Vauvapulinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ALKUPERÄINEN: Nipsu84
Onko kellään tietoa millä saisi pienen masun vähän löysemmälle, tuntuu että taloon tuli kani eikä vauva. Eli kakki muuttunut pipanaksi jota pungerretaan raivon kera ja avitellaan kuumemittarilla. cuplatonia ei saa antaa kun vasta 3 kk ikäsenä, prätkältä prinsessa kuulostaa :D . neiti nyt 24 päivänen...

Kyllä meille tuota Cuplatonia sanottiin että voi antaa. Itse tosin ostin tätä [url=http://leiras.fi/tuotteet/Itsehoito/ripuli-ja-ilmavaivat/uutuus-kuplastop]Kuplastoppia[/url] joka sisältää myös maitohappobakteeria. Ja voin sanoa että huomattavasti on massuvaivojen huuto vähentynyt. Jos ei tuokaan auta, niin vatsaa voi pehmittää laktuloosilla (Duphalac, Latulos Ratiopharm, Levolac), tosin vaikka se löysyttää vatsaa se saattaa myös lisätä ilmavaivoja.

Mua kanssa raivostuttaa median tuoma kuva imetyksen helppoudesta, kun ei se todellakaan sitä ole, eikä ole ollut yhdellekään tuttavalleni. Sitten uusille äideille tulee hirveitä huonouskohtauksia kun ei se olekaan nii ruusunpunaista ja mahtavaa niinku vauvalehdissä on maalailtu. Tuleekin kauhea yllätys kuinka imetys vie aikaa, sattuu, vauva saa raivareita... Täällä on imetys osittain ja jotenkuten onnistunut, mutta kun oma maito ei riitä tuntuu turkasen turhalta imettää se 20-60ml ja antaa pullosta loput, tai lypsää ja antaa vauvalle pullosta. Onneksi nuo tärkeimmät äidinmaidot on poika jo saanut ja sairaalasta sain vielä n. 1l omaa maitoa matkaankin kun alussa maitoa tuli enemmän kuin omiin tarpeisiin.

Multa kysyttiin neuvolassa melkein heti raskauduttua miten esikoisen imetys sujui. Ja sitä kun siinä sitten ydessä muisteltiin neuvolatädin kanssa, hän kysyi, että meinaatko nyt imettää tätä pidempään?!No eipä se välillä ole itsestä kiinni. Sanoin vain, että siihen mitä esikoisen kanssa oli, en kyllä enää lähde. Jos imetys onnistuu niin hyvä niin, mutta jos taas on pelkkää rintaraivaria, niin pullo tulee kyllä hyvin tutuksi meillä. En kyllä jaksa nyt ottaa siitä mitään paineita. Ja mulla kun tosiaan oli ongelmana tuo että maito ei milloinkaan noussut kunnolla. Esim, kertaakaan en tuntenut, että rinnat olisivat täynnä tai mitään suihkuilmiötä ei ollut. Kaikkeen ei varmaan itsekään voi vaikuttaa, vaikka päällä seisois.

Mua myös ärsyttää miten tuosta imetyksestä kohkataan joka paikassa. Onhan siis toki niin, että rintamaito on paras mahdollinen ravinto vauvalle, mutta ihan varmasti ne äidit joilla imetys ei syystä tai toisesta onnistu, saattavat tuntea huonommuutta. Musta neuvolan pitäis tukea äitejä yhtälailla riippumatta siitä imettääkö vai ei, ja ehkä vielä enemmän niitä äitejä, jotka kamppailevat imetysvaikeuksien kanssa!

Itsekin oon itkenyt monet imetykset kun vauva ei ole jaksanut olla pitkään rinnalla tai ei ole saanu rinnalta riittävästi maitoa ja on pitäny antaa pulloa lisäksi. Onneksi hormonit alkaa jo sen verran tasoittua, että ymmärrän vauvan saavan kunnolla ruokaa vaikkakin korvikkeena. Mutta tähän kohtaan on ihan pakko vähän riemuita:

Eilen oli neuvolan tätin eka kotikäynti ja pikkuemäntä on saanut lisää painoa kotiutumisen jälkeen 240g, siis neljässä päivässä - kolmen kilon maaginen rajapyykki lähestyy [:)]! Mulla kun on ollut hirmuinen huoli tuon murun syömisestä ja kasvamisesta ihan sen korkean bilirubiininkin vuoksi. Mutta nyt näyttäis kyllä tosi hyvältä. Neuski vihjaili jopa että ensi viikolla vois alkaa siirtyä kokonaan rintaruokintaan, kun nyt jo painoa on 2910g. Mä niin toivoisin että sais tuon pullorumban loppumaan...

Viime yönä kokeilin eka kerran yösyötöt pelkällä rinnalla. Oli ihana kun ei tarvinnu kimpoilla kyökkiin ja makkariin edestakas vaan sain syötellä rauhassa sängyssä ja torkkua siinä itse [:D] Pikkuemäntä heräs itsekseen aina parin tunnin välein, mikä on musta suunnattoman hienoa, kun miettii miten uupunut ja vetämätön hän oli alkuun...jospa se tästä lähtis [:)]

Mutta siis, ihan varmasti jokainen meistä hoitaa oman rakkaan murusensa täydellä sydämellä ja rakkaudella riippumatta siitä mistä tuutista se ruoka vauvalle menee [:)]

Nipsu84: Pakko kommentoida tuolta lokakuisista. Kyllä meillä ainakin annetaan Cuplatonia, ja se tuntuu jopa auttavan. Yöhuudot loppuneet [;)] Ja tiedän monia monia muitakin, ketä myös antaa... Miksei sitä sais antaa..?

Nipsu84, Cuplatonia saa antaa heti vastasyntyneelle. Purkin kyljessä mainitaan kolmen kuukauden koliikista eli koliikkivaivoihin oikea lääke. Ja koliikkihan alkaa heti syntymän jälkeen tai noin kahen viikon iässä ja kestää siihen kolmen kuukauden ikään. [:)]

Tuosta imetyksestä vielä, meillä ainakin ollut suurta hyötyä imetystukilista.net sivuista. Paljon hyödyllistä infoa, myös esim maidon säilymisestä. Tässä linkki

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_frontpage&Itemid=140

Oi tätä onnistumisen riemua !!
Tällä äidillä on nyt hyvä mieli !Tänään ei oo tarvinnu pojalle antaa kuin kerran maitoa pullosta, muuten on jaksanut ja osannut imeä tissistä, jes! Tuli tänään imetystyyny minkä tilasin netistä, ja siitä on todella iso apu ollu sekä minulle että vauvalle.
Nyt mua sitten tietysti hirvittää, että saako poju tarpeeksi maitoa, mutta kait saa jos puolentunnin syömisen jälkeen nukahtaa tissille !?
Vähän jänskättää tuleva yö. Poika nukkua tuhissu koko päivän, jaksanu olla hereillä aina välillä hyvin vähän aikaa. Se tietää mitä todennäkösemmin valvomista yöllä. Onneksi itte sain äsken nukuttua tunnin, niin on vähän taas enempi virtaa [:)] Jospa yöki menis ilman pulloa, i hope so! Aika raskasta kyllä tuo pullo/pumppaus rumba...

Neuvolan täti kävi tänään vierailulla ja poju on saavuttanu tässä viikon aikana 25grammaa vaille syntymäpainonsa, ihana asia sekin!

Itellä alkaa pikkuhiljaa tasottua nämä ihanat hormoonit. Ei tartte ku kerran pari päivässä itkeä tirauttaa [:D] Tuli kyllä vähän yllätyksenä, että kuin vahvasti ne hormoonit tuleekaan esille synnytyksen jälkeen. Heti laitoksella oli jo niin vaikeaa niiden kans. Mut kaikesta selviää [:)][:)]

Noista masuvaivoista, että ite ajattelin ostaa Cuplastoppia jos tarve vaatii...

Oisko jotain vinkkejä miten sais pikku herran nukahtamaan illalla ?! Suostuu nimittäin nukkumaan yöllä jos hyssyttelee rattaissa kokoajan.. Mikään muu ei auta...
Eilen valvotti klo 6:30 asti ennenkuin nukahti kunnolla, ilmavaivoja oli aika reippaasti. Nyt ei kovinkaan rupsuile ja itke, ei vaan suostu nukahtamaan sikeään uneen vaikka on väsynyt...

melela, mulla samoi ongelmia kans, eli pojat valvottaa yöt, jos toinen nukahtaa niin toinen herää... nyt sit molemmat nukkuu ku kello on kahdekasn aamul ja mun pitäis kohta lähteä liikenteeseen eli en ite ehdi nukkua... 

Hih...kyllä väsy on suuri mullakin, mut en silti vaihtais mitään pois[:)]. Kun pojat tosta pikkasen viel kasvaa, niin aion viedä ne viikonlopuks omille vanhemmilleni ja nukkua kaks yötä ja kaks päivää putkeen[:D]

meillä kitistään öisin paljon. unen välillä siis. vauvva herää syömään 2 tunnin välein mutta siinä välissä itkee ja ränkättää. Mikäköhän vikana?

Joutuuks joku muu käyttämään rintakumeja :/? Mulla ei nänninpäät nouse pumppaamisesta huolimatta joten kumit on ainua menetelmä jolla saan pojan syömään.

Sen bilirubiinit oli koholla koko sen viikon mikä oltiin sairaalassa, ja se sai sinivaloa. Se oli laiska syömään. Nyt mietin, et syökö poika tarpeeksi ja mistä sen tietää? Maitoa mulla tulee rinnoista hyvin mielestäni, yhestä rinnasta pystyn pumppaamaan 30-100 ml riippuu ajankohdasta. OOn joutunu antamaan pullosta lisämaitoa (omaa) sillon kun poika ei jaksa rinnalla syödä tarpeeks kauan mut ei sit nukukaan /jää siis nälkäiseksi. Haluaisin jo niin eroon pullosta, mutta miten ?!?!

Entä teidän tutin käyttö? Meillä piti kitinän vuoksi antaa nyt 10 päivän iässä jo. Harmittaa mut toisaalta, ei kai se ole järkevää huudattaa sitä öisin jos se ei kuitenkaa rinnalla jaksa syödä mut imeä tahtoisi. Yritän imettää mahdollisimman usein, aina kun se hamuaa. Jos se ei jaksa olla rinnalla, sit annan siihen hamuamiseen tutin. Jos siihen tyyntyy, niin ei kai sillä sillon oo nälkä, vai?

Huoh. Väsyttää hulluna. Anoppi kylässä, jätin sille nyt tunniks et lepään. Miehen kaa tuli riitaa eilen ja anoppi ei oikeen miellytä, se neuvoo liikaa. Muuten tässä mennään ihan hyvillä mielin eteenpäin, poika kehittyy imemisessä ja mä imetyksessä. vaippailukin onnistuu jo kestoilla :)

ALKUPERÄINEN: rechaka

meillä kitistään öisin paljon. unen välillä siis. vauvva herää syömään 2 tunnin välein mutta siinä välissä itkee ja ränkättää. Mikäköhän vikana?

Joutuuks joku muu käyttämään rintakumeja :/? Mulla ei nänninpäät nouse pumppaamisesta huolimatta joten kumit on ainua menetelmä jolla saan pojan syömään.

Nyt mietin, et syökö poika tarpeeksi ja mistä sen tietää?

Saattaa ränkättää vatsavaivoja, tai ootko varma että oot antanu tarpeeksi apetta? Meillä ainakin ilta/yöaikaan poika syö huomattavasti enemmän ku päiväsaikaan. Rintakumit on täälläkin käytössä, satunnaisesti onnistuu imuote paljaalta rinnalta.. Sen syömisen tietää siitä että vaippaan tulee pissaa ja paino nousee eikä vauva jää kitisemään ja hamuamaan nyrkkiä syönnin jälkeen :)

Ihanaa viime yönä oli 6 tunnin syöttöväli! Luksusta kun sai nukkua...

Kyllä täytyy vaan kommentoida, et en ikimaailmassa ymmärtänyt (vaik kaverit varoittelivat imettämisongelmista) kuinka kauan aikaa imetys vie vuorokaudesta ja kuinka vaikeeta on arvioida saako poika tarpeeksi maitoa..nukahtaa yleensä 30 min päästä kun on aloittanut imemisen, sit kun lypsän niin saan max.20ml kummastakin rinnasta puolessa tunnissa..eli ei mitenkään kovin paljon.. Lääkäri määräsi et annettava korviketta joka syötön jälkeen 20-30ml ja herätettävä syömään 3h välein. Ei tässä alussa nyt haittaa,mut öisin ei tietty jaksais. Mut mitäpä en rakkaani eteen tekis ja ihana mieheni jaksaa öisin mennä lämmittelemään korviketta tai noita pikku lypsyjäni :)

Mitäs mieltä olette, haitanneeko jos pojalla on märkä pissavaippa ollut koko yön..? Noi vaipat on nykyään niin hyviä, ettei välttämättä yhtä pissaa edes tunne siitä. Ei näytä häntä haittaavan, ei vaan jaksais joka syötön jälkeen tarkistaa yöllä. tietysti kakkavaipan vaihtaisin heti, mutta kun sitä kakkaakaan ei vielä oikein tule.. Poika 8 pv vanha vasta.

heips [:)]

tulenpa minäki nyt vauvvaantuneena tänne pulisemaan [:)] en oo valitettavasti pariin päivään ees jaksanu täällä käyä lukemassakaan vaikka tyttö onki nukkunu. ei vaan oo jaksanu vaikka ei oo mitenkään väsyttänykkää.. [8|] 

kotona olo on alkanu menemään hyvin :) tyttö nukkuu paljon. päivällä niin sikeästi ettei ees naulapyssyn pamahtelut oo sitä herättäny [:D] (mies siis vessaan paukutellu listoja paikoilleen)
tänää sain soitettua neuvolaanki ja terkkari tulee keskiviikkona käymään :)

ajattelinki just kysyä että joko ootte tuttia antanu. vaan lukasin sitte vähä ja ainaki rechaka on antanu :) yks yö oli niin tuskanen, maha oli vissii kipee ja sitä huusi aivan hulluna ja tissille rauhottu vaan ja mikää muu ei ollu hyvin. loppujen lopuksi jo väsyin etten jaksanu enää tissittelyyn ku ei se syönykkää nii ajattelin ettei kai tässä muu auta ku kokeilla tuttia. ja heti hiljeni ja loppu yö meni hyvin :) tosin mies kuulemma n.20 kertaa laitto tutin takas suuhun ku tyttö tiputteli sitä ja alko tietty huutamaan.. viime yön nukku melkeen kokonaan ilman tuttia [:)] 

mä käytän rintakumia. en oo nyt kotona kokeillukkaan ilman ku sairaalassa oli niin vaikeeta. ja mulla menee tosi herkästi rinnat rikki [:(] 

en tiiä oonko kirjottanu mitää järkevää ku tuntuu ettei ajatus juokse kunnolla [:D] vaikka viime yön nukuinki hyvin..oisko syy siinä [8|][:D]

joko teillä on napatynkä irronnu? täällä irtos eilen ja se punottaa nyt vähä [&:] oon haavanpuhistusaineella sitä vähä puhistellu ja kuivannu ja toisella kerralla pelkällä vedellä.. toisaalta pelottaa ihan hirveesti hoitaa tyttöä ku ei oikeen tiiä mikä on normaalia ja mikä ei [&:] 

olipas jonkin verran paljon tuota omaa napaa.. anteeksi..

Ainiin! Noihin yö kitikätinöihin kannattaa kokeilla kapalointia! Meillä kun noita massuvaivoja on ja hermostuttavat vauvan niin nukkuu yöt kapalossa. Kapaloon rauhoittuu nopeasti ja nukahtaa.

Meillä napatynkä lähti jo 6 päivän iässä ja samoin puhdistelen vielä haavaa desinfioivalla aineella.

Ja samoten, jos poika nukkuu, niin sitä ei mikään meteli herätä..no hyvä niin, mutta vaikeeta välillä saada herätettyä syömäänkään..

Täälläki napatynkä onneksi irronnu. Koin jotenki hirveen epämiellyttäväksi puhistaa sitä. Nyt huomattavasti helpompaa [:D] Mä oon puhistellu sitä vaan pelkällä vedellä, keitetyllä tosin. Pikkusen on navan pohja punoittava ja erittää välillä mutta terkan mielestä oli niin siistin näkönen ettei suositellu septidinillä puhistamista.
Rintakumi on käytössä täälläki. Ilman sitä ei onnistu ollenkaan. Mutta eipä siitä oo mitään haittaakaan koska imetys onnistuu hyvin sen avulla ja vauva on tyytyväinen saatuaan masun täyteen mammaa [:)]

Tänään on kyllä ollut aika raskasta. Pieni kulta on kitissyt koko ajan. Aamupala jäi välistä, aamukahvin sain keitettyä yhdeltä. Siihen asti vaan imetin, kantelin, heijasin vaunuissa. Aina kun lähestyin kahvinkeitintä, alko niin kauhee huuto, että oli pakko nostaa syliin. Kun mies tulee kotiin, niin opettelen kantoliinan käytön. Meillä on siis viime päivinä ilmeisesti ollut jotain mahavaivaa, ku syönnin jälkeen ei millään rauhotu nukkumaan. Toisaalta ku vauva täyttää kuukauden parin päivän päästä, ni alkaa tuo valveillaoloaika pidentyä. Jotenkin musta tuntuu, että baby on itsekin vähän hämmentynyt, että mitä täällä oikein tehdään valveilla jos ei syödä?? Ku se itku ei oo mitään kipeen kuulosta huutoa, enemmän vaan sellasta "äiti viihdytä mua jotenki".

Kapalointivinkki saattais toimia meillä, kiitos vinkistä. Pieni nimittäin rauhottuu, ku sille laittaa ulkovaatteet päälle ja lähdetään vaunuilemaan tai autoilemaan. Olen melko varma, että ruokaa se saa riittävästi, joten joko se on mahakipeetä tai yleistä turvattomuutta tms. Huomenna neuvola, joten pitää kysyä vinkkejä. Haastavia nämä päivät yksin kotona oman syömisen kannalta, kun meidän vauva syö ihan järjettömiä määriä. Välillä ku lypsän pulloon, ni se syö kerralla sellasen 140 ml, eikä edes mitään puklaa sellasen jälkeen. Söis siis enemmänkin jos antais. Tissistä syötynä kyllä vähän puklailee eli ilmeisesti syö vielä enemmän. Välillä pitää vaihtaa tissiä kesken imetyksen, ku eka tissi menee ihan tyhjäksi. Onko muilla vastaavaa? Olen siis varma, että se saa myös tissistä paljon ruokaa, koska vaipassa on koko ajan pissiä ja kakkaa. Vaikka vaihtasin tunnin välein. Kisu2: meille sanottiin sairaalassa, ettei öisin tarvi vaihtaa, ettei vauva virkisty. Tosin meillä itsellä ei onnistu, koska jos on yön vaihtamatta, ni kakka tursuaa kyllä jo niskaan asti :D

Tällasta ajatustenvirtaa. Hienoa Melela, että imetys on alkanut sujumaan :)

Takaisin