Nyt vuorostaan minun yksinpuhelua [:D]
Undulaatti: googletapa Italianpata, siitä taitais saada oivan version mikä käy myös Viiville. Itse ajattelin kokeilla! Mä itse harrastan uusien reseptien kokeilua ja etsimistä ylipäätänsäkin... helppoja ja hyviä perusruokia löytyy esim yhteishyva.fi ja miljoonalta muultakin sivulta. Noita perusruokia on varmaan aika helppo toisinaan tehdä vauvaystävällisestikin! Ja kyllähän vauvan jauhelihaa saa paistinpannulla paistaa mutta käsittääkseni sitä ei saa ruskistaa kunnolla... Mä tein eilen ekan ruuan mulle ja Mealle yhteiseksi, linssikeiton. Suosittelen! Meillä mies vastusti sitä pitkään ennenkuin "antoi" tehdä ja siitä tuli hänen yksi herkkuruuista. Jos vierastaa linssejä niin voin lohduttaa että punaiset linssit ei sosekeitossa näy eikä tunnu eikä maistukaan muiden härpäkkeiden ohella! Täyttää silti masua kivasti ja on terveellistä! Niin ja sittenhän jos haluaa pientäkin vaihtelua omaan ruokavalioon niin esim. tota risottoahan voi kokeilla tehdä riisin sijaan bulgurvehnästä, kuskusista, kvinoasta, ohrasta, riisi-kaurasta ja mitä kaikkia niitä nyt onkaan! Joillekin vierasta maata nuo mutta löytyy kyllä pikkukaupankin hyllyiltä ja usein käytetään/keitetään riisin tapaan!
Linssikeitto meidän tapaan:
1 iso Rosamunda pottu
pätkä bataattia (voi laittaa enemmänkin tai korvata porkkanalla)
sipuli (ja/tai purjoa, meillä oli molempia)
1 paprika
1-2 tomaattia
1-2dl punaisia linssejä
persiljaa
vettä (ja tomaattimurskaa jolloin voi jättää tuoreet tomaatit veks) Niin ja huom! Toimii tää keitto ilman linssejäkin ihan kasviskeittona!
Kuullota sipuleita hetki öljyssä (älä ruskista) ja lisää huuhdotut linssit. Lisää pilkotut potun palaset (+porkkana jos käytät) ja vettä niin että peittyy just hätäseen. Vettä ei tarvitse kuin lirun jos laittaa tomaattimurskaa. Anna keiton kiehua noin 10min ennenkuin lisäät bataatin ja paprikan palat. Lisää vettä tarvittaessa, mutta nuo kasvikset höyrystyvät pienemmälläkin nestemäärällä. Lisää lopuksi persilja ja soseuta. Mä itse otan keitinvettä talteen ennen soseuttamista ja lisään jos jää paksuksi. Joskus saattaa tulla liian luiruakin.. Aikuisen lautaselle on helppo lisätä mustapippuria ja vaikka raejuustoa kyytipojaksi! Ja sitä suolaa jos joku tarvitsee [:'(][;)]
"Kauemmas viedyn" herkkukeiton tästä saa lisäämällä mustapippuria ja chilimurskaa tai -jauhetta ja valkosipulia, mutta se ei ehkä vauvoille sovellu sitten enää.. [;)] Ja pottua ei välttämättä tarvita, laittaa tilalla enemmän porkkanaa vaikka.
Tulipa tässä muutama muukin aikuisen ja vauvan ruoka mieleen heti perään [:)]
Porkkana-kuskuskeitto
Keitä paljon porkkanoita (mitä makeampia sen ihanampi keitto!) ja soseuta kun ne on pehmenneet sen verran. Kannattaa kaataa ensin keitinlientä talteen syrjään ja lisätä tarpeen mukaan. Soseutuksen jälkeen kaada takasin kattilaan, liesi kuumenemaan ja heitä sekaan kuskusia, n. 0,5-1dl (kokeilemalla huomaa mikä on hyvä määrä, tarkoituksena ei ole tehdä puuroa vaan keitto kuskusilla täydennettynä). Anna kiehahtaa ja sammuta, kuskusit kypsenee hetken kuumassa keitossa itsekseen. Maustaa voit valkopippurilla ja yrteillä. Lopuksi voit lorauttaa sekaan kermaa niin saat keitosta samettisen... ota vauvan annos tosin ennen tätä vaihetta!
Bataatti-basilikakeitto
700g bataattia
30g purjoa (pätkä, ei oo niin just)
1l vettä
½dl tuoretta basilikaa
n. 50g tuorejuustoa tai n. 1dl kermaa tai n. 1dl kookosmaitoa
1tl suolaa (itse en oo koskaan laittanut tähän suolaa!)
Pilko kasvikset. Keitä ne kypsiksi ja soseuta (taas voi ottaa vähän nestettä ensin talteen, bataatti on aika vetinen). Lisää soseutusvaiheessa tuore basilika (kuivattukin toimii) ja ota tässä vaiheessa vauvan annos talteen ennenkuin lisäät loput ainekset. Jos käytät kookosmaitoa, mausta keitto myös inkiväärillä niin tulee itämainen fiilis!
Kasvispihvit 15kpl
2 munaa
1dl korppujauhoja (tai kuskus, ehkä parempi vauvalle?)
3dl pottua raasteena
3dl porkkanaa raasteena
3dl kesäkurpitsaa raasteena
3rkl ruohosipulia
(½tl suolaa)
valkopippuria
Sekoita kananmunat ja korppujauhot kulhossa ja anna turvota hetki. Kuori potut ja porkkanat ja raasta kaikki kasvikset hienoksi raasteeks. Lisää kananmuna seokseen ja mausta ruohosipulilla ja valkopippurilla.
Ps. mun ohjeessa ei näköjään ole paisto-ohjetta [8|] mutta siis pannulla tai uunissa kaiketikin valmistuu. Aikuiset voi nauttia piffit ranskankerman kera! Sormiruuaksi vissiin ihan oiva sapuska, kaippa noista vois pyöritellä kasvispullasiakin!
Nyt ei jouda enempää tällä kertaa mutta löytyyhän näitä... [:D] Lohipihvit ens kerralla...jam!