Vauvantuoksua ♡

Täällä on ikää tänään 2vko ja päivät todella vaihtelevia. Välillä neiti nukkuisi vaikka koko päivän eikä olisi hereillä lainkaan, välillä jaksaa seurustella n.puoli tuntia ja sitten pitää päästä katseleen ympäristöä/olla muuten pystyasennossa. Täällä kans silmät rähmivät. Olen todennut et johtuu todennäköisesti kehittymättömistä kyynelkanavista ennemmin kuin tulehduksesta: Jos itkee reippaammin, silmät rähmivät huomattavasti enemmän eikä punoita/punoitus ole pahentunut. Mutta aivan ihana pikku tuhisija neiti on ja hurmannut kaikki aivan täysin :):Heartred
 
Hihii, täällä oli ensimmäinen neuvola käynti ja samalla eka vaunulenkki! Vaunut toimi hienosti, käytettynä ostin jotkut firkon merkkiset ja ne on niiiii ihanat! :D
Ja poitsu (ikää 2vk 2pv) kasvanu hyvin, painoa toisella on 4150g (syntynäpaino 3520g) ja pituutta 51,5cm (50cm) nii ja päänympärys 36,5cm (34/35) :)
Päivät on samanlaisia, 10-13 valvotaan ja ihmetellään ja sitte nukutaanki 2-2,5h pätkiä. :-) yöunet toisella on pitkittyny, rupes 21 nukkumaan ja heräs 00, sitte 03, 05, 08 ja 10 heräilili.

Miehellä alko tänään työt ja kyllä harmittaa! Oli nii ihana ku oli kotona viime viikon, heräs poitsun kanssa aina ja anto meikän nukkua sen tunninkaan aivan rauhassa. Ja oli tietysti miehestä mullekki seuraa hirveenä vaikka tavallista oleskelua oli ja kylistelemässä käytii melko ahkerasti. Nyt onki hyvä ku mulla ei oo autoa käytössä nii vissusti pysytään pojan kanssa kotona :D

Jotenki ajattelin että meillä tulee olemaan hirvee opettelu tähän uuteen arkeen vauvan kanssa ja muistetaanko me toisiamme jne.
Nii jokseekin kaikki on sujunu itestään, ja kaikki tuntuu nii normaalille. :-) pyllis ku rupiaa illalla nukkumaan omaan pinnikseen ja miehen kanssa jäädään kahtomaan telkkaria, nii siinäpä myö hupatettaa ja läheisyyttä riittää. :)
Me ei olla kahestaan käyty kyllä missään, edes sillon kun odotin pyllistä. Ainut kerta oli meidän vuosipäivä kesällä, pakotin ukkelin mun kanssa syömään jonnekkin, edes hampurilaisille :D nyt mun äiti on jotenkin innokkaana ottamassa pylleröä yökylään viikonloppuna ja tässä mietin että kärsinkö antaa, kun toinen on niin pieni. :D mutta ehkä en oo paska mutsi jos pyllis oliski mummun kanssa yön, että päästäisiin miehen kanssa vaikka sielä elokuvissa ja syömässä käymään ja nukkua koko yön rauhassa :-) eikai se siitä kärsi, jos kärsii niin pitänee puhua pylliksen kanssa asiat selväksi sitten kun toinen osaa puhua tunteistaan :D noh, sen näkee sitten viikonloppuna mitä tapahtuu :-)
 
Muokattu viimeksi:
Ei miun mielestä ole rajaa sille yökylälle, mut pikkuisella voi tulla vaikiaa ilman äidin tuoksua :) Jos hää menee yökylään ni laita siun paitaa tms mukaan, unirievuks. Teil on hienosti lähteny vauva-arki käyntiin :)
 
Mä olin eilen ekaa kertaa 2h erossa meidän puolitoista viikkoisesta neidistä kun äitini vei minut imetysvaate ostoksille ja sain miehelleni ostettua syntymäpäivälahjan. Yllättävän kivuttomasti ero onnistui, yhden miten mee viestin laitoin. Tiesin kyllä että mies pärjää typyn kanssa. Syötin tytön ennen lähtöä ja pumppasin valmiiksi maitoa jos sattuu heräämään unilta nälkäisenä :)

Viimeyö oli kyllä ennätys. Typy sekä äiti ottivat kunnon unet. Klo 21 unille aja eka yösyöminki 00 ja siitä seuraava 4 ja sitten 8 ja siitä vielä muutamaksi tunniksi perhepetiin köllöttelemään. Yllättävän levännyt oli yhden hyvin nukutun yön jälkeen. Toissayönä kun heräiltiin 1 1/2 h välein syömään. Tänään käytiin avoneuvolassa näytttämässä taas napaa kun se vieläkin vuotaa verta vaikka onkin muuten kunnossa. Laittoi taas laappista ja pe uudelleen jos vielä vuotaa verta. Pitää vaan edelleen joka vaipanvaihdolla puhdistaa septidillä. Syntymäpainon yli ollaan menty jo reippaasti. Syntyessään 3370g ja tänään 3645g. Maitoa mulla kyllä tuleekin kyllä kiitettävästi, pitää vaan huolehtia ettei tiehyet mene tukkoon kun välillä iha kivikovat rinnat.
 
Meidän kellontarkka neiti, joka aina on herännyt 2½-3 tunnin välein koko pienen elämänsä, on nukkunut eilen ja hetki sitten 4 tuntia putkeen. Nukkuisi varmaan pidempäänkin jos joku aina pitäisi sylissä, mutta äidin kun on joskus käytävä vessassa ja laitettava ruokaa jne. ettei syli aina ole mahdollinen. Mä toivon kuitenkin että tää on alkua pidemmille päikkäreille ja etenkin yöunille.
 
Tämän vauvantuoksuisen aamun tuoksuna olikin puklu ja kakka. Pikkuneidillä ollut vatsavaivoja eilisillasta lähtien. Yö meni tissillä kiukutellessa kunnes isi anto pullosta lisämaitoa ja neiti rauhoittui. Tämän aamun tissittelyn jälkeen teki NELJÄT isot kakit putkeen ja kaksi oikein kunnon pulautusta... Että näin. Tais olla duolistossa joku tulppa, joka kaihersi... Kohta neuvolaan.
 
Hmm, sitte taijan olla rohkia ja antaa vauva yökyläilyyn :-) ainaki tämän hetken fiiliksillä :wink fiilis kerkiää monta kertaa vielä muuttua tämän viikon aikana :D kyllä pyllis oli 3h isänsä kanssa kotosalla ku jouvuin lähteä hammaslääkäriin, ja sinnekki ajomatkaa vajaa 50km ja sii nä tuli pika kauppareissu samalla. Hyvinhä he pärjäsivät mutta mulla oli joku paniikki kellosta koko ajan. :D
Yökyläily kuulostaa vaa nii hurjalle 3 tuntiin verrattuna :D ikävä kerkiää tulla pientä tuhisijaa :D
 
Meijän lapset on ollu yökylässä eka kerran siinä vaiheessa, kun oon jo vierottanu yötissistä. Mie en ossais ite olla aiemmin yötä erossa, mutta jokkainen saa tehä niinkun hyvälle tunttuu. Pulloruokinnalla olevan vauvan kanssa yökylättelykin on eriasia. Miulla kivistäs rintoja jo puolessa välin yötä, etten saiskaan nukuttuu.
Meijän neitokainen nukkuu ihan älyttömän hyvin. Viimekin yönä söi puolen yön aikkaan ja jäi samalla viereen. Seuraavan kerran heräsi vasta kuuvelta syömään. Tuolla aiemmalla syötöllä söikin molemmista rinnoista.
 
Nii en itekkää pystyis antaa yökyläilyyn jos tissipoika olis! Tuotanto oli itellä alusta asti nii vähästä, että pullosta pitäny antaa korviketta lisänä, poika ei enään suoatunu tissille ja mullaki tuotanto lopahti tyystin. Enkai mää muuten miettiskää yökyläilyyn antamista. :P
 
Tänään käytiin ekaa kertaa neidin kanssa shoppailemassa Sellon kauppakeskuksessa. Hieman jännitti lähteä kahdestaan tytön kanssa kaupoille, kun ei noi Sellon lastenhoitohuoneet ollu yhtään tuttuja ja mietin että missä siellä voi esim imettää ilman että on kaikkien silmien edessä.
Löytyi sieltä onneksi tilat missä oli mahdollisuus sekä vaipanvaihtoon että imetykseen. Tilaa vaan olisi saanut olla enemmän kun nojatuoleja oli vain neljä, mikroja yksi ja hoitopöytiä kaksi, tämä on vähän, kun parhaimmillaan tilassa oli 8 vauvaa äiteineen ja kaikilla oli tottakai yhtäaikaa nälkä.
Typy oli ihan ihmeissään kun vaippaa vaihdettiin oudoissa tiloissa, mutta muuten ei ollut moksiskaan kauppakeskuksen vilinästä. Sen verran uusi kokemus oli että taitaa tyttö nukkua sikeästi tänä yönä.
 
Ootteko muuten antaneet vauvalle vielä tuttia? Me on annettu muutamia kertoja kun ei ole millään meinannut muuten rauhoittua... Oon huomannut että tutin imeminen helpottaa vauvan närästystä, jota on ikävä kyllä alkanut tulla enenevässä määrin. :sad001 Imetys ei ole kunnolla onnistunut missään vaiheessa, joten en usko että tuttia antamalla teen enää hallaa sille. Ei vain sydän kestä katsoa toisen kipuja kun vatsahapot meinaa seilata ruokatorvessa, ja nieleminen tuntuu auttavan siihen.
 
Oon antanu, antoivat jo synnärillä kun oli yöhoidossa. Joskus kelpaa, joskus ei. Eihän se kauaa suussa pysy ja sitten tulee itku, mutta joskus auttaa rauhoittumaan kun ei ole nälkäinen mutta tahtoo imeä.
 
Täällä annetaan myös. Monelta tutulta kuullut, että helpottaa ihan oikeasti arkea, jos vauva lohduttuu tutilla eikä esim. ainoastaan äidin tissillä, ottaen tietysti huomioon, että vaavi kaipaa vain sitä lohtua eikä maitoa. Terveisin yökyöpelit
 
Meillä on kanssa tutti käytössä kun typyllä on välistä vain imutarpeita vaikkei nälkä olisikaan. Samoin automatkat ja vaunulenkitkin sujuu helpommin kun rauhottuu tutilla. Aina kun ei tilanne heti salli imetystä tai pullon lämmitystä. Monesti yölläkin jatkaa ähinöiltään unia kun laittaa vaan tutin suuhun.
 
Käytössä ollut jo 2 viikkoisesta koska alkoi käyttää tissiä ihan muuten vain lutkutteluun :)
 
Meillä ei vieläkään tutti kelpaa. Ollaan yritetty monesti tarjota, mutta pari imua ja sylkee pois.
 
Meilläkään ei tutti kelpaa ja nyt kun se ei kelpaa niin oon miettiny pitäskö olla kokonaan opettamatta siihen.
 
Me emme ole vielä vaavinkaiselle tarjonneet tuttia (huomenna 2viikkoa täynnä) tosin eilen/viime yönä tuo kieltämättä mielessä kävi, kun neiti pienten vatsavaivojen saattelemana halusi olla rinnalla PALJON. Ja eihän se olo siitä helpotu...huuto oli sen mukainen.

Katsotaan tarttuisiko seuraavalla kauppareissulla tutti ostoskärryyn :)
 
Täällä ikää on nyt vajaa 6 viikkoa. Neitokainen on kyllä aika haastava ja vaativa. Ei viihdy itsekseen päivisin hetkeäkään. Edes vessaan en pääse jos vauva on hereillä, tai toki pääsen, mutta mojovan huudon kera :-D
Muutoinkin vauveliini on huono nukkumaan päivisin, taistelee unta vastaan tosi sitkeästi.
En kuitenkaan ole mitenkään masentunut tai turhautunut vaikka päivät välillä tuntuukin tosi pitkiltä, varsinkin arkisin. Tiedän että tää vaihe ei ikuisuuksia kestä kuitenkaan.
Illat on tosi vaikeita, vuorotellen kannetaan vauvaa miehen kanssa, eikä sekään välillä tahdo auttaa itkuun. Tuota rumbaa kestää vaihtelevasti 20/21-23.30-01.00. Välillä ei meinaa millään jaksaa pysyä hereillä, mutta hengissä ollaan edelleen :-D
Ihanaa on tässä se että, kun vihdoin neitokainen simahtaa on yöunet pidentyneet niin, että eka pätkä on 5-6h sit imetys ja toka pätkä 2-4h ja sit nukkuu vielä lisää.

Nimiäisiä vietettiin eilen meillä kotosalla. Porukkaa oli kolmisenkymmentä, tupa täynnä siis ! Aivan huikeen ihanat kemut oli. Juhlat alotettiin puoliltapäivin ruokailulla. Tämän jälkeen meillä oli pieni puhe, esiteltiin "kummit" ja julkistettiin neidin nimi ja kilisteltiin kuoharit.
Mun esikoinen 8-wee lauloi serkkunsa säestäessä kitaralla ja kummityttö niinikään piti lauluesityksen ♡
Sitten oli tarjolla kakkua ja kaffetta.
Kyllä jäi hyvä mieli kemuista ♡♡♡

Tuttia syödään täällä todella hanakkaasti. Imemisen tarve on todella suuri ja kaipaa tuttia monta kertaa päivässä ja myös öisin rauhottuu monesti vielä jatkamaan unia tutin avulla jos sattuu ähräämään liikaa. Täysimetyksellä mennään muutoin. Pari kertaa olen ollut liikenteessä ilman vauvaa pari tuntia, niin että olen pumpannut maitoa etukäteen ja on sitä pullosta mun poissa ollessa syönytkin.
Mahavaivoja on vaihtelevasti, aika tarkkana saa olla omien syömisen kanssa.
Kaikki siis kutakuinkin reilassa. Olo on onnellinen edelleen. Tästä joulua kohden.
Aamulla saakin avata ekan luukun (salmiakki) kalenterista. Jänskää ;-)
 
Täällä on ollut Ukkelilla huono päivä. Noustiin ylös seitsemän aikaan, vaikka herra yritti jo puoli kuuden aikaan herätellä, otin vaan kainaloon ja tuttia suuhun. Herättyään oli virkeä korkeintaan 10 min, siitä asti on ollut tosi itkuinen ja kärttyinen käytännössä koko päivän! Yhtään ei ole jaksanut seurustella, vaan koko ajan joko nukkuu tai itkee ja syö. Torkahtaa vähän väliä mutta pisimmillään nukkunut tunnin putkeen. Nyt kuitenkin jo pari viikkoa jaksanut seurustella hyväntuulisena. Olen kuumetta yrittänyt mitata, mutta vähän skeptinen olen noista lukemista. Alkuviikosta oltiin kylässä ystävälläni, jonka lapselle nousi kuume kun oltiin sieltä lähdetty. Mulla oli hieman lämpöä äsken, 37,3, kurkkukin tuntuu vähän karhealta... Ettei vaan olisi pikkumies kipeäksi tulossa :sad001
 
Takaisin
Top