Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Toi on muuten ihan tuttua päiväkotitöistä pientenpuolelta, että jotkut huutaa melkein joka kerta kun vaippaa pitää lähteä vaihtamaan, ja vielä enemmän jos on kakat ja pitää pestä :) Että ilmeisesti jotkut lapset ei vielä vähän vanhempanakaan tykkää siitä toimituksesta.

Niin siis meilläkään vauva ei enää huuda. Lähinnä sen ekan viikon huusi joka vaipanvaihtoa ja sit loppui. Muistaakseni näin oli muillakin lapsilla, et ihan siinä alussa on ollut huutoa, kun riisutaan..

myöhemmin kiukkua saattaa tehdä, et vauva ei haluais olla paikallaan sitä aikaa kun vaippa vaihdetaan, mut yleensä sekin on sellanen ohimenevä vaihe.

Rimpsukka: meillä on ihan samaa!!! Oisin voinut kirjoittaa ton.. Maha pulputtaa nytkin ihan hulluna ja sitä vääntelehditään itkuisena. Huoh! Täytynee kokeilla disflatyl tai cuplaton...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tämä vauveli huutaa vaipanvaihdossa jos on vähänkin nälkäinen. Nokosilta herättäessä olen imettänyt ensin ja sit vaihtanut vasta vaipan, huomattavasti rauhallisemmin sujuu...

Joskus auttaa se kun laittaa vauvan ylävartalolle jotain pehmoista... Harson, joka tuo turvallisuuden tunnetta.

Kellään kokemusta keltaisuudesta? Meidän poika joutui valon alle 2 vrk iässä bilirupiini silloin 272 se laskeutui vuorokaudessa 207 ja kotiin päästiin eilen. Nyt oltiin tänään tarkastuksessa oli noussut taas 280, mutta onneksi on vointi niin hyvä että saatiin jäädä kotiin . huomenna taas tarkastukseen. toivottavasti on laskenut. hermona olen kun en millään haluaisi jäädä sisälle taas. :/

En nyt muista minkä ikäisenä se oli "maximissaan" se keltaisuus (olikohan 4s vuorokausi) ja sitten lähtee usein laskuun. Eli teillä olis nyt maksimissa ja nyt on suunta alaspäin!? Toivotaan :)

Onneksi tää vauva tykkää vaipanvaihdosta. On nimittäin ollut vähän hidas prosessi välillä, kun ensikertalaiset vanhemmat yrittää yhdessä pähkäillä, miten päin joku erikoisemman mallinen kestovaippa (perittyjä, erimallisia laatikot täynnä) laitetaan tai mikä on oikea koko. Puetaan ja riisutaan vaippaa välillä viisi, kuusi kertaa. Ois armollista että kaikki esikoiset olisivat pohjattoman kärsivällisiä...

Mä en oo vielä uskaltanu alkaa ähertää kestojen kanssa. Ehkä sit kun napatynkä irtoaa. Vaik ei kai noi välttis siihen mitään vaikuta silti.

Jos pitäis vielä kestovaippoja pestä niin mähän asuisin kylpyhuoneessa... :o

No, pyykkääminen on kotitöistä mun suosikki. Toistaiseksi ei oo tuntunut vievän mitenkään ylivoimaisesti enemmän aikaa kertiksiin verrattuna, mutta katotaan asiaa uudestaan jos tästä tulee kunnon kakkatykki.

Mäkin tykkään pyykkäämisestä mut kuka viikkais ne kuivuneet pyykit kaappiin??

Meillä oli vauva keltaisuuden takia 2pv valoissa. Sitten oli 2pv pois valoista ja taas vajaan päivän valossa. Ja sit alkoi taittua bilirubiinit kun vauva oli reilu viikon. Eli päästiin sairaalasta pois, kun vauva oli viikon ikäinen ja sit käytiin vielä pari kertaa tarkistuksella. Keltainen vauva oli iholtaan sen ekan kuukauden ajan.

Bilirubiinit on korkeimmillaan neljäntenä päivänä syntymästä, mutta voi nousta uudestaan sen jälkeen valohoidoista huolimatta.
Valohoitoraja on 310!
Esikoinen oli valoissa useita kertoja, kun arvot aina nousi. Tämän vauvan kohdalla vältyttiin valohoidolta, arvo oli neljäntenä päivänä 298 ja seuraavana oli laskenut 270:een. Kerta käytiin vielä kontrollissa, jotta nähtiin suunnan olevan varmasti laskeva.
Bilirubiini poistuu vauvadta pissan ja kakan mukana. Mä todella intensiivisesti imetin ja annoin lisäksi korviketta tälle vauvalle jotta valoilta vältyttäisiin.

Mäkin tykkään pyykkäämisestä mut kuka viikkais ne kuivuneet pyykit kaappiin??

Sehän on ihan kätevää sieltä narult ottaa suoraan käyttöön. Jää ylimääräsiä työvaiheita suorittamatta :)

Joo mut ei ole kiva kun kämpässä on aina 2 telinettä jossain nurkassa.. Onneks kohta saa ulos kun pahin siitepölytilanne on ohi!

Meidän pienellä pojalla on pieni nenä tukossa :( nenäfriida on taas osoittanut loistavuutensa mut ei ole kiva kun toinen röhkii välillä kuin pieni porsas...

Meidän vauvalla bilirubiinit ei koskaan ylittänyt valohoitorajaa, mutta ne nousi siinä alussa niin aggressiivisesti ja ne vasta-aineet siellä vauvan veressä vaikutti siihen niin, että herkästi antoivat sitä valoa.

Mä oon ihan ymmälläni! Meiän pikkutyttö heräs tänään mahallaan. Mitä lie unta nähny että on oppinu kääntymään mutta niin oli käyny. Hereillä ei kyllä sama temppu vielä onnistu...

Heippa pitkästä aikaa :)

Tyttö on tänään viikon ikänen, ja on kyllä pitäny äiskän niin kiireisenä että eipä oo paljoa ehtiny foorumia selata!
Meillä oli siis alkuun ongelmia verensokereiden kanssa, ei vaan maito riittäny neidille. Jouduttiin alottamaan pulloruokinta saikulla, ja sitä myöten on sokerit ollu kunnossa, paino alkanut nousta (hyvin! :grin ) Ja tissi ei meinaa enää kelvata.
Mulla menee nyt päivät siinä että keitän pulloja ja rintapumppua, lypsän ja syötän pullosta, myös korviketta ja välillä pidän tissillä. Siis ihan kauhee rumba! Neiti kun oppi pullon makuun, niin sen jälkeen on mulla ollu nännit verillä ja ihan karseeta touhua koko imetys... mutta lueskelen imetysketjua ja jatkan siellä kunhan ehdin :)

Tyttökin kellastu hieman saikulla siinä 4-5 päivän iässä, mutta onneksi meni ohi jo enin keltaisuus. Pissaa ja kakkaa riittää, ja sehän oli vissiin ihan hyvä juttu niiden bilirubiinien kannalta, sen enempää asiasta tietämättä. Arvot oli kuitenkin vaan jotain 230 luokkaa maximissaan.

Tuota pulauttelua on täälläkin, varmaankin kun pullosta hotkii? Jotkut tuttiosat on muuten niiiin ärsyttäviä, maito lentää kaaressa jo ennen kun on vauvan suussa.

Meillä syödään ja nukutaan siis hyvin, joskus illasta on väninät ja saa tankata tytön turhankin täyteen. Mutta luotan nyt siihen, että syö sen, minkä tarviaa. Tuttia tarjoan että saisi imemistarpeitaankin tyydytettyä. On todella pirteä ja ilonen tyttö! Itkee vaan nälkää, ja kertaalleen on itkenyt mahakipua.
Meillä on lähtenyt nyt kotona sujumaan kaikesta huolimatta tosi hyvin ja ei ole edes "pelottanut" hoitaa tyttöä yksin, vaikka omalla tavallaan on tää kyllä jännää ja uutta.
Tähän asti tyttö on ollu aika helppo tyyppi. Ja niin ihana! :Heartpink

Takaisin