Vauvaneuvolajuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiedän, olen itsekin sortunut, mutta lääkeneuvoja en jaa enää netissä. Ei teistä kukaan voi tietää tiedänkö asiasta oikeasti vai jaanko mutu-tietoa. Ulkomailla asuvan kannattanee ottaa sikäläiseen hoitopaikkaansa tai lääkäriin yhteys. Suomessa asuva voi kysyä ainakin apteekista ja neuvolasta.

Muokattu viimeksi:
Esim. tuossa Tiukuliisan laskussa ei näy ollenkaan suspension vahvuus. Lääkettä ei siksi voi ilmoittaa annettavaksi pelkän lääkenimen ja (millilitra)määrän mukaan, AINA mainittava vahvuus.

Esimerkkinä ja selvennyksenä, että tablettina mm. Buranaa on 400mg ja 800mg sisältäviä tabletteja. Jos ilmoitat syöväsi "puolikkaan Buranan" ja that's it, ei kukaan tiedä paljonko söit.

Lisäksi Buranan ja Panadolin vaikuttavat aineet ovat täysin eri, joten ei voi vedota siksi siihen Buranan antamisen helppouteen että "pienempi määrä riittää".

Lähinnä laitoinkin tuon siihen sen vuoksi, että ml-määrä on pienempi ja helpompi antaa. Nuo mg:t laitoin ihan sen vuoksi, että joku niitä kuitenkin kysyy ja pohtii. Itse olen terveydenhuollon ammattilainen myöskin, kuten sinäkin :)

Terveydenhuoltoalan ammattilaisena ohjaan epäselvyyksiä ja askarruttavia asioita selvitettävän asianmukaisissa paikoissa, joita ovat neuvola, lääkäri, apteekki. Ei nettipalsta.

❤️

Ohhoh... Mitäpäs tähän nyt sanoisi. Kiitos niille, jotka vastasi mun kysymykseen. Vähän ihmetyttää terveydenhuoltoalan ammattilaisen raju reaktio. En mä rupea lapselleni lääkkeitä nettipalstan vastauksien mukaan antamaan ja toivottavasti ei kukaan muukaan. Olin vain kiinnostunut kuulemaan, mitä Suomen neuvolassa on suositeltu, kun on ihmetyttänyt jotkut maakohtaiset erot. Myöskin ihan Suomessa ja saman paikkakunnan sisällä neuvot joskus vaihtelevat. Voi olla että toinen neuvolatäti suosittelee särkylääkettä hampaiden tuloon ja toinen ei. Myöskin vallitsevat mielipiteet muuttuvat usein vuosien saatossa, vaikka hampaiden tulo aiheuttaa ihan samanlaisia oireita, kuin sata vuotta sitten.

MItes oliko jonkun vauvalla rotan jälkeen ripulia? Meidän tyttö sai viimeisen rotan 5 päivä tätä kuuta. Ja nyt on kohta viikon tullut useampana päivänä löysää pahan hajuista ulostetta vaippaan. Uloste määrät on pieniä mutta useamman kerran päivässä käy näin. Jopa parina yönäkin on nyt ollut tätä. Mietin vaan et milloin täytyy huolestua. Ruokaa ja maitoa menee kyllä ihan normaalisti ja uloste määrä on tosiaan pieni aina kerrallaan. Tyttö on myös virkeä! Voiko sitten johtua maidosta, samaa ruokaa on syöty, ei muutoksia ruokavaliossa.

Meidän tytöllä on jokainen rotarokote on aiheuttanut vilkkaampaa vatsan toimintaa sekä pulautusten että kakkauskertojen osalta. Viimeisen rotarokotteen jälkeen vatsa toimi vilkkaammin kuin normaalisti jopa kahden viikon ajan. Myös kakan hajuun vaikutti selvästi. Rakenne oli melko normaali, mutta silloin se oli muutenkin aina sellaista löysää maitokakkaa. Tyttö kuitenkin söi normaalisti ja oli melko lailla oma iloinen itsensä. En ollut kovin huolestunut, mutta seurailin tilannetta.

Aijabaija soitiko varuilta neuvolaan ? Tai annoitko maitohappobakteereita? Meidän tyttö ei pulauttele mut tuo kakka kyllä tulee kun vain vähän pierasee :) ja onkin todella pahan hajuista. Yleisvointi on kuin ennenkin :)

Nyt mä en muista soitinko mihinkään. Joissain kakka-asioissa oon joskus soitellut, mut en nyt muista soitinko juuri näistä rotaoireista... Ei annettu maitohappobakteereita. Meidän tyttö ei ennen kiinteiden aloittamista juuri koskaan piereskellyt. Kakka ei siis sillä tavalla karkaillut pierujen mukana, vaan ns. normaaleja kakkauskertoja oli vain useampi. Ja esim. yöllä kakkasi silloin joka yö, vaikkei yleensä kakkaa öisin.

Meidän 5kk neuvola oli jo viime viikolla. Rokotteet sai ja luvan syöttötuolissa istumiseen kuhan se 6kk tulee iän puolesta täyteen. Kehu oikein jänteväksi ja selän asentoa hyväksi niin ei tartte odottaa seuraavaa neuvolaa ennen ku saa istuttaa. Painoa ja pituuttakin tullu hyvin ja vaatteissakin siirrytty jo 74 kokoon :eek:

Me oltiin viime torstaina neuvolassa kanssa. 6kk mitat 9930g ja 70,5cm. Rokotteet saatiin kun 5kk nevolan aikoihin poika oli just ollu kipeenä. No, niin se oli nyttenkin, mut oli jo parantunut paremmin ni piikit tuli molempiin koipiin. Ihan ei tosiaan toi kybä menny rikki niinku veikattiin, mut ei se ollut kuin yhdestä syötöstä vajaa ;) Ja pituutta oli tullut 2,5cm kk aikana. Jatketaav vauvantahtiin sormiruokaillen ja tissitellen. Meidän terkkari on ihan mahtava kun ei mitään hösäämistä mistään nyt pitää olla heti 5 ateriaa päivässä ja yösyötöt heti pois settiä. Loistavaa.

Meillä oli 6kk neuvola äsken. Pituutta oli 71,2cm ja painoa 8,6kg. Menee samoilla käyrillä kuin ennenkin :) Näytti jo sellaisia taitoja, joita kuulemma näkyy yleensä vasta 8kk neuvolassa :eek:
Koko perhe otti influenssarokotteet ja poika saa vielä tehosteen ennen joulua. Jatketaan imetyksellä ja maisteluilla. Nyt meillä syödään kiinteitä 4x päivässä.

Rokotuskäynti. Saatiin rota3 ja joku piikki, kakkaa on tullut ihan kivasti tässä iltasella. Yleensä kakkaa kellontarkasti kerran aamulla. Meni pistämään niin rajusti vastaan että sattu ihan varmasti. :( Parin viikon päästä sit 6kk neuvola.

6kk neuvolassa käyty tänään tuloksin: 8980kg ja 70,6 pituutta :) pipo 44,2.
Ihana ja aktiivinen tyttö tädin mielestä :) Istuu, konttaa ja nousee tukea vasten polviseisontaan.
Tyttö sai myös influenssarokotteen, saas nähdä millainen ilta ja yö tiedossa meillä. Tällä hetkellä on oma pirteä itsensä vielä :)
Jotakin terkkari mainitsi että jos vielä seistessä varvastelee niin 8 kk neuvolassa sitten fyssari katselee tarkemmin että kaikki on kuin pitää. En sit tarkkaan kuunnellut kun tyttö alko jo olla unille menossa ja liikehti levottomasti. Enkä siis oo huolissani!

Hänellä taitaa olla kiire joka paikkaan :) Nyt on nukkunut kohta kaksi tuntia, täytyy varovaisesti herätellä että jaksaa yölläkin nukkua :)

Takaisin