Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Meillä on todellakin alkanut olemaan tietty rytmi ja rutiini päivissä nuorimmaisenkin kanssa :) Välillä toki tulee vaikeita iltoja kun itketään ilmaa masussa mutta pääosin on kyllä mennyt hyvin!
Olen myös nauttinut suunnattomasti kun tämä pienimmäinen on niin hyvä nukkuja! Nukkuu myös sylissä mitä esikoinen ei tehnyt koskaan. Ja nyt sitä nauttia pitääkin kun näillä näkyminen hän viimeinen vauva meidän taloudessa!

Heh unohdin eilen kertoa... laitoin pojan illalla leikkimaton päälle mahalleen. Tyyppi piti päätään niin ylhäällä, että kellahti sen painosta selälleen kolme kertaa putkeen :D tänäänkin oli lähellä.

Perhe Yökukkujat täällä heräilemässä.. Meillä on ollut niin outo eilinen päivä ja viime yö. Vauva oli päivällä hereillä reilut 14 tuntia klo 12.30.-03, välissä noin puolen tunnin unet vaunureissulla ja useita 10-15 minuutin pieniä unipätkiä. Sen jälkeen koisimista klo 12 asti, välissä muistaakseni vain yksi syöttö, tarjottu on useammin mutta ei oo halunnut (nukutaan perhepedissä ja yösyötöt menee tavallisesti enemmän tai vähemmän puoliunessa, siksi syöttöjen lukumäärä ei oo aina ihan tarkassa muistissa). Hirveesti pieruja viimeiset kolme tuntia ennen nukahtamista illalla oli, mutta päivällä ei oikein mitään ilmeistä syytä, mikä oisi valvottanut.

No ei tuu tylsää, kun ei oo kahta samanlaista päivää peräkkäin juuri koskaan! :) Yöhän nukuttiin sitten kuitenkin varsin hyvin, joten tällä noin kahdeksan tunnin lähes yhtäjaksoisella unella jaksaa taas uuden päivän ja yön. Thank god meillä menee yöt tällä lähes yhtäjaksoisella unella aina sitten, kun unen päästä ollaan saatu kiinni. Näin pysyy järjissään, ainakin kun aikaisia aamuherätyksiä ei vielä ole kuin harvoin. Miehellä nää valvomiset taitaa kuitenkin kiristää kuuppaa enemmän kuin mulla. Mä kun ajattelen, että kaikki, mitä vauva tekee, on (enemmän tai vähemmän) ihanaa :)

Varasin nyt ajan pikkujättiin refluksiin erikoistuneelle lääkärille perjantaiksi. Huono aika omistaa vaivainen vauva kun lääkärit lomailee :(

Onneksi saitte spiraali ajan erikoislääkärille kuitenkin. Julkisen puolen kautta taitaa refluksitaudin hoidon saada vauvalle paljon hitaammin kuin yksityiseltä? Ymmärrettävää tietysti sikäli, ettei jokaisessa terveyskeskuksessa (jos missään niistä) voi olla refluksiin erikoistunutta lastenlääkäriä tai välttämättä lastenlääkäriä laisinkaan. Vakuutuksen ottaminen raskausaikana tuntuu edelleen hyvältä idealta, vaikka lääkärissä ei ollakaan pienen kanssa vielä käyty (ja rapiat 400 euron lasku tältä vuodelta on vielä maksamatta). Sen verran paljon nuo pienen vaivat huolestuttavat, ettei olisi ollenkaan mukavaa joutua odottamaan hänen hoitoon pääsyään kovin kauan.

Spiraali, hyvä kuitenkin nyt selvittää kaikki ja onneksi saitte ajan lääkärille jonka luulis jotain tietävänkin.
Itsekin esikoisen kohdalla refluksiaa epäilin silloin, mutta maitoallergiaksi osoittautui. Oli niin samoja oireita kuin mitä refluksiassa yleensä on.
Muista olla tiukkana siellä lääkärissä ja vaatia tutkimaan kunnolla. Äidin vaisto harvoin nimittäin väärässä on. Äitihän se vauvan kanssa on sen 24/7 joten tiedät itse voiko vauva hyvin vai ei!

Me käytiin siellä lastenlekurilla ja saatiin refluksilääkkeet. Ei ollut refluksiaspesiaalisti, vaan allergioihin, mut ei viitsinyt lähteä isompaan sityyn lääkärin perässä.

Vähän tuli olo että lääkkeet tuli liian helpolla. Kovin lyhesti kyseli eikä antanut mitään muita hoito-ohjeita. Sanoi kyllä että kurkku näyttää ärtyneeltä, eli on sekin lisänäyttöä refluksin suuntaan.

Lääkkeeksi Gavisconia ja Zantacia, joka on joku happoestolääke. Sanoi ettei kannata lukea mitä siitä keskustepalstoilla sanotaan, eli en tiedä mitä myrkkyä oikeen lykkäs. Yhdet satsit annettiin ja kohta sen jälkeen puklasi.. Viikon sisällä jos ei helpota niin sitten uudelleen näytille.

Vähön epätietoinen olo mutta ei kai noi nyt niiiiin vaarallisia oo etteikö kannattaisi kokeilla. Vaikka tänään on jo muutenkin ollut taas parempi päivä.

Mä oon tänään kanssa googletellu pätevän oloista lastenlääkäriä.. Spiraali suosittele ihmeessä, jos aihetta on!

Nipsu, hyvä että vauva saa nyt jotain lääkettä, toivotaan että helpottaa. Luin just teidän öistä ja mua alko itkettää, kuulostaa tosi rankalta ja äitinä varmaan niin kurjalta kun pieni itkee, eikä pysty auttamaan :Heartred

Imetys manducassa meneillään. Tää on taivaanlahja kyllä meidän perheelle ku ei vauvaa voi muuta kuin pystyasennossa pitää ja kyllä tommonen liki viiskilonen käy pidemmän päälle voimille, vaikka lihasta ehkä onkin.

Voi, että kun olisin jaksanu ettiä Spiraalin oireista, että mikä lapsosella oli. Itsellä on kotona nyt 4 vk:n ikäinen poika ja alkuun kaikki oli ok n. 2vkon ikään asti. Sitten alkoi joka toinen ilta kauheat itkukohtaukset n. klo 21-22 välillä. Vauvelia piti hyssytellä aika tarkalleen klo 2 asti yöllä. Välillä huutaa suoraa kurkkua, välillä lopettaa. Nyt tämä on muuttunut jokailtaiseksi ja alkaa usko loppumaan. Tämä huuto tuntuu alkavan täysin tyhjästä. Vauva on voinut juuri syödä mahan täyteen, vaikuttaa tyytyväiseltä ja yhtäkkiä NAPS! jotain tapahtuu ja alkaa huutamaan.

Aloitin tarkoituksella D-vitamiinin myöhässä, kun noita itkukohtauksia tuli ennen niitäkin ja ajattelin että kyse on vatsasta ja en halunnut vatsaa enempää rasittaa. Kuitenkaan D-tipoilla ei ollut mitään vaikutusta asiaan. Vauvalle menee myös normaalit relatipat.

Enää en jaksa uskoa, että olisi mahasta kyse. Soitin neuvolaankin tänään ja sanoi, että voi olla koliikkia, mutta sitä en niele, koska lapsi kuitenkin rauhoittuu välillä ja päivät menee rauhassa nukkuen ja syöden. Röyhtäytän pojan syönnin päälle ja puklut tulee aina. Pari kertaa on tullut ihan kaaressakin...

Äiti itkee itsekkin, kun yrittää pikkusta saada rauhottumaan ja pikkunen huutaa, ääni tärisee ja raukan kroppa menee jäykäksi. Mietin, että testaisi vaikka ominpäin maidonsakeuttajaa, jos kyse refluksista ja yrittäisi itsellä pari viikkoa maidotonta ja munatonta dieettiä, jos se auttaisi.
Isän mielestä vauva ei pulauttele mitenkään älyttömästi, mutta minä näen vauvassa jo jos minkämoisia oireita ja järkihän tässä menee, kun ei voi toista auttaa.. Kertokaa kiltit, onko kellään muilla tällaista ollut ja mikä on auttanut?

Tutun kuuloista kuvausta Sandromeda. Tyttö on ollut aika alusta asti rinnalla viihtyvä ja huono rauhoittumaan muualle kuin rinnalle. Nyt viikonloppuna tuli muutamia pahoja itkukohtauksia, joissa huusi jännittyneenä kurkku suorana eikä kyennyt huudoltaan ottamaan tissiä tai pulloa kun luulin ensin että nälkäänsä huutaa.

Meil ei oo ollu juuri lainkaan selviä puklailemisia. Mutta oon pistänyt merkille et nieleskeli ja kakoi öisin. Välillä huomasi että suussa näkyy maitokokkareita.

Tänään saatiin tähän refluksilääkkeet ja nyt seuraillaan et onko apua. Maidotonta dieettiä oon kanssa aatellut mutta ehkä nyt kun aloitti noi lääkkeet niin en vielä kokeile.

Vähän syöttödilemmointia tähän väliin. Oon alkanu miettii et onko nää meen tissimaratonit jo ollu refluksia. Vaikka on varmaan sitä maidon vähyyttäkin. Tää kun ei oo oikein muuten rauhoittunut kun tissillä ja ihan koko päivän siinä roikkuu.

Ohjeissa sanotaan et pitäis ruokkia 2-3 h välein että maha sais rauhoittua. Mutta ei tätä millään saa pidettyä niin kauaa pois tissiltä kun ei vaan henno huudattaa. Ja sit kun ei tiedä et onko oikeasti nälkäinenkin jos maitoa ei tuu kovin nopeasti. Toisaalta panttaan nyt pullomaitoakin ettei sitten tulisi liian täyteen ja korvike muutenkin rasittaa masua enemmän.

Onneks neuvola on jo ylihuomenna niin pääsee taas vaakalle. Täytyy varmaan kysyä punnitusaikaa myös ensiviikolle että näkee miten käy jos koittaisi taas pärjäillä ilman korviketta.

Ja kiitos lälly! Toivottavasti teilläkin löytyy apua pian. Nää on niin katalia vaivoja :/

Alkoi huuto taas. Mies onneksi jaksaa sylitellä ja hyssytellä. Annettiin päivän toinen annos gavisconia, mut ei vielä auta sekään.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Nipsumuki: Täällä ihan samaa. Poika ei millään voi olla syömättä tuota 3-4h, ellei sitten jotenkin nuku sitä aikaa. Tänään katsoin kellosta, niin taitaa syödä 1 tunnin- 2 tunnin välein. Ja ei ole siitä kiinni etteikö maitoa itsellä riittäisi; yhdestä rinnasta saan pullon täytettyä ja tulee puolikasta pulloa vähintään lypsykerralla.

Ja tosiaan välillä kun vauva parkuu ja lopettaa ja tarjoaa rintaa niin huuto alkaa entistä kovempana. Välillä taas lapsi huudon seassa yrittää hamuta rintaa, mutta ei vaan saa kaiken sen kaaoksen seassa siitä mitään irti ja kierre on valmis. Silloin ollaan annettu pullosta pumpattua maitoa ja sillä saa lapsen rauhalliseksi.. Kait sillä raukalla on nälkä kaikesta huudosta vaikka olisi ennen huudon aloitusta syötetty.

Kävin hakemassa kaupasta tuota maidonsakeuttajaa, jos sitä nyt koitellaan.. Nyt poitsu nukkuu isin kainalossa sohvalla ja veikkaampa että herää mukavasti tuossa ennen klo 22, syö ja alkaa huuto. On tämä hankalaa. Hain kaupasta myös H.A Nannia, että sitä voisin alkaa testaamaan.. Aivan menee jo kokeilun puolelle nämä hommat ja perjantaina olisi neuvola. Pitää ennen sitä ottaa varalta kyllä jotkut vakuutukset, jotka kattaa hoitokulut.. ellei ole jo myöhäistä.

Onko teillä Nipsumuki minkälaiset nuo ajat milloin lapsi huutaa?

Samoja oireita muuten mut huuto voi olla milloin vaan kellonajasta riippumatta. Kipuhuutoa päätä taaksepäin taivuttaen. Tissillä olo auttaa hetkeksi. Limaisuutta, etenkin öisin. Ääni käheä. Nieleskelyä. Puklailua paljon.

Meillä syötetään pelkkää tissiä, aina istualleen kohoasennossa, röyhtäytän välilläkin. Vauvan sänky on koholla päädystä ja pidetään sylissä koholla + sitterissä jnkv. Ei vaikutusta.

Eli näillä oireilla lääkäriin...

Ihan samaa meilläkin kuin nipsumukilla ja sandromedalla. Poika on ainoastaan sillon maximissaan kolme tuntia syömättä jos on vaunuissa, mutta sen jälkeen herättyä nälkä kiukku on niin suuri, että ruokailu menee ahmimiseksi. Tästä seuraa taas ilmavaivat ja siihen päälle happamat röyhyt, niin taatut huudot. Mutta on mun vaikea uskoa, että toinen haluaa tissiä puolen tunnin välein nälkäänsä vaan hakee luultavammin lohtua pahaan oloonsa. Mä vaan ehkä tarjoan sitä liian herkästi ja kierre on valmis. Meillä selkeesti pahin oireilu alkaa illasta ja yö onkin yhtä helvettiä.

Takaisin