vauvan terveys

meidän vauvalle on tullu jotain ihottumaa. onko semmonen kovin yleistä ja ns. normaalia vai tarviiko tässä alkaa selvittelemään mistä se johtuu? :eek:
 
Meillä oli kanssa sellaisia ihan pieniä näppylöitä ensin otsalla, sitten poskilla ja nyt rintakehässä. Neuvolassa sanottiin, että ne olivat hormoninäppylöitä, jotka johtuu vauvan imetyksen kautta äidiltä saamista hormoneista. Niistä ei ainakaan tarvinnut huolestua ja nyt ovat jo poissa.
 
meil on kans noita näppylöitä, mut eilen huomasin ihan tommoset ihottumaläiskät otsalla ja tänään myös yläselässä. toivotaan et parantuu ihan itsestään.
 
Joo, meillä kans noi samat hormooninäppylät vauvan kasvoissa ja rinnassa, vauva on nyt 1kk ja kuulemma ne lähtee itsestään pois yleensä 3kk mennessä.
 
Meilläkin on pienet punaiset näpyt tuttuja,erityisesti hikoillessa vauvalle niitä tulee enemmän esimerkiksi niskaan.

Meidän vauva ehti jo sairastaa flunssan ja räkäisyys kestää kyllä kauan näin pienellä,kolmatta viikkoa rohisee.Neuvolalääkäri kielsi nukuttamasta selällään,oltiin parina yönä tehty niin ja siitä ilmeisesti keuhkot jotenkin menee vähän littaan ja limaa kertyy tai jotain,en muista mikä se lääketieteellinen termi tälle hommalle oli. :sad001
 
Tyttelin naama on kans täynnä noita näppylöitä. Ne tulee ja menee. Johtuu tosiaan äidin hormoneista. :)
 
Tytöllä oli räkätauti kahden viikon ikäisenä ja nyt uudestaan..nenä ihan tukossa räkää ja yskii kun ei saa henkeä nenän kautta kun yrittää ja nukkumisesta eii tule mitään :/

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Olen kans muutamana yönä kuunnellut vauvan nenän rohinaa ja yrittänyt putsatakin sitä Friidalla, vaikkei sieltä oikein mitään tule. Nyt vasta hokasin, että päivisin flunssasta ei ole ollut merkkiäkään, eli syynä voikin olla liian kuiva sisäilma. Taidetaan vaunuilla tänään ilmankostutinostoksille.
 
Syyskuinen meille lastenlääkäri suositteli ilmankostutinta,hyvä kun muistutit!Kerrohan sit suosituksia jos käyt jo ostoksilla. :D

Joku täällä jo kirjoittelikin että niitä suolatippoja kannattaa laittaa ennen Fridaa/niistäjää niin räkä lähtee paremmin liikkeelle. :)
 
Kun jouduttiin muuttaa vesivahingon takia pois kotoa, niin oon huomannu että uudessa asunnossa on kuiva sisäilma, kun omaa nenää kutittaa ja verta on tullut nenästä... Pitäskö siis kans ostaa ilmankostutin...

Saako niitä suolatippoja apteekista vai voiko tehdä ite suolaliuoksen?
 
Apteekista saa!Itse tekemisestä en tiiä yhtään soveltuuko vauvalle..Aikuinenhan kyllä voi huuhtoa ihan vaan merisuolavedellä nokkaansa.
 
mä oon kuullu semmosesta ilmankostuttimesta, et laittaa johonki isoon esim lasipurkkiin merisuolaa ja vettä niin sen pitäisi kostuttaa ilmaa. mummolla tommonen käytössä ja kuulemma tosi hyvä. :)
 
Nyt kun ulkona ilmat kylmenee ja lämmitykset laitetaan kovemmalle niin sisäilma on aika kuivaa, mulla itellä on kuivaa yskää varsinkin aamulla ja vauvakin on nyt yskinyt. Pitääkin hakea apteekista ne keittosuolatipat, niistä on oikeesti apua.
 
Jossain ohjeessa neuvottiin pitämään kuumaa suihkua auki vartin verran ja oleskelemaan se aika tukkoisen vauvan kanssa kylppärissä, tai pitämään kuumaa vettä vadissa makuuhuoneessa (mutta miten se pysyy kuumana pitkin yötä????), tai ihan perus höyryhengitystä ison kankaan alla aikuinen ja lapsi yhdessä. Täällä kuitenkin nyt ilmankostutin ostettuna -- hinta ratkaisi, mutta toivottavasti tuo Huginin perusmalli ajaa asiansa. Kiitos keittosuolatippavinkistä, niitäkin haettiin, vaikka mietin myös tuota itse tekemistä, kun itse olen käyttänyt sarvikuonokannussa aika summamutikassa mittailtua liuosta...
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään kokemusta refluksitaudista vauvalla? Epäilemme että meidän vauvallamme saattaisi olla se. Oireet ainakin ovat hyvin samanlaisia, hengitys haisee oksennukselle, vauva pulauttelee välillä, ei viihdy makuuasennossa ja syö usein mutta vähän aikaa (noin 5-10 minuuttia).
 
miten pitkiä aikoja teidän vauvat on hereillä? tääl oltiin eilen yli kaheksan tuntia silleen et pari kertaa vaan torkku hetken välissä. aloinki ihmettelee, et eikös vauvojen pitäny nukkua suurin osa ajasta. ku ei se sit kuitenkaa vaikuttanu yöuniin millään tavalla. niin ja loppuillasta vauva alko olee aivan yliväsyny mut ei sitä kuitenkaa saanu millään nukkumaan.
 
meillä on myös joinakin päivinä tuollaista valvomista ja illalla on sitten yliväsynyt. Toisina päivinä nukkuu jopa kolmen tunnin päikkärit.
 
Refluksissa vauva pulauttaa kaaressa aikalailla kaiken..tai pikkusiskollani ainakin oli tätä muotoa.Sitten on se silent refluksi jossa ykä käy vaan kurkussa korventamassa.Mulla on mielikuva että refluksivauvat on kyllä tosi itkuisiakin.Mutta ei oo oman vauvan osalta kokemusta.Kaikki vauvat kai pulauttelee jonkun verran.Mut kannattaa varmaan neuvolasta kysellä jos huolestuttaa. :)
 
Täällä meidän tyttö on yleensä hereillä tunnin tai pulitoista tuntia, sitten se alkaa itkemään kun on väsynyt. Pari päivää on kyllä ollut hereillä kaksi tuntia tai vähän enemmän mutta silloin on vaikeaa saada nukkumaan...
 
Takaisin
Top