Vauvan vaatteet, mitä kaikkea tarvitaan?

Daaria

Satasella mukana keskusteluissa
Hei! Ajattelin, että tälläinen ketju voisi olla kiva, kun on tuo kirpparikärpänen iskenyt, ja vauvanvaatteita tekee mieli ostella vaikka kuinka!

Niin, mikähänlaisia vaatteita tarvitaan, ja missä vaiheessa? Mietin kuinkakohan nopeasti se vauva kasvaa, ja minkä kokoisia esim toppahaalareita kannattaa ostaa. Missä kuussa niitä rupee tarvitsemaan? Ja mitä kaikkea ylipäätään tarvitaan? Mitä vauvalle ylipäätään puetaan milloinkin...? :S

Olen itse ostellut lähinnä bodyja ja housuja, unisexmallisia, n. 50 -60 cm. Mutta varmaan muutakin kannattaisi. Ei vaan oo oikein käryä mitä ja minkä kokoista. :)

Mitä olette itse hommanneet? Heinäkuussa taitaa olla aika lämminkin.
 
Hyvä idea tälläinen ketju! Itse kun odotan ensimmäistä, niin ei ole mitään käryä niistä vauvan vaatteiden kokojutuista ja siitä kuinka paljon mitäkin vaatekappaletta kannattaa kaappiin ostaa valmiiksi. Just yks päivä miehen kanssa googlailtiin vauvan vaatekoko juttuja eikä netti auttanut siinä yhtään, yhtä pihalla ollaan vieläkin molemmat.
 
joo itsekkään en kunnolla tiedä näitä :/ jotaki tiiän mutta vähäseks jää :) ja sit semmonen lista ois kiva mis ois eritelty esim että.. 6 bodya 6 potkuhousut yms.. mistä ois helppo kattoo.. kaikkiha eri verran tarttee mut suuntaa antava ois hyvä:)

syntymä kokoha voi olla vaikka alle 50.. tai reilusti yliki.. vaikee tietää varmaks mikä se sitte on.. kyllähä sitä sit lopuks arvioidaan mut nekää ei oo veden pitäviä : )
 
Mä itse olen suosinut puolipotkareita (eli ne housut jossa sukat samassa, vähän kuin sukkikset) ja kietasubodeja joissa käännettävät hihansuut. Ihan pienten vauvojen kynsiä ei saa leikata ja ne on niin peijakkaan terävät ja joskus pitkät, että vauva helposti raapii itsensä verille. Mulla on viime kesänä syntyneellä tytöllä myös käytetty paljon pelkkiä hihattomia mekkoja, kun oli niin kuuma.
Meillä oli 50cm vaatteita ehkä joku 7 vaatekertaa (Pojille siis, tytölle varmaan 15 :grin), mutta paljon puklaileva tarvitsee varmaan enemmän, ja jos ei pyykkikone pyöri kovin usein. Mä tykkäsin vaihtaa vaatteet puhtaisiin joka päivä, vaikka ei olisi edes varsinaisesti likaantunut. Ja pyjama laitettiin joka ilta päälle, niitä oli varmaan noita pikkusia 3.
Isompia kokoja oli sitten enemmän, esim. 62cm oli typylle sellanen iiiiso muovilaatikollinen, josta jäi puolet käyttämättä :rolleyes: Olis kyllä ehtinyt, mutta käytin vaan niitä lemppareita. Samoin 68cm, mutta tyttö otti jonkun kasvuspurtin tässä, ja 68 käytettiin vain pari viikkoa. Pojista kävi samoin ton koon kanssa, muuten en muista miten heille oli vaatetta.
Kesäkuussa syntynyt tyttö on ehtinyt käyttää nyt 62 ja 68 toppahaalaria. 68 menee vielä, kun siinä oli käännttävät hihat ja lahkeet ja niistä sai nyt vähän lisää tilaa. Villahalari ei tosin mene enää alle. Samanikäinen poikakaver käyttää äp:n haalaria ja seon nyt vähän nafti (olisko ollut 70cm? kooltaan).

Mutta kaikki lapset kasvaa niin yksilöllisesti, meidän lapset on olleet aika pieniä ja käyttäneet 56cm vaatteita vielä kolmekuisina :grin Eikä meitin nappulat ole edes juurikaan puklailleet. Kestovaipoista on saatu aika paljon ohivuotoja ennenkuin löyty hyvät täytteet ja malli.
 
Ite oon ainakin kuullu että varsinkaan pieniä kokoja ei kannata hommata liikaa kun jäävät nopeasti pieneksi.. Uskoisin että asia on pitkälti niin.
En myöskään meinaa, joka päivä vaihtaa vaatteita jos ei ole tarve ja kesällä tosiaan liiemmin ei vaatteita muutenkaan tarvi pukea päälle, ellei ole sadekesä. Makuasioita toki kaikki.
 
Tuo on kyllä niin yksilöllistä tuo vauvojen koko, ja se kuinka kauan mikäkin koko sopii. Mutta ei tosiaan niitä ihan pieniä kannata mahottomia määriä hommata. Meillä ei oo tainnu olla yhtään 50-senttistä vaatetta (tai ehkä yhdet housut jos oikein muistan), 56-senttisillä on alotettu.
Ekan kanssa pärjättiin melko pitkälle pakkauksen 60cm vaatteilla, muutaman vähän pienemmän 56cm bodyn ja potkuhousut tein. Tyttö olikin syntyessään 51cm ja kasvo hurjaa vauhtia, 2kk vanhana oli käytössä 62 ja joskus 3-4kk 68/70. Tuo kolmonen taas oli pienempi jo syntyessään, 49cm. Ja nuo 56-senttiset meni paljon pitempään. Kakkonen oli sitten jotain tuolta väliltä =).

Vaatteiden riittävä määrä taas riippuu monesta asiasta. Meillä pääsääntöisesti kerran päivässä vaihdettiin vaatteet. Mutta jos vauva on kova pulauttelemaan, tai vaipat falskaa, menee vaatteita vaihtoon tietty enemmän. Pyykinpesutottumuksetkin vaikuttaa. Peseekö vaatteita joka päivä vai esim. kerran viikossa? Onko käytössä kuivausrumpua vai kuivuuko pitempään narulla? Eli kuinka nopeasti vaatteet palautuu pesusta käyttöön. Mitähän sitä osais lukumäärästä sanoa..? Ehkä joku noin 10-15 vaatekertaa on ollut riittävä noissa pienemmissä.

Potkuhousut on meilläkin ollu hyvät, joko henkseleillä tai ilman (siis terälliset), sukat kun ei tahdo jaloissa pysyä. Ja kietaisybodyt on näppäriä pukea, kun ei tarvi pään yli pujotella. Ja yleensäkin body, pelkät paidat nousee korviin jatkuvasti. Toppahaalaria on ruvettu käyttään, kun mittari on nollassa. Joten tuskin tarvii ihan heti hommata =) Mutta muutaman lyhythihaisen voisi hommata, jos sattuu lämmin kesä.
 
Mä en oo ostellut vielä juuri mitään kun tosiaan oon ihan pihalla näissä jutuissa.. Yhden bodyn ostin ja yhden sellasen kevyen sisähaalarin tilasin just. Pari toppahaalaria sain siskolta. Jos sit vaikka rakenneultran jälkeen rupeis oikeesti kiertelemään kauppoja ja ostaa sitten lisää vaatetta.
 
Meillä taas meni 50-koko ekan kuukauden 56-62 2-3kk ja sit 62 ja 68 pitkään ja nyt kokoa 74 on käytetty jo useampi kuukaus (neljä?) Mut riippuu vauvasta ja kasvusta. Ja noi koothan vaihtelee valmistajilla, esim. hennes on tosi pientä kokoa ja tutta leveetä, newbie (kappahl) on "hoikalle". Toppahaalari laitetaan sit kelin mukaan. Villa-asuja kantsii olla alle. Mä en noihin määriin osaa sanoa mitään, kun meillä vaatteita on överisti. Siis saatu liikaa varmaan yks jätesäkillinen tähän mennessä ollut jopa käytttämättä noita.

Joskus vauvana vaatteet oli koko päivän puhtaana, joskus meni kolmet vaatteet. Vähän riippu päivästä ja kakasta ja puklusta. :)
 
Meillä pienin vaate oli 56 ja oli oikein hyvä ekat kuukaudet :) Kietaisubodyt aivan parhaat! Meillä ei potkupuvut/potkuhousut pysyneet päällä, parempia oli sukkahousut.

Ja tosiaan eri vaatevalmistajilla on hirveen erikokoset vaatteet! Ja halpisketjuista (HM, Lindex, Kappahl) musta paras laadultaan on ollu Lindex! HM:ltä en osta enää mitään...Vauva-aikana en satsannu laatuun, mutta nyt isompana oon sen tehnyt ja huomaa kestävyydessä!

Vaatteita meni päivässä ehkä ne 3 ylä-/alaosaa, tuli joko puklit tai kakka läpi...Yöksi meillä oli aina unipussi, sitä suosittelen!
 
Noudatin esikoisen kohdalla sitä että ei kannata ostaa montaa kappaletta ihan pieniä vaatteita. No olin vissiin ostanu kaks 50cm bodya + housut ja sitte piti kauhealla kiireellä alkaa hankkimaan lisää vaikka tyttö olikin ihan normaalin kokoinen syntyessään, ei mikään pieni. Eli 50 ja 56 vaatteita kyllä kannattaa muutamia hankkia. 62 meneekin sitten jo pidempään. Potkuhousuja tai puolipotkareita ei käytetty ikinä, ne oli minusta jotenkin hankalia. Yöpukuja meillä on ollut kans joka koossa useampi kun vahinkoja sattuu aika usein :D Sitten ohuet puuvillatumput kun ne pikkuset raapii terävillä kynsillä itseään. Eipä taida tältä istumalta tulla muuta mieleen.
 
Mä ite en hirveesti esikoiselle etukäteen ostanut, sain jonkin verran käytettyinä tutuilta ja sit otin äitiyspakkauksen. En hitveesti tykkää haalia tavaraa kun sit harmittaa jos jää käyttämättä. Ja aika paljon niitä vaatteita sit lahjakskin saa, ihan yllättävistä paikoista, me saatiin esim molempien työpaikoilta. Mut on se kyl vaa niin kiva käydä niitä pieniä söpöjä vaatteita ostamassa, vaikkei tarviskaan. Mun mielestä kannattaa ostaa käytännöllisii vaatteita, vaikka jotkut minifarkut on söpöi, ni ei niitä sit pahemmin tuu käytettyy. Yökkäreissä mä suosin vetoketjullisia kun ne saa niin helposti ja nopeesti puettuu.
Talvihaalarii ei mun mielestä kannata vielä etukäteen ostaa, ainakaan kallista, kun ei sitä kyl yhtään tiedä minkä kokoseks pikkunen ehtii kasvaa.
Saa nähä malttaako sitä itse nyt olla ostelematta, ei siis tarvita mitään kun esikoiselta ollaan kaikki säästettty.
Mut jos tuleekin tyttö kun esikoinen on poika, ni sit en kyllä tiedä :)
 
Tosi hyvä tää ketju! Miulla on kans jo jotain vaatteita, mitä oon saanu, mut pitää kirpparilta kattoo viel jotain ja jos tosiaan lahjaksi saa. Ei tosin kyl kannata liikaakaan haalia, ettei kerry turhaan tai jää käyttämättä. Pesukone kuitenkin on, nii ehkä sitä yrittää ostaa sitte vasta kun tarvii ja pärjäillä alkuun noilla mitä on. Äitiyspakkauksen vaatteetkin tulee toki vielä.

Kuulostaa ihan järkevältä, mut toteutus on sit toista jos tulee paljon kaikkia ihanuuksia vastaan :p. Lähtään ens kuussa Lontooseen, nii ehkä sieltäkin tulee hankittua jotain...
 
Pääsääntöisesti oon käynny kirpparilla, muutaman vaatteen oon ostanut name it nimisestä liikkeestä kun siellä on pöllö kuosia .mrakastan pöllöjä. Mies osti mopsi bodyn ja sukat hankalat ja maukasta. Mies pongasi tänään neovolaan mentäessä Olarin Tarjoustaloon yläpuolella iso lasten vaate kirppis . Joten sinne suuntaan huomenna jos keli ei oo kauhee... Mulla sinne kävelymatka
 
Joo nepparilliset kietasubodyt parempia ku nauhalliset, nauhalliset tahtoo auera helposti.

Mie kyllä tykkäsin kovasti Henkan ja Maukan perus bodyistä, säilyvät hyvänä pesuista huolimatta ja istuivat hyvin. Lotta&Lassi bodyt on ihan hanurista, parin pesun jälkeen kutistuvat hirveesti ja leviävät ylileveeks.. Muutenki HenkkaMaukan vaatteet on ollu meillä kovalla käytöllä eikä oo menneet peduissa mikskään, hintaansa nähden ovat siis hyvinki laadukkaita. Ja koot menee niissä kaikkein pisimpään, ovat yllättävän reilua kokoa :) esim nyt tytölle ei enää 80cm Tutan vaatteet mahdu mutta saman koon henkkamaukat menee erinomasesti :) pienemmissä koissa, 50-74 Tutalla oli vaatteet reilun kokosia mut sen jälkeen en kyllä ainakaan bodyjä kuvais sanalla reilu :)
 
Mä en hanki 50cm, tyttö oli 51cm syntyessään ja kotiinlähtö vaatteet 56cm.
Eli muutamia 56cm ja suoraan sitten 62cm.
Mäkin käyn kirppikseltä hankkii mitä tarvii vauvaaikana, mutta kesävauvan pukeminen onkin sitten ihan uutta!
Meillä esimerkiksi tyttö on tosi lämminverinen, menisi kesät talvet pelkissä alushousuissa ja topeissa :)
 
Esikoinen synty heinäkuussa ja sairaalasta ku lähettiin kotiin oli lämmintä 10*C ja vettätuli kaatamalla, piti itelläki takki olla päällä eli suosittelen varautumaan kylmään ilmaan niissä kotiinlähtövaatteissa :) mie oon vähän konservatiivinen vauvan pukemisessa, en tykkää pitää vauvalla lyhythihasia bodyja tai lyhyitä lahkeita, vauva palelee herkästi. Mut kukin tavallaan enkä oo ketää moralisoimassa :)
 
Daaria, tuo taulukko on kyllä hyvä! Meidän tyttö oli syntyessään 52cm ja koon 50 vaatteet oli oikein hyvät, jopa vielä reiluhkot kotiin lähtiessä. Oon muutenkin semmonen että en tykkää käyttää tytöllä yhtään mitään reiluja vaatteita vaan ennemmin just sopivia :)
 
Takaisin
Top