Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Nyt on yli viikko unikouluu takana, ensimmäiset yöt oli vaikeita vaikka vissii suht helpolla selvittiin. Nyt on muutama yö menny sillee et herää muutaman kerran yössä, yrittää käynnistellä itkuu mut hyytyy :grin Eli ei oo välttämättä itkeny ku kerran yössä 5-45min. Noin 22.00 käy nukkumaan, tissiä oon antanu aikasintaan 5.00, nukkuu 7-11 tuntii syömättä (muutama herätys ennen tissittelyy). Viime yönä tuo 11 tuntia ennen ekaa syöttöä :) 8.30 söi ekan kerran ja siitä noustiin jo ylös.

Nyt sit ootellaan et poika oppis nukkumaan pidempiä pätkiä kerrallaan, ja että mie oppisin nukkumaan! Nukahan vasta pari tuntii myöhemmin kun pikkujätkä ja herään yön aikana useemmin kun se...

Yritin eilen illalla laittaa pinnasängyn toistakin laitaa paikoilleen, kun alkoi jalkaa ja pyllyä tulla uhkaavasti reunalle iltamönkimisten aikana, mutta se aiheuttikin vain itkua eikä nukahtamisesta tullut mitään. Näköjään häkissä olo ei miellytä meidän poikaa, vaikka yritin laidan toiselta puolelta jutella ja rauhoitella. Lisäksi totesin, että vauvan nostelu laidan yli on hakalaa, kun tuosta ei saa pohjaa yhtään nostettua, joten viime yö nyt mentiin ainakin vielä sivuvaunussa. Täytyy ilmeisesti tämänki asia totutella ensin päiväaikaan.:rolleyes:

Meiän poika ihmeen hyvin suostu häkkiin nukkumaan, ei pistäny vastaan. Päiväunia ei oo ikinä nukkunu omassa sängyssään, nukkuu meiän sängyssä tai vaunuissa. Pitäsköhän sitä alkaa pojan opettelee nukkuu myös päiväunet pinnasängyssä...

Totta muuten tuo että sieltä pinnasängyn pohjalta on vaikee nostaa lasta pois, varsinkin kun tuo pinnasänky on meiän sängyn ja seinän välissä ni joutuu päädystä nostelee. Mut tavoite ois että tartteis vaan illalla nostaa sänkyyn ja aamulla pois sieltä :)

Mä harkitsen myös jonkinlaista unikoulua meidän tissillä nukkujalle... Tänään meni yöunille klo 21:10 ja jo 22:20 heräsi kitisten. Hetki sitten laskin pinnasänkyyn itsensä uneen itkeneen pojan, joka ei saanutkaan tällä kertaa rintaa. Itki siis reilun puolituntia, ja todella sydäntä särkevästi. Teki mieli luovuttaa jo, mutta ymmärtääkseni se pahentais vain mahdollista seuraavaa kertaa, kun vauva oppisi että kun tarpeeksi itkee, niin kyllä sitä tissiä vielä saa. Tuntui kyllä niin kamalalta kiusaamiselta, etten tiedä yritänkö uudestaan, vaikka kovasti toivoisinkin pitempiä unipätkiä. Eikä takuulla voinut olla nälkä, kun juuri ennen nukkumaanmenoa söi. On vaan päässyt tottumaan tissille nukahtamiseen. Ääh, nyt on vaan niin kamala paskaäitifiilis ettei mitään rajaa...

Mistä tuo kellonaika oikein tulee? Näkyykö muillekin, että olisin kirjoittanut tuon aiemman klo 22:11? Lähetin sen kylläkin klo 23 jälkeen, kun olin saanut Oliverin nukkumaan noin klo 22:45...

Joka tapauksessa, menin itse nukkumaan tuon kirjoitettuani. Seuraavan kerran poika heräsi 23:55 ja otin hänet viereeni ja annoin syödä rintaa. Nukahti uudestaan alle 10 minuutissa.
Klo 01:20 heräsi taas. En antanut tällä kertaa tissiä eikä kitinäkään yltynyt onneksi pahaksi ja uni jatkui noin vartissa. Silittelin ja halailin vain.
Klo 02:40 suunnilleen sama juttu.
Klo 04:15 heräsi taas ja uskoin että menisi samalla tavalla ohi. No ei mennyt. Itki jo kovempaa, mutta ei kuitenkaan kuten ensimmäisellä herätyksellä. Eikä kuulostanut vieläkään nälkäiseltä, enemmän sellaiselta "enkö mä tosiaan voisi saada sitä tissiä!" -itkulta. Nukahti lopulta 05:20.
Klo 05:40 heräsi TAAS ja nyt annoin jo syödä rinnasta. Nukahti taas alle 10 minuutissa.
Herättiin ja noustiin klo 07:45.

23.11 näyttää kellonaika tuossa edellisessä viestissäsi Tytti Marjaana. Onpas rikkonainen yö siellä takana. Toivottavasti päiväunet maistuu!

Miulla näkyy tuossa ekassa Tytti Marjaanan viestissä 23:11. En tiiä mistä se kellonaika tulee, joku viisaampi saa kertoo jos tietää.

Tsemppiä unikouluun Tytti Marjaana :) Se on niiiiin surkeeta se itku kun lapsi luulee saavansa tissiä, kuten aina, mutta ei saakkaan :( mie taisin itekki jonkun kyyneleen tirauttaa ku teki pahaa kuulla oman lapsen itkevän tietäen että siihen olis apu, jos vaa tissin törkkäis suuhun... Se on vaan kestettävä ni kyllä se helpottaa. Varmasti kaikille tulee paskaäitifiilis siinä kohtaa vaikka lapsen parasta myö vaan ajatellaan. Meiän poika oli kans tottunu tissille nukahtamaan, annoin aikasemmin joka herätyksellä tissiä, 5-10 kertaa yössä ja sit vielä ainakii yhtien päiväunien aikana joutu antaa tissiä että jatkais pitempää unia. Ekana yönä kun päätin unikouluttaa, ekalla herätyksellä luovutin 15min huudon jälkeen ja annoin tissiä, sitä ei ois pitäny tehä. Mut seuraavat yöt pidin tiukan linjan ja siitä on sit poika oppinu että tissiä ei saa joka kerta kun herää. Kesken päiväunien tissittelyn lopetin kans unikoulun kaa samaan aikaan. Nyt 1,5 viikon jälkeen meiän yöt on jo paljon parempia ja ekan kerran tissitellään yöllä aikasintaan kun on edellisestä ruokailusta 8 tuntia.

Tytti Marjaanan teksti kuulostaa ihan meidän perus yöelämältä. Huhhuh.
Mutta viime yönä poika heräsi vaan 3 kertaa. Tissiä sai joka kerralla. Kyllä on äidillä levännyt olo :) poika nyt 7kk. Unikoulua meinasin aloittaa siinä 8kk kieppeillä jos jatkuu tuo hurja yölaiffi edelleen. Tarpeen vaatiessa aikaisemminkin.

Meillä ei itketä öisin ruokaa. Alkaa vaan hurja ährääminen. Jalat heitetään pinnoja vasten, ja just siinä kohdalla on tietty sellaset puupallot, mitkä kolisee sit tosi kivasti, ja aletaan halimaan reunapehmusteita. Tätä jatkuu niin kauan, ku ottaa pojan tissille. Ja poika on siis unessa siihen asti.
Ite ei vaan saa nukuttua siinä metakassa. Pari kertaa oon saanu pojan uneen silittelemällä... Tässä varmaan auttais oma huone pojalle, mut kaksiossa vähä vaikee toteuttaa. Ja sit, ku pelkää, et poika satuttaa jalkansa, ku ne on polvia myöten siel pinnojen välissä.
Vieressä nukkuu yleensä rauhallisemmin. Välillä kyl potkitaan äitiä... Mut vieressä nukkuessa käydään sit rintaliiveihin kiinni, ku halutaan syyä. :)

Ok, hyvä tietää et tuo kellonaikavika on vain tässä meidän koneella. Näyttää täällä foorumilla tuntia vähemmän o_O

Meillä on tosiaan aiemmat yöt menneet niin, että poika on saanut käytännössä nukkua tissi suussa, mutta nyt alan jo vähitellen kyllästymään olemaan se unitutti. Kumpa huolisi oikean tutin niin voisi olla helpompaa... Päiväunilla ei oo ongelmia, nukkuu kahdet parin tunnin päikkärit.

Me ollaan ajamassa vasta nyt hesasta mummolaan. Ollaan perillä varmaan klo 22. Poika nukahtaa usein yöunille klo 19.30-20.30 välillä. Kärsiikö rytmi kamalasti tämmöisestä yhden päivän poikkeuksesta? Mulla tästäkin paskaäitifiilis, ei pitäis stressata tämmöisistä(kään) autossa nyt nukkuu, saa nähdä mitä perillä tuumaa. Sitten puuro ja iltatoimet -> nukkumaan. Aika paljon myöhässä o.O

Ei elämässä kaikki voi aina mennä aikataulussa. Ja tuskin se rytmi siitä kärsii. Voihan ne iltatoimet hoitaa vaik lyhyellä kaavalla, ni ei veny enempää.

Ei meilläkään menny rytmit sekasin, vaik muutama viikko sit vietettiin klo23-02 Eläinsairaalan päivystyksessä. Poika nukku osan ajasta, mut oli varmaan tunnin valveilla. Sai pullosta maitoo, kotona tissii ja takas nukkumaan. Seuraavana päivänä oli ihan normirytmi.

Meillä ainakin tyttö kirii aina hienosti itse rytmit kiinni kun syystä tai toisesta menee sekaisin..

Siis mitä ihmettä... Eilen illalla Oliver meinasi nukahtaa taas tissille, mutta heräsi kun vein häntä sänkyyn. Hetken häntä sylissä nukutettuani muistin täältä lukeneeni jonkun tarjonneen vettä maidon sijaan ja pyysin miestä laittamaan tuttipulloon vettä. Tarjosin tätä Oliverille ja jätkäpä veti ahnaasti desin vettä! Ehkä oli jano, ehkä vesi maistui niin hyvältä ja/tai ehkä vain on niin suuri tarve saada imutella jotain nukahtaessa. Unikin meinasi tulla siinä pullolla. Ihmettelin myös sitä, kun oli kuitenkin juuri hetkeä aiemmin syönyt rinnalla. Ehkä uni tuli silloin kesken syömisen. Joka tapauksessa tarjosin vielä rintaa veden päälle ja se kelpasi pojalle. Tähän hän tietysti sitten nukahti melkein heti, enkä saanut havahdutettua ennen sänkyyn laskemista. Kello oli jotain kymmenen illalla.

Yllätys oli suuri, kun aamulla heräsin miehen herätyskelloon viideltä, eikä Oliver ollut kertaakaan yön aikana tarviinnut tissiä! Oliverkin taisi herätä isänsä herätyskelloon, koska heti herätyskellon jälkeen pinnasängystä kuului tuttu ääni. Otin pojan viereeni ja nukahdin itse varmaankin ennen Oliveria, joten tälläkin kertaa taisi poika saada nukahtaa tissille... Siinä mielessä meni ihan pieleen viime yö, mutta ei kyllä haittaa kun näin hyvin saatiin nukkua :) Yhdellä syötöllä!

Täällä ähinäpuhina yö takana.. Tytön suhteen voisi olla vielä ihan ok yö kun ei huutanut vaikka hereillä olikin, mutta miehen reaktio oli omituinen.. Kävin muutamia kertoja kääntämässä tyttöä vatsaltaan kyljelleen ja laittamassa tuttia suuhun, jos vaikka nukahtaisi.. Mies ärähteli sängystä, että anna olla siellä.. No sitten kun sitä puhinaa oli kuunnellut reilu pari tuntia (n. 1,5 tuntia ennenkuin mies siihen heräsi) ja koittanut tuloksetta saada tyttöä nukahtamaan joka vaan hihkui sängyssä, (joten sängystä pois ottaminen ei ollut vaihtoehto kun olisi herännyt täysin leikkimään) koitin vetää tyynyn kulmaa omille korville, että saisi hieman huilattua tytön ähinöistä huolimatta niin sitten olin kuulemma teini-ikäinen kiukuttelija :wideyed::mad: Lupasin herättää miehen sitten joka ikinen kerta kun herään tytön puhinoihin ja ähinöihin alkaen siitä hetkestä kun silmät illalla saa viimein sängyssä kiinni niin katsotaan saako sitten koittaa itse nukkua öisin ja vaimentaa ähinää kun omaa huonettakaan ei tytölle ole.. Toinen vaihtoehto, että nukun kohta sohvalla niin saa mies sitten kuunnella kun tyttö unissaankin ähisee ja yleensä siis herään niihinkin ihan jokaiseen.. :p

Sehän se meidän äitien ongelma tahtoo olla, että heräämme pienimpäänkin inahdukseen ja minun on ainakin hankala saada uudestaan unenpäästä kiinni. Isännän kuorsausta ähinät eivät tunnu haittaavan. Olen itsekin miettinyt, että olisiko parempi vain siirtyä itse sohvalle ja olla suotta hyssytelemättä ähisijää. Välillä siitä tuntuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Meillä ainakin enemmän haittaa mennä hyssyttelemään jos puoliunessa ähisee ja nukahtaa sitten paremmin omia aikojaan.. Jos menee koskemaan niin alkaa vain ähistä enemmän ja pyöriä sängyssä.. Sama sitten viime yönä kun oli hereilläkin jonkin aikaa.. Innostui vain kun meni sängyn viereen ja kun pysyi poissa niin torkahteli hetkeksi välissä itsekseen.. Itse ei vain saa yhtään nukutuksi kun kuuntelee sitä puhinaa tai vaikka vain sitä kun tyttö kääntelee ja patjasta kuuluu ääni kun jalka tai käsi osuu siihen..

Hmm.. Meillä tosiaan jo pari kuukautta heräilty tiuhaankin tiuhempaan ja siis edellisyönä poitsu heräs kolme kertaa ja viime yönä VAIN kaksi :) oliskohan jotain helpotusta tiedossa, ja mitään unikoulua en ehtinyt harkinnoista huolimatta aloittamaan :) voihan olla että kohta taas pahenee mutta nyt nautin tästä että ollaan nukuttu :)

Eilen pojan nukkumaanmeno viivästyi 1-2 tunnilla. Söi illalla jonkin verran maitoa, mutta ei mun mielestä enempää kuin jos olisi ajoissa nukkumaan mennyt. Muutaman kerran itki, mutta itku loppui nopeasti, ja vaikka kerran sain maidon valmiiksi, en käynyt antamassa sitä. Puoliltaöin joi 160 ml ja seuraavan kerran saikin sitten aamupalalla joskus klo 8 :wideyed:

Viime aikoina on siis jo pari kuukautta menty 2 tunnin välein syötöillä.

Takaisin