Vauvapulinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai että, ihana yö takana! Poika vain nukkui ja välillä heräs syömään. Ihanan "virkku" olo, vaikka uni kyllä varmasti tulis jos vaan menis nukkuun nyt ku poikaki taas nukkuu masu täynnä mammaa [:)]
Varmaan nukkumisen laatuun vaikutti eilis iltanen kylpy. Tää meijän ukkeli tykkää mahottomasti kylpemisestä, näkee kuin se nauttii lillutella siellä vedessä [:)]

Miten muuten teijän muiden kohdalla nää D vitamiini tipat? Vauva on nyt sen 2 viikkoa ja periaatteessa mun pitäs ruveta niitä antaan, mutta.. nii, jos vielä viikon antas pojun kasvaa ja alkas sitten antaan. Tympiä ku niistä ihan varmasti tulee vatsanväänteitä lisää.. Herkästi kyllä vaihan merkkiä jos tää DeVitol meinaa poikaa itkettää enempi.

Noista syönnin kestoista, ihan ku ois imemisaika lyhentyny.. Ennen helposti meni se puoliska tuntia kun poika söi, mutta nykyään se on max.20min. Kyllä kait silti hän saa tarpeekseen... !? [8|]

Pitäs kohta ruveta suunnitteleen ristiäisiäki. Aivan ensimmäisenä pitäs löytää kastemekko. Tuhottoman kalliita meinaavat olla!!

ALKUPERÄINEN: melela

Miten muuten teijän muiden kohdalla nää D vitamiini tipat? Vauva on nyt sen 2 viikkoa ja periaatteessa mun pitäs ruveta niitä antaan, mutta.. nii, jos vielä viikon antas pojun kasvaa ja alkas sitten antaan. Tympiä ku niistä ihan varmasti tulee vatsanväänteitä lisää.. Herkästi kyllä vaihan merkkiä jos tää DeVitol meinaa poikaa itkettää enempi.

Joku sanoi että Jekovit on hellempää mahalle kun on vesipohjainen. Kannattaa aamusta antaa ne tipat niin ei yö mee huutamiseksi. Itse en tosin meillä ole massunväänteissä eroa huomannut aikaan ennen ku tuota Jekovittia aloin antamaan.

Meillä kans on Melela toi imemisaika lyhentyny. Mut sit toisaalta välillä syöttövälit on lyhyitä, saattaa tankkailla useinki rinnalla.

Mua ahdistaa niitte d-vitaamiinien alotus. Kun tiiän et niist tulee sitten  mahakipuja . byääh.

Meillä kans viimeyönä nukuttii tosi hyvin 4h+syöttö+3h ja sit oliki jo aamu. Okei mentiin yhdeltä nukkumaan yöllä. vauva lopetti kitinän heti kun aloin antaa cuplatonia ja Rela-dropseja.  siks ei huvittas se d-vitamiinin anto kun nyt menee niin hyvin, mut sit jotkut sanoo et d-vitamiinitta jättäminen ois haitallista ja vaarallista. Yks äiti taas sanoi et alkoi antaa vasta vuoden iässä!

no niin, long taim nou sii.

ei ihan ollut parhaassa vedossa kun yöt valvotaan vieläkin.. koska niit äsaa alkaa pitämään väkisin hereillä??? :D

Eli siis mallasuutetta vedetty nyt viikon verran kaks kertaa päivässä. alkanut vähän masukki olemaan parempi. ei enää huudoilla, ja kuumemittarilla ulostulevaa :D jesh!

Cuplaton on lähinnä ilmavaivoihin ei kakkaamiseen.. eli neuvolassa sanottiin että jos ilmavaivat vaan vaivaa niin sitten mutta cuplatonissa on joskus päinvastainen vaikutus. pilkkoo kyllä ilmaa masussa mutta aiheuttaa ummetusta joillekkin. Ja neuvolassa sanottiin myöskin että saa antaaa heti vastasyntyneelle, voisivat painaa sen myös putelin kylkeen.

Omituista oli että synkkärille kun soitin tuosta masujutusta niin sanoivat vaan että lämmintä vesipussia masulle, kuumemittaria jalkajumppaa ja masuhierontaa.

Olis voinut mainita mallasuutteesta sekä levolacista! olis saanu ressukka ulostettua ilman huutoa :/

Nyt kuitenkin masukki toimii ihan ok, annan vielä kuitenkin mallasta pieniä määriä pari päivää vielä. Yksi syy saattoi olla auttamiseen että nannista vaihdoimme tutteliin... onko kellään tästä kokemusta?

mites teillä imetys sujuu? täällä muuten hyvin vaan tää on alkanu leikkimään tissillä [>:]eka huutaa kurkku suorana ku on nälkä ja ku oon saamassa tissin suuhun nii eka pikkunen lyö kädet eteen ja sitte vaan vähä näykkii ja repii ja siitä huomaa et siitä on kiva kiusata [:(][>:][8|] ja sitte se taas vähä huutaa eikä ota tissiä kunnolla suuhun [&:] vähä aikaa ku on riehkassu nii sit alkaa syömään.. kyllä sitä päivällä jaksaa ja naurattaaki, mutta yöllä [>:] 

Heips!
Käytiin tänään punnituksessa neuvolassa ja typyräinen oli kasvanut aivan upeasti! Painoa nyt 3240g[:)][:)][:)]
Saatiin lupa nukkua vaikka läpi koko yön herättelemättä, jos ei neiti itse herää nälkäänsä - viime yönä piti mamman vielä nykiä vauva hereille kun iltasyötöstä oli menny jo kuus tuntia!

Neuvolakäynnin jälkeen jäätiinkin sitten vartiksi kuistille nukkumaan...meillä on lämmittämätön umpinainen kuisti, jossa tänään oli vaan 5 astetta pakkasella vaikka ulkona oli -10 ja hirveä tuuli. Tästä se lähtee, jee[:)]

Me aloitettiin lauantaina d-vitamiinit, enkä ole kyllä huomannut että olis sen kummemmin tullut mitään vatsavaivoja, DeVitolia näyttää olevan. Sen sijaan sillon kun imetys ei vielä oikein sujunut ja annettiin korviketta niin olin huomaavinani että tuttelista tuli enemmän vatsanväänteitä kuin nannista, se on vissiin vähän että yks sopii yhdelle ja toinen toiselle... Nyt kun ollaan pääsääntöisesti rintamaidolla niin kakka tulee tosi sujuvasti, ja pierua riittää[:D][:D][:D]kuulema äitiinsä tullut...

Imetys meillä sujuu ihan mukavasti, joskus vaan on vähän epätoivoinen olo kun typyrä syö ahneuksissaan ittensä ihan ähkyyn ja ryöpsäyttää sitten melkein kaikki samantien ulos. Hirmu vaikea joskus arvailla millon pikkuisen masu on täynnä [8|]
Yösyötöt on ihan parhaita kun vauva jää siihen rinnalle ja mamma saa nukahtaa kaikessa rauhassa...jossain vaheessa sitten herätään tuumimaan että jokos sitä omaan sänkyyn[:)] Aamupuolella on ihana jäädä tuutuilemaan vauvan kanssa vierekkäin...

Siiri: meillä on tota rinnalla kiukkuilua. Tosiaan vetää hermot kireelle öisin ku itteeki väsyttää. Päivällä sen jotenki sietää.

Meillä on ollu kotona vähän riitoja. Seki väsyttää. Voihan venäjä.

Siiri täällä kans leikitään ja kiusataan äitiä. Tietääkö joku miks vauvat tekee niin ja teenkö mä jotain väärin kun vauva sitten käyttäytyy noin?

Melela täälläkin syöttöaika lyhentynyt. Menee enää 10-20min, kun aluks meni helposti lähes tunti. Kaippa tuo kummiskin tarpeeks siinä ajassa imasee..

Mulla on pienoinen ongelma tuon pikkuisen nukkumisen kanssa. Hyvin nukkuu juu, mutta ei meinaa nukkua yhtään missään muualla kun mun sylissä taikka napa napaa vasten. Kun nukahtaa, ja siirrän tytön nukkumaan sänkyyn, on rauhassa n. 15min ja sitten havahtuu ja alkaa kamala huuto. Sitten kun ottaa syliin rauhoitellakseen, nukahtaa samantien... Eikä muuten rauhoitu kun syliin ottamalla... Turhan riippuvaista meininkiä, olis kiva päivisinkin tehdä välillä muuta kun liikuskella tai istua tyttö sylissä... [8|]

alina: meillä taas toi ihan sama ongelma. Mies ei tykkää et vauva nukkuu meiän keskellä (taitaa olla vähän mustasukkanen vaikka ei myönnä[;)]) joten yritän nukuttaa aina sängyn viereen kehtoon. Vauva kuitenki herää aina siinä ja parkuu syliin. Sitte rauhottuu kun pääsee mun rinnalle ja mun peiton alle. Päivisin sama,et nukkuis mielellään vaan sylissä. vauvan voi laittaa omaan sänkyynsä vasta kun se on umpiunessa. Joskus saattaa mennä tuntikin ennen ku vauva nukahtaa sikeeseen uneen. SIinäkö sitte kanniskelet ... o__O
Mitä tehdä? Onko muilla "lapsellisilla" vinkkejä?

Siiri - meillä neiti tekee tuollaista väsyneenä ja tosi nälkäisenä... Ei tule riittävän nopsaan maitoa, menee oma aikansa enne kuin alkaa herumaan kunnolla. [:)]

Nukkumis ongelmia täälläki pojalla. Sylissä ois kaikkein parhainta nukkua, muttaku äiti ei taho jaksaa istua koko yötä sohvalla, ja en osaa sitä taitoa että nukkusin istualleen vauva sylissä [:D]
Ei puhettakaan, että poju suostuis nukkuun omassa sängyssä. Harmi, niin nätti koppa ois hälle että ihan kateeksi käy [8D] Vaunuissa nukkuu suht hyvin, mutta kaikist parhaiten meidän välissä. Mulla on hirvee pelko, että pyörähdän tai muuten litistän vauvan unissaan niin siksi ollaan otettu vaunuista se kantokoppa osa (pehmeä) meidän keskelle ja poju nukkuu siinä tyytyväisenä. Ei tarvi nousta ylös aina jos esim tutti tippuu suusta ja sitä tulee pojulla ikävä [:)]

Viime yö taas oli mitä oli.. Kitisi melkeen koko yön aamuun asti. Korkeintaan tunnin nukku sikeästi koko yönä. Näyttäs siltä että massukivut lisääntyy vaikka luulin että niitä ei pahemmin edes oo..

Poju on hoksannu uuden tempun kun imetän. Laittaa kielen tiukasti kitalakeen ja lussuttaa sitä. Siinä yritä sitte saada poika imemään oikein [:D] Päivisin naurattaa tämä lussutus, mutta yöllä ei kyllä niinkään naurata.. [8D]

Mut kaikesta näistä huolimatta, rakkaus on pojua kohtaan ihan ääretön <3 Vois vaan kattoo kokoajan häntä, niin sulonen tapaus <3

Hohhoh kun oli taas yö. Tytsy oli rinnalla valehtelematta 2 tuntia putkeen, piti pikku taukoja ja imi aina vaan lisää. Loppujen lopuks multa loppui maito ja tytsy vaan huus ja huus. Meikä maani myyneenä itki täällä, että kun mulla ei riitä maito eikä energia. Ihana ukkelini lohdutti ja otti tytön hoiviinsa, haki kaapista tuttipullon, keitti sen ja kaato purkillisen korviketta pulloon ja syötti tytsyä niin kauan että varmasti nälkä lähti. Yli puoli purkkia se sitä vetikin.
Sitten nukkuikin 6h putkeen! [:)]  (JA VIELÄ OMASSA KEHDOSSAAN!!)

Kumma miten sitä tuns ittensä "epäonnistuneeks" kun maitoa ei riittänytkään... Vaikka nyt asian kyllä ymmärtää taas ihan järjellä. [:D]

Tänään oon pumppaillut iltaa varten maitoo talteen, meinaan mennä pariks tunniks firman pikkujouluihin virkistäytymään [:)] vähän ihanaa!!

rehellisesti ei voi olla nauramatta tytölle ku niin veikee ilme naamallaan "repii" tissiä siinä ennen ku alkaa oikeesti syömään [:D] yöllä ei naurata vaan tekis mieli itkee.. mutta on se niin ihana [:D]

kokeilin tänää kantoliinaa [:D] ei ookkaa ihan helppo juttu..ois pitäny kunnolla opetella se sitominen... raukka oli jotenki tosi vaikeen näkösesti siinä, mutta nukahti heti ku siihen laitoin ja tein ruokaa.. eli kai siinä oli hyvä olla.. en kyllä uskaltanu kokonaan päästää irti joten yhellä kädellä kannattelin ja toisella yritin kokkailla.. onko teillä hyviä vinkkejä??

ja miten ihmeessä te suojaatte rintanne ku lähette ulos? mulla on 4paitaa, kaulahuivi ja talvitakki ja tuntuu et rinnat jäätyy niistä huolimatta :( osa paidoista on kyl ohkasia mutta ku ei mee takki kohta kiinni... pitäskö nakata paidat mikroon ennen lähtöö vai mitä mää keksin? [&:] 

Siiri: Täällä saatiin vanhan kansan vinkki rintojen peittelystä. Sanomalehteä jokunen sivu niin ei viima käy. Just tuon testasin -16 astetta ja kova tuuli ja ei palellu yhtään. Villahuivin vielä siihen päälle ja sivuille vetäsin niin johan pysyy meijerit lämpimänä ja mamma virkeenä ku saa raitista ilmaa [:D]

Täällä on baby blues ja kriisi.
vauvanhoito sujuu mutta meillä MIES on mustasukkainen vauvasta. Se on tosi hirveää. OOn ihan poikki ja itken vaan. Ruoka ei maistu ja tuntuu vaan, että en selviä. 2 viikkoa täynnä synnytyksestä. 14 kiloa pudonnu paino, tällä syömisellä putoaa varmaan ne viimeset 6 rasvakiloakin . Ei paljoa painot enää kiinnosta kun tuntuu että joka tunti on tuskaa. Mies kokee tosi voimakkaita negatiivisia tunteita vauvaa kohtaan ja se johtuu siis siitä, että yhtäkkiä vauva tulikin "meidän suhteen väliin". Ja vaikka oltii varauduttu tähän nii ei sitä silti osaa valmistautua eikä ennakoida...yhtä rankkaa tää on ku mitä kuviteltiinki. Jotenki tiesin, että mies joutuu kokeen ton läpi. MÄ sitten taas takerrun vauvaan entistä enemmän kun mies etääntyy vauvasta, koska haluan sit antaa vauvalle enemmän rakkautta jos se ei sitä isältään saa. Nyt sovittiin, että mies ois enemmän vauvan kanssa taas ja yrittäs muodostaa suhdetta/kontaktia vauvaan, jospa se auttais lieventämään mustasukkasuutta. Mies siis kokee, että jää ulkopuolelle ja et mun huomio menee vauvaan liikaa.

Muuten kaikki ok, imetys sujuu ja vauva nukkuu hyvin. Mut mie en voi hyvin ja mies ei voi hyvin. Kriisi, kriisi.

Onko kukaan ikinä kokenu vastaavaa? Että mies ois mustasukkanen vauvasta?

-rechaka: Koittakaa jaksaa ja keskustelkaa miehesi kanssa. Vauva-aika on oikeasti tosi lyhyt ja takana ennen kuin huomaattekaan. Voimia ja tsemppiä!!!

Jaksamisia Rechakalle! Kunpa osaisin jotain tuohon sanoa, mut jospa tunteet tasoittuu ja tilanne rauhoittuu vähitellen.

Oon aika pihalla teidän kuulumisista, mutta laitan nyt vähän omiani. Eiköhän tässä taas kärryille pääse [:)]

Meillä on mennyt kaikki paremmin kuin osasin etukäteen kuvitella. Ainoa yllätys on ollut omat kivut synnytyksen jälkeen, täytyisikin erikseen synnytyksestä tänne kirjoitella. Vauvan kanssa on ollut ihanaa [:)]. On aika rauhallinen kaveri, ei turhia huutele. Öisin nukkuu 10-12 h, yhden pidemmän n. 4 h pätkän ja lyhyempiä pätkiä. On nukkunut lähes kokonaan äitin vieressä, on niin helppo laittaa tissi suuhun, kun heräilee. Äitikin kyllä nukahtaa usein imetykseen [8|] Päikkäreitä nukkuu omassa sängyssä tai illalla sohvalla/sylissä.

Olin ihan yllättynyt sairaalassa, kun imetys lähti heti sujumaan. Ekoina päivinä annettiin hieman lisämaitoa, mutta sen jälkeen rintamaitoa on riittänyt. Huomenna on tulossa terkkari käymään kotona, sitten nähdään, onko paino lähtenyt miten nousemaan.

Terkkari kävi, kaikki vauvalla oikein hyvin. Painoa oli tullut mukavasti lisää, syntymäpaino ylittynyt jo 165 grammalla, nyt 3530 g.

alinamulla on kans välillä tosi rankka "huono äiti" ja epäonnistuja fiilis kun vauva ei saakaan tarpeeksi maitoa rinnalta. Saattaa imeä tunninkin ja nukahtaa muka tyytyväisenä ja mä olen ihan että jees! kunnes puolen tunnin päästä alkaa nälkähuuto. Miljoona kyyneltä oon vuodattanu lohduttomana kun vähän aika sitten näytti että rintamaito riittäis ja nyt ollaan taas pullorumbassa [:(]

Milläköhän sitä maitomäärää sais lisättyä??? Apua!

rechaka vaikea sanoa mitään apuja tohon sun tilanteeseen...toivotaan että miehes kasvaa isyyteen kun saa touhuta vauvan kanssa ja osallistua hoitoon [8|] Helppo täältä on neuvoa, mutta yritä pitää omasta hyvinvoinnistas huolta, että jaksat!

Takaisin