vauvan vaivat ja hoito

Meillä on nyt tytöllä neljättä päivää melkoiset mahavaivat. Tyttö ei yleensä turhista huuda, mutta nyt on itku ollut välillä melkonen.. ja itku loppuu kun saa kakat väännettyä ulos. Kakka on ihan myrkyn vihreää ja haisee TODELLA pahalle. =/
Voikohan tämä vielä johtua 2 viikkoa sitten saadusta ROTA-rokotteesta, vai pitääkö tälle alkaa miettiä muuta syytä, jos ei ala mennä ohi... Muuten tyttö on kuitenkin ihan pirteä, mutta mahavaivat haittaa elämää melkosesti.
 
Oonkohan mä vielä tilittäny aiheesta? En muista, en varmaan... 

Eli tytsyllä on atooppinen iho ja nyt on viimeisen kahden viikon aikana pahentunut ihottumaksi ja mm. polvitaipeet on auki. Jätin jo itse kananmunan pois ja siitä oli ehkä apua, en tiedä. Nyt olin neuvolaan yhteyksissä ja oheistusta tuli seuraavaksi kahdeksi viikoksi, sitten on sopivasti lääkärineuvola. 

Kananmuna pois kuten olen jo tehnyt, ja maito. Maitoa piti nyt vielä tärkeämpänä mutta aloitan sen vasta vapun jälkeen. Kovasti rasvausta, perusvoiteella ja kortisonilla. Kortisonia varten sain 'ohjelman' ja laitan sitä iltaisin paksusti ja aamulla sitten perusvoidetta. Tätä viikko ja sitten viikko pelkällä perusvoiteella. 
 
Nyt tulee päällekäin sekä aineen karsiminen että hoito mutta katsotaan sitten lääkärin kanssa miten jatketaan. 

Maitoahan on sitten ihan kaikessa, tästä tulee vielä vaikeeta. Mutta mitäpä sitä ei tekis pienen eteen. Ongelmaksihan tietenkin nousee korvike, pitää hommata maidotonta kun iltaisin ei oma maito tahdo riittää.
 
Huh...Meillä elettiin täällä eilen illalla melkoisia kauhunhetkiä =/ Tyttö oli tosiaan päivällä saanut rokotteet ja oli ihan oma ittensä koko päivän. Noh..illalla alko taas semmonen pikku kiukuttelu mikä nyt on ihan normaalia kun aina on ollut noita ilta kärttyjä. Yhtäkkiä ylty ihan hirveeks huudoks ja oli jo selvää, että johonkin sattuu. Kuumetta ei ollut. Just kun olin kaivamassa suppoja kaapista niin mies huutaa, että tyttö oksentaa ja veti oksennusta henkeen...kauhee paniikkihan siinä iski. Sitä oksennusta tuli PALJON!! Siinä sitten tyttö jalanpäälle pää lievästi alaspäin ja taputtelua selkään. Noh tilanne rauhottu vähän ja sain supon laitettua ja sit ei menny kun ehkä minuutti ja tyttö oli unessa. Ambulanssinkin olin kerenny jo soittamaan varuilta ja miehet tuli tarkistamaan tytön...kaikki ok. No nyt aamulla kaikki on muuten ihan kunnossa mutta kuume on noussut 38,0 asteeseen joten yks suppo taas kehiin. Huh sanon vielä....inhottaa kun näistä tilanteista ei voi koskaan tietää etukäteen...
 
Hui, Salla, miten pelottavaa. Onneksi vauvat eivät kovin helposti oksennukseen tukehdu, koskapa osaavat yskiä ja varsinkin äidinmaitoa keuhkot kestävät yllättävänkin hyvin. Ei siis käy niinkuin humalaisille tai huumeisille rocktähdille ;-/ jotka kuolevat omaan oksennukseen koska ovat jo valmiiksi kanttuvei.

On niin kauhea ajatella että meidän pienille voi käydä jotain kohtalokasta yhtäkkiä.... enimmän aikaa näitä ajatuksia yrittää vältellä, mutta joskus niitä juuttuu ajattelemaan, niinkuin kokeilisi kielellä särkevää hammasta uudelleen ja uudelleen. Minulla oli esikoisen ollessa pieni sellainen kauhukuva, että hän menee isompana jäälautoille hyppimään ja hukkuu... En tiedä miksi juuri se ajatus oli niin pelottava. Ja putoamistapaturmia pelkään myös... brrr.... ylipäätään VIHAAN onnettomuuksia. Sairaanhoitajana joutui joskus tapaamaan ihmisiä joiden elämä oli muuttunut hetkessä onnettomuuden vuoksi. Sairaus on jotenkin kuitenkin helpompi, koska sille "ei mitään voi", mutta onnettomuuksien kohdalla jää aina se tunne, että jospa vain ei.... tai jospa vain olisin....

Kahdella tuttavallani on ollut lähellä tilanne, jossa lapsi on meinannut tapaturmaisesti kuolla, ja heidän kertomuksensa niistä hetkistä ovat palaneet mieleeni ikuiseksi ajaksi. Toisen lapsi meinasi tukehtua nielaisemaansa kolikkoon ja toisen lapsi löytyi naapurin pihan kahluualtaasta kellumasta mahallaan jo tajuttomana. Molemmat selvisivät vammoitta onneksi!

Huoh, niin se on, että mitä suuremmin rakastaa, sen suuremman riskin ottaa sydämen särkyä menetyksen vuoksi. 

 
Kyllä siinä kerkes tosiaan Kressida kaikenlaiset kauheudet käydä jo mielessä. Mä en tosiaan tiiä mitä mä tekisin (inhottavaa ees ajatella koko asiaa) jos se pahin tapahtuis...mä en kestäis.. Itken muutenkin aina kun on uutisia  tapaturmista missä pieni lapsi/vauva on menehtynyt niin miten sitä sitten kestäis jos jotain tapahtuis omalle pikkuselle....
Sillä hetkellä osas kuitenkin jotenki olla ihmeen rauhallinen mutta sitten kun ambulanssi miehet oli lähteny ja menin tytön kanssa nukkumaan (en kyllä saanut oikeen unta) niin siinä sitten tuli pienet itkut kun yhtäkkiä tajusin, että näin niitä tilanteita voi vaan yhtäkkiä tulla..
 
Hyvä ettei siellä pahemmin käynyt! Mulla on ihan sama, että nykyään ottaa kaikki vauvoihin ja pikkulapsiin kohdistuvat onnettomuudet hirmu henkilökohtasesti, kun ajattelee aina sitä mahdollisuutta omalle kohdalleen ja omalle pikkuvauvalleen tapahtuvaksi :( Ymmärtää tasan tarkkaan (tai oikeastaan ei kuitenkaan tajua, mutta voi paremmin kuvitella) miten kauhealta tuntuu niistä vanhemmista jotka pienokaisensa tapaturmaisesti yhtäkkiä menettävät. Ei noita uutisia voi aina edes lukea, parempi vältellä, eihän elämästä mitään tulisi jos aina pelkäisi...

Mullakin kirkastui vähän aikaa vauvan syntymän jälkeen, miten pahasti sydämeni voikaan särkyä tästä lähtien, jos tuolle pienelle ihmiselle jotakin pahaa sattuisi. Mutta se riski kuuluu elämään, sen kanssa on vain elettävä ja luotettava siihen, että meillä on aikaa. (Kuten Stella laulaa Häävalssissa, "toiset nuorena nukkuu", se kappale saa mut usein itkemään, kun ajattelee miten pienestä voi olla kiinni myös se ettei tuo rakas mieheni olisikaan huomenna enää tuossa)

Mutta hei, eihän enää apeita ajatuksia! Vaan iloista ja kepeää kevään juhlaa kaikille, nautitaan keväästä!
Hauskaa Vappua!! emoticon
 
Huomasinpa tuossa että meiän tytöllä on pimppa punehtunut ja ihan kuin häpyhuulet ois vähän turvoksissakin. Ja ihan kuin kosteuspyyhkeellä pyyhkiminen olis vähän aristanut :( Voiskohan johtua vaan pissan/kakan aiheuttamasta ärsytyksestä? Vaippamerkkiäkin kyllä vaihdettiin tuossa reilu viikko sitten (pamperseista muumeihin, otettiin kokeiluun) mutta käsittääkseni Muumeissa pitäis olla vähemmän kemikaaleja kuin muissa. Seuraava neuvola(lääkäri)kin on vasta 3 viikon päästä...

Ja siis muualla pepussa ei tällä hetkellä oo mitään ihottumaa.
 
Meillä oli sama ongelma kun Sadepilven tytöllä, tosin siitä on aikaa. Meillä se oli ihan vaan pissi/kakka ärsytystä, ja meni ohi normaaleilla vesipesuilla ja talkilla. Varmaan syitä voi tietysti olla muitakin.

Meidän vihreä kakka ongelma vaan jatkui tähän päivään saakka. :( Mutta pahemmin se ei silti ole tytön menoa haitannut, on ollut ihan iloinen oma itsensä, paitsi välillä ennen kakkaa tullut hirmu huuto kun mahaan sattuu. Tänään käytiin ylimääräsessä neuvolassa tarkastamassa onko kakka-ongelma vaikuttanut kasvuun, ja onneksi ei ollut. Ja kas, tänään tuli ekaa kertaa pääsiäisen jälkeen ihan keltanen kakka, jei! Eli jospa se tästä taas... Neuvolassa epäilivät, että ei välttämättä johtunut rotavirus rokotteesta, vaan todennäkösemmin joku toinen vatsapöpö pääs iskemään... Sehän nähdään sitten, kun otetaan 3. rotarokote. Itse pelkäsin enemmän allergioita, mutta toivottavasti tuo kakka nyt pysyy sinappina, niin voidaan unohtaa nämä murheet.
 
Meillä on saatu 2 rotavirus-rokotetta ja molempien jälkeen kakka on ollut jonkin aikaa vihreetä. Itse epäileni, että väri johtuu rokotteesta. Saapi nähdä muuttuuko väri taas 3. rokotteen jälkeen...
 
^Meillä ei ekasta rota-rokotteesta tullut muuta kun vähän löysä maha ja enemmän kakkaa kun yleensä. Nyt nämä oireilut (vihreys) tuli mukaan vasta 1,5 viikkoa rokotteen jälkeen, joten sen takia sitten epäilevät että olisi ollut joku muu pöpö. Mutta jotenkin itsekin edelleen epäilen josko tuosta rotasta johtuisi...
 
Meillä oli eilen lääkäri ja nyt pitäis pitää kaksiviikkoa ruokapäiväkirjaa ja olla viikko ilman maidottomalla ruokavaliolla.. saa nähdä miten tässä käy kun meillä menee kuitenkin sitä korviketta nykyisin illalla ja nyt en voi sitä antaa. ja se maidoton korvike on kuulemma resepti tuote joten saan sen vasta maanantaina kun neitillä korvakontrolli. voi olla melkosta huutoa tämä viikonloppu kun pitäis pelkällä tissillä pärjätä ja se raivoaminenhan on ihan kamalaa, mutta ei auta.
 
citronella: saatko pumpattua yhtään? Mä tarviin illalla aina pullollisen maitoa, koitan päivän aikana pumpata tarvittavan iltamaidon. Maidottomalla siis olen minäkin, vaikkakaan en usko että meillä johtuu maidosta, epäilen enemmän kananmunaa.
 
Apuaaaa!!! tuntuu että menee ihan sekasi näistä ja tarttis olla kaikkien alojen professori tyyliin, et tajuais ja tietäis kaikesta kaiken.

Meilläkin pojalla kaikenmaailman iho-ongelmia on ollut ja on edelleen. Lähinnä kasvoissa... mietin vaan, et voikohan mitää allergiaa olla, kun ei muualla näppyjä ole? Näppyjä on sellasia ihmeellisiä ryppäitä ja ne tulee aina samaan kohtaan. Välillä siis häipyy ja yleensä aina yön aikana tulee takaisin. Terkka käski ostaa Sibicortia ja sillä ne aina sit lähteeki, mut tulee aina takasin.
Mitä ne kaikki aineet on mitä ite kannattas välttää?

Suurimmilta vatsaongelmilta on vältytty, mutta sitten kun niitä tulee niin ne on ihan kamalia, kun tuntuu ettei osaa tehä mitään auttaakseen pientä. Poika huutaa kun syötävä ja mikään asento ei oo hyvä :/ siinä kyllä meinaa tulla itku itelläkin...

Auttakaa nyt "tyhmää" :) ihmettelen tosiaan, ettei neuvolassakaan koskaan oikein osata sanoa juuta eikä jaata siihen ihottumaan.

Olikos porkkana sellanen ainesosa noista soseista, joka helposti allergisoi?
 
Takaisin
Top