Vauvaperheen hankinnat

Synnäriltä kyllä saa lainata pumppua, ei tarvitse ottaa omaa mukaan. Mäkin tykkäsin eniten ihan käsikäyttöisestä, sähköisessä oli aina väärä rytmi mun herumistahdille :) Mulle rintapumppu oli todella tarpeen juurikin siksi, kun maitoa ei alkuun meinannut tulla kunnolla ja vauva ei jaksanut imeä niin paljoa, että olisi stimuloinut maidontuotantoa tarpeeksi. Siksi piti alussa pumppailla aika paljonkin. Myöhemmin sitten pumppu oli tarpeen, jos piti saada lisämaitoa talteen oman vauvattoman menon takia. Ja varsinkin niiltä menoilta palatessa, huh sitä helpotusta kun sai äkkiä pahimmat maitopingotukset pois. Kerran tai pari kävin aktiivisena imetysaikana kavereiden kanssa kaljallakin niin, että mulla oli pumppu mukana :D Vielä vinkkinä, että rintapumppuja saa edullisesti myös käytettynä, jos ei ole varma, kannattaako satsata uuteen. Toimivuus ja ylipäätään käyttökokemukset kannattaa kyllä tarkistaa - mulla oli aluksi joku halpis pilipalivehje, jonka imu oli niin ponneton, ettei sillä tehnyt mitään. Sitten ostin tämän, mikä ainakin mulla toimi mainiosti: http://www.philips.fi/c-p/SCF330_20...ttoeinen-comfort-rintapumppu#see-all-benefits

Täältäkin ääni maidonkerääjälle, se kannattaa kyllä hankkia kun ei ole edes iso rahallinen panostus. Sen avulla sain pumppaamattakin kerättyä esikoiselle mukavasti varamaitoja pakkaseen omien poissaolojen varalle.

Imetysasioista suosittelen kyllä lämpimästi ottamaan hieman selvää etukäteen. Itse en esikoista odottaessa ottanut vaan kuvittelin, että luonto kyllä hoitaa. Vaan kun ei aina hoida! Ihme oli, että koko homma ei kaatunut heti alkuvaiheessa tietämättömyyteeni. Imetysohjauksen taso vaihtelee niin paljon, että en enää uskalla täysin luottaa siihen, että ammattilaisilta saa riittävää opastusta ja oikeaa tietoa. Imetyksen tuki ry:n Facebook-ryhmä on ihan mahtava!
 
Muokattu viimeksi:
Mua kiinnostais kans!

Toinen mikä kiinnostaa on itkuhälyttimet. Asutaan 130 neliön ok-talossa, missä on iso piha et vauva ei varmasti tuu aina ihan korvan vieressä nukkumaan. Mimmosta itkuhälytintä kannattais katella, merkki, ominaisuudet?

Varsinaisista vain itkuhälyttiminä toimivista hälyistä en osaa sanoa, mutta meillä on Cobran radiopuhelinpari, jota voi käyttää myös itkuhälytintilassa. Ei mitään huonoa sanottavaa siitä, toimi aina moitteetta ja kantosäde on pitkä. Meillä on tämä malli: https://www.google.fi/amp/s/www.verkkokauppa.com/fi/product.amp/0297/cdsxr/
 
Meil on ulkohälyttimenä ikean halpis ja se on toiminu hyvin tähä asti ja toimii vieläki. Kätsä, halpa ja ihan perussettiä mut muuta ei tarttekkaa :) siinä hyvä kun vauvan kaiuttimessa ripustuslenkki minkä saa näpsästi vaunun runkoon tai koppaan kiinni :) sisällä on philips avent dect itkuhälytin. Vauvan kaiuttimen pitää olla pistorasiassa mikä ainoo huono puoli mut pitkään kestää yhellä latauksella tuo vanhempien kaiutun ja kantosäde 300 metriä. Meillä ulkosauna ni ollu sillä tosi kätsä. Hyvin kuuluu kaikki ja voi puhua siitä vanhempien kaiuttimesta nappia painamalla sinne vauvan kaiuttimeen.
 
Millä mallilla muilla on asiat vauvaa varten? Meillä on pinnasänky, vaunut ja turvakaukalo, hoitopöytä ja äitiyspakkaus, joitain vaatteita oon ostanut. Kaikki on vauvan huoneessa sikinsokin, paitsi vaatteet pestynä ja viikattuna. Vastasyntyneen vaatteita tarvis varmasti vielä hankkia, ja tuttipulloja. Varmaan ne hälyttimet, rintapumppu. Petivaatteet sänkyyn. Vauvan huoneen seinät on maalaamatta. Meillä ei siis oo kaikki valmiina ja mietin et pitäiskö jo olla :D oon koko ajan aatellu et vielä ehtii. On mulla kyllä deadline että toukokuun alkuun mennessä kaikki valmiina, la 3.6.
 
Meillä kaikki hommattu. En tiie olenko ollut vähän hätäinen, mutta hyvä näinkin. Turvakaukalot ja vaunut odottaa yläkerrassa, hoitopöytä on valmiina. Pieniä vaatteita on laatkollinen pestynä, lisäksi paljon lakanoita ja pyyhkeitä sekä harsoja pestyinä odottamassa. Pinnasänky patjoineen on vielä anoppilassa, kun ei olla vielä haluttu sitä kasata. Ja toinen vauvan torkkupeitto on vielä puikoilla kesken.
Äitiyspakkaukset on vielä hakematta, mutta muuten en keksi mitään sellaista puuttuvan mitä tarvitsisin heti. Meillä la 8.6, mutta veikkaus syntymästä on vahvasti toukokuun puolenvälin tienoille.
 
Meillä ei oo paljoa mitään valmiina. Tullaan muuttamaan vielä toukokuun alussa ja yritän optimoida tavaramäärät suoraan uuteen kotiin. Vauvalle ei valitettavasti tule omaa huonetta, nykyisessä talossa olis, mutta kun muutetaan takas kaupunkiin "maaseudulta" ei ekstrahuoneeseen ole varaa.

Saatu on itkuhälytin, amme ja hoitopöytä sekä myös vaatteita on, aivan liikaakin. Kaverillani on mulle tuotepaketti vaatteita sekä sekalaista tavaraa. Pinnis ja vaunut puuttuu, vaunut hankitaan sitten vasta uuden kodin hissin koon mukaan :) en ole kuitenkaan tästä keskeneräisyydestä huolissani, rakkautta, lämpöä ja toivottavasti myös ruokaa piisaa :)
 
Meillä on pikkupinnari tiedossa (vaikka perhepeti on varmaan enemmän meidän juttu) ja syöttötuoli kaverilta, hoitopöytä on piirongin päälinen. Vaatteita ja leluja on laatikossa vähän ja äitiyspakkaus tulossa. Vaunut, kaukalo ym on vielä harkinnassa. Mä oon jotenki aatellu, että äitiysvapaalla on aikaa ja hermostunutta energiaa, jolloin on hyvä, että on tähdellistä ompelu- ja pyykkipuuhaa. Oon kyllä luonteeltani viimetippailija, ja minkäs sitä kissaeläin karvoilleen mahtaisi...
 
Me ollaan hankittu vasta vaunut ja kaukalo. Kaveri tosin lupaili jotain vaatteita ja hoitopöytänä saa toimia vanha tietokonepöytä.
Kai sitä pitäis alkaa kohta laittaa edes se äitiyspakkaus tilaukseen ja vähä huonejärjestystä miettimään mihin sais sitte alkaa vauvakamppeita keräilemään
 
Vaatteita löytyy nyt ainakin ensitarpeisiin jo ihan hyvin. Sisarusrattaat laitoin tilaukseen, kun en käytettynä järkevään hintaan löytänyt, ja laitoin entiset yhdistelmävaunut myyntiin (jos jotakuta kiinnostaa Teutonian BeYout niin saa laittaa viestiä :) ). Ostin käytettynä myös kehdon, vaikka meilläkin perhepeti on enemmän se juttu. Pinnasänkyä ei tule, ellei erikseen myöhemmin katsota tarpeelliseksi. Pari erilaista kantoliinaa olen hommannut ja kaivellut varastosta tuttipullot, rintapumpun ja vauvanpesän. Uusia harsoja pitää vielä hankkia ja vanhat rintakumit saattaa olla jo roskiskamaa. Turvakaukalokin puuttuu, pitäisi jaksaa selvitellä, millaisen haluan ja olisiko se syytä saada kiinni esim. joihinkin matkarattaisiin (jolloin pitäisi siis hommata myös ne).

Neulottu vauvan peitto valmistui juuri, se pitäisi vielä päätellä ja höyryttää. Jotain muutakin voisi vauvalle vielä neuloa, sukat ja myssy vaikka. Mutta ne on sellaisia nopeita "välipaloja" :)
 
Täytyypä listata itekkin niin pääsee vähän kärryille, et mitä jo on ja mitä puuttuu :D

Meillä on:
-yhdet tukevat vaunut ja toiset yhdistelmävaunut
-Yhdistelmien autoistuimen lisäksi toinen autoistuin
-Sitteri, tiny loven 3in1 (värinä toiminto jne, toivottavasti viihtyy)
-Hoitopöytänä toimii piironki (siihen päälle on hankittu puinen hoitotaso)
-Hoitoalusta hoitotasolle
-Vanna ja siihen istuintuki
-Kantoreppu ja kantoliina
-Vaatteita iso kasa
-Parit lakanat, harsoja (näitä ehkä tarvii lisää)
-Vauvan huoneen sisustusjuttuja, leluja, mobile

Puuttuu:
-Pinnasänky
-Syöttötuoli (ei kiire)
-Toinen hoitoalusta esim. pesukoneen päälle
-Äitiyspakkaus
-Pienet hoitotarvikkeet/voiteet mitä ei tule äitiyspakkauksessa
-Rintapumppu, maidonkerääjät yms imetysjutut (jos tarvii)
-Tutit, tuttipullot
-Itkuhälytin? en tiedä tarvitaanko kerrostalossa ja ainakin koira kuulee parvekkeelle ja ilmoittaa :D


Aika hyvällä mallilla siis. Muutto on vielä edessä, joten pinnasänky hankitaan vasta sinne sitten. Kaikki on oikeastaan ostettu käytettynä, jotain vaatteita ja sisustusjuttuja uutena/alesta. Yllättävän halvalla on tähän asti päästy, ja tuleva mummo on panostanut aika paljon :D Ja pikkuhiljaa kun hankkii niin ei tule shokkina kerralla hinnat :D

Oisko vielä vinkkejä, mitä noiden lisäks ootte huomannu olevan jopa pakollisia tai vähintään hyödyllisiä? Toki kaikilla omat tarpeet ja mielipiteet... :)
 
Meillä alkaa pikkuhiljaa olemaan kaikki hankittuna! Vaunuja odotellaan kun toimitusaika arvio oli 3 viikkoa. Toki pitää vielä hankkia sellaista yleistä hoitotarvikkeita yms. Mutta vaatteita löytyy jokaisessa koossa enemmän kuin tarpeeksi.. :D huomaa että tulevat isovanhemmat ovat vähän innostuneet!
Sitten ajattelin tehdä vielä tulevalle isälle isyyspakkauksen johon yhdistän syntymäpäivälahjan jonka sitten annan toukokuussa :) Siihen pitäisi kaikenlaista tarvittavaa hankkia, mutta tuleepahan samalla ostettua kaikki tarvittava mikä vielä uupuu :)
 
Meillä alkaa pikkuhiljaa olemaan kaikki hankittuna! Vaunuja odotellaan kun toimitusaika arvio oli 3 viikkoa. Toki pitää vielä hankkia sellaista yleistä hoitotarvikkeita yms. Mutta vaatteita löytyy jokaisessa koossa enemmän kuin tarpeeksi.. :D huomaa että tulevat isovanhemmat ovat vähän innostuneet!
Sitten ajattelin tehdä vielä tulevalle isälle isyyspakkauksen johon yhdistän syntymäpäivälahjan jonka sitten annan toukokuussa :) Siihen pitäisi kaikenlaista tarvittavaa hankkia, mutta tuleepahan samalla ostettua kaikki tarvittava mikä vielä uupuu :)
Onpa kiva ajatus tuo isyyspakkaus! Saanko varastaa idean? Mitä sä ajattelit kerätä siihen?
 
Facebookin vauvaryhmissä oon nähnyt paljon noita isyyspakkauksia, ne on kyllä ihania :) niissä on ollu mm. vauvan "käyttöopas"-kirjaa, bodyja ja tutteja isään liittyvällä tekstillä, ruokalappua, vaippoja, kaikenlaista vauvatilpehööriä isälle. Vois varmaan kans laittaa jonkun mukin isä-tekstillä, joillain on kans ollu isän lempparikarkkeja tms.

Mä tilasin Stuntmanilta isälle ja vauvalle samisasut, isälle t-paidan ja vauvalle bodyn. Muuten samanlaiset, mut isällä lukee Incredible dad ja vauvalla Incredible baby :) samassa paikassa on paljon samisasuja isille ja vauvalle.
 
Onpa kiva ajatus tuo isyyspakkaus! Saanko varastaa idean? Mitä sä ajattelit kerätä siihen?

Joo tottakai! :) Vaatteita kun ei enää tosiaan tarvita niin kerään siihen kaikkea vauvanhoitoon tarkoitettua, tuttipulloja yms. mitä meiltä vielä puuttuu ja jonkun vauvanhoito vihkosen jos jostain löydän! Netistä löytää paljon muiden tekemiä pakkauksia, niistä itse sitten päätin tehdä täysin omanlaisen :)
 
Sattuuko kellään olemaan kokemusta Quinny Zapp tai Maxi cosin Mila - matkarattaista? Meille olisi tulossa cabriofix-kaukalo ja haluaisin autoon rattaat johon kaukalon saa kiinni..
 
Jiiks! Eka iso vauvahankinta tehty! Me ostettiin samalta myyjältä tosi vähän käytetyt Britaxin B-Motion rattaat, vaunukoppa ja turvakaukalo!
 
Muokattu viimeksi:
Ja me ostettiin kauppakeskuksen halpuutuspäiviltä vaunut! Ja mä ostin rintapumpun, vaikka on niiiiiin absurdia että kohta sellastakin (todnäk) tarvitsee!
 
Meillä ei ole ostettu kuin vaatteita, muutamia sisustusjuttuja (esim. tapetti, joka on vielä paketissa) ja tilauksessa on turvakaukalo ja telakka. Päädyttiin tilaamaan lastentarvikeliikkeestä Maxi-Cosin Pebble ja 2WayFix-telakka, jotta samaan jalustaan saa myöhemmin turvaistuimen. Vaunuja olen katsellut Torista, mutta aika kökkö valikoima täällä päin :/ Kunhan huhtikuussa päästään muuttamaan, niin hankitaan loppuja tavaroita.

On muuten hurjat erot lastentarvikeliikkeiden asiakaspalvelussa. Ekassa oli ihan huonoa palvelua ja toisessa saatiin asiantunteva ja ytimekäs esittely kaukalovaihtoehdoista. Sieltä olikin helppo laittaa tilaus tulemaan.
 
Takaisin
Top