Vauvaneuvolajuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaa no, minä voin kyllä sanoa olevani ihan sinut oman peräreikäni kanssa, eikä supon laitto ole mitenkään kammottavaa ja epämiellyttävää vaan ihan normaali toimenpide. Kamalampaa se mansikkaesanssi o ku suppo takapuolessa. Tuli ihan lapsuuden antibiootit mieleen siitä mausta ja se, miten äite joutu maanitteleen mua nieleen sen järkyttävänmakusen litkun. Ei ihme, että meiän pallerokin inhoaa nestemäistä Panadolia kympillä. Ainoo tilanne, missä ei ees tissi kelpaa lohdukkeeksi. Kuumetta ku mittaa sen 10 sekkaa takapuolesta, ni o tähän mennessä vaan naureskellu joka kerta, että tuskinpa o mitään traumoja saanut, enkä aio kasvattaakaan pelkäämään omaa kehoansa.

Meillä esikoinen ei antanut suppoa laittaa ollenkaan,kamala huuto aina pääsi, eikä se suppor sinne reikään mennyt helpolla niin en sit laittanu ollenkaan. Nyt tämä toinen ei ole millänsäkään,helposti sujahtaa ei näytä haittaavan ollenkaan. Kaikki ei sovi kaikille! Ymmärrän siis niitä jotka suppoa ei halua käyttää.

Meillä on sellanen herkkusuu että niin särkylääke, vitamiinitipat ku rokoteainekin menee alas hymyn kera kun maistuu makealta :D ja joo mulla on ainaski lapsuudentraumat supoista, mun mielestä se oli todella nöyryyttävää sillon, samoin ku kuumeen mittaaminen sieltä. Kunnioitan siis oman lapseni yksityisyyttä näissä asioissa niin paljon ku mahdollista. Menee vähän aiheen ohi mutta samaan kastiin menee myös alastonkuvat vauvoista ja lapsista ja varsinkin niiden jakaminen netissä. Siis haloo, onks sit kiva ku laps on 15v ja kaverit löytää nää kuvat? Pedofiileista puhumattakaan..

Totta, oman vauvan tuntee parhaiten ja varmasti antaa myös parasta mahdollista hoitoa, oli se sitten suppo tai mansikkaesanssilitku. :) Ihan sivumainintana, tämän ikäisille lapsille ei vielä jää aivoihin pysyviä muistijälkiä. Sen takia vauva ei saisi olla erossa pääasiallisista huoltajista (yleensä äiti ja isä) kovin kauaa, vauva unohtaa heidät. Luin erään lastenpsykiatrin artikkelin ko. aiheesta ja kuulemma vauvan tuntemus on vastaava, kuin jos aikuiselle tulisi vaikea paniikkikohtaus, sillä vauva määrittelee itsensä/minuutensa vielä pääasiallisten huoltajien kautta. Äh, sivuraiteille hieman ajauduin, mutta siis ei vauva muista enää jokusen tunnin kuluttua koko lääkkeen antoa. "Traumat" lääkkeistä voi kehittyä vasta kun lapselle alkaa tulla pysyviä muistijälkiä, n. 1-vuotiaasta alkaen. Ja silloin vasta suositellaan pidempää eroa lapsesta (jos vaikka äiti ja isi tahtoo kahdenkeskeistä aikaa), muistisääntönä max 1 vrk per lapsen ikävuosi.

Totta, lapsikohtaisiahan nämä. Jos vaikka supon laitto on silminnähden epämukavaa toiselle, niin ei sitä tietenkään tule käyttää. Jos taas nestemäinen ei millään mene mahaan asti, niin turha sitä on käyttää. Tuo olikin mielenkiintoinen tieto kuukiurustakesään, että vasta noin 1 vuoden ikäiselle alkaa jäädä muistijälkiä. Silloin vieläkin tärkeämpää se, että etsii sen omalle lapselleen parhaiten sopivan vaihtoehdon vaikka juurikin näistä kipulääkkeistä ja niiden antomuodosta. Meillä on rottamehut (rota-rokote) menneet oikein mukavasti ja sen kerran, kun särkylääkettä olen joutunut antamaan, niin hyvillä mielin söi sen litkun. Meillä siis toimii se!

Vaikka tosiaan meneekin aiheen vierestä, niin Bitterfly, oon samaa mieltä, että lapsen alastonkuvia tai edes puolialastomia ei saisi koskaan nettiin jakaa. Ei se ole sen erimpi asia kuin se, että joku ottaisi vaikka musta alastonkuvan ja jakaisi sen nettiin. Toki aikuisen keho seksualisoidaan paljon vahvemmin, mutta valitettavasti niin jotkut tekevät myös lapsen kehon ollessa kyseessä.

Totta kuukiurastakesään! Olen lukenut aiheesta myös :happy: En itsekkään aio lapselle laittaa suppoa, kun hän on isompi. Nytkin meillä menee molemmat, ei ongelmaa :happy: Vanhuksillekin joudutaan laittamaan vaikka minkälsista peräruisketta tehostamaan vatsan toimintaa jos jauheet tai tipat ei ole tuottaneet tulosta. Samoin me naiset joudutaan käyttämään esim emätinpuikkoja, onhan se kiusallista mutta normaalia elämään kuuluvaa jossakin vaiheessa elämää :wink Meillä pojat kysyi, että onko heillekin laitettu suppoja. Kerroin, että juu-u niin ilmeet oli hyvät :wacky: Hassuja:grin

Alastomuudesta olen samaa mieltä, missään nimessä ei lapsen niin kun ei aikuisenkaan alston kuvia nettiin. Albumeissakaan ei ole suoranaisia alaston kuvia meillä, vain kylpyhetkistä vaahdon seassa :p Tottakai lapsen on opittava tuntemaan kehonsa ja ymmärrettävä että alastomuus on normaali juttu, mutta niin että keho on hänen omansa, ei kenenkään muun!

Jaa no, minä voin kyllä sanoa olevani ihan sinut oman peräreikäni kanssa, eikä supon laitto ole mitenkään kammottavaa ja epämiellyttävää vaan ihan normaali toimenpide. Kamalampaa se mansikkaesanssi o ku suppo takapuolessa. Tuli ihan lapsuuden antibiootit mieleen siitä mausta ja se, miten äite joutu maanitteleen mua nieleen sen järkyttävänmakusen litkun. Ei ihme, että meiän pallerokin inhoaa nestemäistä Panadolia kympillä. Ainoo tilanne, missä ei ees tissi kelpaa lohdukkeeksi. Kuumetta ku mittaa sen 10 sekkaa takapuolesta, ni o tähän mennessä vaan naureskellu joka kerta, että tuskinpa o mitään traumoja saanut, enkä aio kasvattaakaan pelkäämään omaa kehoansa.

Aion kasvattaa lapsen kunnioittamaan omaa kehoaan. Ja niin, että lapsi vaatii sitä kunnioitusta myös muilta ja antaa kunnioitusta myös toisten kehoille.

Esikoiselle laitettiin suppoa kun oli pieni. Ei ikinä enää. Semmosen huudon kanssa joka kerta et pahaa teki. Ei. Nestemäinenkin on kamalaa esikoisen mielestä. Onneksi hän on nyt niin iso jo et menee veden kanssa nieltävät tabletit tai pamol f jonka voi sekottaa pieneen tilkkaan vettä (ja maistuu ällösti banaanille). Meillä ei siis suppoja käytetä, kaapissa on nestemäistä panadolia vauvalle, mut eipä sitä ole tarvittu.

Meillä käytetään kans litkua, uppoaa tosi hyvin pojalle, ahnas kun on. :D Suppoja ostin varmuudeksi myös mutta taitavat jäädä käyttämättä kun litku sopii näinkin hyvin. Mielummin annan suun kautta kun kerta pystyn, jos jostain syystä sit täytyy suppoihin turvautua niin voin ihan hyvin niitäkin käyttää jos se on se keino saada pienen olo paremmaksi. Ajattelen sen vain niin että itsekin otan mielummin suun kautta lääkkeen kuin peräpuikkona, mutta jos on paha olla niin kyl se peräpuikkokin menee...

Meillä oli tänään vasta 3kk neuvola kun oma neuvolatäti oli viime viikon lomalla. Painoa 6205 ja pituutta 61cm. Painoa oli tullut aika tasan kilo kuukaudessa ja pituutta vähän päälle 3cm et ei ihme että vaatteet alko käymään pieneks...

Ihan aiheen vierestä mut ihme mitotuksella noita kledjuja myydään, saman kaupankin sisällä ihan huimia heittoja esim koitten 62 ja 68 välillä. Meillä selkä on myös kasvanut nopeampaa tahtia kuin jalat niin jotkut 68 mitotuksella olevat vaatteet tuntuvat niska peppu mitalla kamaln pieneltä mutta houissa 62 on reilu. Toivottavasti pojasta ei tule yhtä persjalkanen kuin äitinsä on :D

Lastenvaatteiden koot pysyy mulle ikuisena mysteerinä, vaikka monta lasta olen vaatettanutkin. Ja toisen lapselle on ihan turha ostaa mitään vaatetta pelkän koon perusteella. Entäs sitten jos ostaa kierrätettyä, sitten on jo kaivettava mittanauha esiin - kyllähän ne vaatteet jotkut kutistuukin. Sitä oppii oman lapsensa vartalonmalliin ostamaan tiettyä merkkiä. Auta armias, jos menet vaihtamaan. :D

Meilläkin yritettiin laittaa suppoa, eipä onnistunut :D Joko me ei osattu tai poika pisti niin kovin vastaan, aikalailla sama onnistumistodennäköisyys kuin jos poika yritettäisiin saada takaisin mun vatsaan. Nestemäinen lääke sen sijaan nieltiin ihan himolla ruiskusta imien :D tälle kaverille kelpaa mikä vaan suuhun pistettävä, kaikki tutit, tuttipullot, ruiskut, rokotteet, lääkkeet.. Jotenkin epäilen että kiinteiden aloitus sujuu mutkattomasti sen puolesta!

Tänään oli 4kk nla meilläkin. Typy heräsi juuri nokosilta ja oli niin aurinkoinen ja kiltti th:lle ja lääkärille. :) Edes pituuden mittaus ei kiukuttanut! Mitat oli 6215 g ja 62,0 cm. Aika samoissa mitoissa LMK teidän tytön kanssa. :) Mahalleen kääntyminen on pop, selällään ei kauaa jakseta pötköttää! Ei kyllä mahallaankaan, äidin pitää aina käydä pelastamassa rassukka...

Takaisin