Vauvan vaivat ja vointi

Ei tarvii käydä näyttää ellei mitään pahoja oireita ilmaannu. Meillä nuhaa kesti yli kaksi viikkoa, mutta eipä sille mitään sen kummempaa olis voinu tehdä. Särkylääkettä voi antaa tarvittaessa. Höyryhengitystä meille myös suositeltiin. Flunssa on kyllä kurja juttu pienellä. Toivottavasti menee nopsaa ohi!

Auttakaa tyhmää... Mikä on lapsen normi lämpötila?? Mittasin eka korvamittarilla 36 (saa kyl heittää sillä vesilintua ku se näyttää väärät lukamat) si digikuumemittarilla otin persiistä lämmön ja se oli 38... Mä otin pojan siis suoraa sängystä ja mittasin sen kuumeen..
Mutta syö ja juo normaalisti - normi annoksia
Nukkuu normaalisti - ei nuku tavallisen pidempiä päikkyjä
Leikkii normaalisti - tuo se lattialla pyörii ja pieree :)

Eli turhaan varmaan tressaan kun toinen voi kuitenkin hyvin?

persiistä mitattuna lämpötila on korkeempi.mulle neuvolasta sano et 38 astetta takapuolesta on just se kuumeen raja ja siis ei päästy sillon rokotettavaks.

Nappo. Mun mielestä teillä ei oo hätää. Jos tosiaan syö, juo ja on reippaan oloinen, niin hyvin sairastaa flunssaansa pois. Ja jos oiskin vähän väsyneempi ja nukkuis enemmän, niin ei siinäkään mitään ihmeellistä olisi.

Meidän korvamittarissa on 0-2 vuotiaiden kohdalla tällainen skaala normaalista ruumiinlämmöstä: 36.4-38.0. Meillä pojalla hyvin usein näyttää noin 35.9-36.1, joten pidän sitä aina normaalina. Mullakin on vähän alhaisempi ruumiinlämpö, noin 35.8-36.2.

Kiitos infosta! Poika vähä röhii ku kurkku on vissii kipee.. Maitoo on menny pikkusen enemmän varmaan juuri sen kurkkukivun takia.. Mä oon vaan niin herkkä ku on esikoinen ja tietämättömyys lapsen kipuilusta harmittaa... Mutta eiköhän tämä foorumi ja vuodet tuo lisää kokemusta tällekkin mammalle :)

Ja sitä särkylääkettä vaan, jos vaikuttaa kipeältä. Just jossain oli juttua siitä, miten sekin uskomus on ihan puppua, että kuumeen pitäisi antaa "polttaa" se tauti pois. Se kuume ei auta mitään, se on vaan oire. Varsinkin korkea kuume pitää katkaista lääkkeillä. Kyllähän sitä flunssassa herkästi on lihassärkyä yms., joten jos tuntuu kipuiselta, niin lääkitsee vaan.

Meillä jatkuu tämä flunssa yhä miulla ja esikoisella, on tätä ainakin toista viikkoa nyt podettu. Onneksi pienin näyttää säästyneen. Joskus vähän köhäisee, mutta ei ole pahaa yskää eikä nenä vuoda. Ja nuo kiukkuilut, joita on ollu, ovat johtuneet kyllä jostain ihan muusta. On se kyllä helpompi jotenkin katsoa tuota isompaa sairastavaa lasta, kun siltä voi kysyä, mikä on vointi ja sattuuko johonkin. On paljon helpompi hoitaa, kun tietää, mitä tarkalleen hoitaa. Vaikka mieluummin sitä hänenkin soisi olevan terve. Onneksi ei kuitenkaan valita oloaan, vaikka yskiikin.

Tyyne sai eilen tosiaa ekaa kertaa viljaa liha-kasvissoseen seassa couscousin muodossa. Pari lusikallista annoin joskus puolen päivän tienoilla. Ja sit viimeyönä oliki maha kipeenä. Itkeä tihurs ja hirvee mölinä kuulu mahasta, jumppa lopulta rauhotti mut ei ilma ulos tullu, paitsi nyt aamulla. Aattelin kyl tänää antaa lisää vaik vaivaa aiheuttiki, mut pakko ees osa tost purkist on saada tuhottua ettei ihan hukkaa mene. Mietin et kehtaisko sitä enää pakkasee laittaa ku kerta on ollu jo eilisestä avattuna :confused004

Voi hitsi toivotaan ettei pikkuset saa pöpöjä, mun 3 kaverin vauvalla Rs virus päällä,2 jorvissa :(
Nappo: meille suositeltiin kurkkukipuun maito jääkaappikylmänä ja samoin kiinteät, lämpimät ei maistunutkaan ollenkaan.

Kai ne voi pakastaa ihan huoletta, uskoisin. En oo kyl ite pakastanu vielä ku ite tehtyjä soseita, mut pakastaisin varmaan pilttiä, jos sitä jäisi.. :D

Joo, no täytyy laittaa pakkaseen, siin sosees ku oli lisäks tomaattiaki ja sitäki vaan kerran maistanu aiemmin. Ja toi on vielä sellanen iso purkii eikä pikkupurkki.

Nappo, niinku tossa jo useempi tais sanoakin, ni ei tarvi viedä näytille. Meil oli jossain vaiheessa hirveesti limaa kurkussa ja röhis jne.. Soitin neuvolaan, ni sanoivat vaan et höyryhengitystä. Kylpy auttaa kans kivasti, lähtee lima liikkeelle. Sit vaan korotettu pinnis, niin nukkuu paremmin. Sanoivat sillon, et jos ei ala helpottaa tai pahenee, ni sit heti käymään. Kuitenkin, kun syö ja on reippaan oloinen, luulis, et menee ohi itekseen :)

Ei mitää väliä, johan nää meidän ketjut on iha tillin tallin olleet jo kauan! Mä olin ajatellut, että kalttaan tomaatit ja kypsennän niistä kastikkeen.. aattelin maustaa varovasti pyllyheinällä ja ehkä basilikalla.. sit laittaisin varmaan lihan ja potun kanssa.. ehkä.. en oo hirveen tarkasti vielä miettiny, ku pääsin vasta sille kastikeasteelle.

Persiljaa. Mä oon ravintolapäällikkö ekalta ammatiltani ja toi on aika yleinen keittiösana persiljalle.

Ja itseasiassa vähä huono vitsi... se on vaa ni jotenki jääny päähän. Voitte uskoa, millaista ilmettä saattaa nähdä asiakkaan kasvoilla, jos kokki huutaa et tuokaa sitä pyllyheinää, et saa tohon koristeeksi. :/

Takaisin