Vauvaperheen hankinnat

Tuosta kaukalon telakasta vielä kysyisin, että onko tarpeen ostaa sellainen joka käy myös naama menosuuntaan? Eli tarvitseeko seuraaviin istuimiin yleensä telakan vai onko noissa isompien istuimissa sellaiset yleensä mukana? Varmaan löytyisi tieto googlaamalla mutta täältä varmaan myös ja omakohtaisesta kokemuksella :)

Toinen juttu: oletteko ostaneet jo paljon vaatteita? Vinkkejä ensikertalaiselle, minkä verran kannattaa ostaa pieniä kokoja, mistä voisi tilata kivoja "kotiintulovaatteita" ja onko kietaisubodyt parempi vaihtoehto kuin tavalliset? Kirppikseltä kyllä aion ostaa pienimmät, mutta joku vaatekerta olisi kiva ostaa ihan uutena, niissä vauva voisi sitten tulla kotiin ensimmäistä kertaa.. :) Entä lapsen pukeminen, suositellaanko nykyään jo ihan pieniä puettavaksi sylissä, jostain luin tällaista?
 
Kietaisubodyt on tosiaan käteviä ihan pienen kanssa, meillä varsinkin mies tykästyi esikoisen kanssa niihin. Pienimmät koot hommaan nyt kaikki kietaisumallina.

Kokoasia on vähän hankala juttu, kun ei oikein voi ennustaa, mikä se tarve lopulta on. Moni on sitä mieltä, ettei ihan pienimpiä edes tarvitse tai ei ainakaan paljoa, meillä taas poika oli syntyessään 2750 g/47 cm ja todellakin oltaisiin tarvittu enemmänkin niitä 50 cm vaatteita. Toisaalta taas tarvittavaan määrään vaikuttaa myös se, onko vauva kova pulauttelemaan - meillä poika ei ollut, joten samat vaatteet menivät helposti pari päivää ilman pyykkäystarvetta.

Nyt aion alkuun hankkia kokoja 50-56-62 ehkä 5-6 bodya kutakin, samoin housuja muutamat joka koossa. Tykkään terällisistä puolipotkareista, mutta housut+sukat käy yhtä hyvin. Yökkäreitä ehkä pari kolmekin joka kokoa. Toisaalta, ostan paljon pikkurahalla kirpparilta, joten jos tulee kivoja juttuja vastaan, niin ei haittaa ostaa enemmänkin - rahallinen panostus ei ole iso ja tuskin kuluvat käytössä niin paljoa, etteikö niistä vielä jotain saisi takaisin kiertoon laittaessa.

Ihan pienen pukemisesta sylissä en ole kyllä kuullutkaan, meillä homma hoitui ja tulee hoitumaan ihan hoitopöydällä.
 
Mä en oo hankkinut hirveästi mitään vielä. Muutaman 56-senttisen bodyn ja housut, ja pari pipoa, tumput ja sukkia. 60 cm vaatteita on jonkun verran kun saatiin mun äidiltä mun ja sisarusten vanhoja. Pikkuhiljaa tässä ostelen noita 56-62-kokoisia, just et olis muutamat kaikkea, ja isompia sit kun vauva kasvaa. Mua ei kans haittaa näitä silloin tällöin ostella vaikka runsaammin kun eivät hirveen kalliita oo ja kiertoon voi helposti sit laittaa. Odottelen kans äitiyspakkauksen ensin ja katon sit mitä kaikkee viel tarvii hankkii.
 
Kiitos vinkeistä! Pitää varmaan pikkuhiljaa alkaa kartoittamaan tuttujen kaappeja että mitä löytyy - moni on tarjonnut vaatteita jopa ilmaiseksi kun lapsikiintiö on täynnä. Sen jälkeen sitten kirppiksille kiertelemään.. Ei tässä nyt niin pitkä aika enää kesään ole, pikkuhiljaa pitää jo alkaa varautua pikkuisen tuloon :)
 
Suosittelen kans pienimmät bodyt ostamaan kietaisumallia! Ja aikalailla sama määrä on meilläkin tulossa vaatteita kuin hannanna mainitsi. Ite vaan en tykänny potkuhousuista yhtään, tai esikoisella oli iso jalka niin muuten sopiviin housuihin jäi varpaat lyttyyn.

Haettiin eilen postista tuplat meille. Päädyttiin lopulta phil&tedseihin :) ja tänään päästiin eroon vanhoista vaunuista.
 
Tuosta kaukalon telakasta vielä kysyisin, että onko tarpeen ostaa sellainen joka käy myös naama menosuuntaan? Eli tarvitseeko seuraaviin istuimiin yleensä telakan vai onko noissa isompien istuimissa sellaiset yleensä mukana? Varmaan löytyisi tieto googlaamalla mutta täältä varmaan myös ja omakohtaisesta kokemuksella :)


Tulin kurkkimaan kesäkuisiin niin näinpä tämän. Yleensähän kaukaloissa ja istuimissa on omat henk.koht. telakat, ei oo ainakaa mulla tullu vastaan, että sama telakka kävisi muihinkin istuimiin. Meillä on Cybex sirona mikä käy 0kg-18kg ja kääntyy myös naama eteenpäin ja saa kallistettua istuinta nukkuvampaan asentoon, mutta istuin on penkissä silloin kiinni, että ei ole kannettava. Noita samantyyppisiä on kyllä eri merkkisiä. Puolivuotiaaseen istui sitten ihan Brio Primo (nyk. Britax primo) kaukalossa ennekuin vaihdettiin Sironaan.
 
Mä myös suosittelen bodyjä mis on ne kääntöhihat. On tosi kätevät esim päikkäreillä tai yöunilla ku ei tartte tumppuja ettiä sängystä eikä varmasti lähe käsistä eikä pääse raapii naamaansa. Kaikki ei toki tykkää mut ite tykkäsin varsinki iha siinä alussa ekat 2kk ku nukku meidän sängyssä ni ne tumput meinas hukkua lakanoihi :p
 
Kiitos Pilvilinna! :) lähinnä ajattelin tuota maxi cosin 2wayfixiä, kun sitä oli kaverille suositeltu että menisi seuraavaankin istuimeen, toki se pitäisi sitten olla myös maxi cosin penkki.. Asia meidän osalta ratkesikin viikonlopun aikana, saadaan tutuilta käytettynä telakka joka sopii tuohon cabriofixiin mitä ollaan suunniteltu ostettavan! :)
 
^Meillä on maxi-cosi, kaukalona pebble ja istuimena se 2 way pearl eli samalla telakalla ollaan menty. Nyt vaan pitää sit ostaa toinen telakka, koska haluan, että esikoinen matkustaa vielä tästä vuoden selkä menosuuntaan. (Tai ainakin vuoden, mut sit voin jo 3,5 v harkita kääntämistä :) )
 
Nyt on hankittuna ensimmäiset ja ne kalleimmat vauvajutut. :grin
Britax go next yhdistelmävaunut (+ns. "Talvipyörät"), ja Britax babysafe plus shr kaukalo isofix telakalla. Ny pitäis viä keksiä missä noita säilyttää kesään asti. :D
 
Nyt on meilläkin tili avattu ja ensimmäiset ostokset tehty. Amazonista laitoin tänään tulemaan Boppy-imetystyynyn ja Moby-kantoliinan. Maaliskuun puolessa välissä pitäisi olla täällä, sitten on hyvin aikaa harjoitella sitomaan tuota liinaa!
 
Luulen että meillä alkaa olemaan kaukalo valittuna, luultavasti maxi cosin cabriofix ostetaan. Vielä myös pebble harkinnassa, onko kellään kokemuksia näistä? Ja
Mitkä lienee suurimmat erot? Ja kysyisin myös, tietääkö joku mihin matkarattaisiin nämä saisi kiinni? En oikein tiedä miten tuota tietoa etsisi netistä... Maxi cosin telakka saadaan sukulaisilta käytettynä, joten se oli viimeinen piste i:n päällle että Mc ollaan päädytty..
 
Tärkeimmät hankinnat esikoisen kans oli: turvakaukalo, tehokas sähkökäyttöinen rintapumppu, iso pino harsoja, ihan pienet vaatteet (keskonen), vaunut (ostettiin käytetyt ikivanhat emmaljungat enkä vaihtais niitä mihinkään, on tosi vankat huskykoiran kanssakin lenkkeillessä), itkuhälytin, kantoliina ja sitteri (se saatiin lainaan sukulaiselta). Vaatteista parhaita oli kokohaalarit ja kääntöhihalliset bodyt.

Turhia oli: hoitopöytä (paras oli käyttää työpöydällä hoitoalustaa ja sen alla jarrumaton palaa), pinnasänky ekan puolen vuoden aikana (nukuttiin perhepedissä), kaikki lelut (niitä tuli lahjoina yllinkyllin ja poika leikkii mielummin kauhoilla ja roskilla :D ), potkuhousut, t-paitamalliset bodyt..

Tätä vauvaa varten hommattiin: sisarusvaunut/rattaat, turvakaukalo jonka saa vaunuihin kiinni, lämpöpussi kun ei esikoiselle heti tajuttu (esikoinen on käyttäny nyt sitä), joitakin tyttöjen vaatteita (pinkkejä sukkia ja pantoja joilla saa asun kuin asun tyttömäiseksi). :)
 
Kokemuksia rintapumpusta? Tarvitseeko olla heti synnärillä jo? Jos maitoa ei vaikka tulekaan, tuntuvat olevan aika arvokkaita.. Entä onkohan käsin pumpattava riittävä vai pitäisikö panostaa sähkökäyttöiseen? Varmaan vähän makuasia ja riippuu maidon määrästä, mutta kokemuksia haluaisin kuulla..
 
Kokemuksia rintapumpusta? Tarvitseeko olla heti synnärillä jo? Jos maitoa ei vaikka tulekaan, tuntuvat olevan aika arvokkaita.. Entä onkohan käsin pumpattava riittävä vai pitäisikö panostaa sähkökäyttöiseen? Varmaan vähän makuasia ja riippuu maidon määrästä, mutta kokemuksia haluaisin kuulla..

Mua kiinnostais kans!

Toinen mikä kiinnostaa on itkuhälyttimet. Asutaan 130 neliön ok-talossa, missä on iso piha et vauva ei varmasti tuu aina ihan korvan vieressä nukkumaan. Mimmosta itkuhälytintä kannattais katella, merkki, ominaisuudet?
 
Muakin kiinnostaa toi rintapumppu! Toistaiseks hankinnat on olleet pelkkiä vauvan sisävaatteita. Muu tuntuu vaikeammalta selvittää että mitä tarttee ja mitä ei.
 
Mä oon kokenu käsikäyttösen parempana. Sähköset on vähä "teennäisempiä". Varsinkin jos on ongelmii pumpulle herumisen kanssa (niinku mulla). Se ollu must kivempi et ite voi päättää tahdin miten pumppaa ja on muutenki mukavampi. Mutta makuasioita :) Alussa oli helpoin mielestäni lypsää sitä ylimäärästä maitoo käsin ja pumppu tuli kyseeseen meikällä vasta myöhemmin kun esim. Lähin jossain hetken käymään ni oli maitoo pumpattuna kaapissa et voi iskä antaa jos nälkä yllätti :)
 
Nii maidonkerääjät on iha huiput ku toinen tissi vuotaa melkee aina ku vauvasyö toisesta :) saa joka pisaran talteen ;)
 
Tää imetyskuvio on mulle niin vieras maailma, mutta puolen vuoden päästä ei oo enää toivottavasti :)
 
Takaisin
Top