Vauvan yöunet

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Millaisia pätkiä teillä nukutaan yöllä? Minuu alkaa jo hirvittää, että näinkö kohta herätään tunnin välein, kun tuntuu että on alkanut heräillä aina vaan aiemmin tyttö. Välillä oli jopa 5-4h syöttöjen väli, mutta nyt on max 3h ja välillä sitä 1,5h.. Luojan kiitos tänään pitkästä aikaa sain/kerkesin nukkua päivällä univelkaa pois!
Mites teillä?? :)
 
Meillä kans Tyttö aluuks nukku parhaimmillaan 5 tuntia, nyt tuntuu että mennään 2-3 tunnin pätkillä ja niihinkin tosi huonosti nukahtaa. Muutenkin nukkuu mun mielestä tosi vähän, kun yöllä yhteensä noin 6-8 tuntia ja päivällä 15 minuutin pätkissä.
 
Täällä mennää yöunet hyvinä öinä 3-4tunnin pätkissä, tää ukkeli vaa välil on vähä semmone unta vastaan tappelija ja sit tuntuu et pitäs kokoaja pitää rinnalla et rauhottuis, mut niinäki iltoina sit ku saa hänet kunnolla rauhotettuu jne. nii nukkuu iha hyvi :) siihe rauhottamisee vaa meni tuossa yks ilta aamu neljää asti ja ainaku mie aattelin et pääsen nukkumaan ja saan silmät kii nii alko kuulumaan kitinää :D onneks noit hankalii öitä ei oo ollu kovin montaa täs kuukauden aikana :P

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Enpä oo aijemmin tänne kommentoinutkaan mihinkään mutta nyt on pakko kun rupesin lukee näitä ja miettii että onkohan meillä sitten super kiltti lapsi kun antaa joka yö nukkua sen 6-9h? :O päivisin sitten tankataankin 1-3h välein! Tosin oon kuulema ollu ite pienenä samanlainen, joten oisko se sit periytyvää nuo unet..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mie oon kade teille kellä nukkuu hyvin, mei neiti tuntuu nukkuvan päivällä paremmin, voi nukkuu sen 3-4tuntii, mut yöt herätää aika pitkälti 1-2tunnin välein, välillä jopa tiheempääkin. Tuttelia alettiin antaa lisänä kun ei oma maito riittänyt ja se autto nukkumaan parina yönä jopa 3tuntii mut nyt on korvikkeesta huolimatta jatkanu 1-2tunnin herätyksillä. Ite oon onnex tottunu heräämään noin useesti jo ennen vauvaakin ja nukun välit kuin tukki joten jaksan kummiskin ihan hyvin päivällä touhuta, päikkärit nukun joskus jos päiväl satun saamaa molemmat nuorimmista nukkumaa yhtäaikaa.
 
Meillä myös heräillään, niin yöllä kuin päivällä. Poika nukkuu 20min-2h pätkissä. Eipä siinä juuri itse nukkumaan ehdi... Ja päivällä isommat lapset vaativat lisäksi oman osansa, joten ei mahdollisuutta päiväuniinkaan.
 
Meillä nukuttiin pitkästä aikaan 3,5h viime yönä. Pari päivää ja yötä meni max. 2h unilla. Yli neljään ei ole kai päästy koskaan. Vaihtelee kovasti. Eilinen nukuttaminen oli tuskaa, joten tänään poika ei saa d-vitamiinia, jos sillä olisikin vaikutusta iltakitinään...
 
Meillä ei ole yöunissa vielä mitään rytmiä, muuta kuin varmaa on epävarmuus. Viikonloppuna yöt meni kitistessä läpi yön. Kun taas nyt on mennyt pari yötä oikein superhyvin. Viime yönä minä ja vauva nukuimme klo 23-06. En muista koska viimeksi olisin nukkunut 7h putkeen, kun raskausaikana piti rampata pissalla.
 
Meillä alkanut rytmi muokkautuun melko kivaksi, saa jo itsekin lepohetkiä/ aikaa touhuta kotihommia. Yöllä ensimmäisen pätkän nukkuu aina 4-6h. Syötön jälkeen simahtaa vielä pariksi-kolmeksi tunniksi. Päivällä jos ulos pääsee niin nukkuu usein 4-5h ja muuten päivän ja illan unet on sellasia torkahduksia syliin.
 
Meillä yöt menee kahdessa pätkässä. Ensin nukutaan nelisen tuntia ja herätään siinä kolmen aikaan. Sitten syötetään ja vaihdetaan kakkavaippa, mutta neiti sit virkistyy sen verran, että seuraavat pari tuntia katellaan silmät pyöreenä ympärille.. Ja taas nukutaan noin kolmesta neljään tuntia.. Pitää kokeilla ensi yönä kokeilla tuota vaipanvaihtoa kesken syötön, jos tyttö nukahtais sitten paremmin..
 
me ostettiin eilen parempia, siis hämärämpiä yövaloja, siksi ehkä nukuttiin paremmin. Tänään vaihdan vielä hoitopöydän viereen hämärämmän, keittiö saa toistaiseksi pärjätä tavallisilla valoilla. Ois pitänyt ostaa niitä valoja kolme, nyt siis siirrän keittiöstä hoitopöydän viereen. Hoitopöytä ei mahtunut meidän makuuhuoneeseen, niin on viereisessä huoneessa, joten yöllä tulee vähän kuljeskelua...

Ja jos joku ihmettelee, miksi keittiössäkin yövalot, niin minä kuljetan yöllä herunutta maitoa jääkaappiin ja käyn itse syömässä yleensä jollakin aamusyötöllä kun maha alkaa kurnia.
 
Siis mä ihmettelen tuota kun meille sanottiin sairaalasta lähtiessä että ei saa nukuttaa yli 4h putkeen ja meillä on siis aina kello herättämässä yösyötöille 4h päästä kun nukahtaa vaikka neiti nukkuisikin sikeästi niin ollaan varovasti herätelty syömään kesken unien koska näin meille on neuvottu?!
 
hanski_ meillä oli samat neuvot. Toi 4h väli pitäis pitää sen ekat pari viikkoa, jotta vauva saavuttaa syntymäpainonsa. Sen jälkeen pitäis voida siirtyä lapsentahtisiin syöttöihin.

Meillä nukutaan maksimissaan sellanen 5-6h putkeen. Nyt on vielä neuvolasta ollu ohjeena toi 3-4h välein herättely syömään, joten ei vielä oikein oo tullu testattua lapsen unenlahjoja muuta kun ihan pari kertaa. Viime yönä tuli taas sellanen mukava viiden tunnin unipätkä, minkä jälkeen unia jatkettiin kolmen tunnin pätkissä. Lapsi osaa nyt ite ilmeisesti noudattaa tota neuvolan ohjetta kun äitiin ei kerran voi luottaa :grin
 
Meille sanottiin ettei saa nukkua yli 3h. Alkoi suoraan sanottuna vituttaa kun tuli just sellanen fiilis että jos menee minuutinkin yli niin oot sitten huono äiti joka ei huolehdi riittävän hyvin lapsestaan. Ja hitto jos toista kerran nukuttaa niin miksei sitten saisi nukkua..kun syö kuitenkin ihan hyvin
 
Mulle sairaalassa ei puhuttu muusta kun vastasyntyneen syömään herättelystä. Ja sekin perusteltiin sillä, että vauva ei vielä itte tiedä koska pitää syödä, kun ei sen oo vattas tarvinnut tehdä mitään ruokansa eteen. Mut ymmärrän tuon et pitää syntymäpaino saavuttaa. Ja ehkä siitä ei meille puhuttu sen enempää, kun syntymäpaino ohitettiin jo toisena päivänä.
 
Gnome, meillä mentiin jo syntymäpainon ohi eka viikolla!! :) Mut katotaan mitä neuvolassa sanoovat ja pitää ottaa asia puheeks. Meillä oli alkuun masuvaivoja, mut eilen alotin cuplatonit niin alko neiti nukkua kevyesti 4h putkeen sekä yöllä että päivällä! :)
 
Ei mullekaan puhuttu yöherättelystä, tai en ainakaan muista. 2 viikkosena neuvolassa sitten sanottiin, että pitää herätellä, kun paino ei noussut tarpeeksi. Mut jos vauva jotain 9 tunnin unia nukkuis, ni ihan varmasti herättelisin. Täällä syödään yleensä illalla ihan jäätävä määrä ensin rinnalta ja sitten pullosta, joten en pitänyt tärkeänä herättelyä.. Mutta neuvolastakin sanoivat, että isolla vauvalla on ihan normaalia että paino ei nouse niin kuin normaalin kokoisilla vauvoilla, tää kuitenkin syntyessään painoi 4,5 kiloa.. Eilen päivälläkin vauva nukkui 5 tuntia, enkä saanut herätettyä niin, että vauva olis saanut syödyksi.
 
Voihan vattu! Just kun kehuin että tipat auttaa masu vaivoihin niin viime yönä känistiin ja pieru oli kun aika miehellä!! Ihan uskomatonta et voi noin vaihtua yhdessä yössä tilanne?!
 
Se 3-4h välein herättely on just sen takia että varmistellaan maidon riittämistä kun sillä on tilausta alussa usein ja samalla varmistetaan että vauvan paino lähtee nousuun. Näin mulle selitettiin sairaalassa ja neuvolassa. Meillä tippu paino synnytyksen jälkeen 40g ja oli noussu yli syntymäpainon ennenkun kotiuduttiin ja neuvolassa käynneillä tosi hyvi pysyny tuo painon nousu joten ei tarvii huolehtii noista herättelyistä. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mäkin kyselin tänään tota herättely asiaa neuvolassaja ei tartte kantaa huolta siitä enää kun paino on noussut ja tyttö vaikuttaa muutenkin varsin hyvin voivalle. Kunhan vaan ens yön nukkuis kunnolla! Äiti ainakin kaipais unta..
 
Takaisin
Top