vauvan vaivat ja hoito

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja basura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
tyttö kaksi kuukautta <3
joku kyselikin, miten rota-rokotuksen jälkeen tullu oireita. no meillä tyttö sai rokotuksen maanantaina, tiistaina tuli ehkä tavallista useemmat kakat, ja keskiviikkona,torstaina, eikä vielä tänäänkään oo tullu sitten yhtään! kovasti pierettää, ja välillä kyllä selkä kaarella huutoakin. syli on oikeestaan ainoo paikka missä nyt viihtyy. muuten on ihan normi ilonen ittensä, mutta sitten ku ilma kiertää mahassa, niin itkuhan se tulee.
ite koitan pysyä tyynenä, enkä ihan vielä ota stressiä tuosta ettei ole tullut isompaa tavaraa..liittynee tuohon rokotukseen.
onko muilla minkäläisiä kokemuksia?

Meillä on maanantaina neuvolalääkäri ja saadaan myös tuo rota. Meillä nyt on huutenkin huutoa ja masuvaivaa että toivottavasti ei pahene, kun meinaa iltaisin olla tosi vaikeeta välillä.
Tämmösen artikkelin löysin. http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/666/pulauttelu_ja_refluksitauti
Ja kuulostaa niin meidän tytöltä. :/ Aikaisemminkin oon miettinyt että olisiko tuota refluksia. Kerran käytiin neuvolassa kovan puklailun takia, mutta neukkutäti vaan sano että jos hotkii ja ilmaa jää maidon väliin niin sen takia puklii kun painokin nousee ihan normaalisti.
Mutta kun luin ton artikkelin niin ihan samat oireet mitä tytöllä on. Välillä on hyviä päiviä ja sitten on tosi huonoja päiviä. Mutta noita huonohkoja päiviä enemmän. :(
Maanantaina aijon puhua tuostakin, jos saatas jotain apua pikkuiselle. Kurjaa katella ja kuunnella kun toinen kipuilee. :'(

Bofink  Onko sitten ihan semmosta jatkuvaa/tauotonta huutoa ja kestääkö aina jonkun tietyn aikaa? Vai rauhottuuko aina välillä esim johonkin tiettyyn juttuun?

Kun meillä tulee itseasiassa oikeastaan joka ilta "unikärtty" (tota nimitystä ainakin minä siitä käyttäisin) joka alkaa siinä kuuden jälkeen ja kestää siihen asti kunnes tyttö nukahtaa eli siinä yhdeksän, puol kymmenen maissa. Ei siis ole kuitenkaan mitään kauheeta huutoa vaan sellasta, että rauhottuu kyllä jos ottaa olkapäälle tai laulaa. Mietinkin, että voihan se myös olla lievää koliikkia mutta ei siis tosiaankaan mistään pahimmasta päästä koska itku tuntien aikana kun rauhottuu niin ihan naureskeleekin äitin hassuille ilmeille ja äänille =D
Tai sitten voi olla, että päivän aikana on kerääntyny sen verran ilmaa (vaikka röyhtäseekin hyvin) että sitten illalla häiritsee...tosin masu on kyllä ihan pehmonen.

Onhan se tietty silti tylsää kun tietää, että joka ilta sama juttu.

Salla88: Ei oo mitään säännöllistä kellon aikaa, välillä päivällä, välillä illalla, välillä aamuisin/öisin tai näitä kaikkia. Mutta yleisin aika on iltapäivästä iltaan.
Tänään on tän päivän kiukunnut ja huudellut vaikka nukku hyvät päikkärit aamupäivällä. No niitten jälkeen ei ookkaan nukkunut.
Nytkin tuossa vieressä on turvakaukalossa peiton kanssa, kun keinuu niin hyvin lattialla että ees hetken olisi rauhassa, että voi itekkin jotain tehä.

Mutta katotaan mitä ne siellä neuvolassa tuumaa... Miettinyt että auttasko kiinteiden aloitus. Pitää kysyy että voisko jotain vellejä antaa vaikka iltaisin vähän jos tavara pysyis masussa paremmin niin nukkuis yöllä paremmin.

Kovasti vatsavaivainen vauva täälläkin. emoticon
 Meilläkään vaivoille ei ole mitään erityistä kellonaikaa, niitä on pitkin päivää. Yöt meillä (onneksi) on olleet yleensä rauhallisia. Vauva nukkuu yleensä kaksi pidempää (3-5 tuntia) unijaksoa yöllä.

Tänään vauva heräsi yöunilta aamulla puoli kahdeksan aikoihin ja siitä alkaen ei ole nukkunut yhtäjaksoisesti 45 minuuttia pidempään. Nämäkin pätkät sylissä, autossa tai vaunuissa. Huuto alkaa 1-2 tunnin päästä syömisestä. Suolisto kurisee, vauva on aivan jäykkänä ja kipristelee. Välttämättä mikään ei auta. Parhaiten ehkä rauhoittuu tiukassa kapalossa,  lämmin kauratyyny vauvan vatsan päällä ja isin tai isoimman siskon syliin. Meillä tähän ei liity pulauttelua, mahtavaa paukuttelua ja kakkailua vain!

Kaikkia mahdollisia konsteja on kokeiltu. Olen ollut maidottomalla ruokavaliolla, on kokeiltu erilaisia maitohappovalmisteita itselle ja vauvalle, imetystä vain yhdestä rinnasta kerrallaan, imetystä rintakumilla ja ilman, vauvahierontaa yms. Kurjaahan se on katsella ja olisi valmis tekemään mitä tahansa toisen puolesta. Niinhän se taitaa olla, että vain aika auttaa näihin vaivoihin. Meillä tänään ensimmäinen kuukausi täynnä, parin kuukauden päästä on jo toivottavasti helpompaa!

taitaa roope saada 2kk lahjaks yskän..ja täällä sisälläkin tuulee ku hirvee myrsky ulkona..on pitäny poika vuorata vaatteilla ettei pahene flunssa. mies on räkänen mut mä terve et ei oo mulle vissiin sit tullu pöpöjä eikä vasta aineita..pitää varmaan mennä nuoleskelemaan tuota ukkoo :)

Meillä on sitten ensimmäinen antibioottikuuri päällä, neitillä korvatulehdus :( 

Katsoin jo eilen että toisessa korvassa on paljon ryyhkää, ajattelin ensin että on kuivanutta maitoa mutta tänään tuli sitten toiseenkin korvaan ja näkyi selvästi märkää. Eilen oli lämpöä 37,8 ja aamuyöstä asti ollut kitkuinen ja nostettaessa parahtaa kivuliaan kuuloisesti. 

Soitin sitten päivällä neuvolan ajanvaraukseen ja meidän neuvolassa on ihan yksi terkka töissä, jättivät soittopyynnön. Päädyin sitten kuitenkin varaamaan ajan yksityiseltä ja päästiinkin melkein heti, neuvolasta soitettiin just kun oltiin lääkärissä neljän jälkeen eli jos olis odotettu niin olis mennyt huomiseen tai yhteispäivystykseen. Onneksi on vakuutus, 150€ keikka lääkkeineen, me saadaan kuitenkin kaikki takaisin kun ei ole ollenkaan omavastuuta vakuutuksessa. 

Tuohon puklailuun lääkärineuvolassa lääkäri kirjoitti Gaviscon nimistä närästyslääkettä. Tuntuu että olisi apua. Ainakin ärsytys tuolla rööreissä on helpottunut kun neiti oli samana päivänä paljon aurinkoisempi. :)

Meillä kamppaillaan edelleen noitten kaulapoimujen kanssa...
Kokoajan saa olla putsaamassa ja vaikka kuinka kuivaisi ja sitten laittaisi talkkia niin tuntuu, että sekin vaan mössääntyy sinne ja taas punottaa =/

Tänään huomasin että meilläkin on ruvennut punoittamaan ilkeesti kaulapoimu. Ja itsekkin putsasin ja talkkia laitoin.
Tuli mieleen että mites sinkki voide, toimisko se tähänkin tarkoitukseen kun itse oon sillä vaippaihottumat hyvin pois. Ei kellään olis kokemusta?

Bofink  Mä laitoin ihan alussa tota sinkkivoidetta kun ei oltu viel talkkia keretty ostamaan. Kyl muistasin, että autto ihan hyvin. Ei ainakaan punottanut yhtä paljon.

Voi näitä pikkusia. Mä just laitoin neidille tänä aamuna suolatippoja nenään ku oli senverra tukkonen et röhis inhottavasti...ei röhise enään =)

Mikähän vauvan yskään voisi auttaa?... Tytöllä on välillä nenässä röhää ja sitten yskii myös kovasti. Tai en minä tiiä onko se vielä oikeasti kovaa yskää mutta äitin korvaan kuulostaa kuitenki ikävältä. Ei kuitenkaan vielä lääkäriin ole tarvetta. Toivottavasti ei äityisi pahemmaksi...

täällä kans räkää pukkaa ja vähän yskittää. oon laittanu sitä suolaliuosta ja niistäjällä jojoja kalastellut (onneks äitillä on outo fetissi ihmisten yläpään reikiin niin voi hyvällä omallatunnolla vähän nenää ja korvia ronkkia :D ei mee miehelläkään enää hermo kun kokoajan sen rööreihin jotain tunkemassa :D poikaakin naurattaa imu nenässä) sitten esim sauna kun on päällä tai muuten suihkun jälkeen menee hengailee pojan kaa vesihöyryyn niin tuntuu irrottavan limaa hyvin. ja en tiiä saisko virallisesti ees ulos viedä, mutta ei kuumetta oo ollut niin kävellään aina kauppoihin saa poika hyvät unet kun hengitys kulkee tosi hyvin! lämpimästi päälle ja raitista ilmaa niin hyvin pelittää! aurinkokin lämmittää oman osansa

Äh...täällä pikkusella saattaa olla korvatulehdus =/ Mennään tänään terkkarilla käymään ja katotaan mitä sanoo. Kuumetta ei ollut ku mitattiin ja muutenki tyttö on ihan normaali..tälläkin hetkellä naureskelee sylissä =D
Mutta korva kuitenkin punottaa ja vähän on sellasta höttöäkin siinä kun taas toinen korva on täysin normaalin värinen ja puhdas..hitsi vieköön..

Salla: Meillä tuli neitillä selvästi märkää korvista ja parkaisi kun nosti pystyyn tai laittoi makuulle, muuten oli ihan oma normaali hyväntuulinen itsensä. 

rozie  Joo no me käytiin lääkärissä..ei ollu tulehdusta =) Sano vaan, että se korva näyttää vaa vähä semmoselta kuivalta, että voi olla ihan vaan joku pieni iho ongelma. Saatiin resepti sellaseen suihkutettavaan voiteeseen kun ceridal..sen sit pitäs auttaa =) Hyvä näin emoticon

Meillä myös kaulapoimujan kanssa ongelmia. yritän putsata niitä säännöllisesti ja kuivata ja kaikkea mutta aina ihan kosteat ovat. ihan kuin hikoilis mutta jotenki hautoo vissiin.. talkkii menee ihan mössöksi tai sitte se kuivattaa sen kaulan ihon ihan rutikuivaksi :/ hankalaa
iho on muutenki mennyt nyt jotenki tosi huonoon kuntoon.. kuiva joka paikasta ja naama varsinki on tosi kuiva.. ja päänahka ! en uskalla kauheesti sitä harjailla kun on niin kuiva että satelee sitä ihoa kun harjaa..
Onko teillä muuten vielä sitä ns: hormoninäppyä? meillä sitä on vieläkin ja  mietin että kuinka kauan sitä yleensä on?
Meillä myös nenä on vähän väliä nuhanen mutta voi kuulemma johtua maidon hotkimisesta ja makuultaan imettämisestä? myös meillä aivastellaan. onkohan se flunssaa vai mitä? Sitte sitäki piti vielä kysyä että onko normaalia kun neitin kakka haisee tosi voimakkaalle? täysimetän ja kakkaa tulee parin-kolmen päivän välein(sitä tuleeki sitte tosi paljon.. läpi kaikista vaatteistakin välillä) voiko joku mun syömä ruoka-aine aiheuttaa vai mikä?
jos joku osais auttaa mua näiden kysymysten kanssa niin olisin tosi kiitollinen :)

citronella  Meillä ainakin on näppyjä naamassa...tosin erittäin haaleita, eikä ne oo ollu kun ehkä tän viikon vasta. Vauvan kuivaan ihoon vois kokeilla tota samaa ceridal suihketta apteekista jota lääkäri munkin tytölle suositteli =)
Noi kaulapoimut on joo aika kinkkinen homma. Mä putsaan kunnolla ja laitan sitten sinkki salvaa. Sekin vähä jää kyllä kokkareiseks sinne poimuihin vaikka sen levittäiskin hyvin mutta auttaa ainakin paremmin kun talkki!!
Meillä aivastellaan myös monesti päivässä mutta eipä oo muuten mitään ihmeellistä =)
Tosta kakka jutusta en osaa valitettavasti sanoa.

Tässä siis mun mielipiteitä/vinkkejä =)

Meidän neiti aivastelee kans paljon ja tänään kysyin siitä neuvolassa. Ei kuulemma vakavaa ja ei oo ns. flunssa-aivastelua. Johtuu yleensä räästä tai maitopaakuista nenässä (kutittavat ilmeisesti). Kannattaa kuulemma välillä liottaa keittosuolaliuoksella ja imaista nenäfriidalla pois.

Takaisin