Vauvapulinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta kaikki!

Meillä päivät vaan hujahtaa ohi, mut päivääkään en vaihtais[:)]. Eilen oltiin taas neuvolas ja pojat on nostanu painoa tosi hyvin pienempi oli jo yli 4kg (syntyessään alle 1400g) ja isompi lähentelee 5kg:a (syntyessään n.1800g). Ainut mikä pojilla on ongelmana ett hemoglobiini ei nouse, tänään pitäis lääkärin soittaa ett mitä asialle nyt sit tehdään.

Mä luovuin viime viikolla kokonaan tissimaidosta, mun maito ei riittäny kummallekkin ja oli mulle enempi stressi. Nyt mennään tuttelilla kummankin pojan kanssa.

Mulla ollu alusta asti se onni ett mies on halunnut osallistua poikien hoitoon mahdollisuuksien mukaan. Suurin apu on ollu että itse olen menny nukkumaan yhdeksän aikoihin illal ja mies on hoitanu siin yhden syötön, niin olen saanu nukkua ainakin noin 4 tuntia putkeen, sen jälkeen minä olen hoitanu muut yön syötöt. Pojat nukkuu meillä alakerrassa olohuoneessa vielä, saa se joka meistä nukkuu nukkua rauhassa, kun varsinkin toinen pojista on luonteeltaan ns. Nyt ja heti [;)].

Kaikille paljon voimia vauva arkeen, vaikka aluks tuntuis kaikki hankalalta ja ahdistavalta niin kyllä kaikki järjestyy. Eikä kannata yrittää olla mikään super äiti, yösyötöt vie paljon voimia. Eli se vieras joka ei ymmärrä ettet halua heitä vielä kylään niin olkoon ymmärtämättä...tärkeintä on nyt oma jaksaminen!

Ihana lukea pitkästä aikaa teidän kuulumisia. Tilanteet on muuttunu [:D] Terkka määräs tosiaan mut vuodelepoon, kun katsoi tikit [:'(]. Tajusin ekaa kertaa, et mähän olen tainnut revetä pahasti. Lepoa kaks viikkoo takana ja se on auttanu. Eka rintatulehduksin selvitty. Kuume nousi ja sitten tyhjennettiin urakalla ja lämmitettiin kaurapussin kanssa tissiä.

Vauvan paino ei lähteny riittävästi nousemaan ja mä itkin maidon riittävyyttä. No siitä aletaan selviämään. Punnitus oli taas maanantaina ja terkka oli tyytyväinen [:)] Jos jollakin on riittävyysongelmia niin jaan tässä omat vinkit, jotka kyllä auttoi. Maito ei heti nouse täysillä vaan ekan parin viikon aikana lisääntyy vielä. Täällä ei neuvolassa tiedetä mitään imetyksestä [:@] ja korviketta vaan halusivat tyrkyttää, joten soitin imetyksen tuki ry:n puhelimeen. Suosittelen!!
- Vauva ihokontaktille, se säästää energiaa ja saa maitoa paremmin nousemaan, joten ollaan ainakin yöt nakuiltu, viikonloppu meni kokonaan pesiessä peiton alla [:D]
- Vaihda rintaa imetyksen aikana heti kun vauva lopettaa aktiivisen imemisen ja alkaa "nautiskelemaan". Käänsin kylkeä siis jopa rasittavan tiuhaan. Näin herumisrefleksi käynnistyy monta kertaa saman imetyksen aikana ja rinnat tietää "ahaa, tarvitaan enemmän maitoa" Tää oli mulle ihan uus juttu!
- Imetysteetä (mun mielestä parempaa jäähtyneenä, kuumana aika yrttisen makuinen)
- Päiväunet ja lepo!! Olis heti pitäny tajuta!
- Sitten tietty kotikalja, jatkuva syöminen ja juominen, lämpimät suihkut (riitti et pesi vaan kainalot ja rinnat niin heru taas)

Noi neljä ekaa vinkkiä auttoi ja sitten pissaa ja kakkaa tuli [:D]

Tsemppiä kaikille, kyllä tää on tällaista taistelua ja voittoja!

Säde kiitti että laitoit noita vinkkejä, aamulla neuvolassa täti opasti muakin soittamaan tuohon tukipuhelimeen, en vaan vielä ehtiny[:)]

msj mukava kuulla teistäkin taas pitkästä aikaa[:)]

Säde, kiitos noista vinkeistä maidon nousuun! Me kotiudutiin eilen pienellä uhalla joutua takaisin synnärille juuri painon laskun takia. Meillä  pojalla siis painoa 4340g ja laski 8,5%, joka hieman liikaa. Nyt huomenna punnitus neuvolassa ja sitten jos paino edelleen laskussa, niin takaisin synnärille. Mulla on rinnat aivan järkyn kipeet! En muistanutkaan miten tää imetys on näin kivuliasta ja vaikeeta. Molemmat rinnanpäät rikki ja poika ei suostu imemään rintakumin läpi, ei sitten millään. Joudun pitää molemmilla rinnoilla nyt maidonkerääjää, joka samalla lämmittää rinnanpäitä. Toi kainaloiden peseminen lämpimällä vedellä muuten toimi mulla esikoisest myös! En olis muistanut tätä hommaa ollenkaan.
Yöt tää vauveli kyllä kukkuu aivan täysin ja päivät näköjään nukkuu. Hän on myös laiska imemään vaikka imuote on aivan loistava. 20min rinnalla ja nukahtaa. Monesti jää toinen rinta syömättä. Mutta nyt täytyy vaikka puolittaa toi aika ja vaihtaa ite aktiivisesti rintaa.

Meillä muuten mies ei sitten päässyt synntykseen mukaan, mutta oli aivan loistava synntytyskokemus äidin ja siskon avustamana! Ne on edelleen aivan haltioissaan tästä kunniasta saada kokea tällainen harvinainen juttu, kun molemmat ovat jo omat synntykset kokeneet vuosia sitten.

Näitä imetys juttuja lukiessa mulle nousi huoli. Mä oon syöttäny tota meijän vauvelia vaan toisesta tissistä yhellä syöttökerralla. Pitäskö mun syöttää kummastaki!? Vaikka tuskin se edes jaksais pysyä hereillä niin kauaa et kummanki tissin tyhjentäis..
Ei poika kyllä oo kertaakaan jääny nälkäänsä itkemään imettämisen jälkeen..

Yhestä tissistä mieki oon koko ajan syöttäny. Vähän aikaa kokeilin syöttää molemmista, mutta puklas aina ulos semmosen satsin. Tutkin paremmaksi mennä yhellä vaan. Söi vissiin vaan ilokseen ja liikaa.
Tänään päästiin ekaa kertaa käymään vaunuilemassa ku lauhtu pakkanen [:D] Tuntu vaan, että liikaa vetää kaverille vaatetta päälle. No eiköhän senki ihan ajan kanssa opi mikä on tarpeeksi. Kokonaista vartti oltiin liikkeellä [:D] Mut tästä se lähtee. Toivottavasti ei vaan taas tuu kovat pakkaset. Ehtis vähän aikaa totutella vähän lempeämmässä säässä.

Mä ajattelin, että syötän nyt molempia niin kauan, että maito nousee kunnolla. Muuten syötän rinnan kerrallaan. Mutta tosiaan nyt yht`äkkiä huomasinkin, että maito on tässä tämän päivän aikana kunnolla jo noussutkin! Ja vauvan puklaamisesta päätellen saa nyt tarpeeksi kuitenkin yhdestä rinnasta kerrallaan. Edelleen vain noi rinnat ovat tosi arat. Pitää vain sinnikkäästi nyt jatkaa, jotta arkuus katoaa ja rinnat karaistuu.

Tänään oon touhunnut (siivonnut) koko ajan ja huomaa, että vatsa kipeyy helposti. Ei aina muista, että synnytyksestä on vasta neljä päivää. Pitäis osata olla rauhassa. Mutta tuo meidän poika selkeesti nukkuu päivät ja yöt valvoo, niin seurustellaan sitten paremmin yöaikaa [:D].

Kiva päästä huomenna vähän ulos kun mennään sinne neuvolakäynnille. Tuntuu niin hassulle, että pitäis olla ulkoilematta pari viikkoa tuon nyytin kanssa. Onneks tuli ne paukkupakkaset oltua sairaalassa ja nyt on jo ihan inhimillinen keli.

Apteekin Lansinoh lampaanrasva paransi mun nännit hetkessä. Se auttaa myös vaippaihottumaan jos äityy pahaksi. [:)]

Tästä oon aiemminki jotaki kirjotellu, mutta nyt voin kehua ihan oman kokemuksen mukaan:
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/4005/pl#
Todella käytännöllinen. Ei tartte harsoja köyttää [:)]

Meki päästiin ekan kerran vaunulenkille. :) Poju nukku tyytyväisenä koko 15 min ajan. Ja nukkuu edelleen, tosin siihen malliin "ärisee ja turisee" tuolla että kohta pitää antaa sapuskaa [:D]

kävin ostaan kuplastoppia ja jekovit tippoja. Josko niitä alottelis antamaan huomenissa.. Vai kannattaako antaa ekan kerran kuplatippoja yötä vasten!?

ALKUPERÄINEN: melela
kävin ostaan kuplastoppia ja jekovit tippoja. Josko niitä alottelis antamaan huomenissa.. Vai kannattaako antaa ekan kerran kuplatippoja yötä vasten!?

Anna aikasin aamusta Jekovitit niin vatsanväänteet ehtii tulla päivän mittaan eikä sitten yötä vasten. Kuplastopilla ny ei oo sillain väliä millon annat, sillon ku maha vaivaa ja on selkeesti ilmaa mahassa (sen muuten kuuleeki vauvan mahasta, kumajaa sillain hassusti ku on täynnä ilmaa). Kuplastoppia ei tosiaan kannata antaa ku massun vaivatessa, muuten antaisin pelkkiä rela-tippoja ihan vaan vatsan yleisen hyvinvoinnin vuoksi.

meki käytiin vaunuilemassa tänää ekaa kertaa [:)] pukeminen oli hirveetä huutoa mutta ku sain haalarin vetoketjun kiinni ja tutin suuhun nii nukahti heti [:D] välillä piti pysähtyä kuuntelemaan että hengittääkö se ollenkaa... nenu on ollu kovasti tukossa pikkusella vaan keittosuola liuoksella onneksi hyvin puhistunu [:)] sitte on hengittäny niin hiljaa että äiti ja isi on ihan huolissaan [:D] 

muisti on kyllä niin loistava että saa varmaan kohta kirjata kaikki ylös.. [&:] en muista oonko antanu tänää pikkuselle D-tippoja [>:] en varmaa...

ALKUPERÄINEN: Sassykissa

Anna aikasin aamusta Jekovitit niin vatsanväänteet ehtii tulla päivän mittaan eikä sitten yötä vasten. Kuplastopilla ny ei oo sillain väliä millon annat, sillon ku maha vaivaa ja on selkeesti ilmaa mahassa (sen muuten kuuleeki vauvan mahasta, kumajaa sillain hassusti ku on täynnä ilmaa). Kuplastoppia ei tosiaan kannata antaa ku massun vaivatessa, muuten antaisin pelkkiä rela-tippoja ihan vaan vatsan yleisen hyvinvoinnin vuoksi.

Tällä meijän ukkelilla "kumajaa" ja lurputtaa jatkuvasti masussa... :/

jos syö esim tulista ruokaa ja vauva saa siitä vatsavaivoja. kuinka kauan kestää että se "tulisuus" lähtee maidosta pois?

Ai ett on ärsyttävää opetella ku tääl palstal on kaikki muuttunu ja ainaki viel tää sivusto on erittäin hidas :(

Meillä täällä pojilla vatsat vääntää. Aluks syötiin Nania siitä tuli jonkun verran vatsan väänteitä...nyt kokeillaan Tuttelia, mut vatsan väänteet lisäänty, mitäköhän sitä sit tekis?

Vatsavaivakokemuksista hieman... Mä söin erehdyksissä todella tulista ruokaa ja voi että meidän poika huusi koko päivän! Se oli tuskaa koko perheelle ja pikkuinen oli kivusta ihan kaarella. Sain neuvoksi juoda paljon vettä ja imetysteetä sekä syödä banaania (pitäisi kai neutralisoida). Sittemmin en ole syönyt edes valkosipulia, etten vaan aiheuttaisi pienelle vastaavaa.

Sitten d-vitamiinista. Voin suositella lämpimästi Disneyn d-tippoja. Meidän vauvalla on tosi herkkä maha, ja näistä Disneyn tipoista ei tule mitään vääntöä.

Mä komppaan Naadjaa: Disney "Mikkitipat" on hyviä. Niissä on vain kookosöljy ja D- vitamiini. Ekana yönä sai kakan lentämään, mutta muuten ei ole mitään vatsaongelmia ollu. Kaveri suositteli.

Imetän nykyään yhden rinnan tyhjäksi ja se tuntuu riittävän. Katotaan keskiviikon punnitus. Maidonnousuun auttoi kuitenkin se, et vaihto tiheesti rintaa imetyksen aikana.

Voi helv... tää uus foorumi on rasittava...varsinkin nyt kun aikaa ei oo tuhlattavaksi...
Meillä ei oo ainakaan vielä tullut isoja vaivoja Jekovitistä, annettu nyt 4 päivää. Aamulla kyllä kun antaa niin kakkaa ja pieruja riittää aamupäivällä.
Mäkin oo imettänyt oikeestaan koko kotonaoloajan vaan toisesta rinnasta kerrallaan. Mietin aluksi, kumpi tapa on oikein, kun sairaalassa piti imettää molemmista. Olin vaan niin väsynyt aluksi öisin, etten jaksanut :) Varmaan riittää, että maidonnousun ajan imettää molemmista...Yllättävän sotkusta puuhaa muuten tää imetys! Toisesta kun imettää, toinen vuotaa ku seula...melkein pakko käyttää kerääjää. Öisin kun en käytä, aamuyöllä alkaa olla koko etumus märkä :/ Sais laittaa kolmet liivinsuojat vissiin päällekkäin. Onko muilla samoja ongelmia?

Mä en öisin voi käyttää kestosuojia. Ne vuotaa pahemmin läpi mitä kertakäyttöset. Mutta nyt ku oon hoksannu ton kerääjän, ei vuoda niin pahasti. Tosin yöllä en jaksa kovin innokkaasti käyttää kerääjää...

Takaisin