Vauvavuosi ohi jo

mami-83

Piirimestaruustason postaaja
Heinämammat 2016
Niin se vaan alkaa vauvavuosi lähestymään loppuaan ja joillakin se jo on ohi, niin tähän ketjuun vois kirjoitella tuntemuksia (niin hyviä kuin huonoja) siitä. Mikä jäi päällimmäiseksi mieleen, mikä harmittaa ja mitä odotat tulevalta.


Meillä vauva täyttää kahden viikon päästä vuoden ja minulla on kovasti pyörinyt mielessä tämä viimeinen vuosi ja myös oma lapsuus. Toivoisin voivani antaa tuolle maailman ihanimmalle ihmisen alulle hyvän ja onnellisen lapsuuden.

Silloin kun poitsu syntyi niin moni puhui siitä miten vauva-aika menee sellaisessa sumussa ja ihmettelin sitä, mutta nyt myöhemmin huomaan etten oikein muista enää niitä alkuhetkiä ja se harmittaa aivan älyttömästi. Toki meillä ensimmäiset neljä kuukautta meni pojan leikkausta odotellessa / panikoidessa ja ehkä sen takia en ole aivan täysin osannut nauttia siitä vauva-ajasta kun toinen oli aivan pieni ja se tuntuu siltä niin kuin se aika olisi viety meiltä pois. Vasta kun poitsu oli täysin parantunut leikkauksesta olen alkanut nauttimaan tästä perus arjesta yhdessä ja sehän se parasta on…iloinen hymy aamulla odottaa pinnasängyn laidalla, kova rutistus kun on ollut hirmuinen ikävä äitiä ja jokainen uusi asia mitä toinen oppii ja MINÄ saan olla osallinen tähän…elämän parhautta :)

Kahden viikon päästä meillä juhlitaan ja odotan ihan älyttömästi mitä elämä jatkossa tuo meidän eteen :)

Käykäähän muutkin kirjoittaan mietteitänne jos täällä joku vielä käy :)

Ja oikein aurinkoista ja onnellista kevättä kaikille!!
 
Voi niinhän se kiitää ohitse. Niinkuin muutenkin päivät. Tämä foorumikin on mielessä usein mutta eipä tahdo hetket riittää kirjoittamiseen. Se johtunee tietysti tästä kolmen lapsosen paletista jossa pieninkin on tarmokkaasti ottanut paikkansa.

Vuosi sitten fiilikset olivat jännityneet, ehkä hieman jopa ahdistuneet. Yllärivauvamme oli käännetty oikein päin ja synnytystä odoteltiin. Viikkohan meni yliajalle, ja hermo oli kovalla. No synnytys oli jälleen upea kokemus ja kaikki se "pesintä" sairaalassa alkuvaiheissa oli ihanaa.

Nyt ihana pieni neitimme on tarmokas touhuaja joka kyllä saa hymyn huulille. Imetystä lopetellaan juuri ja kaikki sujuu oikein mainiosti. Korvatulehdukset ovat vaivanneet mutta toivottavasti kesä tuo tauon tähänkin vaivaan.

Koska tämä lapsonen on varmaankin viimeinen perheeseemme, luopumisen tuska on jatkuvaa. Eniten kaipaan (hassua kyllä) synnytystä, sen jälkeisiä päiviä sairaalassa kun saa vain kekskittyä siihen pieneen ja itseensä. :Heartred

Ihanaa kevättä kaikille ja onnittelut (enemmän ja vähemmän) onnistuneesta vauvavuodesta, joka alkaa pian olla muisto vain. Kiitos teille kaikesta tähän asti, yritän vierailla täällä edelleen jatkossakin silloin tällöin.
 
Meidän vauvavuosi on jo ohi. Kaksi viikkoa sitten tuli vuosi täyteen. Jännää miten nopeasti se hurahti ohi. Miten mä vannoin nauttivani kaikesta ja muistavani kaiken. Nautinkin monesta asiasta, mutta muista en todellakaan kaikkea. Aivan ihanaa on ollut jälleen kerran seurata pienen vastasyntyneen kasvua makoilevasta nyytistä touhuilevaksi taaperoksi.

Junnu kävelee jo sisällä lähes kokoajan, ulkona vielä konttaa. Nauttii keinumisesta ja pyörän kyydissä matkustamisesta. On kova poika komentamaan ja tykkää hirmuisesti isoveljien legoista. Ruoka maistuu hyvin, syö jo samaa ruokaa kuin muukin perhe. Yötkin menee hyvin, päiväunien kanssa vielä säädetään yksien ja kaksien unien välimaastossa. Onneksi ei ole kiire, kun aion varmaan olla kotona lähes siihen asti kun Junnu täyttää kolme. Imetystä on nyt hiljalleen lopetettu. Tänään itseasiassa oli ensimmäinen päivä etten imettänyt ollenkaan. Vuoden sain imettää ja siitä olen valtavan kiitollinen ♡ yllättävän haikea olo, kun tämäkin vauvatapa jää pois.

Nyt pitää ottaa kaikki ilo irti pikkulapsiajasta, kun tämä on se meidän iltatähti :wink syksyllä podin kovaa luopumisen tuskaa ja nytkin ajoittain (varsinkin raskausuutisten kohdalla) mietin kyyneleet silmissä, etten saa enää koskaan synnyttää. En saa enää koskaan kokea sitä kokonaisvaltaista onnea ja rakkautta mikä tulee kun pieni vastasyntynyt nostetaan vatsan päälle. Että juu, ymmärrän täysin sua Siilineiti.

Onnea 1-vuotiaille!!
 
Tosiaan ihanaakin ihananmpi vauvavuosi takana. Edelleen joka päivä sitä jaksaa ihmetellä, miten meillä voi olla noin ihanan pieni poika :)

Eemi Miten olet edennyt imetyksen lopetuksen kanssa? Meillä syödään vielä tissiä päivisin ennen ateriaa eli 5 kertaa. Poika osaa juoda nokkamukista, mutta homma menee sen kanssa loiskutteluksi. Mietin, että saisiko ilman tissiä tarpeeksi nesteitä/maitoa. Lehmänmaitoa juo vähän, muttei montaa huikkaa kerrallaan. Pikkuhiljaa voisin itsekin alkaa vähennellä imetystä. Palaan syksyllä töihin ja mielelläni minä kyllä imettelisin edelleen. Työpäivät ovat vaan niin pitkiä (8-14 tuntia), että pakko on saada poika juomaan mukista enempi siihen mennessä.
 
Tatuliini, imetys loppui meillä hyvin nopeasti tuon viestini jälkeen. Junnu vaan yksinkertaisesti kieltäytyi syömästä rintaa enää. Maito eikä vesi maistu, mutta nokkamukista juo piimää todella hyvin. Kahdessa päivässä tyhjentää poika yksinään litran purkin. Lisänä sitten viilit ja jugurtit ja juusto niin kyllä varmasti saa 6dl maitotuotteita päivässä.

Jos epäilyttää se, että saako sitä maitoa tarpeeksi niin esim. puuron tekeminen maitoon ja kerman lisääminen ruokiin auttaa.

Imetyksen vähentäminen kävi helposti. Alkuun jätin pois ruuan jälkeen imettämisiä niin, että imetin kolmesti (heräämisen yhteydessä, ennen päiväunia ja illalla ennen yöunia). Sitten jäi päiväuni-imetys pois. 1-vuotisviikolla aamuimetys ja siitä kolmisen viikkoa niin ei rinta kelvannut enää ollenkaan. Itse olisin iltaimetystä voinut jatkaa pitkäänkin, mutta on se hyvä näinkin :)

Nykyään Junnu kävelee, lähes juokseekin jo ulkona. Rohkeutta on tullut lisää ulkoiluun niin kovasti ettei aina tahdo perässä pysyä. Aika onnistuneesti on nyt siirrytty nukkumaan yksiä uniakin..

Aurinkoista kesää! Ja kertoilkaahan kesäpuuhistanne!
 
Heippa kaikki! :) Ihanaa nähdä, että täälläkin vielä joku käy! Itselläkään ei ole pitkiin aikoihin kirjoiteltua mitään, vaikka varmasti jostain sitä aikaakin saisi revittyä :P

Meilläkin juhlittiin huhtikuussa synttäreitä ja just eilen tuli postissa yksvuotiskuvat :Heartred Ipanuus touhottaa menemään täysillä, vauhtia yleensä riittää, vaikka kaikilla muilla olis silmät ristissä :wink Motorinen kehitys menee selvästi puheen edellä, joskin muutamia sanantapaisiakin jo tulee (äettä, hauva ja namnam, jota vaaditaan kyllä kovaan ääneen ja sinnikkäästi :D). Tyttö tykkää rakennella duploilla, kiipeillä ja kaivella hiekkalaatikkoa. On myös oppinut ihanasti osoittamaan hellyyttään niin pehmoelukoille kuin äitille ja isillekin. Hirmu ihanaa kun se oma luonne alkaa näkyä kunnolla ja kommunikointikin on päivä päivältä helpompaa :) Imetys loppui meilläkin vasta tuossa vähän päälle vuoden ikäisenä, olin itsekin yllättynyt, että niin pitkään jatkui. Nyt yritetään opetella itse syömistä vähän vaihtelevalla menestyksellä :P

Itse odottelen, että pääsisin viimein syksyllä työelämään. Kerkesin juuri valmistua ennen äitiyslomaa, joten pieni hinku työkokemuksen hankkimiseen on jäänyt takaraivoon. Eniten ehkä työelämässä kuitenkin houkuttelis aikuiset ihmiskontaktit, niitä kun tahtoo olla vähän työläs näin kotona ollessa hommata. Oon tässä vuoden aikana kriiseillyt ihan kunnolla oman identiteettini kanssa, kun on joutunut pitkälti itsensä kanssa olemaan päivät pitkät. Nyt alkaa pikkuhiljaa kuitenkin pahin myllerrys rauhottua. Kunhan sais vielä jonkin kivan harrastuksen itselle, niin arki alkais vähitellen tuntua omalta :)
 
Heippa.

Harmi kun tämä on mennyt niin hiljaseksi koko huhtikuu ketju. Itsekkään en oo saanu aikaseks tänne kirjottaa..
Meillä poika on vielä kotona mutta menee ensvuoden puolella päiväkotiin kun tuntuu et kaipaa leikkiseuraa. :) Itse oon ollu jo töissä maaliskuusta saakka mut saatu miehen kans vuoroteltuu niin et on voinu poika ol kotona tähän saakka. Ihanaa kun huomaa miten paljon toi lapsi jo ymmärtää asioita ja uskoo ku komentaa. Siis ei tietenkään ihan aina mut suurimmaks osaks joten on tuonu helpotusta. Sitten semmonen uutinen et täällä on saatu plussa r-testiin ja laskettuaika olis 2015 toukokuussa jos kaikki menee hyvin kun ihan alussahan tässä vielä ollaan.. Onkos täällä muita plussanneita tai yrittäviä??

Oikein ihanaa syksyä kaikille..:Heartred
 
Moi! ite en tähän ketjuun kirjotellut silloin kun oli ajankohtaista, luin aina vaan muiden juttuja. Mutta mulla kans huhtikuussa 2013 syntynyt tyttö ja nyt poikaa odotellaan saapuvaksi tammikuussa :)
 
Moikka,

Onnea plussasta loora84 ja mamma89 :)
Meillä vasta ootellaan et millon sitä alettais yrittään, mutta toiveissa olisi ens vuoden puolella :)

Aloitan työt viikon päästä...APUA!!! Tuntuu niin oudolta ajatukselta tuo töihin meno :D Jospa siihen taas tottuis :)
Poitsun ei onneksi tarvi vielä mennä tarhaan ku mummo hoitaa vuoden loppuun aina ku on tarvetta, nii ens vuoden alusta ollaan sit haettu hoitopaikkaa.

Oikein ihanaa syksyä kaikille!!
 
Onnittelut loora84 ja mamma89! Täällä kans toista odotellaan. Laskettu aika ois tälläkin kertaa huhtikuussa eli esikon ja pikkukakkosen ikäeroksi ois näillä näkymin tulossa aika tasan kaksi vuotta.

mami-83: Aikamoinen kulttuurishokkihan se työhön paluu oli, mutta yllättävän nopeasti siihen taas tottui. Ja oli kiva saada taas päiviinsä aikuista juttuseuraa ja muitakin puheenaiheita ku pelkät lapset. Tsemppiä, kyllä se siitä! :)
 
Kiitos onnitteluista.. :)

Onnittelut Varpunen78 ja mamma89.. :) Tulkaahan sitten tänne kertomaan kuulumisia ja miten on lähtentyt uuden tulokkaan kanssa käyntiin kun se aika on.Miten teillä on menny nyt tässä raskaudessa?

mami83. Tsemppiä työn alotukseen ja toivottavasti teillä tärppää nopeesti kun alatte yrittämään toista.. :)

Mulla ois eka neuvola viikon päästä perjantaina ja sit aattelin mennä parin viikon päästä ultraan..
 
Mulla on mennyt aika samaa rataa kuin esikoisesta, eli aika oireettomasti :) Alussa oli pientä etomista joihinkin ruokiin ja kahvi ei maistunut mutta sekin meni ensimmäisten kuukausien aikana ohi :) Esikon aikaan oli kyllä hirveitä liitoskipuja, niit eil ole onneksi ainakaan viellä ollut :) Onneksi, olisi se aika hanurista jos olis kamalat oireet ja tollainen puoltoist vuotias ketä pitää viihdyttää.. Että sympatiat niille joilla on niitä ihanan kamalia raskausoireita! :Heartred:)
 
Meillä kuulu täällä itä-uusimaalla varhaisultra ihan automaattisesti, oli se aika hassua kun eipä siellä näy kun pieni sentin möllykkä ja sydän:Heartred :) Riippuen tietty koska menee.
 
Täällä LA helmikuussa, eli kun viime helmikuussa palasin jo töihin, melkein vuoden ehdin olla aikuisten maailmassa. Neiti ollut elokuun alusta päivähoidossa. Hyvä niin, olisi varmasti selkä jo sökönä jos päivittäin pitäisi kanniskella ja nostella.. Ja toisaalta selvästi viihtyy siellä. :)
 
Mami-83. Mites sun työt on lähetyny käyntiin??

mmm. Onnittelut raskaudesta :)

Mites teillä muilla on nyt raskaus edennyt??

Täällä tuntuu paljon pahemmalta ja vaikeemmalta tää raskaus vaikka viikkoja on vasta 12+4.... Ultrassa kävin ja pikkusella oli kaikki hyvin.. :)
 
Loora84 hyvä että kaikki hyvin, voi rauhassa jatkaa odotusta kun ns kriittinen aika ohitettu :) Mulla edennyt raskaus hyvin, ainut vaiva on öisin kiusaavat pohjekrampit! Tsiisus että tekee kipeää välillä ku ei saa jalkaa liikutettua edes....Tänään jo rv 30+3 :Heartred
 
Täällä 27+2 tänään. Muutoin mennyt samalla tapaa kuin eka raskaus, mutta liitoskivut alkoivat paljon aikaisemmin, ja nyt viikonloppuna alkoi selkäkin oireilla. Kävely on jo aika ankkailua, ilmeisesti kun raskauksien väli kuitenkin sen verran lyhyt. Onneksi lapsi on päiväkodissa, ei kroppa kestäisi mukana mitenkään tuon touhutädin perässä juostessa.
 
Tehän ootte kohta loppusuoralla ...jaksamista loppurutistukseen :)
Voi kun määki haluisin olla raskaana ja oottaa sitä hetkeä kun pikkuisen saa syliin :Heartred:Heartred:Heartred
On ne vauvat vaan niin ihania ja jotenkin tuntuu et kokoajan kuulee jostain vauvauutisia :)

Työt itsessään on alkanut ihan hyvin, mutta poitsu ei oo ihan samaa mieltä :sad001 Tänäänkin se aamulla roikku mun jalassa kiinni puolituntia ja huusi kurkkusuorana ja isi ei kelpaa ollenkaan.
Kauhulla odotan alkuvuotta ku sit pitäs viedä päiväkotiinkin vielä, niin tuntuu kyllä nyt vähän mahdottomalta tehtävältä.

Joulun odotuksia kaikille!!
 
Ihanaa kun tänä jouluna poika jo varmasti ymmärtää lahjojen perään ja muutenkin saa hääräillä kaiken näköstä..Leivottiin pojan kanssa pipareita ja laitettiin joulu juttuja kotiin.. Poika oli aivan intoa täynnä hääräämässä mun kanssa... :) On varmasti aivan erinlainen joulu kun viime vuonna oli vielä niin pieni..Jotenkin on niin onnellinen olo kun on vielä toi toinen tuolla masussa möyrimässä ja sain tällä viikolla ekan kerran tuntea käteen potkun kun tähän mennessä vaan tuntunu mut ei käteen asti.. :) Masuasukilla viikkoja nyt 18+0..

Oikein ihanaa joulua kaikille...:Heartred:Heartred:Heartred
 
Takaisin
Top