Vauvantuoksua ♡

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jyra
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi ei MaMa :( On varmasti vaikeaa olla kotona kun oma pieni on vielä sairaalassa <3 Voimia sinne vanhemmille ja pienelle nyytille <3

Voimia MaMa! Toivottavasti pienen olo kohenisi pian ja pääsisitte kotiin ihmettelemään toisianne :)

Paljon voimia ja tsemppiä MaMa:lle ja pienokaiselle!

Meidän pieni mies nyt 1vko 2pvä:ä. Ja kyllä, kaikkien sydämet hän valloittaa. Mun sisko ja vanhemmat oli meillä ke-la (kotiuduttiin ma), joten nyt vasta tosissaan aletaan toisiimme tutustuminen. Isä joutuu olemaan viikot töissä, mutta joulu-vuodenvaihde sitten ollaan porukalla ja tammikuussa isyyslomat. Toistaiseksi nukkuminen onnistuu parhaiten äidin kainalossa, omassa kopassa nukkuu vain pienen pieniä hetkiä. Päivällä sohvalla nukkuu myös itsekseen.
Minkäänlaista rytmiä ei ole, yöt on hyvin vaihtelevia. Ilmavaivoja välillä kitistään, muuten ei juurikaan itke, paitsi tietysti jos äiti venyttää tissin antamista liian pitkään :)

Jaksamista Mama ja vauva <3

Me kotiuduttiin jo kahden päivän iässä, eli 8.11. Paino oli sairaalassa laskenut 2750 g:sta 2505 g:n, mutta ei ilmeisesti liikaa. Kaikki vaikutti olevan hyvin, ukkeli oli virkeä ja hoitaminen sujui hyvin, minusta vaan tuntui, että imettäminen on vaikeaa rintojen muodon takia ja hieman pelkäsin, ettei matioa tule tarpeeksi. Vakuuttelivat kuitenkin sairaalasta, että tulee sitä tarpeeksi ja maito nousee kunnolla kun kotiin päästään.

Ensimmäisenä ja toisena yönä vauva huusi ja itki selvästi tuskissaan. Olin vähän ihmeissäni ja pelkäsin jo koliikkia. Ei auttanut syöminen, ei röyhtäytys, ei hieronta, keinuttelu... ei mikään. Toinen vain itki lohduttomasti. Sitten huomasin, että vauva ei kakkkaa normaalisti, vaan kakat oli kuin kovia pikkukiviä, teräviä ja kuivia. Vauva oli sairaalassa kakannut vain vauvanpihkaa, niin ei oltu siellä tällaista huomattu. Maanantaina soitin neuvolaan jo vähän hädissäni, eihän vastasyntyneillä ole ummetusta! Saatiin neuvola-aika onneksi samalle päivälle. Juuri kun olimme lähdössä nlaan, vauva teki ekat "oikeat" kakat, eli sellaiset löysät, niin kuin pitääkin. Olin niin helpottunut! Neuvolassa kuitenkin puhuttiin, että minunkin pitäisi varalta tarkkailla ruokavaliotani (ei suklaata, ei paljoa kahvia, ei rasvaista tai mausteista ruokaa jne...), koska ummetukselle ei löytynyt syytä. Joskus korvikkeet voi kuulemma aiheuttaa, mutta olen syöttänyt vain omaa maitoani joko rinnalta tai pullosta. Pikkuisen paino oli laskenut entisestään, oli vain 2440 g :( annettiin ohjeet syöttää 3 tunnin välein, niin kuin alle 3 kiloista pitäisi muutenkin. Meidän poikaa vaan oli aluksi lähes mahdoton saada hereille, jos se päätti nukkua! Taas hiipi pelko, että maitoa ei tule tarpeeksi. Sovittiin painokontrolli muutaman päivän päähän, jolloin paino olikin noussut huimat 90 g :)

Eli imetelty ja pumppailtu on ahkerasti, annan pojalle yöllä rinnan lisäksi pumpattua maitoa, kun ukkeli on välillä niin malttamaton ja uninen, ettei saa rinnasta senkään vertaa kiinni kuin yleensä ja vetää raivarit. Silloin on helpompi antaa osa pullosta, saapa pian massun täyteen ja äitikin ehkä pystyy torkahtamaan. Nykyisin ukko pitää itse huolta säännöllisestä ruokailusta ja herää varmasti vähintään 3 h välein syömään. Kuten mainitsinkin, imetys on välillä tosi haastavaa, koska mun rinnat on isot, rinnanpäät on melko alhaalla ja nännit aika pienet, joten oikeanlaisen asennon eteen saa ährätä ja ukko ei meinaa saada tíssistä otetta. Välillä molempia turhauttaa oikein urakalla. Lisäksi joudun koko ajan painamaan sormella nännipihan alueelta, ettei ukkeli tukehdu rintaan, kun se painautuu hänen nenäänsä vasten. Imetysasennot on siis kaukana rennoista, mutta näillä mennään. Välillä poika saa aika näppärästi tissistä kiinni ja kaikki sujuu hyvin, välillä ährätään puoli tuntia ja äiti nielee kirosanoja... Muuten ukkeli on oikein rauhallinen, ei hermoile turhia ja nukkuu melko hyvin. Oikein suloinen ja hassu pikku mies :) Nyt pitäisi saada paino nousuun ja päästä sen maagisen 3 kg yli, niin ei tarvisi stressata noita syöttövälejä. Mies on ollut aivan ihana tuki ja tehnyt kotihommia, hoitanut ukkoa ja hoitanut täysin meidän koiran, siivoillut jne... Ollaan ihan rakastuneita meidän pieneen mieheen :)

Justiina mulla on ihan samanlaiset rinnat ja syöminen oli pienellä alussa tosi vaikeaa. Rintakumin kanssa oppi oikean otteen ja sen ansiosta mullakin rinnanpäät alkoi pikkuhiljaa muotoutumaan niin että nyt saa jo jotenkuten kiinni, mutta edelleen syötän kumeilla pääasiassa kun niillä sujuu niiin paljon paremmin (ilman kumia vauvan ote lipsuu ja helposti hädissään haukkaa ikenillä kiinni rinnasta). Ei rinnatkaan mene haavoille kun kumi suojaa hyvin ja rinnanpäät saa joka kerta maitokäsittelyn, joten suosittelen rintakumia, mutta kato että ostat sopivat. Ite ostin eka Aventin kumit ja tajusin vasta kun avasin paketin, että ne oli liian pienet. Niitä on siis useampaa kokoa ja mulle L koon Medela-kumit (24mm) oli sopivat.

Joo mulla oli valmiina L kokoiset kumit, mutta ne onkin liian isot, nännit on niin pienet. Vauva sai hyvin otteen niistä, mutta maitoa ei alkanut tulla. Taidan ostaa kokoa pienemmät.

Tänään oli nlan kotikäynti, painoa nyt 2680 g, eli hyvin oli taas noussut, ensi viikolla taas kontrolliin :)

Täällä myös käytössä medelan L koon rintakumit. Mulla turposi maidontulon myötä niin paljon että jopa itse vaikea yrittää ohjata nänniä pikkaisen suulle ilman kumia ja hän on itse välillä niin malttamaton tai hermostunut että otetta ei vain löydy. Ensi yöksi on tarkoitus pumpata maitoa valmiiksi jos se vähän helpottaisi yötä. Päästään testaamaan tuttipullon lämmitintä.
Yöt vähän tuppaa "pelottamaan" kotiutumisen jälkeen kun apua ei oo saatavilla. Miehestä on iso apu, hän auttaa asettamaan typyä ja käy omatoimisesti hakemassa mulle tankausta yöllä kun imetän. Hän on vaan niin mieletön♡ Epparin kanssa on hiukan hankala yrittää puljata kunnon imetysasentoa mutta onneksi pikkaisen alkanut ärsytys helpottaa. Mites onko muilla baby bluesia ilmassa? Mä oon ollu aika herkkä itkuinen kotiutumisen jälkeen ja asiat pyörii mielessä. Onneksi taas on mies ja äiti jolle on voinut puhua! Oon vaan niin tunne ihminen että pelkään synnytyksen jälkeistä masennusta.

Täällä ollaan viikko eletty kotosalla ja hyvin on lähteny käyntiin. Maito nous niin hyvin että lämpö nous. Aina laski kun sai tyhjennettyä rinnat. Mutta ei sitä maitoa niin paljoa tullut mitä vauva olis halunnut ja vauvalla ei hermot tahtonut riittää rinnalla olemiseen, tottu tietysti jo kyssissä siihen pulloon, helppo ja noppee. Noh, oon tyytyväinen siihen että sain kuitenkin pumpattua pienelle sitä maitoa, ettei pelkästään korvikkeilla. Noh, eipä siinä, nyt ei kelpaa rintamaito. Pitänee lantrata korvikkeeseen sitä jos ei muuta. Ei tämmöstä huono maitosta lehmää navetassa piettäs :D :D
Tuttelia oon antanu ja nytpa pienellä onki mahavaivoja, kakka turhan tiukassa ja selvästi maha kipeänä... :/ nyt oon jumpannu ja hieronu ja tännää oon vaihtamassa takasi nanniin, jos se sittenkin oli parempi mamuski.

Onhan tämä kyllä melkosta opettelua, tuli jo nii 'huono äiti' olo, kun mahavaivoja ja sitte napa on vähä siinä ja siinä haiseeko se vai ei vaikka sitäki oon puhistellu ahkerraan.. Aaaaargh. Noh, toisen kanssa on helpompi sitten jos semmonen sattus pyllähtämään joskus maailmaan..

Hellou! Täällä alkanut arki hyvin. Vauva nyt 6 päivän ikäinen. Todella tyytyväinen tapaus, sylissä viihtyy vaikka kuinka. Jopa liiankin hyvin :D Kolme yötä kotona takana, yöt menee hyvin. Tyttö pitää herättää 3h välein syömään, muuten nukkuu tosi hyvin! Haastetta tuli eilen lisää kun "jouduin" jäämään yksin vauvan ja 2-vuotiaan taaperon kanssa (sektio haavan kera, eli itsekin toipilas olen) Voin kertoa että olen täys työllistetty ja oma lepääminen on päivällä nollassa kiitos ton 2-vuotiaan, se kun malttaa nukkua enään vaan tunnin päiväunet. Ja nyt kun se ei tänään päässyt edes ulos niin virtaa on piisannut :D Onneks mun äiti tulee aamulla käymään, menee kuulemma esikoisen kanssa käymään puistossa niin saan hetken hengähtää. Ja mies rientää apuun illasta ja sit onkin viikon kotona! Huhheijaa, hatunnostot vaan monen pienen lapsen yksinhuoltajille!

Tyttö on niin pieni ja siro "rääpäle" :) Isoveli oli 7,5 cm pidempi ja 1,8 kg painavampi niin tää tuntuu niin pieneltä. Isoveljellä alettiin käyttää heti 62cm vaatteita ja tää taas hukkuu 56cm vaatteisiin. Outoa ja ihanaa, kaksi niin erilaista :)

Mitäs vaippoja käytätte? Täällä liputetaan Liberon puolesta mutta nyt parina yönä tullut pissat läpi ja Kastellu koko sängyn. Johtuuko lie vaipasta vai mistä :o

Liberon vaippoja täälläki käytetään ja on kyllä meillä toiminu hirveen hyvin. Jos sattuuki vaippa olemaan normaalia pidempään jaloissa niin on hyvin pitäny pissan vaikka oliskin melko täynnä. :P

Me saatiin hirvee määrä noita liberoita (miehen siskolta sekä babyshowerin vaippakakussa), että toivottavasti sopii sitten meidän jäbän pyllylle. Jos ei istu niin ajattelin lahjoittaa hope ry:lle.

Meillä on pampers nyt kokeilussa. Ja hyvin ovat pitäneet. Sitten on pari pakettia liberoita odottamassa testivuoroaan ja muumejakin löytyy. Vitsillä heitin ennen lapsen syntymää että jos jotain haluaa tuoda niin voi tuoda vaippoja, niin nyt sitten on valmiina :D Eikä kyllä haittaa.

Kahden lapsen kokemuksella täälläkin liputetaan liberon puolesta, istuvat parhaiten meidän lapsille. Sieltä nivusista vaan täytyy huolellisesti muistaa "avata" se vaippa. Etenkin esikoisen kohdalla miehellä oli vaikeuksia muistaa tämä ja sen takia vaippa joskus valskasi.. Pieniä vaippoja ollaan kokeiltu ainoastaan libero, pampers ja muumi plus joitain yksittäisiä näytekappaleita. Liberoissa ja muumissa en huomannut suurta eroa, mut liberot tuli halvemmaksi. Housuvaipoista ollaan kokeiltu mm. Lidlin vaipat, mut ne tippui jalasta, ainakin meidän lapsilla. Libero oli ainoa, jossa oli kunnon kuminauhat.

Täällä ollaan siirrytty 2-koon vaippoihin, 1-koko jäi pieneksi (nyyh, me ei olla enää pikkuvauvoja). Neiti oli viikossa kerännyt painoa 500g kun tänään neuvolassa punnittiin. Nyt ollaan menty reippaasti neljän kilon yli.

Saatiin lahjaksi 2-koon Pampersseja ja ne on kyllä olleet ihan ok, mutta mun mielestä Liberot istuu meidän neidin muotoihin paremmin. Liberot ei myöskään haise läheskään yhtä pahalle kuin Pamperssit (siis tarkoitan sitä vaipan ominaishajua ennen käyttöä). Sairaalassa oli vauvalle vain Pampersseja ja musta tuntui että ekat päivät tyttö ei tuoksunut vauvalle vaan haisi Pampersseille. Olis kiva kokeilla myös Muumi-vaippoja mutta meidän lähikauppa ei myy oikeaa kokoa.

Täällä eka yö kotona takana. Huh mikä show. Klo yhden syötön jälkeen prinsessa päättikin oksennella kaiken maidon pitkin sänkyä ja vaatteitaan. Sitten taas nukuttiin hetki ja klo 4 alkoi todellinen rumba. Torkkumista, ruokaa, kitinää, piereskelyä... Kaikkia näitä vuorotellen 3,5h. Lopulta nukahti kylläisenä äitin tissi suussa sohvalle.

2h päästä pitäs lähtee keskussairaalaan maksan ja sappiteiden ultraan. Isi meni töihin joten äidin on selvittävä prinsessan kanssa kahden. Saas nähdä mitä siitä tulee...

Ttiuhti, minulla oli myös melkoista baby bluesia synnytyksen jälkeen mutta parissa viikossa on jo helpottanut. Synnytyksen jälkeistä masennusta olen pelännyt itsekin joten yritän itseäni tarkkailla ja huolehtia että saan nukuttua tarpeeksi. Itselle se uni on todella tärkeää.

Meidän tytön kanssa menee myös yöunille siirtymiseen useampi tunti. Tissillä syödään vähän väliä, sitten torkutaan ja piereskellään. Masuvaivaa selvästi. 1-2 maissa on joka yö saatu rauhoittumaan omaan sänkyyn.

Meillä esikoinen on poika ja silloin ei muut vaipat pissaa pitäneet kuin liberot. Päivisin kun vaippaa vaihtoi tiheään pystyi myös muita merkkejä käyttämään. Yöllä kun nukkui pitempiä pätkiä niin laitettiin vähän isompi vaippa jotta pissiä mahtui enemmän, se auttoi öisin paljon. Nytkin käytän mieluiten liberoa mutta pampersejakin on paketti saatu joten pitää niitäkin kokeilla.

Joko olette aloittaneet d-vitamiinit? Me saatiin neuvolasta kasviöljypohjaiset tipat. Muistaakseni vesipohjaiset olisi vatsaystävällisemmät. Esikoisella tuli hirvittävät mahavaivat tipoista vaikka erilaisia kokeiltiin. Siksi jännittää aloittaa niitä nytkään :-( Maitohappobakteeria pitää antaa lisänä, niitä on masuvaivojen takia jo annettu.

Pitääpä vielä tarkkailla että vaippa on laitettu kunnolla. Tytön masu on kasvanut niin ei oikein tiedä onko vaippa tarpeeksi tiukalla mutta ettei olis liian tiukalla. Täällö aloitettiin deet parin viikon iässä, yhdestä aloitettiin ja kolmen päivän päästä lisättiin aina tippa. Nyt menee jo viis päivässä. Me saatiin öljypohjaset ja aloitettiin samalla maitohappobakteerit

Takaisin