Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Jätkä kävi tänään ekaa kertaa kylvyssä täällä sairaalassa. Iskä kylvetti, kun äiteellä on tuo kanyyli kädessä. Isoveljet seurasi tiukasti toimitusta vieressä. Sen jälkeen syötiin ja nyt ollaankin sit ihan kanttuvei. Saas nähdä montako tuntia nukkuu ennen seuraavaa syöttöä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en pidä mitään tiettyä rytmiä vauvalla, en valvottele tms. Se tulee luonnostaan tässä muun poppoon mukana. Sinne asti kun kiinteitä aloitellaan, niin saa mennä omalla rytmillään ja sithän ne kiinteät alkaa rytmittämään automaattisesti sitä päivää vauvallakin.

Eilen illalla oli pitempi valveillaolojakso vauvalla ja sit nukkuikin koko yön yhdellä syötöllä, mut tällä kertaa meni näin ja ens yö voi olla toisenlainen.

Et sä lyyti sillä septidinillä ainakaan mitään haittaa saa aikaiseksi. Itsekin tein aina yhden putsin sillä päivässä :) Ja viikossa irtoamisesta on tosi nätti ja siisti napa.

Mistä tietää onko vauvalla flunssa ? Tuntuu että aivastelee aika usein ja jotain köhii välillä.

Meille sanottiin sairaalassa, että voi putsata Septidinillä vaikka joka vaipanvaihdon yhteydessä. Meillä on myös napatynkä irtoamassa ihan lähipäivinä. Ja vauva 8 päivän ikäinen.

Yleensä nenä valuu ihan solkenaan tai sit on niin tukossa, ettei pysty imeä. Meillä kuuli äänestä, et pojalla on kurkkukipu, kun oli sellanen möreämpi itku.

Vauvat aivastelee aika paljon (mun kokemuksen mukaan) ja saattaa tulla sellasia kellertäviä räkäretkuja nenästä ja voi rohista syödessä ilman et on mitään nuhaa, koska maitoa tuppaa menemään helposti niihin nenärööreihin. Ne sit vaan tulee sieltä itsestään pois.

Ja jos vauvan nenä on tukossa sillain kuivasti, ettei saa imastua pois, voi nenään laittaa hieman rintamaitoa. Se liuottaa ja nostaa tulpat pois samantien. Meillä on tähän turvauduttu jo pari kertaa ja aina toimii.

Voimia spiraali! Äitinä vauvan lohduton itku ottaa niin sydämen päälle :(

Nyt pari iltaa vähän parempia, mutta selkeästi kipua ja itkuherkkä on. Oon alkanut imettämään pelkästään pystymmissä asennoissa, jos sillä saisi ilman menoa massuun vähennettyä. Enkä ole kahtena päivänä antanut D-tippoja. Kai niitä pitäis taas alkaa antamaan ja koittaa vaikuttaako ne massuvaivoihin.

Mietin vaan, et kuinka pakollisia nuo tipat on? Voisiko niitä aloittaa vähän myöhemmin, kun maha olis kehittyneempi?

Mäkin oon miettiny että riittäiskö jos itse söisi deetä reilummin niin riittäisikö silloin pelkkä maidon vitamiini. Meillä oli tipat viikonlopun tauolla mutta oli kyllä itkeskelyä silti. Tänään menee korvike vaihtoon jos johtuikin siitä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mä oon unohtanut d-vitamiinin parina päivänä enkä viitsi murehtia sitä. Jos tuntuu selvältä että tipoilla on yhteys masuvaivoihin, kokeilisin varmaan ensin merkin vaihtoa mutta aika herkästi jättäisin tipat toistaiseksi pois. Nyt ei sentään ole kaamosaika.

Meillä muuten siirtyminen perhepedistä sivuvaunupetiin meni tosi hyvin. Oon nukkunut paremmin kuin aikoihin.

Viritettiin Ikean Gulliver-sänky kiinni omaan sänkyymme niin, että pinniksestä on yksi seinä irti. Säädettävä pohja osuu yläasetuksella just linjaan oman sänkymme kanssa. Sängyt on kiinni toisissaan tsiljoonalla nippusiteellä, ja rullalle käärityt pyyhkeet pinniksen patjan ja laidan välissä pitävät huolen etteivät sänkyjen patjat erkane toisistaan.

Tyttö heräili vähemmän kun ei ole koko ajan tissin vieressä, ja nukahti syötön jälkeen nopeasti kinuamatta vielä uutta tissillistä. Itse en tainnut reagoida jokaiseen ynähdykseen niin herkästi kuin ihan vierekkäin nukkuessa, ja pääsin syvempään uneen kun ei tarvinnut varoa vauvaa. Silti bebe on siinä ihan käden ulottuvilla eikä syöttöä varten tarvitse nousta.

Perhepeti olisi varmaan muuten toiminut kauemmin, mutta 120 cm ei vaan riitä kahdelle aikuiselle ja vauvalle, etenkään lämpiminä öinä.

Käytiin Lastenklinikalla kontrollissa pojan pyllypaiseesta ja se on kuulemma vaan suurentunut ihohuokonen jolle ei tarvii tehdä mitään ellei se lähde kasvamaan tai estä hygienian hoitoa. Pitäs kuulemma ajan myötä hävitä. Ihana saada hyviä uutisia. :)

Takaisin