Vauvanruoka reseptejä! Kasvissoseista hedelmäsoseisiin..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MKT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Undulaatti: hyvä tietää että laitoit kalaliemikuution keiton joukkoon niin mäkin uskallan [:D] isossa keitossahan suolamäärä joka yhdestä kuutiosta tulee on aika minimaalinen ja mullehan sanottiin neuvolassa ettei ton suolan käytön kanssa tartte olla hysteerinen. Sanoi että kunhan ei sipsejä syötä.... meillä syödään kyllä sipsiäkin jo, Småfalkin vauvanaksuja! Mäkin tykkään niistä... porkkanalla maustettuja maissinaksuja joihin ei oo lisätty mitään eli hyviä napsittavia pikkuiselle. Eivät siis sisällä suolaa, se oli pointti...
Jep, alkaiskohan sitä kalakeiton tekoon [;)]

^Heh, hyvä että olin rohkaisuapuna [;)][;)] Joo, eipä se yks kuutio nyt voi tuollaisessa määrässä niin vaikuttaa! Paketissakin sanottiin, että yksi kuutio puolta litraa kohti, joten tuo yksi nyt on sitten pientä parin litran sopassa! [:)] Ja mä oon ollut kyllä koko ajan niillä linjoilla muutenkin etten hysteeriseksi rupea.. Jos ei nyt tosiaan ihan niitä sipsejä syöttäisi [;)] Mistä tollasia vauvojen sipsiä oot löytänyt?? [:)]

Hei, tästä tulikin mieleen.. Vähän väärä paikka ehkä kysellä, mutta sopii aiheeseen... Käskin miestä eilen tuomaan Viiville maissinaksuja ja sanoin, että jos on vaniljanaksuja, niin tuo niitä.. Vasta sitten, kun pussi oli jo kädessä tutustuin niihin tarkemmin ja huomasin, että niihin on lisätty sokeria [>:] Miksi ihmeessä on pitänyt sokeria tunkea???! [:@] Ja viitsiikö niitä sitten syöttää? Toki tänäänkin jo söi yhden vai kaksi, etten nyt tässä asiassakaan hysteeriseksi rupeaisi, mutta viitsiikö suurempia määriä? Onko muut noita antanut?

Tuosta sokerista tuli mieleen. Huomasin, että Muksun vadelma-riisipuurossa on sokeria. Maistuu vauvalle hyvin [&:] sokeriton riisipuuro ei maistu hyvin [&:]

Maikkimai, noi Småfolkit on ihan jees, mutta jos niitä menee välipalanakin, niin tee retki tonne oikeelle sipsihyllylle ja osta suosiolla iso pussi Laatupaakarin Maissinaksuja. On siis noita samoja, mistä undulaatti puhui, mutta niissä maissinaksuissa ei oo siis mitään muuta ku maissia. Niitä meidänki nappula vetää ihan intopiukeena, sekoaa ku kuulee sanan "naksu" :D

Undulaatti, mä en oo ton sokerin takia viittiny antaa niitä vaniljanaksuja tai niitä hedelmänaksuja, koska pianhan ne makuhermot siihen sokerisuuteen tottuu... :( Mutta tuskin parista on haittaa ollut. Syö ite loput ja osta taviksii ;)

starletti, yllättävän monessa noista vauvapuuroista on lisättyä sokeria ja se on kyllä hölmöä! Meillä oli kesälomareissulla matkassa niitä jotain oisko just Muksun tetrapuuroja ja se maistu mun suuhun ihan kakkutaikinalta! (Tarviiko ees sanoa, että myös lapsi söi isot kasat :D)

Mun on kyllä pakko ihmetellä että miksi ihmeessä tieten tahtoen pitäisi lisätä vauvan ruokaan suolaa, kun tiedetään että se on haitallista munuaisille? Musta se sokerikin on parempi, sehän on makujuttu mutta suola on sentäs oikeasti epäterveellistä myös aikuisille liiallisena... BTW kun jo annan lapselle leipää jossa on vähän suolaa ja sitten vielä laittaisin soppaa jossa on vähän suolaa niin tuloshan on jo ihan muuta kuin vähän suolaa.

Se vauva ei todellakaan tarvitse eikä ymmärrä haluta suolalisiä ruokaansa, ja se sen soppa maistuu lähinnä äidin suussa suolaisena paremmalle. Tehköön tämä musta "hysteerisen" sitten mutta kyllä mä ainakin haluan että mun muksut tottuu vähäsuolaiseen ruokaan enkä todellakaan laita puolivuotiaalle mitään liemikuutioita ruokiin, huh.

^Ymmärrän mitä tarkoitat. Mä en kuutiota vaan jotenkin pitänyt pahana, kun niin pieni määrä kuitenkin... Ehkä pitäisikin pitää, mutta mä en nyt vaan pitänyt.. Kaikki kai tavallaan tuossakin asiassa. Kunhan kohtuudella tietysti.

Hei, en ainakaan huomannut, että jossain ohjeessa olisi ollut perunasipulisekoitusta. Vinkkejä, että minkä kanssa voisi laittaa uuniin niin, että koko perhe voisi sitten syödä samaa?? [:)] Kinkkukiusaukseen oon lähinnä perunasipulisekoitusta normaalisti käyttänyt, mutta sinne oon laittanut aina ihan niitä kinkkusuikaleita ja kermaa, joten ne nyt ei sitten tietenkään Viiville käy....
Kanaa, kalaa? Entä neste; vettä vai tartteeko ollenkaan nestettä? Vinkkejä otetaan vastaan [:)]

Hei! Tää menee mun yksinpuheluksi, mutta tulinpa kertomaan omaksi (ja toivottavasti muidenkin [;)]) iloksi mitä meillä tänään syötiin koko perheen voimin [:)] On ihan yksinkertainen ohje ja kuka tahansa tään osaa varmasti tehdä ilman mun ohjeistusta, mutta aikani kuluksi näpyttelen [:D] Ja pari risotto-ohjetta oli jo laitettukin, mutta laitetaan nyt tälläinen helppo ja yksinkertainen vielä lisäksi! [:)]

Risotto

400g jauhelihaa
4 dl riisiä
200g hernemaissiporkkanaa
1 sipuli
mausteena oli meillä vaan ripaus mustapippuria, mutta muutakin tietysti voi laittaa [:)]

Mä rupesin jo paistamaan pannulla jauhelihaa ja sipulia, ennen kun tajusin, että täänhän piti olla Viivinkin ruoka [:D] Mutta eipä siitä nyt vahinkoa tuu jos pannullakin paistaa. Äitini sanoikin, että "no teille kaikille oon aina jauhelihat paistanut ja aivan normaaleja ootte, tiedä sitte olisitteko ties mitä lääkäreitä jos olisin lihat keittänyt" [:D][:D]
Mutta tosiaan keittäähän ne voi myös riisin kanssa..
Jäisen hernemaissiporkkanan lisäsin vaan siinä vaiheessa, kun riiseissä oli nestettä vielä vähän ja riisit olivat jo melkein kypsiä. Sen jälkeen kiehuivat vielä hetken. Lopuksi sekasin vaan jauhelihat ja sipulin mukaan.

Viivin ruuan sekaan laitoin pakastimesta pari porkkanasosekuutiota, mutta eivät sielä silti paljon vaikuttaneet. Jos lapsi on vähäkin sihtikurkku, niin kannattaa varmaan suosista laittaa enemmän jotain valmista sosetta ja tuota risottoa vaan sekaan sitten vähän... Tuota risottoa, kun voi olla hankala soseuttaa. Mä en sitä edes yrittänyt.
Meillä Viivi kuitenkin söi ilman ongelmia, mutta syö kyllä muutenkin mitä vaan eikä oo ikinä sattumista välittänyt.. Tuo nyt olikin yhtä sattumaa koko ruoka eikä ongelmia [:D]

Tuosta ohjeesta tuli sellainen määrä, että syötiin sitä itsekin jo miehen kanssa ja sitä jäikin silti vielä niin, että syödään toisenkin kerran ja Viivikin voi sitten huomenna vielä syödä tuota. Ei viitsi tänään kahta kertaa samaa tarjoilla [;)][:)]

Tässä taas esimerkkejä meidän neidin murkinasta mitä oon pakastimeen kyhäillyt tai kyhäilen tämän päivän aikana:

kana-kasvis-pasta (kasviksina kesäkurpitsa, bataatti ja tomaattimurska, mausteena ripaus valkopippuria ja basilikaa, täysjyväpastalla tietty)  Maistuu mammallekin!

pottu-kukkakaali-jauheliha   (jos ei lisää nestettä on aika tuhti pläjäys mutta saa tehtyä palleroita sormisyötäväksi!)

mango-passion

mango-persikka

Toi risotto vinkki on hyvä, kiitti Undulaatti! Oon nyt alkanut lisäämään riisin ja pastan määrää mut nyt kun ne on joissain ruuissa niitä "hallitsevia" juttuja niin on pitänyt soseuttaa. Ei Meakaan sihtikurkku ole mutta lusikallinen riisiä ei ainakaan olltu suosikkikaan! Meidän masiinoilla ei pastat ja riisit täysin soseeksi menekään eli aika rakeiseksi jää kuitenkin. Meillä on pakastin pullollaan soseita enkä vielä tee meille kaikille samaa ruokaa. Tai no noi pastaruuat melkeen menis jo, bolognese ja kana-kasvis..

Suolan käytöstä: toistan itseäni mutta meidän neuvolatäti sanoi että suolaa vältetään vauvoille enimmäkseen sydän-ja verisuonitautien vuoksi mitkä Suomessa kansantauti. On hyvä opettaa ipanat vähäsuolaiseen ruokavalioon jo pieninä siispä. Olin hieman ihmeissäni itse kommentista mutta siis täti sanoi että ei pidä olla hysteerinen, painotti että ei isoja määriä alle 1-vuotiaalle mutta mikä sitten on iso ja mikä ei.. En toki itsekään lisää suolaa neidin ruokiin, enhän lisää sitä koskaan omaankaan ruokaani paitsi liemikuutioissa jne! Päädyin jättää Mean osalta liemikuutiot kaupan hyllylle kunnes löydän vähäsuolaisen ja natriumglutamaatittoman version [:D]

Sokerin käytöstä: mä oon enemmän hysteerinen tässä kun tossa edellisessä. En osta mitään sosetta/puuroa/muroja/jugurttia mihin on lisätty sokeria, se nyt vaan on niin tyhmää ja niitä on paljon... en oikeestaan itsekään syö sokrua muutakun karkin muodossa (sehän se pahin..[;)])  Mun jakeluun ei mene miksi vauvoille pitäisi antaa sokeria! Jos teen joskus vispipuuroa koko poppoolle niin sallittakoon pieni annos myös vauvalle. Mua stressaa jo tulevaisuudessa karkin syönti ihan kauheesti kun Suomessa jotenkin väkisin tungetaan lapsille kahvipöytäherkkuja kun mennään kylään. Voinko olla vaan koppava ja kieltää ja ottaa omat kuivatut mangot/viinirypäleet tms mukaan. Pyrkimyksenä oliskin että Mea ei karkkia tuu oppimaan syömään meidän toimesta ainakaan, karkkipäivä ehkä sitten kun se itse tajuaa pyytää.. Oon jotenkin hirmu ehdoton tässä asiassa [:D] Oon itsekin miettinyt noita vaniljanaksuja mutta siis sallin ne tällä haavaa vaan itselleni, en Mealle. Tavallisia maissinaksuja meillä enimmäkseen menee, Småfalkit on satunnainen herkkupala (Undulaatti: niitä saa Prismasta ja sittarista ainakin) [:)]

Älkööt kukaan ottako henkilökohtaisesti mun sokeripaasausta [:D] Kaikki tekee tyylillään [:)]

Undulaatti: voisko ton perunasipulisekoituksen kanssa laittaa ihan vaan vaikka jauhelihaa ja jotain muitakin kasviksia tai seitifileitä?? Seitifileistä tulee ainakin nestettä mutta esim. jauhelihan ja kasvisten kanssa vois laittaa vettä ja maustaa yrteillä.. Kananmunaahan voi laittaa niin tapahtuu makaronilaatikot eli kiinteytyy! Ja muna-vesi seos on ihan yhtä hyvä kun munamaito. Pitäis varmaan tehdä joku tommonen laatikko vesimunaseoksella kun kananmunaa tulee annettua kovin vähän. En itsekään hirmusti syö..

Nyt vuorostaan minun yksinpuhelua [:D]

Undulaatti: googletapa Italianpata, siitä taitais saada oivan version mikä käy myös Viiville. Itse ajattelin kokeilla! Mä itse harrastan uusien reseptien kokeilua ja etsimistä ylipäätänsäkin... helppoja ja hyviä perusruokia löytyy esim yhteishyva.fi ja miljoonalta muultakin sivulta. Noita perusruokia on varmaan aika helppo toisinaan tehdä vauvaystävällisestikin! Ja kyllähän vauvan jauhelihaa saa paistinpannulla paistaa mutta käsittääkseni sitä ei saa ruskistaa kunnolla... Mä tein eilen ekan ruuan mulle ja Mealle yhteiseksi, linssikeiton. Suosittelen! Meillä mies vastusti sitä pitkään ennenkuin "antoi" tehdä ja siitä tuli hänen yksi herkkuruuista. Jos vierastaa linssejä niin voin lohduttaa että punaiset linssit ei sosekeitossa näy eikä tunnu eikä maistukaan muiden härpäkkeiden ohella! Täyttää silti masua kivasti ja on terveellistä! Niin ja sittenhän jos haluaa pientäkin vaihtelua omaan ruokavalioon niin esim. tota risottoahan voi kokeilla tehdä riisin sijaan bulgurvehnästä, kuskusista, kvinoasta, ohrasta, riisi-kaurasta ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan! Joillekin vierasta maata nuo mutta löytyy kyllä pikkukaupankin hyllyiltä ja usein käytetään/keitetään riisin tapaan!

Linssikeitto meidän tapaan:

1 iso Rosamunda pottu
pätkä bataattia (voi laittaa enemmänkin tai korvata porkkanalla)
sipuli (ja/tai purjoa, meillä oli molempia)
1 paprika
1-2 tomaattia
1-2dl punaisia linssejä
persiljaa
vettä (ja tomaattimurskaa jolloin voi jättää tuoreet tomaatit veks)    Niin ja huom! Toimii tää keitto ilman linssejäkin ihan kasviskeittona!

Kuullota sipuleita hetki öljyssä (älä ruskista) ja lisää huuhdotut linssit. Lisää pilkotut potun palaset (+porkkana jos käytät) ja vettä niin että peittyy just hätäseen. Vettä ei tarvitse kuin lirun jos laittaa tomaattimurskaa. Anna keiton kiehua noin 10min ennenkuin lisäät bataatin ja paprikan palat. Lisää vettä tarvittaessa, mutta nuo kasvikset höyrystyvät pienemmälläkin nestemäärällä. Lisää lopuksi persilja ja soseuta. Mä itse otan keitinvettä talteen ennen soseuttamista ja lisään jos jää paksuksi. Joskus saattaa tulla liian luiruakin.. Aikuisen lautaselle on helppo lisätä mustapippuria ja vaikka raejuustoa kyytipojaksi! Ja sitä suolaa jos joku tarvitsee [:'(][;)]
"Kauemmas viedyn" herkkukeiton tästä saa lisäämällä mustapippuria ja chilimurskaa tai -jauhetta ja valkosipulia, mutta se ei ehkä vauvoille sovellu sitten enää.. [;)] Ja pottua ei välttämättä tarvita, laittaa tilalla enemmän porkkanaa vaikka.

Tulipa tässä muutama muukin aikuisen ja vauvan ruoka mieleen heti perään [:)]

Porkkana-kuskuskeitto

Keitä paljon porkkanoita (mitä makeampia sen ihanampi keitto!) ja soseuta kun ne on pehmenneet sen verran. Kannattaa kaataa ensin keitinlientä talteen syrjään ja lisätä tarpeen mukaan. Soseutuksen jälkeen kaada takasin kattilaan, liesi kuumenemaan ja heitä sekaan kuskusia, n. 0,5-1dl (kokeilemalla huomaa mikä on hyvä määrä, tarkoituksena ei ole tehdä puuroa vaan keitto kuskusilla täydennettynä). Anna kiehahtaa ja sammuta, kuskusit kypsenee hetken kuumassa keitossa itsekseen. Maustaa voit valkopippurilla ja yrteillä. Lopuksi voit lorauttaa sekaan kermaa niin saat keitosta samettisen... ota vauvan annos tosin ennen tätä vaihetta!

Bataatti-basilikakeitto

700g bataattia
30g purjoa (pätkä, ei oo niin just)
1l vettä
½dl tuoretta basilikaa
n. 50g tuorejuustoa tai n. 1dl kermaa tai n. 1dl kookosmaitoa
1tl suolaa (itse en oo koskaan laittanut tähän suolaa!)

Pilko kasvikset. Keitä ne kypsiksi ja soseuta (taas voi ottaa vähän nestettä ensin talteen, bataatti on aika vetinen). Lisää soseutusvaiheessa tuore basilika (kuivattukin toimii) ja ota tässä vaiheessa vauvan annos talteen ennenkuin lisäät loput ainekset. Jos käytät kookosmaitoa, mausta keitto myös inkiväärillä niin tulee itämainen fiilis!

Kasvispihvit 15kpl

2 munaa
1dl korppujauhoja (tai kuskus, ehkä parempi vauvalle?)
3dl pottua raasteena
3dl porkkanaa raasteena
3dl kesäkurpitsaa raasteena
3rkl ruohosipulia
(½tl suolaa)
valkopippuria

Sekoita kananmunat ja korppujauhot kulhossa ja anna turvota hetki. Kuori potut ja porkkanat ja raasta kaikki kasvikset hienoksi raasteeks. Lisää kananmuna seokseen ja mausta ruohosipulilla ja valkopippurilla. 
Ps. mun ohjeessa ei näköjään ole paisto-ohjetta [8|] mutta siis pannulla tai uunissa kaiketikin valmistuu. Aikuiset voi nauttia piffit ranskankerman kera! Sormiruuaksi vissiin ihan oiva sapuska, kaippa noista vois pyöritellä kasvispullasiakin!

Nyt ei jouda enempää tällä kertaa mutta löytyyhän näitä... [:D] Lohipihvit ens kerralla...jam!

Ihanaa kun jaksatte laittaa tänne reseptejä! Ehkäpä joku päivä jaksan kokeillakin näistä muutamia :)

Lohipiffit

5-6 isohkoa pottua (n. 750g) (osan voi korvata bataatilla, palsternakalla, sellerillä tms)
2-3 lohifile palaa (1 pala siis semmonen aikuisen annospala) (tai n. 400g säilykelohi)
1 kanamuna
15g voita sulatettuna (öljy käy myös ja on kaiketikin sopivampi vauvalle!)
(suola ja pippuri) (mun mielestä vois korvata tillillä ja muilla yrteillä)
jauhoja "leivitykseen"

Keitä potut pehmeiksi ja jäähdytä. Kun ne ovat jäähtyneet, raasta ne kulhoon.
Kypsennä kalapalat uunissa (200 astetta n. 15-20min), paloittele ja lisää kulhoon.
Riko kananmuna ja lisää voisula ja mausta parhaaksi katsomallasi tavalla!
Sekoittele varovasti tasaiseksi. Jauhoita kätesi ja pyörittele massasta pyöryköitä tai pihvejä. Pyörittele pullat/pihvit vielä jauhoissa ja kypsytä öljyssä pannulla tai uunissa.

En tiedä missä vaiheessa lapselle saa antaa säilykekalaa mutta sittenhän voi kokeilla just tota säilykelohta tai tonnikalaakin!

Italianpata

400g sika-nauta jauhelihaa (itse käytän kevyt vaihtoehtoa tai soijarouhetta)
1 sipuli
1 valkosipulin kynsi
1 prk yrttitomaattimurskaa (tai tavall. murska jolloin lisäät soosiin itse yrttejä!)
2rkl tomaattipyrettä
3dl vettä
lihaliemikuutio (lisää vasta otettuasi vauvalle valmiin annoksen)
2dl rakettispagetti (vois laittaa enempikin)
200 herne-maissi-paprikaa

Paahda jauheliha pannulla ja lisää sipulu ja valkosipuli, anna pehmetä. Kaada seos kattilaan ja lisää tomaattimurska ja pyre, vesi ja spagetti sekä pakastekasvikset. Anna porista niin kauan että spagetti on pehmeää. Ota vauvan annos ennenkuin lisäät liemikuution.

Muokkaa tuosta teidän perheellenne sopiva versio, jotainhan voi jättää pois halutessaan tai lisätä... helppo ohje! Spagetinhan vois korvata esimerkiksi riisillä tai "riisin korvikkeilla" joita mainitsin tuolla aiemmassa tekstissä jossain.

Muoks. Tein Italianpataa tänään ja oli herkkua!! On kuitenkin aika lihaisa ja tuhti pläjäys ajatellen vauvaa eli käyttäisin kastikkeena vaikka muusin kanssa! Mealle ainakin maistui superhyvin sillai [:)] Todella helppo ja nopea ruoka koko perheelle, suosittelen!

Kiitos Maikkimai italianpata-vinkistä! Pitääpä kokeilla [:)]

Laitoin tuonne sormiruokaa-keskusteluunkin jo tämän, mutta lisäänpä tännekkin. Eli lihapullia oon tehnyt. En oikein tiennyt onko se korppujauho hyvä vauvalle ja ajattelin, että vehnäjauho olisi muka parempi, mutta en tiedä kyllä onko.. Tein silti tälläisellä helpolla perusohjeella:

Lihapullat

400g jauhelihaa
1 pieni sipuli
1 kananmuna
2-3 rkl vehnäjauhoja

Mausteeksi laitoin vähän mustapippuria. Maistui sekä tytölle, että meille vanhemmille Tuli n. 25 sellaista keskikokoista lihapullaa.

Tuunpas heti kertomaan tämän päivän kokkailut tytölle [:)] Meillä vannotaan peruskotiruuan nimeen ja tykätään tosi paljon miehen kanssa niinkin arkisista ruuista kun nakkikastike, jauhelihakastike jne. Eli siis ihan sellaista perusruskeakastiketta. Kananmunakastike myös herkkua!
Nyt sitten tajusikin, että miksei kokeilisi Viivillekkin pikkuhiljaa?! Tein siis Viiville kananmunakastikkeen [:D]
Lorautin ihan vaan öljyä (normaalisti käytetään omissa kastikkeissa ihan kunnon voita, mutta rypsiöljy varmasti parempi pienelle.) ja sitten pyörittelin pari ruokalusikallista vehnäjauhoja siinä. En siis ruskistanut vaan ihan vaan sekoitin keskenään, kuten vaaleassa kastikkeessa. Sitten laitoin vaan jonkin verran vettä, niin että on sopivan lievää muttei liian kuitenkaan. Siinä vaiheessa maistoin tuota ja yäk [:'(] Maistui vaan vehnäjauholta [:'(] Ajattelin jo että pitääkö tää laittaa roskiin tai antaa koiralle... (normaalisti kun laitetaan maitoa eikä vettä nesteeksi) Kokeilin kuitenkin lisätä mm. valkosipulijauhetta ja oreganoa. Sitten vain haarukalla murskattu kananmuna sekaan. Ei vieläkään mun suussa maistunut juuri miltään, mutta kokeilin tarjota Viiville perunakukkakaalisoseen kanssa ja hyvin maistui! Omaankin suuhun ihan ok:lta tuossa soseen seassa.
Maikkimai taisi mainita, että ei tuu kananmunaa juuri koskaan annettua niin tässä olisi ainakin yksi hyvä vinkki. (en oo varma olitko se sä joka siitä mainitsi ja puhuitko ihan tuolla meidän omassa keskustelussa vai täällä [:D]) Toki tää ei kaikille ehkä sovi, mutta meille sopii kun syödään itsekin paljon tälläisiä peruskastikkeita. Hyvä opettaa lapsellekin [:)]
Ja tietysti tuota voi soveltaa omaan tottumukseen sopivaksi ja lisäillä jotain. Mä vaan yhtäkkiä sain päähänpiston ja tein ihan tuollaisen yksinkertaisen [:)]

undulaatti: Kokeilepa laittaa omaa maitoa tai korviketta sekaan makua antamaan. Mä laitoin meidän tytölle makaronilaatikkoa mikrossa ja siihen laitoin munamaidon korvikkeesta (oli jäänyt mun vapaaillasta). Keitin makaronit eka, sit sotkin Tuttelia ja yhden kananmunan. Mausteeksi laitoin vähän paprikaa ja valkopippuria, sit makaronit syvälle lautaselleja muna"maito" perään. Mikrotin ehkä yhteensä neljä minsaa (tästä on aikaa joten ihan varma en oo). Tarjosin sit sitä pakasteesta otetun lihakuution kanssa, tyttö tykkäsi [:)]. Maistoin muuten itsekin ja yllättävän hyvältä maistui [:D]

^ Sama tuli mieleen, kun tuota tein.. [:)] En vaan jaksanut ryhtyä pumppailemaan ja meillä ei korviketta oo ikinä kaapissa käynytkään [:D] Pitäisi pumppailla tuollaisia tarkoituksia varten. Paljoa mulla ei pumppaamalla tuu, mutta saisihan sitä jos joka päivä vähän kokeilisi. Ja miksei toki voisi korviketta ostaa tuollaisia varten [:)] Ja kiitti makaronilaatikkovinkistä, pitää kokeilla joskus! [:)] Oonkin miettinyt, että viitsisikö makaronilaatikon tehdä veteen... Ei vaan pian maistu miltään [:'(][&:]

Tulinpas kehumaan, että hyvin onnistui kyllä tuo viimeisen vinkkaama mikromakaronilaatikko [:D] Ostin yksi päivä varmuuden vuoksi korviketta, kun olin vähän pitempään päiväsaikaan poissa, mutta sitä ei sitten tarvittu. Tänään kokeilin sitten tehdä tytölle "makaronilaatikkoa" mikrossa. Tosiaan korviketta ja kananmuna, keitetyt makaronit ja valmis jauheliha mikroon vaan sekaisin. Oli munkin mielestä omaan suuhunkin ihan hyvää! Kiitos vinkistä viimeinen [:)]

Meillä syödään aika usein semmosta currykanakastiketta josta muokkasin sitten lapselle sopivamman version. Eli

250 g broilerisuikaleita
300g pakastevihanneksia maun mukaan
5 dl kaura"kermaa"
ohrajauhoa suurusteeksi (tai maizenaa tai mitä tahtookin käyttää)
mausteina kurkuma, paprika, mustapippuri

Huomasin vasta tota ruokaa laittaessani että siinä kaura"kermassa" oli suolaa. Mun suuhun ei kyllä maistunut ollenkaan mutta jos sitä haluaa välttää niin laittaa vaikka ruokakermaa, velliä tai korviketta. Sitten hienontaa kastiketta tarvittaessa ja tarjoaa riisin tai pastan kanssa (tai vaikka perunamuusin, miten tykkää).

Aikuisversion tosta saa lisäämällä sitten vaikka kanalientä, currya jne.

Hei!

Uutteraa ja idearikasta väkeä, kun jaksatte ylläpittää hyvää aihetta! Kiitos!

Joku tuolla huuteli kaupan peruna-sipuli seoksen (pakaste) perään. Minä ole keitelly siitä ihan keittojakin, jos on laiskuus päässy yllättään....

Esim. näin.

- paistelee valmiiksi jauhelihaa ja jättää sen sitte odottaa lämpimälle pannulle. Mittailee kattilaan vettä n.1/2 litraa (+ lihaliemikuutio, jos haluu) Peruna-sipuli seos veteen ja antaa kiehahtaa. Siinähän ne  jo kerkes kypsyä! Sekaan jauheliha ja esim. koskenlaskija juustoo! Juusto sulaa hiljalleen kuumaan keittopohjaan, eikä juuri muuta tarvi kuin pippuria! Mausta keitto vasta ennen lautaselle jakamista! Nam nam nam.... Nopee nakkisoppa tulee myös...kalasoppa....kesäkeitto.....Pienen vauvan annoksista jättää luonnollisesti ne juustot pois! ja ps. valkosipulia ei passaa unohtaa!!!!!

- jos haluu oikeen hienostella ja gratinoida aikuisten keiton, niin vetelee edamia höylällä pinnalle ja käyttää kattiloineen päivineen kuumassa 200 uunissa, kunnes pinta on kauniin värinen!!!! ja tas on nam nam.

Takaisin