vauvan terveys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en olekaan kuullut tuollaisesta nenäimurista. Pitää pitää mielessä, jos joskus tulee tarvetta. Pikaista paranemista jenniy!

Kaikille paranemisia ja voimia! Täällä huokasen helpotuksesta ainakin toistaiseksi, ettei vauva oo flunssaa saanut.

Noista "turhista" lääkäri käynneistä vauvan kanssa. Mulle esikoisen aikaan maailman ihanin lastenlääkäri sanoi, kun kovin huolissani flunssaisen vauvan vei näytille, ettei sellaista olekaan kuin turha käynti. Vanhemman huoli jo itsessään vie voimia ja huonontaa yöunia jne, joka vaikuttaa jaksamiseen ja mielialaan kipeän lapsen kanssa - jo tämä on hyvä syy lähteä lääkäriin näyttämään vauvaa ja saada mielenrauha siitä että kaikki on kunnossa, ei hengenvaaraa ja vauva kyllä paranee. Ja parhaassa tapauksessa "turhalla" käynnillä saa mukaansa liudan hyviä neuvoja, parempaa mieltä ja lääkereseptejä vauvan oloa helpottamaan :)

Täältä myös pikaista paranemista kaikille flunssan kouriin joutuneille. Mekin on vauvan kanssa onneksi vältetty taudit toistaiseksi. Pelottaa kyllä parin viikon päässä häämöttävä Helsingin-reissu juna- ja bussimatkoineen, päiväkodissa työskentelevän kummitädin luona yöpymisineen ja perhepäivähoidossa olevien kaverin lasten tapaamisineen kesken flunssa- ja vatsatautikauden...

Mulla on ollut vähän syyllinen olo koko vauvan eliniän, kun suurin osa vieraista suuntaa aina suoraan ulko-ovelta käsipesulle, ja itseltä se taas siirtyy liian usein "vähän myöhemmäksi" siinä kauppakassi-, ulkovaate- ja vauvan vaunuistapurkamishässäkässä. On varmasti todellakin syytä skarpata viimeistään sitten kun ulkonakin tarkenee taas kulkea paljain käsin. Käytättekö te muut kuinka ahkerasti käsidesiä vai luotatteko esimerkiksi vaipanvaihdon jälkeen pelkkään veteen ja saippuaan?

Kakkavaipan vaihtamisen jälkeen desinfioin kädet, mutta muutoin pesen vain saippualla ja vedellä. Siis esim. kun tullaan ulkoa (joskus kyllä unohtuu) tai vaihdan pissavaipan. En oikein jaksa olla kovin hysteerinen kodin sisällä bakteeripöpöjutuista. Ne kulkeutuu kuitenkin perheenjäseneltä toiselle ja kun meidän koira saattaa varkain käydä nuolemassa vauvan käsiä ja sitten ne meneekin jo vauvan suuhun ja peli on menetetty :D

Mä totuin jo raskausaikana käyttämään aktiivisesti käsidesiä kun kävi vaikka kahvilassa mutta kotona en käytä. Pesu saippualla riittää ja onneksi tosiaan kuten syyskuisella niin meilläkin useimmat vieraat suuntaavat käsipesuille eka, tykkään siitä tavasta. Kaupasta tullessa mäkin monesti puran kassin ensin ja sitten on hyvä kuurata kädet .. tuosta desistä kysyin hyvän ystäväni mielipidettäkin tässä kerran, on sairaalan hygieniahoitaja ja sain vahvistusta sille että normipesu riittää kotioloissa ja aika lailla muutenkin. Ja että tosiaan kotona on se oma bakteerikanta (kun murehdin silloin että miten kaikki menisi kun vastasyntynyt ja taapero toisiaan hellivät :) )

meillä ei oo käsidesillä läträilty enää vähään aikaan. mä oon vähän semmosta ylihygieenisyyttä vastaan. vauva kuitenkin laittaa kokoajan käsiä suuhun ja meillä on noi kissatkin niin ei niiltä bakteereilta voi välttyä.
Flunssaa ei oo onneksi vielä ollut. välillä vaan pientä tukkosuutta.

Mä en usko liikaan hygieniaan. Meillä pestään kädet vedellä ja saippualla. Tuttipullot ja tutit steriloin satunnaisesti, aika paljon huuhtelen niin kuumalla vedellä kun hanasta lähtee. Itse uskon että nämä kauheat allergisuudet nykyaikana johtuvat liian steriilistä ympäristöstä.

Mäkään en käsidesiä käytä kuin ulkomaan reissuilla yms. missä on isommin pöpövaara.Tunnustan myös että ei mun kyllä tuu pissavaipan vaihdon jälkeen välttämättä käsipesulle sännättyä jos vaikka tuossa leikkimatolla vaihdan..en ollut edes ajatellut asiaa.Hups..

Tuttipulloja keittelen edelleen lähinnä siksi ettei niihin jäisi konetiskiainetta,se on kuitenkin aikamoista myrkkyä.Tutit saa käydä kattilassa samalla mutta muuten en enää ole niistä kovin tarkkana vaikka lattialla kävisivät.Meilläkin on koira ja vauvalla koko ajan nyrkit suussa joten pöpöiltä ei voi välttyä ja varmaan hyväkin vaan vastustuskyvyn kannalta.Selvästi kipeänä olevia ihmisiä ei kyllä huvita ehdoin tahdoin treffailla.

Meidän tytölle tullut kauhea yskä, tai makuulla ollessa ja nukkuessa yskii. Yskintä kun kuullostaa siltä että pieni tukehtuisi :/ mikähän tuohon yskään auttaa?

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Ensimmäisenä tulee Iness mieleen, onko teillä miten kuiva ilma sisällä? Meillä otettiin eilen pakkasten varalta ilmankostutin käyttöön, tosin ei yskimisen vuoksi vaan siksi että vauva on alkanut raapia kasvojaan, joissa iho on varmaan paljosta sisälläolosta kuiva. Tänään heitin petivaatteet ulos pakkaseen tuulettumaan siltä varalta, että vauva on herkempi pölypunkeille kuin aikuiset...

Mäkään en oo käsidesiä käyttänyt. Se kyllä kävi mielessä, kun viikko sitten vauva sai taas rotavirusrokotteen ja muita rokotuksia, mutta sitten se jäi. Onko teille muille huomautettu siitä, että rokotuksen jälkeen reilu viikko pitää olla tarkkana kakan kanssa, kun kyse on elävistä rokotteista?

Mulla on kans suunnitelmissa heittää petivaatteet ulos pakkaseen heti kun ehdin. Onneksi se pakkanen nyt vihdoin tuli edes yhdeksi päiväksi!

Meille sanottiin, että rota-rokotteen jälkeen pitää olla erityisen huolellinen käsihygienian kanssa pari viikkoa. Muista rokotuksista ei ole sanottu mitään.

Mä mietin kanssa tuota kuivaa sisäilmaa Iness. Auttaisikohan yskimiseen, jos kohottaisi pinnasängyn päätyä esim. kirjoilla? Vauva olisi vähän pystymmässä asennossa niin henki voisi kulkea paremmin. Onko teillä pitkä aika seuraavaan neuvolaan? Kannattaa sieltä kysyä tai mennä ihan lääkäriin, jos ei yskä hellitä,

Täälläkin kehotettiin eka rotarokotteen kohdalla pitämään erityisen hyvää huolta käsihygieniasta viikon verran. Tänään saatiin tehoste, mutta ei saatu enää erikseen varoituksia.

Olen kans ajatellut, että vesi ja saippua saa yleensä riittää, mutta ajattelin olla aikaisempaa tarkempi sen suhteen että esimerkiksi juuri ravintolassa syödessä, juna- ja lentomatkoilla ja myöhemmin leikkipuistossa yms. on se käsidesiputeli matkassa siltä varalta ettei ole käsipesupaikkaa käytettävissä. Hassuahan se tosiaan vähän on, kun ottaa huomioon mitä kaikkea vauvan suussa tässä lähikuukausinakin todennäköisesti käy, mutta vieraat pöpöt ovat aina vieraita pöpöjä...

Miten teidän onko meillä kuiva sisäilma? :D viime yöksi laitettiin kirjoja sängyn jalkojen alle että pää nousi ylemmäs ja ei ehkä ihan niin pahasti yskinyt, tänään ei juurikaan ole yskinyt ollenkaa.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Lähinnä voit ehkä veikata kuivan sisäilman saattaneen olla yksi syy yskimiseen, jos yskiminen vähenee kosteutta lisäämällä :)

Mä oon huomannut itestä kuivan sisäilman siitä kun nokka on herätessä tukossa kun limakalvot kuivuu.

me luultiin eilen et vauva on kipeä kun oli tosi itkuinen koko päivän, eikä viihtynyt yhtään yksin eikä makuuasennossa. no, käytiin sitten lääkärissä, mut kaikki vaikutti olevan hyvin. kutiseekohan noi ikenet sit vaan niin paljon et se harmittaa? :o toivotaan et tänään on parempi päivä :)

Meilläkin oli samanlaista muutama päivä sitten.. Tyttö halusi olla vain pystyasennossa. En kyllä käyttänyt lääkärissä, koska arvelin sen johtuvan maidon nousemisesta ruokatorveen. Tuona päivänä vauva puklaili taas ihan järjettömät määrät ja ilmeisesti makuuasennossa poltteli/närästi enemmän. Sen jälkeen on taas ollut ihan normaalia :)

Meillä on ollu kans samoja oireita ja muutama yökin on ollut huonompi, ihme kitinää. Oon miettinyt niitä hampaitakin ja tyttö syö nyrkkejään hulluna. Toisaalta poikakin teki hampaansa vasta 10kk iässä. Tuliskohan tälle aikaisemmin?

Takaisin