vauvat 2

Hyvä juttu Sukey!emoticon

Jätä Emilia ihan omaan arvoonsa tuollaset kommentit! Todella hyvin kuulostaa Onnilla olleen vaatteita päällä viime viikolla. Sitä paitsi täällä oli pieniä lapsia ja yks vauva pelkässä t-paidassa ulkona... Niklaskin oli yhtenä päivänä ihan paljain jaloin, mutta eipä mitään flunssaa tullut.

Meilläkin onneksi on mahataudit nyt ohi. Tartutettiin vaan mummulan väki ilmeisesti. Vähän on nyt huono omatunto, mutta kun Niklas vaikutti perjantaina ihan terveeltä niin päätettiin lähteä. No ei kai ne isot ihmiset siihen mahatautiin kuole :) Jos olis ollut joku muu kyläpaikka niin en olis uskaltanut mennä kylläkään.

 
Meillä on taidettu parantua taudista (kuume-nuha-yskä). Tai no, vielä röhii, mutta pahimmat ohi. Kyllä se vaan yli viikon otti, paitsi kuumettta oli "vaan" viitenä päivänä. Käytiin muuten lääkärissäkin, mutta täällä ei edes katsottu korvia. Mistä tietäis, jos ois korvatulehdus, kun tuo poika joskus korviaan nykii, että mikä siellä oikein on...?
Tänään tuli myös eka normaali kakka ripaskan sijaan :DDD Poika väänsikin sitä aika hauskasti olohuoneen lattialla kyykkyasennossa, niinku kunnon thaimaalaiset konsanaan, keillä ei oo vessanpönttöä! :D
Joo, ja mä sain tänään antibioottikuurin, mulla on joku tulehdus kurkussa, kait angiina... kielimuuri...
 
Jospa kerkeisin ihan pikkusen kirjottelemaan, kun muru yllätyksekseni meni vielä takas nukkumaan. Harmillisesti tosiaan tosi moni muksu nyt kipeenä, paranemishalit pikkusille emoticonTää on vissiin sit vähän vieläkin sellasta aikaa...

Aamu, mäkin tota pohdin aikoinaan, jossain vaiheessa Riia räperteli jatkuvasti korviaan ja huolestuin että jos ovat kipeet. Lääkäriin ei sit kuitenkaan menty koska olisin kuvitellut et olis ollut kränttynen muutoin. 8kk -neuvolassa sit pyysin et täti kurkkaa sinne ni sanos vaan et vasempaan korvaan hän ei edes nähnyt koska oli niin paljon vaikkua, eli sitä hän sit olikin kaivellut, varmaan kutisi vaan. Neuvoksi sain suihkuttaa ceridal öljyä sinne, mikä tää kuulosti ihan absurdilta. Siis se on se öljy minkä aikoinaan raskaana ollessani ostin välilihan venyttelyä varten :DD Ja minkä kanssa synnytyksessäkin kätilö pelaili :D Mä olin ihan että what? Ihme tavaraa. Sen kerran sitä laitoin, ja kyl sielt pikkuhiljaa jotain tavaraa tulikin ulos, taas vois olla aika suihkasta...

Tosta kakasta sen verran, meillä ei oo tullu könttikakkaa sit johonki kolmeen viikkoon, vähän on kokoajan löysällä. Johtuukohan tää sit hampaista... Vaikkakin eihän se oo mitään siihen verrattuna kun oli se vatsatauti, mikä Riialla tosiaan kesti sen 9 päivää. Ja siis se oli sitä vesiripulia, eli miten sitä kuvailis, ehkä jotenki näin; pruuuuuutjahetikakkaläpivaatteista. Ei kiva emoticon   Ja Aamulle myös pikaiset paranemiset!
 
Joo, vaikkukin voi kyllä kutittaa. Mä kyllä putsailen minivanupuikolla ja paperilla, ja sitä vaikkua tuntuu tulevan tosi usein, saa siis monesti olla putsaamassa  ja se on sellaista paksua ja tahmeeta... täytyy koittaa etsiä, jos täällä ois jotain suihkeita korvien putsailuun.

Käytiin tänään biitsillä! Ei ollu poika ekaa kertaa rannalla, mutta kävi ekaa kertaa uittaan varpaitaan meressä! Jätkä oli ihan että waauuu, kun se katteli horisonttiin, ei ollut koskaan nähnyt niin paljon vettä!  (poika siis tykkää älyttömsti vedestä. Suihkussa ja ammeessa viihdyttäis vaikka kuinka kauan)! Seisottiin siinä matalalla ja pienet aallot tuli siihen jalkoihin ja pojan hymy ei ois voinu enää leveempi olla! emoticon
 
Ihana kokemus  varmasti Aamun pojalla. Meilläkin vesi on lempparia. Saunassa ja suihkussa viihtyis vaikka kuin pitkään. Ja jos mä meen pesee vaikka hiukset ja otan pojan kävelytuoliin mukaan niin se hihkuu ihan onessaan siinä vieressä vaikkei veteen pääsekkään. 

Säikähdin vähän tänä aamuna: 
Meillä on nukuttu nyt pari viimestä kuukautta niin että on herätty 7-7.30 aamulla viimestään. NO tänä aamuna mies lähti töihin 7 aikaan ja sanoin että mee  hiljaa ettei poika herää vielä. No heräsin ite yhdeksältä ja järkytyin  ettei poika ole herännyt!!!! Juoksin heti kattomaan onko se elossa enää, no siellä se tuhisi tyytyväisenä unirätti kainalossa. <3 Hui kun säiköhdin. Varmaan poikakin aatteli kun vettä sataa niin sama vaikka nukkua. :D No sittempä  sitä herättiinkin ihan kohta. Nyt vieläkin keikkuu ylhäällä, taitaa tää päivä mennä yksillä päiväunilla.  
 
Hui Heini! Toisaalta vähän huvittaa miten höpsöjä me äidit osataan joskus olla, ensimmäisenä pelätään että jotain vialla tämmöisissä tilanteissa. Itsekin kuulostelen ensimmäisenä "hengitttääkö se?!?" jos herään ennen poikaa aamulla :D Isukeilla ei varmasti tulisi sama ensimmäisenä mieleen :D

Madie, niinpä. Tästä äidille mainitsinkin, että osaan kyllä pukea lapseni ja tarkkailla ihonlämpöä. "Sillä on ihan varmasti kylmä" ja "Pitäiskö pojalle antaa ruokaa, sillä on varmasti nälkä jo" kuuluu mummon suusta joka kerta kun nähdään :D Pitäisi vaan antaa tulla yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos noiden juttujen..

Kuulostaa ihanalta Aamu! :) Täällä päästään varpaita koettamaan järvessä ehkä ööö heinäkuussa :D Meidänkin muksu tykkää vedestä ihan älyttömästi. Käsiäkin "pesisi" ihan loputtomiin ja hermostuu kun vien pesuilta pois..

Miten teidän lapset osoittaa suuttumusta ja pettymystä? Tämä meidän vintiö alkaa huutamaan, raapimaan, lyömään ja vetämään hiuksista jos kiellän jostain kivasta ja otan syliin. Olen ihmetellyt miten noin pieni osaa alkaa käyttäytymään noin, kai tämä on joku alkukantainen vaistojuttu tms kun mistään ei ole saanut mallia tuollaiseen käytökseen. On muuten temperamenttinen ipana, välillä käydään kovaakin tahtojen taistoa.. Huh, onneksi murkkuikään on vielä aikaa! :D

Heh, pikku-ukko yritti huijata tänään äitiä. Poika istui syöttötuolissaan ja joi nokkamukista sillä aikaa kun laitoin ruokaa. Välillä touhu meni ihan mahdottomaksi kun alkoi hakata mukilla pöytää ja tahallaan roiskuttaa vettä. Kielsin ja samantien muksu laittoi mukin suuhun ja joi kun katsoin. Kohta taas uudestaan riehumaan ja kiellon jälkeen esittämään että joisi nätisti, sama jatkui ties miten pitkään kunnes otin mukin pois. Ovelaa :DD
 
Meidän tyttö osoittaa suuttumustaan lähinnä huutamalla kovaan ääneen. Samalla hän jännittyy ihan tikuksi. Saattaa huutaa jonkin aikaa, mutta rauhoittuu aika nopeasti sen jälkeen, kun tajuaa, ettei saa huutamalla tahtoaan läpi.

Mulla on kanssa aina välillä tuollaista "mahtaakohan se vielä hengittää"-pohdintaa, varsinkin eilen, kun tyttö päätti aamulla nukkua yli kymmeneen. Yleensä kuitenkin jätän tarkistamatta, kun onnistuisin siinä samalla kuitenkin herättämään toisen.

Aamun retki rannalle kuulosti kyllä mukavalta :-) Meidän tyttökin on nykyään "vesipeto", tykkää olla kylvyssä leikkimässä kylpyleluilla, samoin veden lätkyttäminen on kivaa. Ennen tuli huuto kylpyyn joutuessa, nykyään tulee huuto, kun nostetaan pois ammesta pyyhkeen päälle kuivattelemaan :-D
 
Meilläkun suututaan aletaan tietenkin huutamaan. Jos otan jostain vaarallisesta, mutta mielenkiintoisesta paikasta pois, esim tuulettimesta, alkaa kiukkuhuuto, ja yrittää takaisin...
Poika ei tykkää yhtään, kun olen tässä koneella. Nousee mun jalkaa vasten ja alkaa "pomppimaan" tasajalkaa, kiljumaan korkealta ja kovaa, niin kovaa, että joutuu ihan varvistelemaan.
Joskus kun makoillaan lattialla tai sängyllä, poika joskus ihan niinkuin yrittäisi raapia. Tosi lujaa ja se oikeesti sattuu, jos on vähänkään pitempiä kynsiä. Ja hiuksista poitsu on tykännyt aina, ei se piruuttaan niitä revi, vaan ne on vaan niin hauskat. Mutta toi raapiminen on inhottavaa, en tiiä onko se jotain suuttumusta vai mitä.
Ehkä yleisin suuttumistapa on tuo kiljuminen. Pettyminen --> itku.
 
Postista tuli äsken kirje, että meidän tytölle on varattu hammaslääkäriaika ens kuun lopulle. Mitähän siitäkin mahtaa tulla, kun mulla on aika vahva epäily, että tyttö ei vapaaehtoisesti avaa suutaan. Pitää laittaa sormet ja varpaat ristiin ja toivoa, että ko. hammaslääkäri on ollut ennenkin tekemisissä ihan pienten lasten kanssa..

Miehellä on silloin jo kesäloma, täytyy varmaan laittaa hänet asialle tytön kanssa. Mua kuitenkin jännittää niin paljon, et saan vauvassa hammaslääkäripelon aikaiseksi pelkästään omalla hermoilulla emoticon
 
Eilen oli niin ihana ja lämmin päivä, että Eetu pääsi ekaa kertaa elämässään avojaloin nurtsille mönkimään :) ja ai sitä riemua :D..innoissaan repi ruohoa ja konttasi aivan tautista vauhtia..ihanasti ruohonvihreetä pöksyissä, mut eipä se mitään.  Eetu sit vissiin ajatteli, että jos kerta kesä on, niin miks pitää housuja..herra otti ja tempaisi housut jalastaan :D..oli kyllä hauska päivä, koko perheellä.
 
Sukey, meilläkin oli hammaslääkärillä käynti noin 9kk ikäisenä. Kunnasta soitettiin ja sovittiin aika samantien. Eipä siellä suuhun katsottu, vähän sormella koitti ja totesi vain että vähän ne ikenet pullottaa. Siis meidän tytöllä ei vielä ole hampaita.

Käyntiin meni aikaa noin 10 minuuttia ja siellä kerrottiin hampaiden ja suun hoidosta. Mukaan kotiin saatiin hammasharja ja iso pino esitteitä sekä muutamia lapsille sopivia herkkuja, mitä voi näyttää vinkiksi vaikka isovanhemmille. Itselle tuli tosi syyllinen olo jo pelkästä käynnistä. Annettiin ymmärtää, että kaikki sokeriherkut pitäis unohtaa ja karkkipäiväkin olisi pahasta. Siis enhän mä vielä mitään karkkia meidän tytölle oo antanu, mut sitten kun on vanhempi niin oon aatellu synttäreillä ym. juhlissa antaa syödä herkkuja.

Reikiintymisestä vielä; itse olen ollut tunnollinen hampaiden hoitaja pienestä pitäen ja kiitoksena siitä on ollut reikä/reikiä joka ikisellä hammaslääkärikäynnillä. Ja sitten tunnen monia jotka ovat laiminlyöneet harjauksen ja muun hoidon eikä heillä ole ikinä ollut reikiä (esim tytön isä).. Epäreilua.
 
Tintsu, meille sanottiin hammaslääkärillä, että vauva voi saada sen ns. reikäbakteerin vanhemmaltaan helposti esim. suukkojen tai lusikan yms kautta. Miun mies on aina harjannu hampaitaan tosi säännöllisesti, mutta silti reikiä aina on. Minä oon myös tosi tarkka ollu aina tästä oman purukaluston puhtaudesta eikä oo reikiä ikinä ollut, eikä miun vanhemmillakaan..Miehen äitillä tosi huonot hampaat, juurihoidettu ties kuinka monesti.
Sit se lääkäri sanoi vielä, että kolmevuotiaaksi asti on riski saada se bakteeri, ja jos ei vauva sitä saa, tuskin reikiintymisistä joutuu niin paljoa kärsimään.
 
Meijän pikkujäbä on nyt muutamana päivänä vetänyt oikeat kyykkypaskat :DDD
Joka kerta, kun kakattaa, on mennyt kyykkyyn ja kakannut.
Mä kyllä haluan nyt ostaa sen potan! :)
 
Tintsu82 kirjoitti:
.
Käyntiin meni aikaa noin 10 minuuttia ja siellä kerrottiin hampaiden ja suun hoidosta. Mukaan kotiin saatiin hammasharja ja iso pino esitteitä sekä muutamia lapsille sopivia herkkuja, mitä voi näyttää vinkiksi vaikka isovanhemmille. Itselle tuli tosi syyllinen olo jo pelkästä käynnistä. Annettiin ymmärtää, että kaikki sokeriherkut pitäis unohtaa ja karkkipäiväkin olisi pahasta. Siis enhän mä vielä mitään karkkia meidän tytölle oo antanu, mut sitten kun on vanhempi niin oon aatellu synttäreillä ym. juhlissa antaa syödä herkkuja.

Reikiintymisestä vielä; itse olen ollut tunnollinen hampaiden hoitaja pienestä pitäen ja kiitoksena siitä on ollut reikä/reikiä joka ikisellä hammaslääkärikäynnillä. Ja sitten tunnen monia jotka ovat laiminlyöneet harjauksen ja muun hoidon eikä heillä ole ikinä ollut reikiä (esim tytön isä).. Epäreilua.


Tottakai hammaslääkärit "syyllistää" herkkujen syönnistä, kun se on osa niiden työtä. En mä kyllä ajatellut tuntea huonoa omaatuntoa, jos tulevaisuudessa, sitten kun lapsi ehkä tajuaa karkkien päälle jotain, päätetään pitää lapselle karkkipäivää. Yhtä pahaksi jatkuva napostelu (vaikka söisi ruisleipää) kuitenkin on hampaille kuin kerran viikossa syötävät karkit.

Meillä on mennyt hampaiden reikiintymisen kanssa vähän toisinpäin, miehellä on ollut reikiä oikeastaan jokaisella käynnillä. Itsellä oli nyt 3 reikää ja saman verran reikien alkuja (uskoisin, että johtuu raskaudesta), mutta sitä edellistä kertaa en muista, et koska olisi paikattu hampaita. Menee se ainakin vuoteen 2005 ellei kauemmaksikin. Ja yhtä tunnollisia hampaiden hoitajia ollaan.
 
Meidän tyttö seisoi tänään pihalla ilman tukea :-) Siis ihan 2 -3 sekuntia, mutta kuitenkin. En viitsinyt laittaa tuonne uusiin taitoihin, kun seuraavaan kertaan saattaa mennä aika paljon aikaa..

 
Takaisin
Top