa kasvaa kun meidän tyttö tuolla käyrällä..
Meillä kasvetaan näköjään just tollasilla pyrähdyksillä! Siis koko 62 vaatteet meni vajaan viikon, kun sit hypättiinki 68.. Meillä on sellanen kumma tahti, että painoa tulee aina väliin kilo kk.ssa ja pituutta tosi nihkeästi, ja sit yks kaks painoa tullut muutama hassu sata grammaa ja pituutta 6cm!!! Pakko sanoa että itse en kyllä uskalla ostella tuolle pyrähtelijälle mitään vaatteita etukäteen...!!!

pitihän sitä mennä kirjautumaan heti tonne kasvuseulaan :D jos nyt mentäis täysin tasaseen ni näyttäs että pikkumuija on 1-vuotiaana 75 senttinen :D noh.. kesäbody+housut jää nyt vielä ostamatta, ehkä sitten lähempänä..:shifty::shy:

pitihän sitä mennä kirjautumaan heti tonne kasvuseulaan :D jos nyt mentäis täysin tasaseen ni näyttäs että pikkumuija on 1-vuotiaana 75 senttinen :D noh.. kesäbody+housut jää nyt vielä ostamatta, ehkä sitten lähempänä..:shifty::shy:
Meillä oltas 75cm vasta puoltoistavuotiaana :D

Hä apua mä oon ostanu tytölle 74 kokoo vaatteita kuukauden päähän!! Eikö 68 jälkeen seuraava koko oo 74?

Eikä, mäki kirjauduin sinne kasvuseulaan, se ennustaa et tyty olis 75 cm 11-kuisena :D nooooo on sit reiluja talvivaatteita! Onneks tänneki sattuu just talvi sillon, ni saa kamat käyttöön. Ehkä ne arvokkaimmat ostan sitte vasta sillon..

Muokattu viimeksi:
Kaikkihan kasvaa ihan omaan tahtiin, täälläkin luultavasti menee jo kuukauden/kahden päästä ne 74cm vaatteet...
Näyttäisi ton kasvuseulan perusteella pituus menevän sinne lähemmä 80cm vuoden vanhana. Mutta eipä ne lapset välttämättä käyrien mukaan kasva...

Niin ja ne vaatteetkin monesti menee niin että noin pykälää isompi mitä pituus.. Siis kyllä meillekin jonkun ajan päästä saa kaivella 74koon bodeja käyttöön. Minun siskontyttö nyt siis n.75 pitkä ja käyttää kokoja 74-86. Riippuen vaatteesta. Ja on siis kohta puolitoista vuotta.

Meilläki on nyt 68vaatteet ja neuvolas oli 63,5cm.. Enkä usko et puolen vuoden jälkee kasvaa enää samalla vauhdilla ku alkuun (nytki melkee 20cm jo tullu) että meillä varmaan menee 74 vaatteet kesällä ..

Ja miun yli 1,5kummityttö käyttää nyt 86-92 vaatteita riippuen justiinsaki siit merkistä

Takaisin