Vauvan yöunet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja August14
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi miten ihania on nuo 5h putkeen unta!! Ja senkin jälkeen joskus vielä 4h (yleensä 3h).. Nyt tänä yönä mentiin "vanhanmallin mukaan" eli 3-3-3, ja kyllä väsyttää niin kamalasti! Kerkesi tottua luxukseen! Päivällä ollaankin valveilla, minusta tuntuu että aina, mutta kyllä sitä neiti nukkuu vielä oikeasti. Muttei enää niitä 3h unia päivisin. Max 2h..

Kysymys, voiko nukkua tyynyllä jos vauva ei vielä osaa kääntyä mahalleen?

Jo toinen päivä kun tyttö on nukkunut yli kahden tunnin aamupäikkärit! Ja äiti on kerennyt tehdä sillä välin vaikka mitä! Tuntuu jotenkin niin oudolta kun on enemmän aikaa puuhailla.. :p Eilenkin otti kahdet tosi pitkät päikkärit ja yölläkin herätään vaan yhden kerran syömään ja sit takas unten maille.. En valita :grin

Nyt alkaa helpottaa omakin univaje. Meillä mennään nyt tarkalla rytmillä ruokailujen kanssa! Ja siis yöt menee helposti, eka pätkä on 21(22)-3 ja sitten seuraava herätys 6 tai 7!

meillä oli aika kamala la-su yö. Vauva nukkumaan 21:30 herää 10 minuutin välein puoleen yöhön asti, nukkuu tunnin ja sit nukahdettiin seuraavan kerran vasta 3:30. Onneksi sen jälkeen ollut parempia öitä ja päiviä. Nytkin poika nukkunut jo 3tuntia päikkäreitä.

Meil on kanssa nyt ollut kaks aika vaikeeta yötä, oon vähintään kerran tunnissa kattonut kelloa, pääsääntösesti useemminkin. Toivottavasti ens yö menis vähän paremmin jo taas :)

Ja wuhuu! Viime yönä meillä nukuttiin eka pätkä yli 5h! Ihan mieletöntä! Kannatti kärsiä se kaks yötä vajaa tunnin pätkissä, kun tää oli palkintona :D

Mä en oo nukkunut noin kauaa putkeen ties koska...no en ainakaan 2,5 kuukauteen, mutta eipä siinä loppuraskaudessakaan tollasia unia ihan hirveesti tullut.

Meillä on unirytmi taas sekaisin.. Ruokaa haluaa paljon enemmän ja useammin.. Alkaakohan olemaan 3kkn tiehänimunvaihe? Vai kenties jopa hampaita. Hirveän itkuinen ollut tyty muutenkin :( äitini kertoi, että minulla oli 3kk iässä ollut jo kaksi hammasta!! :o

Kääk, jos niitä hampaita meinaa kohta jo tulla. Meillä kun tykätään pureskella tissiä, ja tekee aika kipeetä jo valmiiks :confused:

Meillä nukutaan nyt yöllä eka 6 tuntia ja syötön jälkeen 3-4 tuntia. Meni pitkään lyhyillä Pätkillä ja kysyin neuvolassa voiko sille tehdä jotain, niin sanottiin, että syöttövälit on liikalyhyet. Käskettiin päivällä pidentää yhtä väliä niin pitkäksi kun vaan on mahdollista vauva pitää ilman itkua. No kokeilin sitä sit kun sisko oli mun apuna täällä. Vuoroin me tyttöä sit kannettiin, annettiin tuttia ja tehtiin oikeastaan kaikki mahdollinen, että tyttö pysyi edes jollain lailla rauhas. Varmaan pari tuntia jaksettiin siitä kun normaalisti olisin tytön syöttänyt. Ja tällä ainoalla kerralla saatiin maitomäärä 90 ml.n kertaa annoksesta 150 ml! Ja sen jälkeen enää kertaa nukkui kunnolla päiväunet ja yötkin menee yhdellä heräämisellä! :-) eli minä tietämättömyyttäni olin aina antanut ekasta inahduksesta maitoa, niin eihän sitä voi olla nälkä, kun edellisestä syötöstä oli 1-2 h.

Meillä menee yöt tällä hetkellä supermainiosti, eli nukkuu ilman yösyöttöjä. Viime yönä kävi nukkumaan 21.30 ja heräsi 6.30. Nautin tästä hetkestä täysillä, mutta pieni pessimisti minusta jo pelkää hampaiden tuloa ja vauvan maailman avartumista, jolloin yöheräämiset astuvat taas kuvioon.

Meillä tyttö nukahtaa pitkille yöunille vasta klo 23-24, vaikka ollaan yritetty rytmittää aiemmaksi. Siitä nukkuu klo 4-5 asti ja meinaa jo silloin jäädä riekkumaan. Meillä siis vaikeutta saada tyttö uudelleen nukahtamaan :(

Teillähän nukutaan hyvin Sinitähti :) Ei meilläkään ole kyllä juuri valittamista. Yleensä tyttö menee yöunille 21-22 ja herää 4-5 syömään ja nukkuu sit vielä 7-8 asti :) alussa meilläkin valvoskeltiin yösyötön jälkeen, mutta sekin meni sit onneksi ohi..

Kuinka pitkään syötätte yöllä? Meillä meni alkuun aina tunti, siis heräämiseen, vaipanvaihtoon, syömiseen ja uudelleen vaipanvaihtoon, mutta nyt on parina yönä on mennyt vaan 10min eikä vaippaakaan ole tarvinnut vaihtaa! Saako tuo tarpeeksi 10min syömisellä?

Ei mulla siihen syöttämiseen kauaa mee ainakaan, kyllä tääkin saattaa ne imut vetäistä kymmenessä - kahdessakymmenessä minuutissa. Muuhun meneekin sitten enemmän...

Meillä yösyöttö kestää n. 15-20 min. Vaippaa en edes viiti vaihtaa yöllä ollenkaa ettei poitsu ala heräilee ellei selkeesti osota sitä että se vaivaa tai kakat tullu. Ja hyvinhä tuo tuntuu nukkuvan vaikka vaippa olis täynnä pissaa. :)

Meijän unikeko ei tosiaan herää aina, joten vaippa vaihdetaan lähinnä herätyshommina, sitten syödään ja horrostetaan, mä kattelen sarjaa koneella. Sitten vauva yleensä tekee tortut ja sitten tosiaan taas vaihdetaan.. Mut aikalailla tunti on mennyt ja aika reippaasti rinnalla ollaan oltu 20-40min ellei enemmän. Mutta liekö tuo sitten oppinut syömään reippaammin, ni ei tarvi tuhertaa kauaa.Mut hyvä et muillakin menee noin nopsaan ni varmaan tarkoittaa että riittää :)

Meilläkin menee se 10minsaa (tosin annetaan pullosta) eikä vaippaakaan tarvitse vaihtaa ja neiti yleensä sammuu heti syötön jälkeen ellei jopa sen aikana :grin

Täällä taas poika on ollut alusta asti pikasyömäri. 10-15 minuuttia rinnalla, jonka jälkeen maha on täynnä ja voi jatkaa touhuja. Yölläkin (jos siis herää) menee se korkeintaan 20 minuuttia.

Alkuun oli epäilys, että saako tosiaan jo kymmenessä minuutissa mahansa täyteen kun olen lukenut täältäkin miten vauvat on tunnin, kaksikin rinnalla. No, punnitus kertoo aina sen totuuden ja siihen loppui mietiskely sen asian suhteen :)

Meillä yösyöttö kestää sen 10-15 min yleensä. Ja vaippaa en oo muutamaan viikkoon vaihtanut yöllä, ellei oo pakko, eli kakat tai aivan läpimärkä vaippa. Parina ekana yönä oli aamulla tosi märkä vaippa. Jos pitää vaippaa vaihdella yllä, tyttö herää lähes täysin ja uudelleen nukuttamiseen menee 1-2 tuntia.

Elisinha80: meillä oli aluuks sama ongelma, tyttö nukahti yöunille vasta 23-24 ja heräs sit 4-5 aikaan syömään, eikä sen jälkeen tahtonut nukkua kunnolla. Saatiin pikkuhiljaa siirrettyä nukkumaan menoa aikasemmaks, nyt mennään yöunille 8-9 aikaan. :-) meillä auttoi, kun vedettiin viimeinen syöttöväli mahdollisimman pitkäks, sit kylvetettiin tyttö, niin sen jälkeen söi niin paljon, että vatta tuli kunnolla täyteen ja sai sit 15min-puoli tuntia aikaasemmin nukkumaan. Ja joka ilta aina sama homma uudestaan, niin kauan , että saatiin tää nukkumaanmeno aika mikä nyt on. Meni jotain 3 viikkoa siihen. Ja se yöllinen valvominen johtui vissiinkin siitä, että yö oli jo aamun puolella, niin uni ei oo enää niin syvää, kun pimiään aikaan, vielä kun aamu valkenee niin varahin.

Takaisin