Vauvan yöunet

Niin ja meillä on tyttö nukkunut ekan kerran yöllä 8 tuntia!!! Mies nukkui tytön kanssa viikonloppuna molemmat yöt, että sain ite nukkua rauhas, mä kun herään jokaiseen tuhahdukseen ja liikkumiseen. Ekana yönä oli herännyt syömään vasta 8 tunnin unien jälkeen ja toisena yönä 7 tunnin jälkeen. :-) ehkä me vielä saadaan tuotyttö nukkumaan kokoyö, niin saadaan se omaan huoneeseen nukkumaan. Ei muuten sitä kiiruhdettais, mutta mä oon niin huono nukkumaan, että herään siihenkin, kun tyttö kääntää kylkeä nukkuessaan tai tuhisee tms. Ittellä on niin katkonaista ollutuni, että välillä tuntuu, et ei jaksas yhtään mitään. Sovittiin miehen kanssa, että saa nukkua vieras huoneessa niin kauan kun yöheräämisiä on, että jaksaa kulkea töissä. Se sit herää viikonloppuisin tytön kans yöllä.
 
Täällä syömiseen menee yleensä maksimissaan se 20 min. Öisin tosin pitää sit kukkua siihen päälle niin, että valveilla ollaan yhteensä tunti. Ekoina viikkoina vauva kyllä asusti rinnalla helposti 90 minuuttiakin, mutta osa ajasta meni nukkumiseen. Imukoneisto kyllä oli sillonkin käynnissä :grin
 
Meillä nukutaan vieläkin kolmen tunnin pätkiä öisin, en oo ite nukkunut siis yli kolmea tuntia putkeen sitten heinäkuun... Alkaa hiukan jo vaikuttaa ihan pään toimimiseen, en pysty käymään järkevää keskustelua enkä keskittyyn kunnolla mihinkään
 
Karpalo, ootko ajatellu jos kokeili sit pumpata ja sit antaa pullosta vaikka isomman määrän ruokaa kerralla et nälkä ei yllättäis niin helposti? Mä ole ainakin huomannut et kun antaa enemmän yötä vasten ruokaa niin nukkuu paremmin. Ja jostain luin että sitä pitäis välillä pidentää sitä ruokaväliä ettei heti antaiskaan ruokaa kun vauva inahtaa et se oppia odottamaan välillä ja sitä kautta siis ruoka ajat pitenis just vaikka yöaikaan.. ?
 
Karpalo me saatiin neuvolasta ohje antaa iltasyönnillä pullosta korviketta/pumpattua maitoa rintasyöttöjen lisäksi, kun poika nukkui useimmiten vain kaksi tuntia, välillä jopa vähemmän. Nykyään ensimmäiset yöunet on neljä tuntia tai enemmän, äitikin jaksaa paremmin.

Lisämaidon antamisessa oli tietenkin se haitta, ettei rintamaito enää riitä, vaan korviketta annetaan nykyään päivittäin, joskus enemmän, joskus vain iltaisin. Ehkä muutaman päivän ahkeralla pumppaamisella sais maidon määrän nousemaan?
 
Meillä tuli ennätys viime yönä. Tyttö nukkui 8,5tuntia yhteen putkeen :eek: Piti jo tarkistaa, että hengittääkö tyttö edes.. :oops: Liekö sitten rokotuksilla ollut osuutta asiaan..
 
Tulee kyllä erilaisia ohjeita, kun meillä edelleen pääsääntösesti nukutaan max. 2h pätkissä (ihan satunnaisesti menee 3-4h), mutta ei meille oo neuvolassa silti suositeltu pulloa tai korviketta...hassua että ohjeistetaan eri tavalla vähän joka asiassa :D
 
Meille annettu sama ohje :) kokeltiin aluksi ja auttoi, annettiin pumpattuu maitoa enemmän. Nykyisin nukkuu muutenkin paremmin, nukkumaanmenoa ollaan myös saatu aikaistettuu hieman.
 
miten Elisinha oot saanut aikaistettua nukkumaanmenoa? Meillä vaan lipsuu myöhäisemmäksi koko ajan. Tänäänkin yritin poikaa aamulla herätellä siirtymällä pois sängystä, niin nukahti uudelleen sohvalle välittömästi. Yöunille taistellaan jopa pari tuntia, kun ei halua nukkua... Eikä nuku pitkiä päiväuniakaan, tai siis äidin kanssa ei nuku.
 
Meille annettiin kans toi pullo-ohje, mutta ei oo toistaiseksi auttanut yhtään. Täytyy tosin ehkä odottaa että on antibioottikuuri ohi pojalla, että on tavallaan normaali tilanne... Nyt syödään siis lievään korvatulehdukseen lääkettä ja laitetaan antibioottitippoja silmätulehdukseen, ja kun ainakin on mennyt maha sekaisin niin voi se varmaan vaikuttaa nukkumiseenkin. Kipuja ei pitäisi enää olla ettei sen takia enää heräile.
 
Mä ALotta kanssa ajattelin että meillä mennään liian myöhään nukkumaan, kun mennään yleensä siinä 22.30-23.30. Aiemmin illalla yleensä vetää pienet tirsat sylissä.

Päätin sitten yhtenä iltana koittaa vähän aikasempaa nukkumaan menoa siten, että pidin hereillä tonne 21 asti (en siis antanut nukkua niitä tirsoja) ja sainkina tytön unten maille 21.30...ja sitten se heräskin 22.00 ja valvo siitä melkein 02 saakka, jonka jälkeen heräili koko yön 15min välein. Päätin, että me taidetaan vaan jatkossa mennä tällä meidän 'luonnollisella' rytmillä :D
 
Jaaa tääl oli tääkin :D Laitan tähän ketjuun äskisen tekstin.. :D

Kuinkas paljon teillä nukutaan? Meillä ei oikeastaan muuta tehdä kun nukutaan :D Yöllä sellasia 12 tunnin unia, toki mä herätän vauvan 4 tunnin välein syömään (nyt on kyllä ite herännyt noin 3 tunnin välein) sit aamulla heiluu ehkä tunnin kaks hereillä, nukkuu niin kauan ku antaa nukkua, valvoo tunnin pari, tunnin tirsat, valvoo tunnin pari ja sitten taas yöunet. Tänään aamulla herättiin 10, nukahti klo 12, heräs klo 14 ja valvo vaan puol tuntia ja nyt taas vetää zetaa.. Hereillä ollessaan oikein sosiaalinen ja aktiivinen, jumppaa kovasti jne.. Jotenkin aina häirinnyt tuo nukkuminen, mut kai se on normaalia :D Kyl mäkin tykkään nukkuu :D
 
Meillä sirriäinen pitkälti samanlaista! Paitsi et ikinä ei oo tarvinnu vauvaa herätellä syömään sen verran hyvin hoitaa ite sen puolen ja kasvaa niin hyvin. Mutta joku sitä sano et nii kauan ku kasvaa hyvin ja hereillä ollessaan on virkeä ni kaikki on hyvin :) mutta iteki tota siis miettiny! Tosin meillä nukutaan lähes tulkoon vain sylissä päivisin tai vaunuissa, jos johonki lasken ni silmät on ammollaan auki.
 
Meillä nukutaan pitkiä yöunia, kevyesti menee 8 tunnin unet. Vauva ei herää itkemään nälkää. Päivällä ei meinaa saada nukkumaan millään, kun on koko ajan niin paljon ihmeteltävää.
Aamupäivä meillä nukutaan ja syödään. Iltapäivällä ja illalla unen tuo vain vaunulenkki tai sylissä tyynynpäällä nukuttaminen ja silloin nukutaan max tunnin.
Iltaisin tulee itkua varmaan väsymyksestä ja otetaan pikku-unet heijaamalla sylissä ennen nukkumammia ja yöpuuta. Tuntuu välillä aika rankalle tuo vauvan hereilläolo ja sylissä nukkuminen, mitään ei ehdi tekemään paitsi öisin.
 
Meillä herätään nykyään kaks kertaa yössä.. Ennen tyttö heräs vaan kerran siinä 4-5välillä.. Noh, mut nukkumaan mennään 21-22 ja tyttö herää siinä 2-3välillä ja seuraavan kerran viideltä ja sitten nukutaan sinne 7-8asti.. Ja minä en itse meinaa tuon viiden jälkeen saaha enää unta.. :confused: Päivän mittaan sellasia minipäikkäreitä ja ehkä kahdet semmoiset vähän pitemmät päikkärit nukkuu.. Huoh, viime yönä neiti päätti syötön jälkeen alkaa jutteleen lelulle joka oli siis kiinni siinä sängyn kaiteessa.. Varmaan vartin verran siinä hölisi ennen kuin minä tajusin ottaa sen lelun pois ja laittaa tutin suuhun :grin
 
Mä oon varmaan tästä meidän nukkumisesta avautunut niin monta kertaa, että joku jo kyllästyy :D

Mutta meillä siis taas ei juurikaan nukuta. Nykyään silti ees vähän paremmin, mähän joskus 1kk neuvolassa suunnilleen kyselin että onks ihan normaalia että vauva valvoo 10h putkeen. Kuulemma meidän prinsessa on vaan niin kiinnostunut maailmasta, että siksi valvoo :D

Yöthän meillä menee melko on, mennään nukkumaan yleensä 22.30-23.30 tosiaan ja eka pätkä on sellanen 2,5-3h nykyään (ennen sekin max 2h). Sen jälkeen hyvänä yönä nukutaan 2h pätkiä, huonona yönä 15 min pätkiä ja muina jotain siitä väliltä. Sit noustaan yleensä joskus 8.30-9.30. Yhteenä nukutaan varmaan sellanen 5-8h riippuen tosi paljon yöstä..

Mutta nää meidän päivät...tyttö voi siis vetää koko päivän esim niin että nukkuu 2x15min ja 1x30min. Liikkuvissa vaunuissa, autossa tai kantoliinassa nukkuu pidempään, mutta eihän siinä ite oo silti silleen vapaa tekemään mitään sitten...nyt on pari kertaa pienen lenkin jälkeen jäänyt vaunuihin nukkumaan sen about 2h. Ah sitä onnea, kun saa rauhassa syödä, pestä pyykkiä ja imuroida :D
 
Meillä on viime viikkojen aikana tullu tähän päivänukkumiseen aika iso muutos. Enää ei vauva nuku päivällä kun korkeintaan 45 min putkeen, ja sekin on jo hyvin. Usein menee 30 min kerralla, mutta vielä useemmin pitää 10 min välein käydä toista taas nytkyttämässä uneen. Yöt menee onneks sitten korkeintaan kahdella heräämisellä.
 
Täällä meillä nukutaan aikalailla 7h yöunia. Tyttö alkaa nukkua yleensä 9 maissa, yleensä hirveen taistelun jälkeen ja sit herää 4 maissa aamulla. Sit herää joskus 6 maissa ja vaihdetaan vaan vaippa ja sit uni jatkuu sinne 8 asti. Aamupäivästä 10 aikoihin sit pienet vajaan tunnin päikyt ja sit iltapäivä päikyt joskus 1 jälkeen ja nukkuu 2-3h. Sit taas 5-6 maissa pikku päikyt ja lopun aikaa siis hän onkin sitten päivästä hereillä touhottamassa!
 
Meillä nukutaan öisin 8-10 tuntia putkeen (ihan käsittämätöntä, kaikki tuntuivat väittävän ettei vauvan ensimmäisen vuoden aikana nukuta kuin neljän tunnin yöunia). Neuvolatätiä huvitti, kun soittelin että pitääkö herättää yöllä syömään ja että pitääkö nyt huolestua. Ei kuulemma tarvitse. :D
Päivälläkin nukkuu puolen tunnin päikkäreitä kolme-neljä kertaa.
Ainakaan unensaannista ei tarvitse huolestua. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Sori ALotta, en oo huomannu tota sun viestiä. Eli meillä nukuttiin tosiaan jo paremmin, vaan eipä nukuta enää. Siis toi nukahtaminen on edelleen haaste. Mut siis aloitettiin iltatoimet aina pikkuisen aikaisemmin, sillä saatiin siirrettyä rytmiä. Kunnes lähettiin reissuun ja meni rytmit sekaisin, vaikka sielläkin yritettiin noudattaa sitä. Nyt siis huutaa sen pari tuntia joka ilta kun yrittää nukahtaa. Välillä hiljenee ja sit taas uudestaan. Huh!! Oon kokeillu nukuttaa tissille mut usein jää röyhtäisy sit jumiin ja herää siihen.
 
Takaisin
Top