Vauvanruoka reseptejä! Kasvissoseista hedelmäsoseisiin..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MKT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuota banaania voi toki välillä marjoihin sekoittaa ja saada siten uusia makuyhdistelmiä, mut en ihan sellaista ajatelut tuolla saostamisella. Haluaisin et maku pysyis ihan vaan omanaan mut sais vähän paksunnettua jos laimentaa makua. Perunajauhoilla ja maisstitärkkelykselä yms. saa tosiaa kiisseleitä tehtyä ja paljon niitä teenkin, mut se on sit aina sitä "venyvää" kiisseliä[;)]
Mäpäs taidankin mennä heti googlettamaan mitä se pektiini on mitä teollisissa vauvaruuissa käytetään.

Noniin, tutkittu on. Se on haitaton lisäaine, mut se sekoitetaan sokeriin niin et sokeria pitää aina olla 5x enemmän. Pitää tutkia muita vaihtoehtoja.

Moikka!

Mun yks kaveri teki niistä omatekoisista ensisoseista paksumpia lisäämällä vauvalle tarkoitettuja riisihiutaleita siihen sekaan. Pitäis käydä keittämäti ainakin ne Muksun riisihiutaleet.

Juuh minä oon paksuntanut kaikkia soseita (kasvis sekä hedelmä) noilla Muksun riisihiutaleilla. Oon lisännyt ne lämpimään (ei kiehuvaan) nesteeseen jos sose on jäänyt luiruksi. Toimii ja tuo vähän täytettäkin! Mä olen Nyytti tehnyt muutamaa noista sun laittamista ruokaohjeista ja oon ihan hurahtanut vauvanruuan tekoon [:D] Se on hauskaa! Lähdenkin tästä taas kyseisiin hommiin kun pilttipurkkeja on taas reissuilta kerääntynyt tuonne tiskikaappiin odottamaan.. En ole saanut vieläkään aikaiseksi itse kirjoitella ruokaohjeita, mutta huomasin että mun ohjeet on ehkä hitusen vanhemmille muksuille (7kk tms..), tai jo tottuneille syöpöttelijöille (Englantilaiset kirjat) kun sisältävät linssejä ja muuta semmoista mitä täällä ei suositella käsitykseni mukaan ensilusikallisiin... Noh, pian koittaa niidenkin aika.

Kiitti vinkistä :)
Maikkimai, kiva että olet tykänny ohjeista ja vauvanruuan teosta! Minäkin sitä jo kovasti odottelen[:)]
Pari uutta kirjaakin kirjastosta lainasin ja katsotaas saisko aikaseks niistäkin vähän reseptejä tänne taas kirjoitella :)

Näppituntumalla olen tehnyt tällaista soosia ja tuntuu maistuvan hyvin:

Bataattia soseena
tomaattia (käytä kokonaisena kiehuvassa vedessä ja irrota kuori ellet tee suurta satsia ja käytä sauvasekoitinta)
pikkuisen valkosipulia
basilikaa tai timjamia hippunen
linssejä soseeksi keitettynä

Kasvissoseita valmiina pakkasesta, kiehauta kuorittua tomaattia mausteineen soseeksi  ja sekoita kaikki, hyvää! Hiukan kylmäpuristettua rypsiöljyä mukaan.
Määrät ja kasvikset voivat vaihdella sen mukaan mitä kaapista löytyy.
Omat määrät ovat olleet suurin piirtein tällaisia:
Bataattia 1/2 dl
puolikas tomaatti
pieni valkosipulin kynsi
pari rkl valmista linssisosetta

Netistä poimittuja;

Kalkkuna-kasvissose

• 30-50 g kalkkunan lihaa
  • 2 dl (120 g) kuutioitua bataattia
  • 1 dl pakastemaissia
  • 1 kpl porkkanaa
  • n. 2 1/2 dl vettä
Hauduta maustamatonta kalkkunan lihaa (filesuikaleita tai rintapaloja) pienessä vesimäärässä noin 10 minuuttia.
Lisää pestyt, kuoritut ja paloitellut kasvikset, esimerkiksi porkkana, bataatti ja maissi. Kypsennä ruokaa, kunnes kasvikset ovat kypsiä (noin 10 minuuttia). Soseuta kypsä liha ja kasvikset.

Jauheliha-kasvissose 2-4 annosta

• noin 30-50 g vähärasvaista jauhelihaa
  • noin 0,5 pussia (250 g) pakastevihanneksia
  • 2 dl vettä
  • hieman purjosipulia
Pese ja huuhdo purjo hyvin. Keitä pientä määrää purjoa vedessä, kunnes se on pehmeää. Lisää vauvalle sopivat pakastevihannekset. Lisää jauheliha pieninä murusina. Hauduta kannen alla kypsäksi. Soseuta sauvasekoittimella.

Kukkakaalikeitto
  • 1 l vettä
  • 2 perunaa
  • 1 palsternakka
  • 1 kukkakaali
  • 1 pieni kyssäkaali
  • pala purjoa
  • ripaus mustapippuria
  • tuoreita yrttejä (esim. oreganoa, timjamia, rakuunaa)

Kuori ja pilko juurekset ja keitä ne kypsiksi vedessä. Soseuta sauvasekoittimella. Mausta lopuksi tuoreilla yrteillä tai jos käytät kuivattuja yrttejä, lisää ne jo alkuvaiheessa.

Vauvan broileriherkku2-3 ateriaa

• 30-50 g broilerin rintaa
  • 2 keskikokoista perunaa
  • 1 dl pieniä pakasteporkkanoita
  • 1 dl pakastemaissia
  • 2-3 dl vettä
Poista broilerin rintapalasta luut ja nahka. Paloittele rintapala. Pese, kuori ja paloittele perunat pieniksi kuutioksi. Laita broileripalat, perunakuutiot ja vesi kattilaan. Kypsennä hiljaisella lämmöllä noin 15-20 minuuttia. Lisää kasvikset joukkoon. Jatka kypsennystä kunnes kaikki raaka-aineet ovat kypsiä. Soseuta sauvasekoittimella.

Vauvan kesäkurpitsanyytti
  • 20 g vähärasvaista jauhelihaa
  • 30-50 g kesäkurpitsaa tai kesäkurpitsan sisusta
  • 1 keskikokoinen peruna
  • n. 2 rkl vettä
Pese, kuori ja raasta peruna. Raasta pesty kesäkurpitsa tai hienonna kesäkurpitsan sisus hienoksi. Sekoita kaikki raaka-aineet keskenään ja nosta ne foliolle. Tee foliosta nyytti ja lisää vesi. Kypsennä nyyttiä uunissa 180 asteessa noin 25-30 minuuttia uunista riippuen. Tarkista ruuan kypsyys ja soseuta tarvittaessa ruokaa vielä vauvalle sopivaksi.

Vauvan broileriherkku kokeiltu. Tein kolminkertaisen määrän 130 g fileestä. Ja onpa äidillinen olo...ruoan tekeminen on mulle tuskaa, vaan nyt jokin napsahti päässä ja ilmeisesti oli vauvasta hyvää kun lauleskeli syödessään. Tosin, maissin unohdin vaiks kaupasta sitä ostinkin, ei mitään uutta multa. Kiitos ohjeesta, ehkä uskaltaudun nyt kokeilemaan jotain muutakin kunhan tuo kattilallinen on ensin syöty.

Nyytti, tuo kesäkurpitsanyytti...uunissa vesihauteessa vai vesi folion sisäpuolelle?

Kotiruokaa vauvalle kirjasta;

Juuressosekeitto

200g porkkanaa
50g  palsternakkaa
20g juuriselleriä
200g perunaa
30g purjosipulia
4dl vettä
1/4 tl meiramia
1dl äidinmaidon korviketta tai maitoa

1. Pese, kuori, paloittele juurekset. Halkaise, pese ja viipaloi purjosipuli.
2. Kiehauta vesi. Pane porkkananpalat kiehumaan 10 minuutiksi.
3. Lisää palsternakka ja juuriselleripalat. Keitä 5min.
4. Lisää perunanpalat ja purjoviipaleet. Keitä noin 15 minuuttia kunnes kasvikset ovat kypsiä. Lisää meirami keittämisen loppuvaiheessa.
5. Soseuta kasvikset keitinveden kanssa. Lisää äidinmaidonkorviketta tai maitoa ennen tarjoulua.
Valmista keittoa noin 7,5dl

Vähemmällä nesteellähän tästä saa ihan perussosetta keiton sijaan.

Vihreä sosekeitto

300g perunaa
30g purjosipulia
200g parsakaalia
4dl vettä
1/2 tl kirveliä
1dl äidinmaidonkorviketta tai maitoa

1. pese, kuori ja paloittele kasvikset.( pese ja paloittele parsakaalin kukinnot ja leikkaa varsi paloiksi)
2. Kiehauta vesi. Pane perunalohkot, purjosipuliviipaleet ja parsakaalin varret veteen. Keitä 10min.
3.  Lisää parsakaalin kukinnot ja keitä kasvikset kypsiksi, n 10min. Lisää kirveli loppuvaiheessa.
Soseuta keitinveden kanssa. Lisää maito ennen tarjoilua.
Valmista sosetta n. 8dl

Luumu-mansikkasose

2-3 tuoretta, mehukasta luumua-
5-6 mansikkaa
1/2dl vettä ja 2tl hedelmäsokeria

1. Pese kuori ja halkaise luumut. Poista kivet. Puhdista mansikat.
2. Kiehauta vesi ja paloittele luumut ja mansikat kattilaan ja kaietä kypsiksi n. 3min.
3. Soseuta keitinveden kanssa. Makeuta hedelmäsokerilla( Ei varmaan pakollista..)
Valmista sosetta noin 2dl

Sose kuivatuista luumuista

1ps kuivattuja kivettömiä luumuja
3dl vettä

1. Huuhtele luumut siivilässä juoksevan veden alla.
2. Kiehauta vesi ja lisää luumut.
3. Keitä luumuja n. 20 min.
4. soseuta pehmeät luumut keitinveden kanssa.

Valmista sosetta n.3dl

Eikös toinen ohje ole et liotetaan luumuja yön yli ja sit keitetään?

Kiivi-aprikoosisose

1 kiivi
2 aprikoosia
2tl hedelmäsokeria

1. Pese, kuori ja paloittele hedelmät. Poista aprikoosista kivet.
2. Soseuta hedelmät ja makeuta hedelmäsokerilla.

Valmista sosetta n. 2,5dl

Mustaherukka-banaanikiisseli

2dl kylmää vettä
1rkl perunajauhoja
3dl mustaherukoita
1/2 banaani
1rkl hedelmäsokeria  (miks joka ruokaan niin paljon hedelmäsokeria?)

1. sekoita kattilassa kylmä vesi ja perunajauhot.
2. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Nosta kattila pois liedeltä.
3.Soseuta mustaherukat siivilän läpi. Soseuta kuorittu banaani haarukalla.
4. Yhdistä hieman jäähtyneeseen pohjaan mustaherukka ja banaanisoseet. Makeuta hedelmäsokerilla.

Valmista kiisseliä n.4dl

Aurinkokiisseli

3dl vettä
1,5dl hienoksi raastettua porkkanaa
1,5dl suikaloituja tuoreita aprikooseja
2 rkl perunajauhoja
1dl vettä
2tl hedelmäsokeria

1. Mittaa kattilaan 3dl vettä, porkkanaraaste ja suikaloidut aprikoosit. Keitä 5-10min.
2. Sekoita perunajauhot desiin kylmää vettä ja kaada seos ohuena nauhana aprikoosi-porkkanaseokseen.
3. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Nosta kattila pois liedeltä. Makeuta hedelmäsokerilla.

Ohjeet kirjoitettu/kopioitu väsyneenä ja silmät ristissä, joten suokaa anteeksi kaikki mahdolliset näppäilyvirheet![:D]

Tein ite sosetta noista syksyisen ihanista "valkeista kuulaista" omenista. Ovat niin makeita, ettei todellakaan tarvinnut mitään sokereita tai muita makeutuksia!

Oiskohan ollut n. 0.5kg omppuja ja pari-kolme desiä vettä. Kattilaan vaan kiehumaan, alkuunsa muussasin vähän perunanuijalla ja heittelin kanelia sekaan, lopuksi vielä näytin vähän sauvasekoitinta kun oli pojan mielestä muka vielä liian kokkareista.

Tää on ihan ykkösherkkua, kovin suurta määräähän tuosta ei tullut ja nyt oottelen saavan just noita omenia jostain lisää!

Kiitos Nyytti taas ihanista ohjeista!

Jos tekee hedelmäsosetta missä on mukana mansikkaa, omenaa, päärynää, mangoa tms makeeta en ymmärrä miksi kehotetaan lisäämään sokeria. Nehän on jo makeita ilmankin [:-]!!! En varmaan lisäis muihinkaan.. ei kai kaikena täydy ollakaan makeeta. Puolukkapuuro on ehkä ainakin yksi herkku mihin on pakko laittaa jotain makeutusta.

Tomaattinen jauhelihakastike 5–8 kk
2,5 dl suolatonta tomaattimurskaa (tuoreet tomaatit kaltattuina tai soseutettuina ajavat saman asian)
1 dl vettä
150 g paistijauhelihaa
1 tl oreganoa
Sekoita ainekset kattilassa tasaiseksi seokseksi, ja anna sen kiehua hiljalleen noin 10 minuuttia. Tarkista, että jauheliha on kypsää. Tarjoa kastike keitetyn spagetin tai perunan kanssa.

Mä löysin tälläisen ohjeen netistä ja kokeilin sitä. Tytölle en vielä maistattanut, maistatan sitten, kun tuolta nyt heräisi. Tein kaksinkertaisena tuon määrän niin, että syödään sitten miehen kanssa samaa ja itse ainakin tykkäsin! [:)] Mausteitahan voi vähän lisäillä sitten omalla lautasella, mutta mun makuun oli ainakin ihan hyvää ilman lisämausteitakin. Tuun kertomaan sitten mitä Viivi tykkäsi [;)]

Kiitos Undulaatti tosta kastikkeen ohjeesta, itse lisäisin vielä raastettua porkkanaa siihen ja miks ei vähän sipulia tai valkosipuliakin. Oonkin tehnyt sellaisen version itse ja se on Mean herkkua [:)] Melko tuhti pläjäys.. paljonko ootte kiehuttanut pastaa tommoseen määrään soosia? Oon ihan avuton pastan keittämisessä muutenkin [;)] Aina tulee liikaa tai liian vähän..

Undulaatti: laitatko vielä sen yhden ohjeen mitä kokeilit jonka yhteydessä suosittelit tomaattimurskan käyttöä tuolla toisessa keskustelussa... siinä oli ainakin porkkanaa ja tomaattimurskaa mut mitä muuta?? Oon miettinyt mihin tota tomaattimurskaa laittais muuhun kun pasta bologneseen. Bataatti-linssisoseeseen taisin sitä lorauttaa himpun verran, mut vois keksiä jotain muutakin.

Maikkimai: Mä laitoin vaan porkkanaa, perunaa, tomaattimurskaa ja jauhelihaa. Muut otin ihan vain pakastimesta ja tomaattimurskaa lisäsin vaan sitten lämmitysvaiheessa suoraan tetrasta.... Viivi ainakin tykkäsi! [:)]

Eilen, kun kokeilin tuota kastiketta, meinasin ensin antaa pieneksi pilkotun spagetin kanssa, mutta annoinkin perunan kanssa, jossa oli vähän porkkanaa seassa.. Ajattelin myös, että tuo porkkana sopisi vielä tuohon vähän tuomaan "pehmeyttä". Viivi ei oikein tuosta siltikään piitannut.... Vaikkei edes eronnut paljoa tuosta toisesta mitä oon antanut [:D] Ehkä tuo kastike oli sitten liikaa, kun laitoin sitä kuitenkin aika paljon... Tuossa toisessa "ohjeessa" oon kuitenkin laittanut tomaattia vaan vähän makua tuomaan, kun taas tuo kastike on kuitenkin aika suuressa roolissa siinä ateriassa...

Olipas taas sekavasti selitetty [:D]

Tässä joitain makuyhdistelmiä mitä meillä on keitelty viime aikoina [:)]

pakasteherne-kukkakaali-kesäkurpitsa- täysjyväriisi (on muuten ihan huisin herkullisen värinen ja maukaskin)

täysjyväpasta-porkkana-jauhelihakastike (tomaattisose-vesi) (tykkään itekin)

bataatti-tomaattisose-linssit-basilika (aikuiseenkin makuun ainakin meillä)

kuha-peruna-porkkana-palsternakka-tilli

kukkakaali-porkkana-sipuli-maissi-kvinoa

parsakaali-peruna-purjo-kesäkurpitsa (meillä aikuiset syö keittoversiona ilman kesäkurpitsaa)

omena-päärynä (namia myös mamman aamupalarahkan seassa!)

päärynä-persikka-luumu

Aika perussettiä siis meillä pöperö! Enää en pakasta ruokia jääpalamuotteihin vaan pilttipurkkeihin ja sit hankin sellaisen silikonisen muffinssivuuan mihin menee 6 annosta. Lihat oon keittänyt ja soseuttanut erikseen ja noihin soseisiin missä ei oo lihaa/linssejä lisään sitten nokareen lihaa/kanaa/kalaa joukkoon. Eilen keksin tehdä myös hedelmäsoseita taas itse välipala-annos kokoisina kun huomasin että kaapissa lähes kaikki soseet sisältävät omenaa... no sehän ei paljoa maksa ja on helppo kuoria jne joten hamstrasin omppua ja muuta. En oo enää höyryttänyt hedelmiä vaan sellaisenaan soseutan. Noihin hedelmiin en ole lisännyt sokeria mutta toivottavasti niistä kuitenkin jotain vitamiinia saa vielä sulatettaessakin.. [:-] Kasvissoseisiin lorautan tipan rypsiöljyä per annos ennen pakastusta. Kananmunaa ei hirmusti syödä itse joten sitä on tullut tarjoiltua melko vähän... pitäis vissiin ostaa. Noita Nyytin ihania kalaseljanka ym "hienon nimisiä" soseita alan varmaan tekemään sitten sillai että koko konkkaronkka syödään niitä [:D]

Mites te muut ootte maustanut soseita kun ootte päässyt vaiheeseen kaksi syömingeissä...? Mä olen tähän mennessä maustanut soseita yrteillä ja valkopippurilla. Vähän arastelen valkosipulin käyttöä kun itse saan pahat ilmavaivat jos sitä ei oo kunnolla ensin kypsennetty. Jossain ohjeissa vaan on että ne heitetään lopuksi soosiin kun se on jo lähes valmis, itse en pysty sillai syömään..

Entäs sitten jugurtti ja muut semmoset? Ostin tänään kokeiluun banaani-päärynä-jugurttisosetta välipalaksi, huomenna testi. Jos typykkä kestää sen niin voinko sitten alkaa ostaa itse luonnonjugurttia ja lisätä marja/hedelmäsoseisiin??? Jotenkin kuvittelin että jugurtit ja muut ei vielä kuuluis näin pienelle mutta tuossakin purkissa lukee alkaen 6kk. Tänään löytyi sosehyllystä myös toinen välipalaherkku, semmonen neljän purkin satsi jotain banaani-passion-omenasosetta täysjyväjauheilla höystettynä. Pelkkä hedelmäsose alkaakin olemaan meillä jo vähän laiha välipala joka ei pidä nälkää pitkään loitolla. Oonkin tähän mennessä itse sekoittanut "babyrice" jauhetta sinne ja tarjonnut sitten kyytipoikana maissinaksuja/leipää tms.

Maikkimai, kivan kuuloisia yhdistelmiä teillä :)
Eikös nuo varsinaiset maitovalmisteet tule vasta vuoden kieppeillä?? En tiiä miten ne vauvansosejugurtit on tehty, mut joka paikas tosiaa lukee et maitotuotteet alotetaa hapanmaitovalmisteilla sit lähempänä vuotta(10-11kk), eli mä en lähtis ite jugurtteja vielä tekemään.

Suositushan on, että aloitetaan lähempänä vuoden ikää nuo oikeat maitotuotteet mutta kyllähä nuo korvikkeet ja jogurttisoseetkin on tehty ihan normaalista lehmänmaidosta. Mä taisin siinä 8kk ikäisenä aloittaa nuo jogurttisoseet pojalle kun neuvolassa sanoivat että voi alkaa antamaan hapanmaitotuotteita, ja sit joskus 9kk ikäisenä normaalia jogurttia, 10,5kk ikäisenä alettiin totutteleen tavalliseen maitoon ja nyt ruokajuomana on tavallinen maito. En nyt muista syytä että miksi tuo suositus on, mutta jotenkin se liittyi siihen ettei vauvan elimistö sitä pysty käsittelemään ja suolisto saattaa alkaa oireilemaan sekä vatsavaivoja tulla lisää. Tokihan sitä voi kokeilla esim. 1tl maustamatonta jogurttia hedelmä/marjasoseen sekaan että miten oma vauva reagoi tuotteeseen ja toimia sen mukaan.

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/ tuolta olen itse hyviä vinkkejä saanut moneen asiaan.

Noissa vauvojen jutuissa (puurot, jugurtti- ja rahkahedelmäsoseet) on varmaan käsitelty tuo lehmänmaito samantyyppisesti kuin korvikkeessakin, eli niitä voi kyllä antaa siitä suositusiästä alkaen, kuin purkin kyljessä lukee. Mutta kuten Maajo ja Nyytti sanoi, niin ihan oikeeta maitoa ei kannata kovin pienelle antaa, sillä se rasittaa munuaisia. Hapanmaitotuotteita suositellaan annettavaksi 10kk iästä ja tavismaidon kanssa pitäis ootella tonne 12kk asti. Itse oon kyllä jo vähän tässä oikonut ja välillä antanut ihan pieniä annoksia sellaisia kypsennettyjä ruokia, joissa on saattanut olla maitoa/kermaa ja kermaviiliä yms (Joona on ihan hulluna oikeeseen perunamuussiin ja itsetehtyihin lihapulliin!). Myös juustoa tuo on saanut pienen palan silloin tällöin. Nyt poika on 9kk ja aattelin hiljalleen alkaa antamaan ihan tavallista viiliä ja jugurttia, todennäköisesti tavalliseen maitoon totuttelua aletaan kokeilee tossa kuukauden-parin päästä, eli laitan tilkan tavismaitoa korvikkeen sekaan ja aina hiljaksiin muutan suhdetta, tarkoitus olisi että kun on 12kk vuoden lopussa täynnä, niin sitten poika söisi samaa ruokaa kuin me aikuisetkin ainakin pääasiallisesti :)

Sokerin lisäämisestä oon kyllä samaa mieltä Maikkimain kanssa, että hullua on lisätä näille ihan pienille sokeria/makeutusainetta hedelmäsoseisiin, jos ne maistuvat ihan ilmankin! Meillä taitaa vaan tää äidin suu vaatia sitä sokeria, mutta lapselle maittaa kyllä lähes mikä vaan ihan makeutuksetta...

Mä muuten tein viime viikonloppuna koko porukalle niin helpon kalasopan, kun vaan voi [:D]
Seiti oli siis kalana ja vaan hernemaissipaprikaa ja perunaa seitin lisäksi. Ennen maidon ja enimpien mausteiden lisäämistä erotin Viivin osuuden ja Viivi söi tuota ihan hulluna! Myönnän, että laitoin noin parin litran soppaan yhden kalaliemikuutionkin ennen Viivin osuuden erottamista..... [:o][:D] Se toi tosi mukavasti makua tuohon Viivinkin soppaan..

On siis tosi simppeli ja helppo koko perheen kanssa syödä [:)] Muutenhan kalasoppaan voisi lisäillä tilliä sun muita ja ehkä jotain muuta, kun tuota hernemaissipaprikaa, mutta meille ainakin kelpasi noinkin ja Viiville vasta kelpasikin. [:D]

Takaisin