Vauvan vaatteet, mitä kaikkea tarvitaan?

Meillä esikoinen (tyttö) oli syntyessään 3500 ja 52,5. Käytti kokoa 44 varmaan kuukauden päivät. En välttämättä ostaisi kokoa 44 kaappiin ellei tiedossa olisi pienehkö vauva, mutta tsekkailisin kauppoja kiertäessä mistä sen kokosia vaatteita voi synnytyksen jälkeen hakea nopeasti jos vauva on pienehkö.
 
Meidän esikoinen oli 48cm ja 2330g, koska oli sga-lapsi. Kaikki pöksyt olikin sitten liian isoja. Bodyista meni 56cm ja kapeat mallit. Olin ostanut aika paljon 56-62, kun kaikki hoki ettei kannata ostaa pienempiä.

Ite tykkäsin kanssa noista kietaisubodyista ja nenämahaletkun kanssa ne oli helpot käyttää. Muutenkin ne on kivoja, kun vauvaa ei tarvitse sen takia retuuttaa.

Meillä meni pahimpina puklupäivinä n.5 vaatteet ja petivaatteita myös.
 
Meillä ei ollut ihan pieniä vaatteita juur lainkaan, kun kaikki sanoi, et ei niitä pahemmin kannata hommata. No, mies lähti kiireesti kirpparille sairaalasta, kun pikkumies oli aika tiny alussa. Nuo tumpulliset bodyt oli must ja kietaisubodyt, mieluummin ne napilliset. Mies sai monta kertaa pähkäillä niitten nauhallisten kans, et miten ne puetaan :happy:.
 
Meillä kun poika oli vasta syntynyt,itse koin helpoimmaksi pukea erilaiset kietaisumalliset bodyt ja kevyet housut. Tosin poika syntyi toukokuussa, joten paksua vaatekertaa ei tarvinnut,

Koot 56-62 jäivät tosi nopeasti pieneksi, nytkin, poika kohta 6kk, 68 vaatteet tekevät tiukkaa.Puetaankin 74 koon. Riippuu paljolti vaatteen mallista.

Nyt suosimme pitkähihaisia bodyja, lämpimiä housuja ja pitkähihaisia. Meillä tuli toppahaalari äp pakkauksen mukana, koko 74. Menee ehkä tämän vuoden loppuun ja alkuvuoden, mutta sitten pitääkin jo katsella isompaa.

Nuo vauvat kasvavat niin hirmuvauhtia, että itsekin suosin kirppistelyä vaatteiden suhteen. On tosi kiva huomata, että nykyään niitä löytyy myös netistä (meillä ainakin nuo suurimmat kirppikset on aika hankalan matkan päässä).

Suosittelen kurkkaamaan, jos yhtään on kiinnostunut kirppistelystä :)

- www.saanuska.fi
- www.pikkune.fi
- http://vahankaytetty.fi/
 
Vauvan vaatteista: ollaan saatu ihan älyttömästi kaiken maailman mekkoja ja ohkasia paitoja tälle tytölle ja ne on niiiiiin TURHIA!! Epäkäytännöllisyyttä huipussaan.:shifty: ohan ne kivan näkösiä mutta siihen se jää, koko ajan rytyssä jne..

Mitä nyt isänpäivänä pidettiin mekkoa ja jouluaattona mutta muuten mennään bodeilla ja pöksyillä. Ei kehtaa laittaa facen kirpparillekkaa myyntiin ettei vaatteiden ostajat nää..:rolleyes: varmaan 15 mekkoa löytyy 56-68 kokoisina.

Villapaidat ja tällaset lämpimät ns lisävaatteet tietty eriksee:happy:
 
Meil on sama meininki plus kaikki golleget yms hupparit ja housut. Tuol on vaa kuuma niissä..
 
Sama juttu täälläkin. Turhaan roikkuvat kaapissa... vaan eipä niitä juuri tullut itse ostettua, kun ollaan saatu vaatteita säkkikaupalla.

Perinteisistä potkuhousuista en myöskään tykännyt yhtään, mun mielestä body + tavalliset housut + sukat on kivoin yhdistelmä. Jos nyt olisin valitsemassa äitiyspakkauksen ja rahan välillä, niin ottaisin varmaan rahan. Ä-pakkauksessa niitä potkareita oli aika monet, yksiäkään ei käytetty. Kirppareilta saa pientä, hyväkuntoista vaatetta paljon.
 
Meillekin on kertynyt ihan liikaa vaatteita.:bored: Poika ei juuri puklaile, joten vaatteet pysyvät pitkään puhtaina enkä ole kokenut tarpeelliseksi vaihtaa joka päivä kokonaan uutta vaatetta päälle kun edellisetkin on puhtaat, esim. housut.
Tietysti jos vaihtaisi joka päivä uudet vaatteet niin ehtisi paremmin käyttämään kaikkia.
Mutta siis aivan liikaa tuli hankittua/saatua vaatetta, paljon vähemmälläkin määrällä olisi pärjätty (ja säästetty rahaa).:hungry:
Mä kaivelin nyt laatikosta potkuhousuja käyttöön kun ajattelin, että ne päällä on hyvä leikkiä mittarimatoa lattialla.:hilarious:
Muuten meilläkin käytetään eniten body+housut+sukat yhdistelmiä.
 
Ja nyt olen myös huomannut sen, että makumieltymykset vaatteiden yms. suhteen on muuttuneet eli mitkä värit ja kuosit koen kivoiksi pukea vauvalle.

Mä tykkään kierrellä kirpputoreilla, joskus tulee ns. iskettyä kultasuoneen kun on löytynyt uudenveroisia vaatteita tai tarvikkeita edullisesti - ja sit on taas kaapit täynnä tavaraa.:p
 
Meillä poikakaksonen otti sellaisen kasvupyrähdyksen tässä, että äitiyspakkauksen vaatteet ovat nyt lähes kaikki hänelle liian pieniä. Ikää vasta kohta 5,5 kk ja kaverin koko 74, joissain vaatteissa 80. "Iso"siskolla taas käytössä 62/68 merkistä ja mallista riippuen. Meillä suosikkiasu on body (yleensä tavallinen alhaalta napitettava, joskus nepparillinen kietaisubody) ja verkkarit + sukat, välillä puolipotkuhousut.

Mutta on sitä tavaraa silti ihan liikaa. Mekin saatiin tosi paljon lahjaksi vaatteita, kun ihmiset ajattelivat, että kaksosperheessä niitä varmasti tarvitaan ihan kauheasti. No joo, kyllä vaatteita kuluu enemmän, mutta mä tuppaan aina käyttämään vain murto-osaa valikoimasta, sellaisia hyviksi ja mukaviksi havaittuja perusvaatteita, jotka on helppo pukea. Ne käytetyimmät asut ovatkin sitten aina vaatekaapissa päällimmäisenä, ja siitä ne tulee otettua uudestaan ja uudestaan päälle. Ja lahjavaatteet kun ovat usein enemmän antajan kuin saajan mieleen... Kaapissa odottaa iso laatikko vaatetta kirpparille / lahjoitettavaksi.

Olen muuten välillä kysynyt vaatelahjojen antajilta (varsinkin jos on ns. parempia vaatteita tai haalareita tms.), onko heille ok jos kierrätän jonkun vaatteen eteenpäin tai annan hyväntekeväisyyteen, kun on jäänyt pieneksi. Kun on suoraan kysynyt, ei kukaan ole ainakaan kehdannut sanoa, että mieluummin näkee vaatteen pölyyntyvän kaapissa kuin menevän käyttöön jollekin, joka sitä tarvitsee :grin
 
He hoi, nyt mä sain hyvän syyn shoppailla tytölle lisää koska talvi tulee meidänkin perheelle! Katselin käytettyjä haalareita ja uli mieleen, että kait niissäkin voi ihan luottaa senttikoon täsmäävän lapsen mittaan? Ettei oo mitään hiljaista tietoa tästä asiasta ja kohta mulla on liian pieni tai iso haalari hankittuna :D Mitä muuta vauva tarvii ulkona, kuinka paljon kerrosta voi pukea, ettei ahdista? Minkä merkkiset haalarit EI ole hyviä? Reimaa oon katellu ku sen tiedän, sit tuota Ticket to Heavenia näkyy olevan paljon myynnissä, onks se joku pissis-merkki :hilarious:? (Musta niin kiva tuommonen karvahuppu kyllä :rolleyes:)
 
Ja miksi joissakin haalareissa on kiristys vyötärössä ja toisissa ei?
 
Jos mä yritän jotain vastailla, muut voi lisäillä omia kokemuksiaan :)

Vauvalle, joka ei vielä konttaile maassa, ei välttämättä tarvi kosteussuojattua haalaria. Eli halvempikin riittää, kunhan pitää tuulta. Toppahaalarit ei yleensä käytössä kutistu, mutta voi merkkikohtaisesti olla kokoeroja (Reima esim. reilua kokoa, Jonathanissa pitkä selkä mutta lyhyet lahkeet). Meillä on äitiyspakkauksen haalari ollut passeli pienelle. Isommille hyviksi todettuja on ollut Remu ja osa Lassieista.

Vyötärön kiristyksestä: vauvojen haalareissa sitä ei yleensä oo, ja isommillakin toteutus vaihtelee.

Toppahaalarin lisäksi täällä Suomen pakkasessa on hyvä olla villavaatetta välikerrokseksi (sitä useampi kerros alkaa tehdä jo tönköksi), toppatöppöset ja -tumput sekä tarpeeksi lämmin hattu. Hyväksi olen meillä havainnut ManyMonthsin villaisen kypärämyssyn, lauhalla riittää sellaisenaan ja pakkasella mahtuu hyvin toinen hattu vielä päälle.

Huh, tulipa tekstiä. Jospa tästä jotain selkoa sais :D
 
Jep muuta en osaa sanoa ku että merkkikohtasesti koot tosiaan vaihtelee ihan hirveesti ainaki muissaki vaatteissa ni varmasti myös näissäki niinku tirppa sano
 
Kiitos Tirppa! Eli supervesisuoja meidän typylle :'D Mielummin tietysti se haalari saa olla reilu, kun nafti. Mummi ottikin urakakseen ostaa sen, löysi jostain 30 eukulla uusia, toivottavasti on hyvä. Ostelin jonku setin perusvaatteita, villahaalari onki siis seuraava!
 
Ja jos kosteussuojattua haluaa, niin yleensä niissä lukee jotain 'tec' tms. Esim. Reimalla on ihan kosteussuojattomiakin haalareita, mutta ne joissa on kosteussuoja on Reimatec. Sama myös Lassiella Lassietec. Remulla taas kaikki pitää vettä.

Fleece käy myös välikerrokseksi, mutta riippuu vähän ihmisestä, toisilla hiostaa helposti, toisilla ei lämmitä tarpeeksi.
 
Aijaa! No hyvä kun sanoit! En älynnytkään, ajattlein että kaikki olis kosteussuojattuja.
 
Takaisin
Top