Vauvojen kasvu.

Heh, turvaistuimet on ainut asia mistä ollaan miehen kaa saatu melkeen riita aikaseks :D. Sitä ärsyttää turvallisuudella markkinointi pahasti ja turvaistuinten kanssahan sitä ei voi välttää :P. Nyt meillä on lainakaukalo ja sit pitää ettiä sellainen istuin joka sopii mahdollisimman moneen autoon ja on helppo kiinnittää, meillä kun ei ole omaa autoa niin liikutaan vähän millä sattuu sillon kun liikutaan. Ihan sama mitä arvosanoja istuin on saanu testissä, jos se on vaikea kiinnittää ja on sen seurauksena väärin kiinni...

Onneks tuo kääpiö on vasta 6 kg ja kaukalon painoraja 13 kg. Ei tarvi ihan heti vaihtaa. En vaan osaa päättää minkä istuimen haluisin. Ja kun tuossa autossa ei oo isofixiä. Melkein pitäs autoa vaihtaa..

Meillä on esikoisen jäljiltä turvaistuin. Siihen pystyy aika pienenkin laittamaan kun sen saa käännettyä samanlaiseen pötkötysasentoon kuin kaukalon. Merkkiä en muista :-)

Oli pakko tarkastaa omankin kaukalon painoraja: 13kg ja meidän pieni nyt 7,5kg. Hyvä niin, kun vuoden loppuun asti (ainakin) ajateltiin tällä kaukalolla mennä.

Meillä kans 13 kiloa kaukalon painoraja ja ukkeli viime neuvolassa 6275 kg, joten menee vielä hyvän aikaa. Paitsi jos alkaa nyt massakaudelle, kun tykkää niin paljon syödä :)

Oliko joku ikäsuositus koska muksu saa laittaa nokka menosuuntaa? Jossain oli puhetta tosta. Tosin en ihan ymmärrä, eikö se pituuski määrittele aikapaljon tota hommaa?

Liikenneturvan suositus on, että alle 3-vuotias matkustaa selkä menosuuntaan, mutta kyllähän se lapsen koko ym. myös vaikuttaa.

Joo siis meidän esikoinen 2,5-v menis edelleen painon puolesta vauvakaukaloon jossa rajana se 13kg. Tietenkään ei pituuden pyolesta ole mahtunu siiden enää pitkään aikaan.
Meillä pitikin esikoiselle 2. Penkkiä ettiessä huomioida se et on niin köykänen. Painoi alle 9kg mutta oli swn verran pitkä ettei tuohon kaukaloon oikeen enää mahtunu.

Nyt ostetaan varmaan esikoiselle uus penkki ja siirretään viljo tuohon vanhaan . Se on joku be safen isofix penkki

Meillä esikoinen siirtyi matkustamaan naama menosuuntaan jo aika pienenä. Tietty painorajojen puitteissa mentiin, mutta jossain välissä alkoi se matkapahoinvointi iskeä eikä siinä ainakaan auttanut selkä menosuuntaan matkustaminen. Siirtyi sitten sellaiseen naama menosuuntaan olevaan istuimeen, jonka sai aika moneen asentoon väännettyä. Olisikohan sitten jotain vuosi takaperin siirtynyt sellaiseen pelkkään istuimeen, jossa siis käytetään auton omia turvavöitä. Nyt ikää 4 v.

Meillä on seuraava istuin nenä menosuuntaan. Esikoinen alkoi viihtymään autossa huomattavasti paremmin kun pääsi kaukalosta siihen.

Meilläki esikoinen käänty turvaistuimessa naama menosuuntaan joskus 2v muistaakseni, polvet suussa ois saanu muute istuu :D 10cm ikäisiään pidempi tirppa meillä. Joku luuli tässä kesällö mein 3veetä viisi vuotiaaksi :D

Kyl mä vaan mietin et mite pienii ruotsalaiset 4veet on kun lastentarvike liikkeessä kertoi et siellä selkä menosuuntaa suosituksena 4 vuotiaaksi.

Mut kyl ite suosiolla pidän 2veeksi tuolleen selkä menosuuntaan päin, kun niska ei oo tarpeeks kehittyny nii eikäy mitään jos tulis äkki jarrutus tms.

Mä aattelin laittaa ton meidän 2,5-v edelleen selkämenosuuntaan. Kattoo sit kauan mahtuu noin matkustaa. Ostetaan varmaan klippan triofix? Jonka saa isofixillä kumminpäin vaan, mutta katotaan nyt vielä

Meillä on aina ollu noita naama menosuuntaan olevia istuimia. Sillä mä nyt pähkäilenkin kun hinnat tullu alaspäin ja valikoima laajentunu huomattavasti siitä mitä ne on ollu 5-11 vuotta sitten.

Jossain siositeltiin selkä menosuuntaan niin pitkään kuin vaan mahtuu.
Mä mietin Brion Zentoa seuraavaksi penkiksi mutta saadaan serkulta istuin, niin vaihdetaan siihen sit, kun likka osaa oikeesti istua. Kaukalo on sen mielestä saatanasta ja ymmärrän hyvin. Istupa ite tommosessa mykkyrässä kilometritolkulla, selkä märkänä tekokuiduista eikä pääse yhtään oikaseen vyöt kiinni.

Suomessa suositus taitaa vähintää olla 3v? esikko ois ollu varmaa jos ois tosiaa mahtunu.. Leoki on takaperin nii pitkään kun mahtuu.

Pitäis ostaa esikoiselle turvavyö istuin nii leo päästää tuohon siskon vanhaan sit siirtymään syksyllä.

Laitetaanpa tänne julkisellekin puolelle.

Eilen 5 kk neuvola. Pituutta mitattiin tasan 68 cm ja painoa oli 8760 g. Pipo 44 cm. Eli vielä ei mennyt rikki 9 kg raja, vaikka itse niin veikkailtiin. Kasvu todettiin hyväksi ja tasaiseksi, poika hyvävointiseksi ja virkeäksi. Piikit ja rotalitkut saatiin, mutta siinä kaikki. Ei "testailtu" kääntymisiä, istumisia tms. Ainoastaan lelu annettiin käteen ja siitä kirjattu, että tarttuu leluun ja siirtää kädestä toiseen. Tässä vielä aiemmat mitat:

4058 g, 50 cm, 36 cm (syntymä)
5065 g, 55,4 cm, 38 cm (1kk)
6315 g, 59,1 cm, 40 cm (2 kk)
7085 g, 62 cm, 41,8 (3 kk)
8030 g, 65,5 cm, 43 cm (4 kk)

No nyt minäkin!! Pääsin käsiks näihin bodyn jatkopaloihin! Harmittaa kun 68cm bodeja olin varannut paaaaljon ja nyt ne on ahtaita, mutta nettikirppislöytö Badabing badabung! Ja mun kukkaro kiittää :-)

Liitteet

• 1437650041145.jpg
    1437650041145.jpg
    64.4 KB · Katsottu: 46
Meillä ei tuollaisista jatkopaloista olisi hyötyä, kun bodyt kuitenkin rupeaisivat kinnaamaan rintakehän ja masun päältä :). Ja joissain on sen verran pieni kaula-aukko, että tekee tiukkaa saada ukon päätä mahtumaan sisään. Meidän pallopää :grin

No mä just mietin tuota. Tämä neiti ysi kiloo on nimittäin aika harteikas (ja mahakas). Siks mä juhlinkin kun sain nuo yli puolet halvemmalla kuin mitä uutena ;-) Heti huomenna testaamaan!

Takaisin