Vauvojen kasvu.

Onni eilen 6kk-neuvolassa: 68,3cm ja 8950g. Tasaisesti kasvaa ämmällä ja soseilla. Laiskanpulskea, sanoi terkka, kun ei poika vielä liiku eteenpäin... Lattialla pitäs paljon pitää. Joopa, mut jos toinen viihtyy huonohkosti...sylipoika. <3 Noh, kävelemään on suurin osa vauvoista oppinu, ennemmin tai myöhemmin...

Meidän vauva meni puolivuotis päivänään ekaa kertaa itse istumaan. Nyt sitä tehdäänkin koko ajan ja loppuaika notkutaan kontillaan. Pääsee eteenpäin, muttei mene. Vain joku tosi mielenkiintoinen saa liikkumaan. Jännä miten viikossa tapahtuu jo hirveästi uusia asioita. :)

Täällä myös muutaman kerran poika ollut konttausasennossa, mutta veikkaan että taitaa kuitenkin aika kauan mennä ennen kuin hoksaa mennä siitä etiäpäin. Juuri jouduin laittamaan olohuoneeseen isomman alustan kun halutessaan möngertää eteenpäin noin metrin verran ja älytön kuolavana seuraa perässä. Miten tuli tuosta kuvauksesta mieleen ihan kuin etana. :grin Täällä myös hillitön hitti on sen kuolan päryyttäminen ympäriinsä. On mukavasti oppinut saman tempun myös soseiden maistelussa.

Meillä ei vielä itse päästä konttausasentoon, mutta on keksinyt, että käsillä vetämällä ja jaloilla samaan aikaan työntämällä pääsee "liukumaan" lattiaa pitkin eteenpäin. Onko toi nyt sitten sitä ryömimistä? En tiedä, koska esikoinen ei koskaan ryöminyt, vaan lähti suoraan konttaamaan.

Mörrimöykky: On ryömimistä. :)

Meillä myös noustaan tukea vasten seisomaan. Liikkuminen tapahtuu lähinnä kierimisen ja akselin ympäri kääntymisen yhdistelmällä. Konttausasentoon ei meidän neiti nouse, vaan maha nousee lattiasta käsien ja varpaiden varaan lähinnä notkoselkäistä punnerrusasentoa muistuttavasti.

Tänä aamuna oli lähellä, että pikkusankari putoaa meidän sängystä... Oli taas levoton yö, tissillä jatkuvasti. Oisko tiheä imu? No oli miten oli, jäbä oli vieressä nukkumassa. Sit kävi vähän hereillä ja mä katoin, että se jatkaa unia. Sitten kävikin armoton jalkojen vispaus ja just sain ukon ILMASTA napattua kiinni. Huh huh! Meillä on niin korkea sänkykin, että ois ollu aikamoinen tälli.

On niin nopea noissa liikkeissään, että kauhulla ootan millasta on ku saa jalat alleen. Täällä ei vielä istuta, mut välillä ku laittaa lattialle, niin menee itsestään sellaiseen puolittaiseen istuma-asentoon. Vähän niin kuin konttausasento, mutta takanojassa toinen jalka koukussa ja toinen suorana.

Huh no onneks sait napattua kiinni.

Meillä ei edelleenkään viljo liiku miiten paitsi akselin ymåäri ja sit vähän peruuttaa kun nousee käsinojaan. Mutta sais oppia jo liikkumaan kun nyt palaa käpy poitsuöt vähän väliä kun lelut karkaa ulottumattomiin.

Mä oon nyt kaks yötä nukuttanu roosan omassa sängyssään just siks, että on alkanut niin ahkeraan liikkua. Tekee sen myös unissaan. Haluun ostaa uuden sängyn, mutta jenkkisänkyä en laita. Mulla oli ja se oli itellekin liian korkee, tipuin pari kertaa. Joku futon ois ihana tai pylvässänky! Sen ku saisin niin oisin maailman onnellisin tyttö ;-) Vähän lähti taas aiheesta.. Mut hyvä Eriika, et sulla refleksit pelaa. Minä se en aamulla heränny edes Roosan jutteluun, mies heräsi. Shame on me!

Meillä ryömitään noin, että käsillä vedetään ja jaloilla lykätään. Haparoiden konttaa, tosin vaatii vielä aika paljon aivotyötä tuo vuorotahtiin raajojen liikuttelu. Johonkin tiettyyn paikkaan halutessaan ryömii ennemmin, kun pääsee nopsasti. Kierii ja pyörii kuin väkkärä. Pieniä hetkiä istuu jos laittaa istumaan, muttei itse vielä siihen pääse. Konttausasennosta pyörähtää näpsästi kyljen kautta toiselle kankulle "istumaan" ja lepäilemään maailmanvalloituksen lomassa. Ei tosiaan voi enään jättää silmistä, ehtii vielä mennä hukkaan! Onneksi löytää lattialta kiinnostavaa räpellettävää joka toinen metri, niin ei kovin kauas ole (vielä) ehtinyt :joyful:

Meillä vasta kieritään selältä mahalleen ja mahalta selälleen. Samoin mahallaan kyllä osaa peruuttaa ja pyöriä akselinsa ympäri. Että yllättävän nopeesti tuolleinkin liikutaan.
Itse ei viellä nouse istumaan mutta jos laittaa neidin istumaan, niin pysyy todella hyvin siinä.

06.02. syntymäpaino 3576 g, pituus 51 cm, pää 36 cm
09.02. kotiutumispaino 3270 g
12.02. neuvolan kotikäynti (6 päivän iässä) 3450 g, pää 36,5 cm
04.03. 1kk-neuvola 4165 g, 54,4 cm, pää 37,1 cm
30.03. 2kk-neuvola 5035 g, 58,5 cm, pää 39,0 cm
05.05. 3kk-neuvola 5690 g, 61,8 cm, pää 40,8 cm
03.06. 4kk-neuvola 6200 g, 64,7 cm, pää 41,5 cm
08.07. 5kk-neuvola 6275 g, 66,6 cm, pää 42,3 cm
18.08. 6,5kk-neuvola: 6630 g, 66,8 cm, pää 43,5 cm

Muokattu viimeksi:
Täällä oli eilen 6kk neuvola, joten päivitelläänpäs myös listaa.

18.2 syntymämitat: 50,5cm/3570g/35,7cm, kotiinlähtöpaino 3360g
24.2 viikon ikäisenä painoa 3400g
2.3 kahden viikon ikäisenä painoa 3740g
16.3 neljän viikon ikäisenä: 55cm/4400g/37,1cm
26.3 viiden viikon ikäisenä: 55,7cm/4850g/38,3cm
20.4 2kk ikäisenä: 59cm/5340g/39,5cm
19.5 3kk ikäisenä: 61,7cm/6300g/41cm
10.6 noin 4kk ikäisenä: 64,6cm/6950g/42cm
23.7 5kk ikäisenä: 67,5cm/8000g/43,3cm
17.8 6kk ikäisenä: 70,2cm/8100g/44cm

Meillä painoa tullut aika vähän edelliskertaan, mutta th meinasi että edelliskerralla tuli painoa taas enemmän pituuteen nähden, niin nyt sitten vastaavasti pituus pomppasi samalle tasolle painon kanssa. Ihan nollakäyrää ollaan koko ajan seurattu. Jätkä myös liikkuu enemmän niin energiaa kuluu siihenkin hommaan. Poika on saanut kuukauden verran yhden sosemaistelun/pv, niin nyt saatiin lupa ottaa aamu- ja iltapuuro ja muutaman viikon sisällä kana- ja liharuoat.

Eriika: en minäkään olisi huolissani noista mitoista. Sekin varmaan vaikuttaa jos on ollut eri mittaaja. Poika selvästi kasvaa omalla käyrällään. Sielläkin voi vastaavasti seuraavalla kerralla taas pituus nousta enemmän painoon nähden. Täälläkin olisin saanut 7kk neuvolan jos olisin halunnut, mutta sanoin soittavani jos tuntuu siltä että tarvitsen lisäopastusta noiden ruokien sun muiden kanssa. :)

Takaisin