vauvan terveys

miiumiu

Näppärä viestien naputtelija
Paljon on ollut puhetta esim vauvojen vatsavaivoista noissa muissa ketjuissa, niin ajattelin nyt tehdä ihan oman ketjun näille jutuille.

Meille sattu eilen jotain ihan hirveetä. Vauvalle tuli hengityskatkos. säikähdettiin ihan kauheesti. Käytiin lääkärillä näyttämässä vauvaa illalla ja kaikki oli kuitenkin luojan kiitos hyvin. lääkäri sanoi, että vauvoille voi tulla tollasia ja se on ihan normaalia :eek: onko kukaan kuullut tämmösestä ennen?
 
Meillä oli kans sillon viikon ikäsenä hirveesti hengityskatkoksia. Monesti tökin pikkusta ja lähti siitä sit ite hengittää mut kyl se ekan kerran säikäytti!
 
Meillä on kans ollut hengityskatkoksia, mutta kestäneet onneksi vain muutaman sekunnin. Niitä tais olla jonnekkin 2-4 viikkoiseksi asti, nyt ei oo enää ollut :)
 
Onko teidän vauvat tukkoisia? Meillä saa räkää kaivaa nenästä päivittäin... Nuhaa/flunssaa ei mun mielestä ole, eikä kyllä lääkärikään sanonut mitään tarkastuksessa...
 
miiumiu, menikö teidän pieneltä ihan taju pois? varmaan pelottava tilanne :sad001 tutun lapsella on ollut affektikohtauksia paristi, olin kyllä iloinen, että sai niistä tietää ennen kuin omalle kohdalle sattuu - muuten olisin varmaan ihan paniikissa.
 
meidän tyttö oli hirmu tukkoinen sairaalassa ollessa. Nenään laitettiin suolaliuostippoja ja sieltä kaivettiin paperinpalan avulla räkää pois. Tilanne onneks helpotti eikä neiti enää tuhise niin paljon.
 
Täällä saatiin alkuun friidalla nenää tyhjentää kun niin tiukkaa räkää tuli ja aika hurjasti. Ei tuolla mitään flunssaa ole ollut mutta alkuun oli räkää. Nyt ei oo pariin viikkoon ollut sitäkään ongelmaa. Poistui oikeastaan siinä vaiheessa kun kyynelkanavat alko toimimaan :)
 
Meilläkin oli tytöllä muutama viikko sitten nenä ihan tukossa ja suolaliuoksella sitä räkää irrotettiin ja sai kaivaa räkäpalloja pumpulipuikolla nenästä

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä laitoin tänään kans suolaliuostippoja (oli aika taistelu) kun oli kuivunutta räkää tytön nenässä sit avitin vähän ainun nenänniistäjällä ne pihalle.
 
Onko teijän vauvoilla noussu paino hyvin? Kun meillä oli tänään neuvola kun tyttö on 2vkoa. Syntymäpaino oli 3375g, sairaalasta lähtiessä 3195g, 6pvän ikäsenä 3350g ja nyt paino oli taas tippunu 3310g . Oon huolissani et miksi paino tippuu vaikka vauva kakkaa ja pissaa hyvin. Syö useasti rintaa vaikkakin imuote on hiukan liian kapea. Mutta oon kuvitellu että maito riittää hyvin kun vaippaa saa tiuhaan vaihdella. Nyt saatiin vaaka kotiin ja ei vauva kyllä syö kun jonkun 20g per rinta. Se on vissiin tosi vähän. Mieli ihan maassa kun en saa vauvaa kasvaan.:sad001 Nyt koitan juoda ite enemmän ja herätyskellon yölläkin soittaan kun vauva on nukkunu viime yönä 8h ilman syömistä. En ajatellu että pitäis herättää syömään mutta nyt täytyy.
 
Kolmenmamma, älä vielä kamalasti huolestu kun tyttö on kuitenkin vasta 2 viikkoa. Vielä opettelee syömistä ja imuotekin paranee, kun ikää tulee lisää. Kannattaa kyllä varmasti syöttää tosi useasti ja noin pienillä mahakin on tosi pieni, eikä sinne paljoa maitoa kerralla mahdukaan. Jos ei ala paino nousta tiheällä syöttämisella niin voihan korviketta antaa osana (muutaman kerran päivässä tms.) ja imettää loput? Ja vaikka pumpata maitoa pakkaseen niillä kerroilla kun annat korviketta, niin pysyy maidontuotanto yllä. Kun alkaa saamaan painoa niin sitten jatkaa täysimetyksellä. Ei ole helppoa, kun on huoli lapsesta. Mun kaverin lapsella kans paino nousi hitaasti ja saivat ohjeeksi syöttää kahden tunnin välein; kun paino sitten alkoi nousta paremmin, neuvolasta käskettiin jatkaa samalla rytmillä. Heillä muistaakseni syötettiin 2h välillä 6 viikkoiseksi, rankkaahan se on jo äidillekin! Kerron siksi, että tiedät varautua, mutta toivotaan, että teillä tyttö alkaa saada painoa ja ei tarvitse enää huolehtia! Jaksamista!
 
Niin, meillä oli eka neuvola 3 viikon ikäisenä ja sillon painoa oli tullut vähän reilu 100g sairaalasta lähtöön verrattuna. Meillä oli yksi ylimääräinen punnitus tuosta parin viikon päästä ja siellä painoa olikin tullut tosi hyvin lisää! Aika pientä se painonnousu on ekojen viikkojen aikana (tai ainakin meillä). luin jostain, että 3-4 viikoisina pitäisi tulla 250g viikossa lisää painoa, sen jälkeen tasaantuu ja tulee 150g viikossa.
 
zousan, vauva nukkui mun sylissä ja yhtäkkiä huomasin ettei hengitä. nostin ylös niin oli ihan velttona. koitin taputtaa selkään, eikä vieläkään mitään. sitten huusin miehelle ihan paniikissa et tää ei hengitä. mies otti syliin ja taputti selkään jos en nyt ihan väärin muista, kun oli niin pelottava tilanne. sen jälkeen vauva piti jonkun äänen ja jatkoi hengittämistä ja nukkui ihan rauhassa.

täällä on kans vähän tukkosen kuuloinen nenä, mut ei miltään flunssalta kuitenkaan vaikuta.
 
Meillä on paino noussut tosi hyvin. Syntymäpaino oli 4152g ja paino oli kääntynyt nousuun jo sairaalasta lähdettäessä. Kuuden päivän ikäisenä painoa oli jo 4300g ja kahden viikon iässä 4850g. Poika tosin viihtyykin tissillä tosi hyvin.

Toivottavasti Kolmenmammallakin saatte painon taas nousemaan! Onko teidän tyttö vaikuttanut nälkäiseltä vai onko hän ollut itse tyytyväinen ruoan määrään?
 
Ei pitäis vielä huolestua, mutta tässä hormonimyrskyssä se on tosi vaikeeta.:) Itkettää, et jos vauvalla on jotai vikana tai sit itsessä kun en saa ruokittua tarpeeksi vauvaa. Ei tosin tee hyvää imettämiselle itkee pillittää kun ei ainakaan lisää maidon määrää. Alotan kokeileen kotikaljaa kun sen pitäis lisätä maitomääriä. Ja lisäks imetän ja imetän. Tänään paino oli pysyny samana kun eilen eli ei se saa riittävästi ruokaa kun ei paino nouse. Vaikka kakkaa ja pissaa. Mut oon kyllä ihmetelly muutaman päivän kun ei rinnat tunnu mitenkään pinkeeltä vaan tyhjät pussit. On ne aiemmin ollu täyteläisemmät mutta jostain syystä vissiin maidon tuotanto hiipunut.:sad001
Oon jotenkin tosi pettynyt itteeni kun kuvittelin ,että kolmas lapsi on varmaan helpoin kun kaks aiempaa on menny niin hienosti niin meneehän tää samallalailla. Mutta ei, tuntuu epäonnistun ihan täysin. On tää äitinä olo vaan tosi helppoa.
 
Ja on siis muuten tosi tyytyväinen tyttö. Nukkuu hyvin ja herää ite nälkäänsä n.3h välein. En siis sen takia oo ajatellu, että ei sais tarpeeks ruokaa.

Mulla on kaks edellistä lasta poikia jotka oli syntyessään kasn yli nelikilosia ja ne kasvo kans hirmusta vauhtia.:) Tää tyttö onkin sit päivänvastanen tapaus.:sad001
 
tsemppiä kolmenmamma! Mäkin oon alkanut huolestua maidon riittävyydestä, kun rinnat ei enää tunnu niin pinkeiltä. Ja kun yks päivä kokeilin pumpata, niin ei tullu pulloon hirveesti maitoa... Meillä neuvolan punnitus taas maanantaina, kun painoa seurataan tiiviimmin.
 
miiumiu: Varmasti kamalan pelottava tilanne kun huomaa ettei vauva hengitä! Mut ilmeisesti tollaset katkot on melko tavallisia pikkuvauvoilla?
 
Mullakin tissit tuntuu ihan tyhjiltä, mutta kyllä niissä maitoa riittää. Joku sanoi, että rintojen kuuluu olla pinkeät silloin kun maitoa nousee eli ei tarkoita suoraan sitä, että vain silloin olisi maitoa. Kannattaa vain imettää ja imettää, silloin maitoa pitäisi kyllä riittää. Jo 10 minuutissa muodostuu uutta maitoa, joten vaihdella vauvaa vaikka rinnalta toiselle, jos tuntuu ettei muuten saa tarpeeksi. Ja tuosta pumppaamisesta: se on mun kohdalla ollut ainakin ihan epämääräistä touhua, pumppaamalla saan vaan tosi pieniä määriä, mutta silti maitoa riittää kun tyttö kasvaa. Eri pumpuissa on eroa ja niillä ei saa maitoa yhtä tehokkaasti kuin mitä vauva saa imemällä, joten ei kannata pitää sitä maidon määrän mittarina! :)
 
Varmaan osa syy on kyllä tytön painon tippumiseen kun imuote on hiukan liian litteä. Imetyksen jälkeen nänni on sellanen vino eikä tasanen niin kun pitäis olla. Koitan joka kerta tunkee nännin pidemmälle vauvan suuhun, mutta aina se ote tuntuu muuttuvan samaan. Ja vauva usein torkkuu rinnalla. Huoh,täytyy vaan yrittää jatkaa tätä vaikka turhauttaa.
 
Takaisin
Top