Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Mariel meillä vähän samallalailla. Mies saa tehdä omat ilta puuhat rauhassa kun minä ilta tissittelen pojan kanssa ja laitan pojan nukkuu. Sitten pääsen itse omiin juttuihin niin mies on livahtanut pelaamaan ja joudun itse juoksee kesken juttujen jos poika alkaa huutaa. :meh: päivälläkin jos katsotaan jotain ohjelmaa ja poika alkaa känisee lattialla tai miegen sylissä (maisemat ei vaihdu) nii hyssyttelee vähän mutta ei nosta persustaan sohvasta. Itse sitten kävelen ja seisoskelen tvn edessä poika sylissä että viihtyy.

Vauvaa ei voi pitää liikaa sylissä eli en antais minäkään huutaa. :) Vanhaa perua käsitys, että antaa huutaa ... Vauvan huudattamisesta on sitävastoin haittaa kehitykselle.

Jos molemmat kotona niin vuorotellaan. Joskus jää omat syömiset iltaan, samoin pyykit ja järjestely. Sit katotaan miehen kans telkkaria ja kun hän menee nukkumaan niin selailen vielä nettiä yms..

Ihan samaa mieltä että vauvaa ei todellakaan voi pitää liikaa sylissä. Meillä on molempia alusta lähtien sylitelty tosi paljon ja lohdutellaan aina kun esikoinenkin haluaa vaikka ei oikeesti olis edes tarve. Joskus hakee sillä vain huomioa mutta sitä sitten annetaan. Kyllä kuultiin esikoisen kanssa monesta suusta, että "opetatte siihen että joka kitinästä pääsee syliin" ja "tulee kostautumaan myöhemmin kun haluaa olla kokoajan sylissä".. Ja mitä sitten jos haluaa olla sylissä!! Vanhempana meidän tehtävä on antaa lohtua ja läheisyyttä kyllästymiseen saakka :rolleyes: Siis minun mielestä (kuulosti kovin ehdottomalta) jokainen tavallaan tietty. Huudattamisesta ei ole mitään hyötyä vauvalle, päinvastoin!

Oon ehdottomasti samaa mieltä. Ja lukeehan niissä neuvolan jakamissa vihkosissakin jotain hyvin saman suuntaista. Vauvan itkuun reagoimalla rakennetaan vauvan perusturvallisuudentunnetta. MLL:n sivuilla oli kans tekstiä aiheesta. Laita mies lukemaan noita juttuja, niin ehkä hänenkin asenteensa muuttuu.

En tarkoita tätä nyt millään pahalla ketään kohtaan, mutta tuntuu hassulta lukea valitusta siitä kuinka puoliso osallistuu niin vähän....kun itse olen tytön kanssa ihan totaali kahdestaan eli on ihan perus arkea että käyn tyttösylissä vessassa/suihkussa, jossei se rauhotu olemaan yksin siksi aikaa, hoidan omat syömiset, suihkut, tietokoneella oleilun, siivoamisen yms aina joko tytön nukkuessa /tyttö sylissä -enkä koe tätä minään ongelmana :) toki on luksusta olla esim vanhempieni luona ja käydä rauhassa saunassa ja suihkussa tietäen että joku muu sylittää ja pitää neidin tyytyväisenä :grin

Ennemmin minusta tuntuu hassulta jos joku on parisuhteessa ja totaaliyksin hoitaa hoitaa vauvan ja talouden 24/7. Kyllä parisuhteessa voi odottaa ja olettaa että puoliso osallistuu yhteisen jälkeläisen hoitoon. Suurin osa kuitenkin päivät tekee samoin kuin yh, käy vauvan kans vessareissut yms mutta jos illalla on se mahdollisuus että sais rauhassa juoda sen iltateen ja hengähtää pikku hetken niin suotakoon se kaikille. :-)

Siis mulla on ainakin täys kunnioitus kaikille yksinhuoltajille, koska olen ihan avoimesti sanonut, että en siihen pystyisi. Luin myös jostain, että Suomessa naiset ovat nykyisin liikaa yksin vauvan kanssa ja kuluttavat itsensä loppuun, kun ennenvanhaan on ollut ihan normaalia, että esim.sukulaiset auttavat lapsen hoidossa päivittäin.

Ja jos on parisuhteessa, niin oletettavasti silloin pitäisi molempien osallistua lapsenhoitoon. Tottakai se on tottumuskysymys, jos on alusta asti ollut yksin/yhdessä, niin on vaikea kuvitella asiaa toisin.

Meillä mies on nyt ollut kuukauden työttömänö, ja hoitaa poitsua kyllä ja antaa minun yehdä kotitöitä ja ruuan rauhassa. Minä taas puolestani pääosin vaihdan vaipat, puen ulkovaatteet ja nukutan poitsun. Välillä on kyllä ihanaa olla poitsun kanssa kahdestaankin hetki kotona, kun mies käy milloin missäkin :)

Ei kyllä käy kateeksi yhtään yksinhuoltajia ja täytyy kyllä ihailla jaksamista.. Itsestä kun tuntuu monesti, että on yksinhuoltajana parisuhteessa, plus sitten että korjaa vielä miehenkin sotkuja (mm roskia ja tiskejä pöydiltä).
Meillä miehellä työ jossa tekee etänä paljon asiakkaille hommia ja on paljon puhelimessa, tosin työpäivät on tosi hiljaisia kun välillä monta päivää kun ei tarvitse tehdä mitään, niin silloin mielestäni voisi vähän osallistua kotitöihin tai pitää tyttöä, että saan tehtyä itse niitä kotitöitä.. Ei tarvitsisi kysellä miksi on naama nurinpäin ja kiukkuinen kun koittaa kuudetta kertaa saada tyttöä nukkumaan omassa sängyssään ja kissat sählää nälissään vieressä ja tekee tuhojaan ja tiskit pitäisi tiskata ja pyykit laittaa jne ja kauppaankin pitäisi ehtiä.. Ja sitten työn miehen työnkuvan puolesta joudun olemaan kokoajan valmiudessa joka tapauksessa ottamaan tytön ja viemään eri huoneeseen ja viihdyttämään, että on hiljempaa kun muuten menee miehen ajatukset sekaisin puhelimessa toisia opastaessa.. Luksusta olisi miehelle oma työhuone kyllä, joka ei kaksiossa oikein ole mahdollista..

Sitten kun tytön unet päivällä sen sänkyyn jäämisen vaikeuden lisäksi ovat tuttisähläystä kun saa jatkuvasti olla pitämässä tuttia suussa ja nukuttamassa uudelleen ja kiilaamassa sitä tuttia jollain takaisin ja ottamassa sitä pehmolelua tai millä onkaan tutin kiilannut, pois naamalta jne.. Niin sitten se on sitä, että itse juoksee keittiön ja makuuhuoneen väliä kun koittaa tehdä vaikka ruokaa.. Onneksi nykyisin monesti mies osallistuu siihen ruuan laittoon (huomannut, että esim kastikkeita täällä ei ole jollei itse tee kun luovutin jauhojen ruskistuksen suhteen tytön kanssa) ja siivoamiseen niin, että hoitaa imuroinnin.. Kyllä silti monesti ärsyttää kun tuntuu, että kaikki kaatuu omaan niskaan kun on kiinni tytössä ja työt odottaa tekijäänsä kun se toinen joka voisi auttaa katsoo telkkaria :oops:

Meillä menee illat niin että mies kun tulee töistä niin on kyllä ollut suurena apuna. Laittaa tiskejä, pyykkejä ja on tyttöjen kanssa. Samoin viikonloppuna. Iltarutiinit menee jotakuinkin niin että mies nukuttaa useimmiten esikon ja minä kuopuksen..esikko omaan sänkyyn, kuopus sohvalle tai meidän sänkyyn..siitä sitten siirretään omaan petiin, on onneksi tottunut siirtoon eikä herää siihin. Sit molemmat syödään iltapalaa ja vietetään hetki aikaa..joskus kuopus herää vielä syömään nopsaan ennenkun itse kerkeen nukkumaan. Onneksi nukahtaa takas samantein. Päikyille nukuttaminen menee samaa rataa, nukahtaa syliin ja siirrään makkariin omaan sänkyyn..makkarin ovi auki niin kuulee meidät, nukkuu paremmin niin :) mutta miehelle pisteet avusta, voi hyvin olla että jää laittamaan esmes pyykkejä kun minä jo painelen peiton alle.

No, itse toivon, että tilanne muuttuu kun tyttö vähän kasvaa.. Ja loppuisi tuo loputtomalta tuntuva huuto kun aina on jokin asia pielessä, jollei vatsavaivat niin sitten närästys, tai muuten vain yliväsynyt.. Saisi asiat vähän tasapainoon niin olisi itse kunkin hermo ehkä vähän pidempi.. Ja kun tytön saisi helpommin nukahtamaan niin mieskin voisi nukuttaa, niinkuin vielä jokin aika sitten tekikin.. Nykyään se nukuttaminen tarvitsee sellaiset temput ja hermot, että joudun itsekin laittamaan tytön välillä leikkimatolle, sitteriin tai vauvakeinuun kiukuttelemaan hetkeksi ja kasaamaan hermoja, että jaksaa jatkaa.. :shifty: En tajua miten se nukahtaminen voi taas päivisin olla niin vaikeaa?! :banghead: Pari päivää refluksi lääkkeen aloituksesta menikin niin, että huutoa nukuttamishetkellä kesti se puoli minuuttia jos sitäkään, mutta nyt se on taas mennyt siihen, että kun tyttö kitisee väsyneenä ja koittaa nukuttaa niin siinä vaiheessa kun on nukahtamassa (välillä ilman keikutusta ja hytkytystä sylissä) niin alkaa järjetön rimpuileminen ja huuto kun ei vain voi antaa periksi kun pitää taistella unta vastaan.. Ja ne silmät, kun ne eivät vain mene kiinni.. Turhauttavaa koittaa nukuttaa kun toisella on silmät selkosen selällään ja katselee kattolamppuja tai kukkia.. Sitten kun luovuttaa ja laittaa vaikka sitteriin niin väsynyt kitinä alkaa taas.. Ja taas kun ottaa nukutukseen niin ne silmät on auki.. Ja sitä rataa.. Koittanut pitää kättä silmien päällä, silittää sormella otsasta/nenän varresta (se monesti tehoaakin), pitää harsoa silmien päällä jne... Mutta ei..

Ootko kokeillu Mariel että nostaisit vaunun pääpuolta ja nukuttaisit niissä sisällä? sais näköestettä kuomusta ja liikettä niin ettei tartte itte hytkyä. Aluksi varmasti on huutamista jos ei oo tottunu mutta kun tottuu niin vois asettua niihin helpommin..

Koitettu on.. Katselee sitten vaan sitä valkoista kuomun alaosaa.. Ei nukahda vaunuihin sisällä vaikka rullaisi kynnyksen yli.. Koittanut nukuttaa auton istuimeen peitto päällä kun siihen nukahtaa aina kun laittaa ulkovaatteet päälle kun ollaan lähdössä, mutta ei.. Parvekkeella "ulkona" hytkyttämällä sylissä - toimi pari ekaa kertaa..

Taas oli melkoista showta, että sai nukahtamaan ja ajattelin juoda kahvit kun kerran nukkuu.. Sain kahvinkeittimen napsautettua päälle niin eikös ollut taas hereillä.. :banghead:

Ulkona nukkuisi, mutta kun ei itse ehdi siellä kävellä niin kauaa kuin tarvitsisi, parvekkeelle tupakansavuihin ei voi laittaa.. Ja vähänkään lämpimämmällä säällä siellä on yhtäkkiä reilusti yli 30 astetta.. Tulisi kesäisemmät kelit, ettei vaunuihin tarvitsisi kuin sen peiton ja saisi jatkaa unia sisällä kun on ensin nukahtanut pienellä kävelylenkillä.. Mutta taas täksi päiväksi odotin sen kaltaista keliä ja aamulla lämpömittarissa +4 astetta :shifty:

Mites Mariel tällainen? Meillä on, esikoinen nukku 1 vuotiaaksi asti. Ulkona kesällä hyttysverkon kanssa, sisällä talvella.

Liitteet

• 1431678159243.jpg
    1431678159243.jpg
    49.2 KB · Katsottu: 30
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Saa omalle korkeudelle ja siinä hyvä keinutella..kerkee nukutuksen välissä vähän myös tehä omiaan kun antaa vauhtia vaan välissä..

Ei varmaan auta siihen katseluun mut saattas helpottaa nukuttanis prosessia itsellä. Laitoin kyllä aina esikollakin harson tohon yläpuolelle aurinko/näköesteeks..

Me ollaan luovutettu pojan päikkärien suhteen jo kauan sitten. Nukkuu vaunuissa kun ulkoillaan/käydään kaupassa 2-6km lenkeillä pari kertaa päivässä. Sisälle on turha koittaa edes nukuttaa. Välillä saattaa tuurilla nukkua vielä hetken sisällä kun ollaan tultu ulkoa. Avaan ulkona jo vaunun kppan peitteen (jos on ollut kylmä keli) ja sisällä vkhaalarin :)

Ilman muuta kaikki kunnia yksinhuoltajille! Iteki vaan meinasin, että jos on parisuhteessa niin luulis niiden miestenki osallistuvan ees lastenhoitoon. Osalla mennään tietty sit enemmän "perinteisen" mallin mukaan kodinhoidon suhteen ja sit on perheitä, joissa miehet/puolisot osallistuvat kaikkeen yhdessä, vai niin mites naiset on; osallistutteko ns. miesten hommiin? Meillä ainaki menee niin, että mulla on vain pyykit, joista vastaan yksin, kaikki muu tehdään yhdessä/vuorotellen tms., paitsi kaikki perinteiset miesten honmat hoitaa mies yksin eli en todellakaan voi valittaa osallistumattomuudesta. Ihme, että jaksaa, kun vielä vuorotyössä käy. Yksinhuoltajana se hyvä puoli, että kaikki sotku itseaiheutettua (no myöhemmin se lapsi kyllä osalliStuu mielellään siihen hommaan), eikä voi syyttää siitä ketään toista tai tapella kuka siivoaa ja kenenki jäljet. :D

Mikä Mellu tuo keinu/riippumatto on oikealta nimeltään? Kai sellaistakin voisi harkita jos ei asiat muutu.. Tosin kohta on jo pakko tulla lämpimämpiä kelejä, että saa nukutettua vaikka vaunuihin..

Meillä on kyllä lapsen hoito jäänyt täysin mun varaan.. Vaipan vaihdot, pukemiset, syötöt (vaikka on aina syönyt tuttipullosta), nukuttamiset nykyään pesutkin kun ennen se oli sellainen yhteinen hetki kun tyttö arastelee kylpyammeessa ja on tosi jännittynyt vaikkakin muuten tykkäsi niin mies piti tukevasti kiinni ja itse kaadoin vettä tytön päälle ja pesin, mutta nyt ei sitten enää löydy kiinnostusta siihenkään niin käyn tytön kanssa suihkussa... Nykyään mies vain viihdyttää välillä.. Ja monesti vain silloin kun sattuu innostamaan.. Kun ei kiinnostusta löydy niin tuntuu, että on aika pakkopullaa..

Vanhemmat sanoi, että kun isä jää eläkkeelle niin on aikaa vaikka ottaa tyttö vaunulenkille nukkumaan niin saadaan tehtyä jotakin, vaikka siivottua tms.. No eipä ole aikaa löytynyt enkä kyllä edes uskaltaisi antaa kun tiedän, että olen ainoa joka välillä tarkistaa vaunuihin, että tytöllä on kaikki ok..

Meillä mä siivoan, pesen pyykin, laitan ruuan, avaan viemärit, vaihdan lamput jne. kaiken mitä vaan mahdollisesti voisin osata :) Tykkään kovasti touhuilla kaikenlaista :) Tietty nyt kun mies on ollut kuukaudenpäivät työttömänä, niin ollaan tietty vähän jaettu pojan hoitoa. Välillä ärsyttää itseä, kun haluaisin kovasti näyttää, että pystyisin kyllä tekemään kaiken ihan itsekkin :P

Takaisin