vauvaneuvolakäynnit 2

Neccu, kysyin silloin 5kk (?) neuvolassa öljyn antamisesta ja meille sanottiin että ei tarvitse antaa kun kasvaa muutenkin niin hurjaa vauhtia. Eli tosiaan riippuu kasvutahdista se öljyn lisääminen, yksilöllistä tämäkin..
 

Tänään Elsan neuvola, 6kk ja 2pvää

Paino 7400g (5kk 6880g)

Pituus 68cm (66cm)

Pipo 43,1cm (41.8cm)

Täti oli kovin kiinnostunut meidän sormiruokailun etenemisestä, ja kiva oli kertoa kun kaikki on mennyt niin loistavasti. 

"Syö sormin monipuolisesti kotiruokaa. Tapailee pinsettiotetta.  Erittäin jäntevä, reipas ja iloinen tyttö" emoticon

 
Millan 5kk neuvola (oikeasti on jo 5kk ja 2vko)

Paino 7550g (7110g 4kk)
Pituus 66cm (63,2cm)
Päänymp. 45,2cm (43,6cm)

Pulauttelusta mainitsin, ei reagoinu oikeastaan mitenkään. Vihkoon oli kirjoittanu et kasvu etenee, tuttelia ja kiinteää saa (maissisosetta) Varaa jalkoihin, näkee/kuulee hyvin. Rokotukset sai (ei itkeny ku hetken aikaa sen jälkeen) Ei vielä käänny, jos auttaa niin menee.

Milla ei vierastanut ollenkaan, naureskeli vaan tädille. Pöydällä testasi Millan istumalihaksia, pyöritteli eteen ja taaksepäin. Tuosta painosta sanoi et kun lapsi alkaa liikkumaan nii paino on pienempi, mut ei Milla ees paljoo liiku. Hyvin vähänlaisesti. Pulautellut ihan älyttömästi mut ei siitä sanonu mitään.
 
Aleksin 6kk neuvola (ikää 6kk 6pv)

paino 8515g (5kk 8115g)
pituus 69cm (5kk 67,5cm)
päänympärys 43,2cm (5kk 42,3cm)

Muita merkintöjä: virkeä, hyväntuulinen poika. Ryömii, nousee konttausasentoon. Istuu ilam tukea vaakalla. Iho siisti. Kasvu ja kehitys normaalia.
Myös suojarefleksit (vai miksiköhän  se täti kutsui näitä :D) tulivat selkeesti esille, eteenpäin kaatuessa kädet menevät suoraksi eteen ja istuessa sivulle päin kaatuessa "vänkää" vastaan jotta pysyisi istuma-asennossa.

Seuraava käynti 5.5 jolloin ikää reilu 8kk ja se on lääkärineuvola.
 
Meillä eilen  neuvola.

Neidin mitat:

paino 7,790kg (5kk 6.600kg)
pituus 65.8cm (5kk 63.1cm)
pipo 43 cm (5kk 41.3cm.)

Kaikki muuten kunnossa =) pyörii akselinsa ympäri vauhdilla, istuu, nousee konttausasentoon, varaa jaloille, kääntyilee. Ryömii.
Seuraava käynti 8kk neuvolalääkäri
 
Hugolla 6kk neuvola (ikää 6kk 2vk) 

paino 7630g (5kk 7420g)
pituus 69,6cm (67,5cm)
pipo 44,7cm (43,9cm) 

Paino ei siis ollut noussut juurikaan, vaikka välissä aikaa 1,5kk! Kiinteät on aloitettu ja paino ei juurikaan noussut. Omasta mielestäni menee ihan ok ruokaa, n.4prk ja puuroa kaksi annosta lisäksi+imetystä pari kertaa, mutta taitaa olla suora putki tuolla vauvalla! Maitoa ei mene kauheasti päivällä, yöllä imetän kyllä useamman kerran vielä lisäksi. 
 
6kk neuvola tänään...

7460g, 69cm. Vihkoon kirjotettiin: Tosi reipas neiti. Jokeltaa ja naureskelee kovasti. Konttausasennosta pääsee jo itse istumaan! Iho siisti. Kasvu ok. Tarttuu helmeen. Kulkusen kuulee. Kaikki hienosti!

Wilma tosiaan veti siinä pöydällä näytteet ku täti pisti vattalleen ni neiti meni ensin karhukävelyasentoon ja siitä konttausasennosta istumaan.
Täti päivitteli että miten voi puolivuotias jo päästä konttausasennosta istumaan itse, ei ole kuulemma koskaan nähnyt. Sanoi että Wilma teki nyt neuvolan ennätyksen emoticon
 
hebzu: meillä nyt ei ihan ennätyksiä tehty, mutta kyllä tuo neuvolantäti mainitsi, että aikaisia ollaan, meillähän neiti konttasi jo 6kk neuvolassa :) . Kauhia kiire osalla pikkuisista!

Onko kenellekään mainittu, että seurattaisiin päänympåäryksen kehitystä? Meillä menee nuppikäyrä aavistuksen miinuksella, ei siltikään mun mielestä ole kovin suuria eroja teidän muiden lukuihin ja sitä pidetään silmällä... Olisko nyt vaan sellainen juttu, että kun muusta ei keksitä sanottavaa, niin joku asia pitää olla ei-niin-hyvin??? Pipo oli 6kk 42,1, 5kk41,3 ja syntyessä 33cm. Ehkä kaikilla ei vaan ole iso pää? :D
 
Louvre oon kans huomannu et nää elokuiset on tosi vauhdilla kehittyny suurin osa, mistä lie johtuu :)

Meillä kans mun mielest sanottii tänää jotai tost pää mitast mut en kiinnittäny sen enempää huomioo ku mun mielest se nyt ei oo oleellista meneekö pää miinuskäyrällä vai ei...
Meil oli syntyes 34,5 ja nyt 42,4...
 
Meidän tytöllä py menee vähän 0-käyrän yläpuolella, mut ei siitä oo koskaan sanottu mitään sen enempää.

Me päästiin kahden neuvolakäynnin välissä mitattavaksi tiistaina, ikää silloin 6 kk 3 vko. Suluissa 6 kk mitat.

Pituus 69,3 cm (68,4 cm)
Paino 8600 g (8120 g)

Päänympäryskin mitattiin, mutta kun mitään mittoja ei merkitty ylös, niin en enää muista, mitä se oli. 44,jotain kuitenkin.
 
No mepäs käytiin tänä aamuna neuvolassa. Neidillä ikää siis

8kk ja 9pvä
painoa  8555g
pituus   71cm
 ja meillä taasen ollaan sit isopäisiä pipo 46.3cm. Tosin ei siitä mitään mainittu.
Oikein sopusuhtaiseksi tytöksi neuvolan täti kehui

Kaikki käyrät menee aikas tarkalleen keskikäyrää koko ajan.

Ja sit äiti sai lisää pörhistellä rintaansa ku lekuri sanoi, jotta tyttö näyttää olevan ikäisekseen erittäin hyvin kehittynyt motorisesti.
 
Meidän pirpanan 8kk lääkäri-neuvola:

11100g (6kk 9950g)
73.7cm (6kk 70.9cm)
py 46.7cm (6kk 45.2)

Kaikki yleisesti ottaen ok. Suojarefleksit ei ihan toimi täysillä ja suuntakuuloa pitää taas 10kk neuvolassa katsoa uudestaan. Luulen kyllä, että ehkä muksu ei siksi kääntänyt päätään oikealle, kun edessä pöydällä oli helistin yms tavaraa jotka kiinnostivat mahdottoman paljon. Kehuja saatiin itse syömisestä ja sorminäppäryydestä. Kasvaa hienosti ja tasaisesti. Lääkäri katsoi korvatkin kaiken varalta kun oli sitä flunssaa, mutta ei onneksi näkynyt mitään poikkeavaa.
 
8kk neuvola takana täälläkin :)
8690 ja 71,7, eli paino nousee hyvin ja pituuskasvu selkeästi rauhoittunut. Täti sanoi, että alkaa näkyä, että ollaan oltu ruoka-aikaan kotona, vaikka mun mielestä neiti on edelleen pitkä ja hoikka...  Py 43,5 ja edelleen vähän miinuksella, mutta tasaisesti omalla käyrällään. Motorisesti erittäin taitava ja mun yllätykseksi ei olla kielellisesti jäljessä, vaan siinäkin hyvin kehitytty. Vaikka en mä olis huolestunut vaikka vähän perässä oltais tultu, kun kuitenkin saattaa käydä niin, että toisen osa-alueen kehittyessä toinen jää vähän perään... eikä tässä mihinkään ole kiire, siis mulla, neidillä taitaa vähän olla.
 
Meilläkin oli 8kk neuvola-lääkäri

                    paino          pituus          pipa


syntymä          2985g         49cm           35cm

6kk                 7980g         66cm           43,8cm

8kk                  8370g         68,5cm        44,5cm


Muita merkintöjä; Tyytyväinen tyttö, lattialla etenee taaksepäin. Näkö ja kuulo ja sydänkuuntelu normaalit. Kasvaa ja kehittyy hienosti.

Huomautti siitä kun Riia ei ota riittävästi vastaan jaloilla kun häntä seisottaa. Paljon lattialla oleskelua ja siellä harjoittelua sanoi, ihan kun hän ei jo olis lattialla, joka päivä ja monta tuntia. Kasvusta sanoi sen verran että kun viikossa pitäis tulla n. 75g painoa niin Riialle oli tullut vaan 50g. Hän ei kyl oo ainakaan vaatinut yhtään enempää ruokaa, mut nyt sitte aletaan antaa pikkasen entistä enemmän...

Ja niin, seuraavaks tarvii mennä vasta 1v neuvolaan, mikä kuulostaa ihan absurdilta emoticon
 
Joo neuvolantätikin sano että täällä Turussakin ennen on tultu välissä 10kk neuvolaan, mut se on nyt jätetty "ohjelmasta" pois, katsovat varmaan turhaksi välikäynniksi. Mä en valita emoticon
 
Meilläkin 1-v neuvola seuraava, mut eipä kai tässä niin paljon tapahdu ennen sitä...? ;)
 
Terveiset 8kk neuvolasta! Painoo ei oll tullu kun noin 100g viime kertaan eli painoo nyt 8530g. Mahatauti on kyllä selkeesti hoikentanu poikaa plus se, että liikkuu konttaamalla tällä hetkellä aivan hirveesti. Hetkeekään ei malta olla paikoillaan. Pituutta on nyt 71 cm. Lääkäri ei muistanu kirjottaa vihkoon mitään, mutta kaikki pitäis olla ok. Vaippaihottumaa on tullu ihan hirveesti, tiiä sit mistä johtuu. Siihen pitää nyt laittaa kortisonia muutaman päivän ajan. Meillä kans seuraavaks 1v neuvola.
 
8 kk:n neuvola takana. Suluissa 6 kk:n mitat.

Pituus 71 cm (68,4 cm)
Paino 8800 g (8120 g)
Päänympärys 46 cm (44,3 cm)

Kasvu ja kehitys hienoa, terve ja tyytyväinen tyttö.

Oli jotenkin pintapuolisen tuntuinen neuvolakäynti. Tavallisesti on kyselty paljon enemmän ja kerrottu paljon enemmän. Nyt suunnilleen kysyttiin, onko kaikki mennyt hyvin, ja kun vastaus oli kyllä, niin eipä siitä sitten sen enempää. Ihan kuin lääkärillä, terkalla ja harjoittelijalla olis kaikilla ollut joku evvk-päivä emoticon

Koska kasvu oli ok, eikä mitään kummempaa tarvetta muutenkaan, niin seuraavaksi 1-vuotisneuvolaan. Täytyy vaan toivoa, että muistan soittaa ja varata sen, kun sitä ei nyt käynnin yhteydessä sovittu..
 
Tweety kirjoitti:

Tänään Elsan neuvola, 6kk ja 2pvää

Paino 7400g (5kk 6880g)

Pituus 68cm (66cm)

Pipo 43,1cm (41.8cm)

Tänään oli Elsan 8kk neuvola+lääkäri

Paino 8070g, pituus 70cm, pipo 44,3 - kaikki keskikäyrillä! Ja sellaista tuskaa kun tuon painon kanssa ekat kuukaudet oli...

Keuhkot, sydän, kuulo, näkö kaikki ok. Typy oli reipas ja naureskeli lääkärin touhuille. Saatiinkehuja hyvästä ihosta, näppäristä sormista ja hyvin sujuvasta sormiruokailusta.

Seuraavaksi vasta 1v. neuvola, 10kk mennään kuulemma täällä nykyään vaan jos on jotain huolenaiheita.


 
Takaisin
Top