Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Mariel, kyllähän nyt jo varmasti tarkenee vaunuissa sisävaatteissa peiton alla kun laittaa äp pakkauksen makuupussiin. Sit kun tulette sisälle ni avaat vaan makuupussin vetskarin.

Meillä miehen hommia on imurointi, takan lämmitys talvella ja nurmikon leikkaus kesällä sekä roskien vienti. Ruokaa laitetaan molemmat. Tytön syöttäminen on käytännössä kokonaan minun vastuulla kun täysimetän, vaippoja vaihtaa molemmat samoin "viihdyttää"tyttöä.

Meillä mies imuroi ja pesee kylpyhuoneen ja vessojen lattiat. Minä teen ruoat ja pesen pyykit. Astianpesukoneen tyhjentää kumpi tahansa. Mies on yrittäjä ja tekee 10h päivää ja neidin hoito on pitkälle mun vastuulla, toki viihdyttää ja viikonloppuisin enemmän on neidin kanssa, mutta pääsääntöisesti mä hoidan, kun täysimetänkin.

Meillä vähän niinku DTllä, kämppä kaatuis jos mä en pyötittäis tätä sirkusta. Minunkin pointti oli siinä että onhan se vauva isänkin vastuulla, päivisin tottakai on hoidettava kaikki toiminnot vauvan kanssa. Tuntuu vaan hassulta että mies ei osaa tehdä mitään muuta jos on pojan kanssa kaksin, kun tulen kotiin niin lykkää ukkelin mulle että pääsee syömään tai jotain muuta. Kysyinkin yksi päivä että miten mies kuvittelee että meidän päivät menee, kyllä minä käyn suihkussa, laitan pyykkejä, imuroin ja mitä milloinkin vaikka ollaan kahdestaan kotona. Yhtenä päivänä laitettiin sänkyyn jalat (muuton jälkeen jäänyt laittamatta) ja kasattiin uudet yö pöydät, poika katseli matolta ku äiti puuhasi.

Meillä on varmaan aika perinteinen roolijako. Ruokaa tehdään kumpikin, vaikka mä teen sen kyllä useammin. Suurin osa pojan hoidosta ja siivoamisesta tapahtuu myös mun toimesta. Mies sitten taas huoltaa autoja, tekee korjaustöitä ja pihatöitä. Mäkin sentään tarvittaessa vaihdan lamppuja ja availen viemäreitä ja muuta pientä :) Kumpikin tehdään lumitöitä ja ajetaan nurmikkoa (tosin nyt nämä saattaa jäädä enemmän miehen vastuulle). Kukkapenkit ja muu pihasuunnittelu on taas melkein enemmän mun juttuja.

Tää kaikki tapahtuu tosi luonnostaan ja sopii meille tosi hyvin. Miehelle kyllä riittää kotitöitä tuolla pihalla vaikka aamusta iltaan. En ehkä senkään takia osaa valittaa jos poitsun hoito on ollu joskus pitemmän ajan vain mun vastuulla, koska löytämäni miesyksilö on aika ahkera ja kunnollinen <3 Ja jos joskus oon väsynyt niin ymmärtää auttaa. Tilanne ois toki aivan täysin toinen jos mies vain katselis tv:tä tai istuis koneella eikä olis kiinnostunut lapsestaan. Sitten varmasti antaisin kuulla kunniansa.

Meillä on myös 7h yöunet vain kaukainen muisto. Likka alkoi 3kk iässä kamalan ähistämisen öisin ja herää monta kertaa syömään. En ymmärrä miten yks kaks voi nälkä olla koko ajan!

Meilläkin on yöt menny ihan hulinaksi. Poika nukahtaa klo 20-21, herää ähisemään klo 00-00.30 pitää antaa tutti ja silitellä että nukahtaa takasin. Herää klo 02-03 tissille, ähisee taas joskus 04 tuttia ja silittely. Sitten nousee 06 maissa syömään ja otan viereen kun ei enää suostu nukahtaa omaan sänkyyn. Köllii sitten vieressä jonnekkin 8 asti. Joinakin öinä noita ähinä/ huuto kohtauksia on vielä tiheämpään eikä meinaa nukahtaa edes tissin avulla, haluaa vain olla sylissä.

Meillä kans samanlaista kuin Torakalla. Tosin tyttö nukkuu ensimmäisen pätkän n.21.30-01.30 kun ennen se oli 21-02, mutta yöllä herää toisen kerran 04 paikkeilla ja sitten 05.30-06 pitäis jo mukamas nousta. Rauhoittuu kuitenkin vielä vieressä, kun saa olla ensin tissillä ja siihen sitten torkahtelee. Joskus olen kyllä herännyt kovaääniseen jutusteluunkin :D

tehdä yön maidot.

Miten teet maidot yöksi? Onko ne valmismaitoja, jotka jaat pulloihin ja laitat jääkaappiin ja lämmität sitten? Vai teetkö jauheesta? Haluaisin itsekin tehdä valmiiksi, mutta käytetään pääasiassa jauhetta.

Meillä mies tekee paljon. Imuroi ja usein hoitaa tiskikoneen... Toki täytän ja saatan tyhjentää, mutta meillä on oma vitsi tiskikoneen täytöstä, kun mies käy siellä vähän "pelailemassa" järjestelypeliä, ja yhtäkkiä koneeseen mahtuu paljon enemmän tiskiä kuin mun jäljiltä. Miehellä tuntuu olevan into järjestelyyn, joten järjestelköön.

Mies on myös alusta asti vaihtanut pojalle vaippaa. Jouduin jättäytymään tästä tapahtumasta alussa pois, koska olisin muuten arvostellut sitä koko ajan. Joskus ärsyttää, kun olen esim todennut, että "jahas, poika itkee" ja mies on sanonut menevänsä hoitamaan, mutta ei pidä mitään kiirettä. Usein kylläkin reagoi nopeasti. Nopeasti totuttauduttiin myös siihen, että voin olla muualla, ensin kaupassa ja sitten esim. kaverin luona.

Väitän silti, että osaan itse paremmin lohduttaa poikaa tai saada tämän unohtamaan itkunsa, mut olishan se kurjaa jos mies olis siinä parempi kun itse sentään olen päivät pojan kanssa kotona.

Yöt on poikkeuksetta mun vastuulla. En koe sitä liian raskaaksi, joten mies joka tarvitsee unensa enemmän, saa nukkua yöt ja me nukutaan pojan kanssa pojan huoneessa. Jos olisi liian raskasta, mies jakaisi yövuoroja.

Mun mielestä 3 kk ikä on ollut ihan mahtava. Ensi viikolla paukkuu 4 kk rajapyykki. Toivottavasti ei tule kovin isoja muutoksia levottomampaan suuntaan.

Tehdään jauheesta. Käytetään nyt vuorotellen Nutrilon Omneo-jauhetta herkkävatsaiselle, jotta saa vatsan aina välillä toimimaan ja yleensä sitten refluksivaivaisen Nutrilon AR:ää.. Tuohon AR:ään siirryttiin sairaalassa ja siellä se tehtiin valmiiksi (1 litra) ja säilytettiin jääkaapissa.. Yleensähän noissa on ohjeena, ettei saa tehdä kuin sen yhden syötön annoksen valmiiksi ja ihmeteltiin sairaalassa tätä.. Maitokeittiössä sanoivat silloin(olen jossain aiemminkin selittänyt tämän jo), että he pystyvät takaamaan kylmäketjun, että he eivät suosittele kotona tehtävän, mutta lääkärit sanoivat, että he kyllä suosittelevat.. Meillä siis maitoa pitää seisottaa sakeutumassa 7 min niin öisin se olisi tuskainen 7 minuuttia.. Tuon jauhepurkin kyljestä löytyikin "porsaanreikä" tuohon valmiiksi tekemiseen.. "Älä säilytä valmista liuosta lämpimässä".. Joten tekee siihen n. 40 asteiseen veteen ja heti jääkaappiin jäähtymään..

Ja teen siis suureen lasipulloon kun tuntuu jotenkin paremmalta kuin muovisissa tuttipulloista säilyttäminen.. Me tosin käytetään noita 2 euron halpoja pehmeämuovisia kun pitää painella sitä tytön syödessä.. Parempia pulloja käytettäessä tekisin varmaan suoraan niihin.. Meillä oli alkuun käytössä pehmeinä pulloina ne sairaalan rintapumpun pienet pullot ja käytän niiden korkkeja jos tuttipullossa säilytän, vaikkapa reissussa niin saa jauheen ja veden eri pulloihin ja pysyvätkin niissä.. Jääkaapissa toimii myös :)

Huoh, pitäis varmaan kohta alkaa opettamaan Pikkunen nukahtamaan iltaisin omaan sänkyyn. En vaan ehkä haluais... Se on niin super ihanaa kun poitsu tulee tuhisemaan rinnan päälle tutti suussa, tuijottaa hetken silmiin ja silmät alkaa painumaan kiinni! Monesti on kyyneleet silmissä kun katson nukkuvaa, tuhisevaa suloisuutta siinä sylissä. Nukahtamiseen menee yleensä 5-10min ja sit nukahtamisesta 10-20min päästä vien sänkyyn. Joskus siinä havahtuu, yleensä ei!

Minä oon kovettanut itseni. :D Esikoinen ei nukahtanu koskaan muuta ku syliin. Jäi päälle masuvaivojen helpottaessa eli alko kamala karjuminen, kun laski sänkyyn. Edelleen hänet täytyy nukuttaa (ei tosin sylissä :P). Päikkäreille välillä nukahtaa itse. Sen vuoksi yritän vaan laskea poitsun omaan sänkyyn/vaunuihin ja ainaki toistaiseksi kehrää itse itsensä uneen.

Meillä esikko nukutetaan (ollaan viekussa) edelleen ja niin sen olen halunnutkin olevan..ihan sinne asti mihin läheisyyttä itse nukahtamiseen tarvitsee. Kuopus nukutetaan viekkuun josta siirrään sänkyyn, on kyllä satunnaisesti nukahtanu omaan sänkyynkin reippaasti, joskus myöhemmin sitten mietitään omaan sänkyyn nukahtamista.

Mua ei nukuttaminen haittaa ja tullaan aina nukuttamaanki (iltasatu, laulu, pieni silittely) niin kauan ku tarttee, mutta ei viereen. Se esikoisen pelleily ja vitkuttelu ei nimittäin ole siitä kiinni, päinvastoin. Esikoinen kömpii sit yöllä meidän makkariin ja keskelle (nukkui jo omassa sängyssä koko yön, kunnes vauva syntyi). Siitä oon aatellu, että tulkoon niin kauan ku tarttee. Esikoinen haluaa aina omaan sänkyyn nukkumaan, vaikka mies menis aamuvuoron vuoksi yhtaikaa nukkumaan meidän makkariin ja nukuttais silloin mielellään viereen. Esikoinen on itseasiassa halunnut omaan sänkyyn nukahtaa siitä lähtien, ku sai oman, uuden, ison tytön sängyn ;). Läheisyyttä saa meidän lapset muutenki niin ei tartte mun siihen lastensänkyyn ängetä. :D. Itse asiassa pari kertaa, ku oon menny viereen niin tyttö ajanu pois, ku ahdasta.
Turvattomuutta ei kuiteskaan tartte kokea, eikä mitään unikouluja pidetä. Mulla ei riitä kärsivällisyys eikä sydän siihen hommaan, ei tassutteluunkaan; sitä joskus kokeilin, mutta en kestäny huutoa, ku alko heti sänkyyn laskiessa, vaikka oli vierellä. Pari 5 minuuttista riitti. :D
Tuntuis vaan pöljältä alkaa taas unileluksi ja nukuttaa poika syliin tai viereen, kun nukahtaa itsekseen niin kovin helposti, jopa paremmin. Poikkeus vahvistaa säännön eli silloin tällöin, kun nukun itse pitkään niin mies kantaa vauvan tissille ja jätän viereen nukkumaan. :)

Muokattu viimeksi:
Meillä DT sama "pelko", että pitää vielä kauan nukuttaa syliin kun masu yms vaivojen vuoksi ei ole nukahtanut kuin syliin tähän saakka ja näköjään niillä vaivoilla on ollut suuri merkitys siihen nukahtamisen vaikeuteen kun nyt pari päivää ollut parempi niin on nukahtanut tosi helposti tuolissa keinumalla ja sylissä pitämällä kun oltiin jo siinä pisteessä ettei edes kevyt keinunta auttanut.. Aina kun nukahtaa niin koitan laittaa heti sänkyynsä ja onneksi aika usein vaikka herää siinä niin nukahtaa uudelleen kun joskus oli niin ettei nukahtanut ennenkuin aloitti koko shown alusta..

Eilen heräsi oikein kunnolla kun sänkyyn laskin ja oli selällään makaamassa "x:nä" silmät ihan auki (kun laitetaan aina kyljelleen nukkumaan), annoin hetken olla ja olin jo valmiina nostamaan ylös ja menemään tuoliin keikkumaan kun ajattelin et koitan nyt jos kuitenkin... Käänsin tytön kyljelleen ja tutin suuhun niin nukahti :o

Meillä on usein noita tilanteita että tyttö havahtuu siirron jälkeen, näyttää ihan pirteältä mutta kun antaa tutin ja kääntää kyljelleen takas niin uni tuleekin heti :)

Joo meillä ei se tytön kans onnistunu. Piti pitkään nukuttaa syvään uneen, ennen kuin pysty laskeen sänkyyn, muuten alko huuto ja se vaan ylty, kunnes otti syliin. Mariel kyllä se siitä vähitellen paremmaksi muuttu: eka sylissä, sit vieressä meidän sängyssä ja sitte nostettiin omaan sänkyyn ja sit omassa huoneessa vaan silittely nyt (tai 1,5-vuotiaasta). Luulen, että tuo nukahtamisen vaikeus tai niin asettuminen (nukahtaa asetuttuaan kyllä heti) on peruja sieltä vauva-ajoilta, mutta ei oikein toisinkaan ois voinu toimia silloin. Onneksi ei enää syliin kuiteskaan tartte nukuttaa. :D

Meillä kun esikko nukkuu isojen tyttöjen sängyssä js siihen nukutetaankin niin aattelin et kun pikkulikka on siinä iässä et siihin voi rueta siirtää niin viimestään sillon oppii omaan sänkyyn, istun sit likkojen sänkyjen välissä paijaamassa :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Kyllä meillä näkyy välillä positiivisia merkkejä siitä, että kun vatsavaivoista päästään niin nukuttaminen omaan sänkyyn (tai edes jonnekin muualle kuin syliin) varmaan onnistuu pienellä treenaamisella.. Nyt aina tilaisuuden tullen koitetaan nukuttaa esim sohvalle jos näyttää siltä, että väsy iski.. Se ei kyllä vielä ole onnistunut, mutta tottuu ainakin rauhoittumaan siinä tutti suussa josta sitten otetaan sylissä tuoliin nukahtamaan..

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mariel, varmistan vielä tosta jääkaappiin tekemisestä, että lämmitätkö kylmän veden 40-asteiseksi vai jäähdytätkö kiehutetun veden 40-asteiseksi? Ilmeisesti vettä ei tarvi enää kiehuttaa kun ollaan siirrytty kiinteisiin, mut itselleni vielä kiehuttanut.

Takaisin