Vauvaperheen hankinnat

Onko kenelläkään suositella tukivöitä tms? Mulla maha kasvanut tosi paljon viimeiset pari viikkoa ja selkä on välillä aivan finaalissa, mietin olisko vyöstä apua. Töissä joudun olemaan paljon jaloillani, kävelemään, kumartelemaan jne. että varmasti se vielä pahentaa. Pitkät istumiset on kans aivan tuskaa.

Kannattaa jos kantovälinettä miettii ni ostaa vaikka sit kun on vauva syntyny. Niitä saa noista eri nettikaupoista vuokralle siinä vaihees tai jotkut neuvolatki ilmeisestikin vuokraa niitä. Sit voipi kokeilla ennen ostopäätöstä et sopiiko ittelle ja millanen sopii. Ovat kuitenki hinnakkaita varsinkin uutena jos ei oo ihan varma onko tarvetta. Itse olen henkeen ja vereen kantoihmisiä ja meinaan tandeminakin kantaa kunhan syntyy ni esikoista ja tulokasta :) Voin suositella manducaa, ite oon tykänny eessä kantaa sillä kävellessä. Jos miettii tämmösiin arjen käytännöntilanteisiin et ei vauva viihdy ja ruokaa pitäs tehä ni suosittelen rengasliinaa tai lyhyttä kudottua pikasidonnoilla. Manduca on vaivalloista pukee aina jos kotona haluu nopsaa saada vauvan kyytiin :)

Kiitti liinavinkeistä, Jennese! En ole koskaan liinaa käyttänyt ja Manduca jäi esikoisella tosi vähälle käytölle. Nyt ajattelin kokeilla liinaa juuri noihin tilanteisiin kun vauva kaipaa lähelle ja kädet pitäisi saada vapaaksi esikoisen kanssa. Paljoa en ole vielä perehtynyt, mutta jossain suositeltiin vastasyntyneelle trikooliinaa. Mikähän olisi monikäyttöisin, pitkäikäisin ja kaikkiaan miellyttävin käyttää?

Kiitti liinavinkeistä, Jennese! En ole koskaan liinaa käyttänyt ja Manduca jäi esikoisella tosi vähälle käytölle. Nyt ajattelin kokeilla liinaa juuri noihin tilanteisiin kun vauva kaipaa lähelle ja kädet pitäisi saada vapaaksi esikoisen kanssa. Paljoa en ole vielä perehtynyt, mutta jossain suositeltiin vastasyntyneelle trikooliinaa. Mikähän olisi monikäyttöisin, pitkäikäisin ja kaikkiaan miellyttävin käyttää?

Trikoista suositellaan yleensä mutta se on tooosi lyhytikänen. Itestä oli jo 6-8kilonen vauva vaikee saada siihen hyvin ku se joustaa hirveesti. Vaikka ne valmistajat sanoo et 15 kiloo asti voi käyttää ni mä en kyl ois voinu kuvitellakaan. Ehottomasti suosittelen kudottua kantoliinaa. Niillä voit kantaa vauvasta taaperoon. Ne on hinnakkaampia. Käytettynä myydään paljon ihan kohtuuhintaan. Mut tuolta voipi käydä lukasee parraiten: http://kantoliinayhdistys.fi/

Jos uutena haluu ostaa ni edullisesti myy esim. ipanainen, mamsell ja kantoliinakauppa. Ite oon aatellu tällä kertaa tilata ulkomailta kantoliinan ku sain mieheltä luvan toiseen pitkään liinaan <3 mulla siis käytössä kudottu rengasliina, pitkä kudottu liina ja manduca. Voin napsia kuvia jos tarvii ja autan ja neuvon parhaani mukaan :)

Kiitos Jennese hyvistä vinkeistä! Mäkin olin tuota trikooliinaa miettinyt, mutta enpä taida sitä sitten hankkia kuitenkaan :)

Jees eipä mittää :) Joo se trikoinen on iha vauvalle hyvä mut neki maksaa sen 50e ni jos pistää 20e-50e lissää ni saa liinan joka mennee 3-4vuotiaaks saakka eli niin kaua ku vaa ite jaksaa kantaa ja vauva/taapero vaa viihtyy :) Tai käytettynä saapi jopa toho 50e hintaan. Sit erikoisplussana näin naisena on ihanaa kun liina on värikäs <3 Ite tykkään et on vaihtoehtoja. Jos en jaksa kantaa ja oon muute vaikka valvoskellu vauvan takia mut ulos on päästävä tuulettuu ni vaunut alle ja jos virtaa on tai vauvalla känkkäränkkä-päivä ni kantoon vaa ni se auttaa. :)

Jennese: Miten eroavat käytänössä rengasliina ja "tavallinen"? Sidonta ilmeisesti, mutta kuinka se toimii? En äkkiseltään löytänyt tähän vastausta kantoliinayhdistyksen sivuilta. Tula löytyy, mutta myös liina kiinnostaisi.

Jennese: Miten eroavat käytänössä rengasliina ja "tavallinen"? Sidonta ilmeisesti, mutta kuinka se toimii? En äkkiseltään löytänyt tähän vastausta kantoliinayhdistyksen sivuilta. Tula löytyy, mutta myös liina kiinnostaisi.

Katoppas, ei ollukkaa siellä sitä pikasidontaa lyhellä liinalla. Elikkä löydät videon mis se ohjeistetaan ni ku kirjotat youtubeen: Simple hip carry with a slipknot - size 2 (se eka video) ja rengasliinalla sidontaohje löytyy sivulta: http://www.mammakeidas.net/kantaminen-ja-kestovaipat/sidontaohjeita
Tossa svulla myös videoita muihi sidontoihin ja löytyy myös ohje, jos haluu tehä rengasliinan tavallisesta liinasta irtorenkailla. Hirveesti on näit ohjeita enkuks ja suomeks ei oikee. Oonki miettiny et pitäskö blogi aiheesta perustaa :p

Mulla on mietinnässä joko repreve-puuvilla liina tai puuvilla-silkki liina. Onneks tässä on vielä aikaa pähkäillä kumpi ois kivempi kesällä. Jos ois rahaa niin ostaisin molemmat :))

Uh ku en meinannu löytää kuvaa meidän käytös renkulasta. Kesältä löysin. Ei oo tullu otettuu oikee noit kuvia. Mut siis helppi siinä mieles et ku on pujottanu kerran noi liinan päät renkaasta läpi ni mä jätän ne melkee aina siihe ja löysennän ja kiristän sekä korjaan liinaa sit ku vauvaa otan kantoo eli tosi nopee.

bc30fd36f9f28c1180dd902d9578c279

ff9b8e362aebd4eed82621b0ace4d65a

Tos pari. Pakko oli jälkimmäinenki laittaa et unetki maistuu rengasliinassa :D

Joo ja rengasliinalla kantaa melkee pelkästää lonkalla ja on todellaki semmone pikaliina ey ite en lähtis iha hirveetä matkaa tekee sen kanssa. Lähileikkikentälle keinuu jos lähetää 200metrin päähä ni otan renkulan ja kotona pelkästää renkula kätös. sit tavan liinalla voipi kantaa eessä, lonkalla, selässä ja pitkääki matkaa (me taaperretaan vauva liinassa noin 10kilsan matkoja). Toivottavasti tuli apuja näistä :)

Joo ja rengasliinalla kantaa melkee pelkästää lonkalla ja on todellaki semmone pikaliina ey ite en lähtis iha hirveetä matkaa tekee sen kanssa. Lähileikkikentälle keinuu jos lähetää 200metrin päähä ni otan renkulan ja kotona pelkästää renkula kätös. sit tavan liinalla voipi kantaa eessä, lonkalla, selässä ja pitkääki matkaa (me taaperretaan vauva liinassa noin 10kilsan matkoja). Toivottavasti tuli apuja näistä :)

Kiitos kyllä! Saa taas tutkia lisää linkkejä. :)

Joku kysyi käytetyistä turvakaukaloista. Yleisesti sanotaan ettei yli 5v vanhoja istuimia kannate enää käyttää. Niissä on pingotukset (?) ja löystyneet vaikka olisi hyvin pidetty. Eli eivät välttämättä ole enää niin turvallisia.

Itselle tärkeä hankita on myös TripTrap tuolin NewBorn istuin. Siinä saa kädet vapaaksi ja lapsi on näköyhteydessä kokoajan äidin kanssa. Mm ruoan laitto helpottuu ja lapsi viihtyy tuolissa paremmin kuin lattia tasossa.

Me yritetään kans varmaan hankkia tuo new born setti tripptrappiin. Ehkä tutuilta käytettynä, kun käyttöaika on kuitenkin aika lyhyt. Pitää vaan miettiä, pitääkö ostaa toinen TrippTrapp, vai menisikö esikoinen jo aikuisten tuolilla. Ehkä pyydetään yhteisenä lahjana ristiäisiin tms., kun muuta vauvatavaraa ei kuitenkaan kauheasti tarvita.

Onko kellään kokemusta Britax/römer Primo-turvakaukalosta?

Tänään käytiin lastentarvikkeessa ensitutustumisella, ja myyjä suositteli Maxi-Cosia ja Britaxia, totesi Britaxin kaukaloiden olevan pääsääntöisesti kevyempiä, mikä tuntuu aika tärkeältä ominaisuudelta itselle.

Googlailemalla sitten löytyi tuo Primo, ihmettelen vaan että miksi se on niin edullinen moneen muuhun verrattuna? En oikein tiedä mitä pitäisi huomioida, antakaahan vinkkejäkin että mitä kannattaa ottaa huomioon.

Onko kuinka tilava? Mies on pitkä mutta minä pätkä, joten vauvasta vaikea ennustaa suuntaan tai toiseen.. Selvityksen alla voiko tuota kiinnittää emmaljungan sport-runkoon, minkä ehkä ostamme käytettynä.. Sekin vielä siis epävarmaa, mutta alan pikkuhiljaa kallistua siihen että ne aika vanhat käytetyt ostetaan kun niin halvalla saadaan, ja myyjä on tosi luotettava.

Primo on tosi pieni muihin verrattuna. Plussaa siinä on ehdottomasti keveys, mutta ei tosiaan ole pitkäikäinen :/ Esikoinen siirtyi jo primosta cybexin sironaan puolen vuoden tietämillä. Ei viihtynyt ollenkaan kaukalossa, varsinkin kun sai talvella olla enemmän päällä

Kiitos jeffree tiedosta! Juuri tällaisia omakohtaisia kokemuksia kaipaan, mitä ei myyjien sivuilta löyty :)

Onko tuo pieni koko nimenomaan tuon Primon ongelma, vai liekö sama ongelma muissakin Britaxin kaukaloissa?

Olisiko kellään suositella jotakin sopuhintaista, mutta kuitenkin turvallista kaukaloa, mikä olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä? En halua tinkiä turvallisuudesta, mutta hullulta tuntuu maksaa telakoineen 500-600€ kaukalosta joka on käytössä pisimmilläänkin varmaan alle vuoden.. isofixillä + vyöllä mielellään jalustan kiinnitys..

Ja sitten vielä kysyisin sellaista, että muuttuukohan nuo telakoiden kiinnityssysteemit kuinka usein, eli jos ostaisin käytettynä telakan mutta kaukalon uutena, niin pitäisi varmaan toimia yhteen?

Meillä oli esikoisen kanssa cybex aton s istuin ja telakka. Maksoivat muistaakseni kolmisensataa euroa lastentarvikeliikkeessä. Oli käytössä kyllä yli vuoden ennen seuraavaan istuimeen siirtymistä. Muuten oli helppo ja hyvä, mutta kaukalo kyllä painaa suhteellisen paljon. Samalla mennään joka tapauksessa nyt kakkosenkin kanssa.

Musta tuntuu todella hölmöltä maksaa tota 200+ kaukalosta kun meillä ei oo autoo.
Mutta pakko se on olla kun muuten ei voi mennä autolla ikinä (kerran kuussa tai kahdessa)
Se ja turvaistuin oli kyllä esikoisen kohdallakin niitä ärsyttävimpiä hankitoja ku hintaa on älyttömösti mutta meillä käyttö todella vähäistä :/

Aleja nyt seurailen..

Kaukalo hankinta edessä ja itse kyllä pidän sen valintaa vaikeana. Meille tulee emmaljunga mondial de Luxe vaunut duo s rungolla ja haluaisin kaukalon olevan napsautettavissa niihin. Telakka olisi myös hyvä olla sellainen jonka saa sekä vyöllä että isofixillä, meillä vaihtuu auto vähän väliä... Olen miettinyt cybex tai maxi cosia..molemmat kuulostaa ja vaikuttaa hyvältä mutta mitään oikeaa kokemusta ei ole. Kumpi on painavampi tai kumpaan isompi kokoinen lapsi paremmin mahtuu... onko muuten kellään tietoa onko cybex cloud q ( meniköhän oikein) istuin toimiva emmaljunga rungossa, saako sen makuutoiminnon siinä käyttöön?

Takaisin