Vauvapulinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on kaverilla menny melko katkonaiseksi unet. Kolme tuntia nukku aiemmin, mutta nyt lujassa et pari tiimaa menee yhteen putkeen. Mahan kans ähistää polla punaisena. Cuplatonit minusta jonki verran auttaa, mutta sitte ei tuu kakka ko sitä antaa. Kuplastopista ei ollu senkään vertaa apua ja siitä on niin hankala annostella tippoja ko tulee semmosena könttinä. Tänään kokeilu, että jos pystyis olemaan ilman cuplatonia. Nyt ainaki tuossa vieressä pötköttelee ja tuijottaa tiukasti silmiin ja mahoton pörinä käy peräpäästä [:D]
Yöllä on kyllä ite välissä niin sekasin ko seinäkello. Kaveri herää pähisemään, niin tuntuu et justhan se söi. Menee pari tuntia melko nopsaa yöaikaan [:D] Aamusta ei enää rauhoitu omaan sänkyyn vaan on pakko nostaa meän keskelle et jatkaa unia. Mies sitä vastaan protestoi, mutta opn muutamana yönä sen herättäny sitte kuuntelemaan sitä ähinää ja puhinaa ja sanonu, että siinäpä sitte seurustelet pojan kans ku ei se nukahda. Melko äkkiä on hänki nostanu pojan meän sänkyyn [;)]
Yhtä asiaa ollaan kovasti ihmetelty.. Poika ei itke ollenkaan. Joskus jos oikein jumissa on pötsi, niin silloin pikku itkun päästää. Mutta muuten ei ollenkaan. Ei sillä, ihanahan se vaan on ettei huuda, mutta jotenki odotti et vauvat enempi itkee.

HEi Carina79!

Meillä on ihan sama tilanne kuin teillä. Meillä auttoi ilmavaivoihin parhaiten se, että pidensin syöttövälejä. Tietenkään ei väkisin, mutta jos mahdollista niin ainakin se 2 tuntia päivällä ja yöllä sitten aina kun vauva herää. Vatsallaan nukuttaminen auttaa myös, sekä ähinään että ilmavaivoihin. Vatsallaan nukuttamistahan ei suositella, mutta meidän poika on jäntevä ja kääntää ja kannattelee jo päätään vatsallaan. Siksi uskallaan nukuttaa niin. Ja vauva nukkuu tosi paljon paremmin vatsallaan, öisin jopa 4 tuntia putkeen (perhepedissä). Ilmavaivoihin auttaa myös pierujumppa ja se, että vauvaa ei pidetä selällään vaakatasossa. Jos vauva on selällään on paras korottaa alustaa pään päädystä. Me ei olla edes kokeiltu Cuplatonia, kun monilla siitä tulee ummetusta :(. Nyt on tilanne ilmavaivojen kanssa jo tosi paljon rauhallisempi näillä lääkkeettömillä keinoilla, eikä niitä esiinny enää paljon yhtään. Ähinää on joskus öisin, mutta nyt laitan korvatulpat korviin ja annan pojan ähistä. Kyllä se rääkäisee jos on oikeasti hätä!

Peukaloinen: Oletko kokeillut imetysteetä? Weleda-merkkistä. Sitä saa luontaistuotekaupoista ja Helsingissä ainakin Kampin Bebesistä. Sitten kannattaa pumpata syöttöjen välillä. Mulla pumppaus on lisännyt maidon määrää ihan hurjasti ja juon imetysteetä litroittain joka päivä.

On pierujumppaa harrastettu, sängynpääty kohotettu, kyljellään nukkuu jos ei saa vängättyä itteään selälleen, mahalleen ku kaverin laittaa, niin hirveä mekkala nousee. En oo kyllä nyt vähään aikaan kokeillu mitä siitä tykkää. Mut esim. ku rinnan päälle laittaa makaamaan mahalleen, niin kymmenen sekuntia ja mökä päälle. Ei oo mikään mukava asento se.
Tuo ähinä on kyllä yöaikaan melko rasittavaa, mutta en uskalla tulppia laittaa [:)]
Aina ku herää, niin koitan venyttää jonku aikaa ennen ku alan syöttämään. Muuten on niin unessa vielä. No eipä se selviä ku kokeilemalla mikä passaa parhaiten.

Ähinänkin pitäisi loppua kolmen kuukauden ikään mennessä :). Muutama hetki vielä edessä puhisemista, mutta tavallaan se on hellyyttävää <3.

Joo eiköhän siihen ala pikkuhiljaa tottumaan [:)] Vielä on niin keveää tuo uni itellä, että joka ikiseen pikku liikkeeseenki herää. Nyt cuplaton-vapaa päivänä on piereskelly ilman naaman vääntöjä ja pieniä itkun kilkasuja. Taitaa olla parempi ilman...

mulla on tuota imetysteetä kans, mutta sehän on niin järkyttävän makuista että ei sitä pysty juomaan [:D]
ähinää täälläkin paljon...

edit. tuli mieleen että maidontuotantoonhan auttaa kalja. kotikalja, ykkönen,... kalja kun kalja. Mulla asuu ranskassa sukua, niin täti kertoi, että siellä tuodaan aina kaljaa lasillinen synnytyksen jälkeen ja osastolla, että maitoo tulis tarpeeks.

Mulla on tää tissihomma menny Maitoa tulee kerralla n. 30-50 ml ja kaikki keinot on sen lisäämiseks koitettu, jopa lääkityskin, nyt olen 7 pv syönyt lääkettä eikä maidon määrä ole mainittavasti noussut joten mun osalta taitaa tää imetyshäläpälä jäädä tähän ja siirryn suosiolla pulloon [:(]

Joo, tuon kaljavinkin oon kuullutkin jostain aiemmin...juon saunaoluena aina ihan alkotonta, pitää vissiin ostaa useampi tölkki ja alkaa lipittää aamusta iltaan [:D] Jos vaikka muistais tuotattaa miehellä sitä teetäkin...paitsi jos se maistuu pahalle niin ei kyllä sitten hirveesti inspiroi...

En kyllä tiedä miten jaksais vielä pumpata joka syötön välillä kun imetyksissä menee aina niin pitkään. Ei ehtis mitään muuta kuin toimittaa meijerin virkaa. Mielummin ehkä yritän antaa vauvan imeä niin paljon kuin sielu sietää, jospa se auttais sitä maidon tuotantoa. Ja kun yhdellä imetyssivustolla sanottiin että jos haluaa että täysimetys onnistuu niin ei sais antaa pulloa näin alkuun juuri lainkaan [8|]

Mutta äsken oli taas vaihteeksi mukava imetyssessio - tunti rinnoilla ja maitoa tuli kyllä ihan loiskumalla. Oliskohan välillä sitten omasta nesteytyksestäkin kiinni tuo maidon virtaaminen?

Harmi Sassykissa, jos tulee huonot fiilikset kun imetys ei onnistu. Toisaaltahan on kai sit ihan sama mistä se vauva ruokansa saa, tissistä vai pullosta [8|] On tää kyllä välillä yllättävän vaikeeta, miten sitä tietää mikä milloinkin on hyvä???

Mä jos pikasesti tuun päivittään kuulumisia.. Pahoittelen oma napaisuutta, mutten kyllä millään jaksa keskittyä muiden kirjotuksiin niin että tänne pääkoppaan jotain teidän kuulumisista jäis.. ehkäpä myöhemmin :) (yritän kyl jos tässä välissä ehtis ton syntyneet listan kuitenkin edes päivittään).

Täällä siis eilen kotiuduttiin ja kotona olo voittaa sairaalan kyllä niin! ..meillä alku vähän takkuilee ja baby bluessia iskee päälle jo sairaalasta asti. Poju on kyllä tosi söpö ja ihana, mut mä tunnen kyllä välillä itteni niin huonoks äidiks kun vielä tällä hetkellä tuntuu siltä, että jos vaan voisin niin peruisin koko jutun - mua ei haittais yhtään että joku veis ton pois ja siks tuntuukin ihan kauheen pahalta! ..mies on tosi ihana ja ymmärtäväinen, osallistuu vauvan hoitoon ja auttaa mua ihan kauheasti.. Mut musta toi sairaala-aika ja vielä tää kotona olokin on vaan jotain ihan kauheeta! Poitsu vaan huutaa ja kiljuu ja syö (jos kiljumiseltaan malttaa rintaa imeä) ja suostuu nukkuun melkeinpä vaan mun vieressä - sängyssä ihan pieniä pätkiä. Masu vaivaa kai kovasti ja yöllä vaihdettiinkin muutamaan otteeseen kakkavaipat ja jokaisen syötön jälkeen sai taas olla rauhottelemassa kun mahaa vääntää. Rinnoista ei kai tuu tarpeeks maitoa vielä (vaikka sairaalassa syöttöpunnitus oli hoitsujen mielestä ihan hyvä) ja oon kyllä ihan huoletta antanu korviketta tissien perään.. välillä kyl tuntuu et miten noin pieneen mahaan voi muka tota maitoa mennä niin paljon, mut kyllä se kaikki johonkin häviää ja mulle on ihan sama miten mä ton tyytyväiseks saan - kuhan hiljenee. Toivon vaan, et maito alkais nousta paremmin, ni ehkäpä yötkin helpottais. Tiivistettynä tää kaikki = AHDISTAA.. tätäkö tää elämä tulee nyt sit olemaan ties kuinka kauan, itkua, huutoa ja parkua. Mä en haluis vieraitakaan tänne kun hävettää aina kun tuo itkee, enkä osaa sille mitään tehdä.. Oon niin rikki - ja ootan vaan et tää menee ohi ja toivon niin kovin rakastuvani pian tohon vauvaan.. se kun ansaitsis maailman parhaimman äidin (maailman paras isi sillä kyllä ainakin onneks on!).

Fyysisesti oon kyllä ite loistavassa kunnossa.. synnytys meni hyvin ja vaan pari pinnallista repeymää häpyhuulissa eli muutamalla tikillä selvittiin. Eilen kävin jo heti illalla koiran kanssa pienellä lenkillä ja oisin kyllä jo valmis lähteen vaikka juoksulenkille! :D

edit. Nii ja kilojakin jäi synnärille melkein 10.. tosin vielä olis ainakin 15 jäljellä :D ..mut ehkäpä nekin aikanaan katoaa. Oon kyllä jo suhtkoht tyytyväinen peilikuvaani :)

satu' voimia ja jaksamista sinne päin! On tosi hyvä, että pystyt avoimesti myöntämään tuntemuksias se helpottaa varmasti. Ei kannata tuntea huonoa omaatuntoa siitä, ettei heti rakasta lastaan täysiä. Tiedän monta äitiä, jotka on kertonu, että ois voinu antaa lapsen pois heti syntymän jälkeen ja halunnu vaa jatkaa omaa elämäänsä, mutta sittemmin ovat ajan kanssa rakastuneet lapsiinsa täysin. Joten jaksamisia sinne ja pyydä ihmeessä niitä kavereita kylään. Semmonen helpottaa varmasti, kun saa vähän muutakin seuraa kuin vain vauvasta ja miehestään. Eikä siitä huudosta kannata piitata, tuleepa kavereille annettua samalla seksivalistusta [:D]

Yli paljon jaksamista ja tsemppiä!!!

Satu': ymmärrän sua aivan täysin. Mulla on 2 viikkoa synntyyksestä ja edelleen BLUES. Jos susta tuntuu siltä et kaipaat juttuseuraa, voin antaa yhteystietoja.

Meillä mies oli se joka halus perua kotiin tullessa koko jutun. Se on turhautunu vauvan itkuun ja huutoon ja sen tekis kuulemma välillä mieli viedä vauva vaan meiltä pois jonneki. Sit se jutteli parin isäkaverin kaa ja niil oli ollu samoja tunteita. ja sitte monilla äideillä on kans ollu samoja fiiliksiä. Ajan kanssa se helpottaa kuulemma.
Meillä itku on nyt jo ihan tavallista nälkä/väsymys -itkua mut muista satu et jos se itkee huomattavan paljon sillä voi olla sit vatsavaivoja tai joku muu. Vauvat itkee koska ne ei osaa muuten ilmaista tarpeitaan. Oot aivan riittävän hyvä ja teet riittävän paljon vauvasi eteen, se kyllä saa tarvitsemansa varmasti. Annat vaan korviketta niin kauan kunnes oma maito nousee ja jos se ei riitä, annat silti korviketta. Sääntö nro 1: syötä vauva. Vaikka millä, mutta kunhan se ei näe nälkää. Voin kertoa et mulla kesti 4-5 päivää enne kuin maito nousi, ja senkin jälkeen noin viikko ennen kuin kunnolla nousi. JA NYT vasta alkaa kahden viikon jälkeen edes jotenki sujua imetys. Alku on kauheeta, mulleki tuli sellane olo et oon tosi huono äidiksi ja mä oon jotenki vääränlaine kun en saa ruokittua vauvaa. Eikä mua ees lohduttanu se, et muillaki on vaikeeta...sitä on vaikea siinä bluesissa ajatella, oma tuska vaan raastaa. Mut muista et asiat rupee helpottumaan.
Ihana et miehes hoitaa vauvaa hyvin. Meilläki hoitaa ja paljon, mut meillä silti mies on viel mustasukkanen vauvasta. Haluaisi nyt, et nukutaan eri huoneissa, siis et vauva nukkus omassa huoneessaan. No, nukutin sen sinne viime yöksi ja se herätti mut vasta karjumalla. säikähin et enkö aikasemmi ole kuullu sen itkua... tuli huono omatunto kun huudatin vauvaa. Mut mies haluaa et makkari on vain "meidän". Nukutatko sä Satu minne sitä vauvaa? jos miehelles  vaan sopii, nukuta aluksi viereesi. tee asiat sillee kuin ne on sulle helpointa. Meillä jouduttiin tekee tällanen ratkasu, mut jos voit pitää vauvan samassa huoneessa, se vois helpottaa sitä vauvan  hoitamista.

Voimia sinne itkun ja huudon keskelle. Tiedän miten väsyttävää ja turhauttavaa se on, mut muista että puolen vuoden päästä se on jo tyystin toisenlainen. Ota tavoitteeksi et selviät jotenkuten tästä alusta. Haluan muistuttaa kaikkia, et harvoin vauva-.arki on kovin auvoista. Se on itse asiassa aika rankkaa monille. Ja täysin normaalia. Ei se mitään pilvilinnaa ole, vaik raskausaikana siitä haaveili.

Kun meillä toi mies nyt jotenki kaipais sitä kahdenkeskistä nukkumista, niin mitä TE ootte mieltä: onko haitallista/vahingollista nukuttaa vauva eri huoneeseen? Tai mitään keinoa millä saada mies tajuamaan et ekoina kuukausina vauvan ois hyvä nukkua meiän kaa samassa huoneessa?

satu: Meillä kävi niin että vatsavaivakierre paheni koska syötin vauvaa liikaa. Helpotti kun vähensin tarjontaa ja pidensin syöttövälejä. Menin 3 tunnin kävelylle ulos jos en saanut vauvaa muuten hiljaiseksi. Kyllä se siitä!!!! Tsemppiä ja voimia!

Cuplaton vapaa päivä meni ihan helvetin hyvin [:@] Koko yö on sitte valvottu tai vartin pätkissä on nukkunu poika. Ei paljo aamulla naurattanu, itketti enemmänki [:(] Nyt sitte nukkuu tyytyväisenä ku tipat taas alotin ja piereskelee [:D]

Täytyy Satu tunnustaa, ettei täälläkään mitenkään ihanaa ihanaa-fiilikset oo.. Vaikkei vauva itkekkään, niin silti on jotenki semmonen ulkopuolinen olo ko touhusta. Mie vähän epäilen sitä, että ku oli niin raskas tuo odotusaika ja sitte vaikea synnytys, niin ei nuo tunteet oo ihan kerenny matkaan vielä.. Pikuhiljaa alkaa tulemaan nämä onnen tunteetki mukaan. Mies on enempi innoissaan ollu ko mie.

Sitte ottaa suunnattomasti pannuun ko olin ensimmäiset kaks viikkoa istumiskiellossa, niin en osaa imettää istualtaan ollenkaan [:(] Oon kokeillu imetystyynyn kanssa ja ilman, mutta ei tuu mitään. Yhen kerran on toisesta tissistä onnistunu, mutta muuten on menny päin helkuttia koko homma. Loppujen lopuksi ollaan hiki päässä molemmat.[>:] Nyt sitte muka pitäs lähteä viikonloppuna miehen kotipaikkakunnalla käymään 300km päässä. Miten tuota autossa imettää??!! Tarttee vissiin pullonlämmitin alkaa hommaamaan. Tai ennen kyllä jäisin kotia. Ei jaksa ihmisten hössötystä..

Haluaisin lähettää kaikille teille tunteiden kanssa kamppaileville hirmuisen paljon voimaannuttavia ajatuksia [:)]. Yritetään tsempata itseämme ja toisiamme luottamaan siihen, että se rakkaus vauvaan on olemassa, kaikki ei vaan ehkä ole vielä ehtineet muutokseen mukaan kuten Carina sanoit.

Itselläkin on välillä ollut ihan paska fiilis, en mielestäni ole osannut hoitaa vauvaa ja ihan tavalliset vauvojen elämään kuuluvat kuprut (vatsanväänteet, puklut, nälkähuudot, yövalvomiset jne) ovat saaneet itkemään ja potemaan huonoutta. Monesti märehdin itsekseni ja itkeskelin mutta onneksi sain kerrottua nämä tunteet miehelleni ja hän ihanasti rohkaisi ja kehui äitiyttäni [:)]

Ja hei, älkää ottako vieraita vastaan tai lähtekö itse minnekään reissuamaan ennenkuin oikeasti tunnette olevanne valmiit siihen. Ihan suotta teette mitään jonkun toisen mieliksi, tärkeintä on nyt pitää huoli vauvan ja itsen hyvinvoinnista (erityisesti itsellä henkisellä tasolla). Mekin sanottiin kaikille suoraan, että kutsutaan kylään sitten kun ollaan itse rauhassa tutustuttu vauvaan ja saatu arki rullaamaan.

rechaka vieressä nukuttamista puoltaa ainakin se että maitoa erittyy paremmin kun vauva on lähellä yöllä. Muutenhan on kai ihan omasta mieltymyksestä kiinni missä vauvan nukuttaa. Meillä on vauvan sänky meidän sängyn vieressä ja usein alkuyön hän nukkuu omassa sängyssä jos on rauhallinen nukkumaan mennessä (äitikin saa hyvät 4-5-tunnin unet) Sitten ekalta yösyötöltä otan vauvan meidän sänkyyn ja aamupuoli yöstä viekutellaan ja tissitellään vauvan halujen mukaan. Tänä aamuna nukuttiin parin tunnin pätkissä vierekkäin ja välillä tissiteltiin vartin verran [:)] Meillä tuo järjestely toimii hyvin.

Voimahaleja [:)]

Kiitos kaikille lohduttavista sanoista! ? Täällä nyt taas ainakin hetken vähän parempi mieli.. vauva on ollu päivällä taas kun enkeli, nukkuu ja syö vaan. Mies soitti mun pyynnöstä aamulla mun äidin tänne, kun oli niin kurja olo ja helpotti kauheasti kun sai sen kanssa kunnolla puhua ja itkeä.. se kun on nuorena mut ja veljeni saanut, ni osas samastua hyvin mun tuntemuksiin ja tuki/tukee ihanasti - kyllä tää tästä ehkä vielä iloks ja rakkaudeks muuttuu [:)] Viimeistään sitten kun laps lentää pesästä [8D] muahha.

..ja mikä parasta kotioloissa - täällä saa turvautua tuttiin!! Sairaalassa en uskaltanu laukusta sitä kaivaa, kun ovat niin pullo ja tutti vastasia. Mut voi mikä ihana helpotus siitä onkaan meille ja rauhottaa ees hetkeksi, ei tarvi tissillä nukuttaa [:)] Mun vanhemmat tulevatten vielä illalla käymään ja tuovat meille sitterin tullessaan - ihana ku saa vauvaa vähän tonne olkkariinkin nukkumaan.

Rechaka pistä mulle vaikka yksärinä yhteystietoja.. voidaan jakaa vaikka sähköpostitse tai puhelimitse tuntemuksia jos paha olo yllättää :) ..oon kyllä kauheen huono puhuun puhelimessa, varsinkin vieraan ihmisen kanssa - mut ehkä jo pelkkä sähköpostittelu helpottaa.. tai ehkä mä voin opetella puhumaan tuntemattomillekin ihmisille [:D]

Meillähän oli tarkotus nukuttaa omaan huoneeseen heti.. mut kuinka ollakkaan ni kyllä se meiän vieressä nukkuu - paljon helpompaa näin ennenku tulee öille jonkinlaista rytmiä. Laitoin meidän vaunut sängyn viereen (viime yöksi kaivettiin äippäpakkauksen laatikko, mut oli jotenkin tönkkö) jos vaikka sais yöllä aina ees hetkeks sinne nukkumaan, ni sais ite kääntyillä ja vääntyillä miten vaan. Mut suureksi osaksi vauva kyllä nukku/nukahti aina yölläkin mun tissille ja jätin sitte siihen, kun pelkäsin että herää jos omaan sänkyyn siirtää. En mä silti kyllä usko, että siitä omaan huoneeseen nukuttamisessa mitään haittaa vauvalle on, joten turhaan murehdit sitä! Jos vaan ite jaksat ravailla, niin kyllä se käy niinkin.. kyllä meilläkin siirrytään omaan huoneeseen heti kun yöt alkaa sujumaan paremmin ja rutiinilla. :)

satu, eiköhän kaikki paremmaks muutu kun tottuu uuteen tilanteeseen  kyllä tässä itelläkin on ollut joskus "mitähän sitä on tullut tehtyä?"-kysymys mielessä kun pikkunen on itkenyt ja itkenyt vaan, eikä oikein ite ole osannut tehdä mitään... mutta en mä kyllä tuota pirpanaa mistään hinnasta pois antais <3

neidillä oli tänään vatsavaivoja kovasti, selailin nettiä ja löysin tällaisen tekstin: http://keskustelu.suomi24.fi/node/2856604
päätin sitten kokeilla tota alempaa tekniikkaa; tuloksena oli sinapinruskeet raidat kylppärin seinissä ja tyytyväinen pikkutyttö. elikkäs ainakin täällä oli iso apu, kokeilkaa ihmeessä jos teidän pikkusilla mahavaivaa!

Aaaaw. Täällä on aivan ihana yö takana (tää varmasti kostautuu ens yönä kun hehkutan näin kovin :D).. Mies hoiti ensimmäisen syötön korvikkeella, kun mä stressasin niin kovin tulevaa yötä että oli ihan pakko saada tupakkaa (hyimua!) ja puolikkaan sit illalla poltin (taivas ehkä? :D). Siitä sit nukuttiinkin melkein neljä tuntia ennenku herättiin tissiä syömään.. söi - nukahti.. heräs tunnin päästä uudestaan tissille ja sai sit vielä vähän korviketta lisäks. Vähän siinä yritti seurustella ja oli hereillä (tyytyväisenä tosin!), mut nukahti sitten joskus viiden maissa ja nukkuu vieläkin! [:)] masu on alkanu ilmeisesti toimimaan kunnolla, kun joka vaipassa on kakat.. eikä muutenkaan yöllä tai eilen päivällä ollu nyt yhtään turhaa kitinää. ehkä tää siis tästä tosiaan vielä iloks muuttuu! ..ja toi mun mies on kyllä niin ihana, voiko olla sulosempaa katottavaa kun pieni vauva ison miehen sylissä ja kuunnella kuin toinen lepertelee "isin pikkuselle" ? Jossei toi vauva oo ihan vielä mun sydäntä varastanu, ni mies kyllä on vallannu sen vielä suuremmin kun aiemmin [8D]

Yhden jälkeen tulee neuvolatäti käymään.. kahtotaan kuin poika on kasvanu.

ps. viime yönä nous sitte maito kunnolla - voi vitsi, tää haluaa tämmöset tissit aina! on niin kiinteetä, niin kiinteetä!! [8D] [:D]

Takaisin